Gemeenteblad van Borger-Odoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2019, 150314 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Borger-Odoorn | Gemeenteblad 2019, 150314 | Beleidsregels |
Nadere regels plaatsingssubsidie Borger-Odoorn 2019
Burgemeester en wethouders van de gemeente Borger-Odoorn,
Gelet op artikel 6 van de Re-integratieverordening Participatiewet Borger-Odoorn en artikel 2 en 12 van de algemene subsidieverordening gemeente Borger-Odoorn 2017;
- De gemeenteraad in de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Borger-Odoorn als re-integratie instrument een plaatsingssubsidie heeft ingevoerd;
- het gewenst is nadere regels vast te stellen voor de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het gebruik van plaatsingssubsidie;
Nadere regels plaatsingssubsidie 2019
Artikel 1 Termijn en wijze van aanvraag
Artikel 2 Gegevens benodigd bij aanvraag
De werkgever verstrekt bij de aanvraag voor de plaatsingssubsidie de volgende gegevens:
De persoon met een uitkering op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ voor wie de werkgever de plaatsingssubsidie aanvraagt, dient:
Artikel 4 Hoogte van de plaatsingssubsidie
Artikel 5 De subsidievaststelling
De vaststelling van de subsidie vindt gelijktijdig plaats met de verlening.
Door het college wordt de plaatsingssubsidie geweigerd:
Dit besluit kan worden aangehaald als “Nadere regels plaatsingssubsidie Borger-Odoorn 2019”.
Dit besluit treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2019.
Toelichting bij de nadere regels plaatsingssubsidie gemeente Borger-Odoorn 2019
Het college van Burgemeester en Wethouders van de gemeente Borger-Odoorn is op grond van artikel 6, vierde lid van de Re-integratieverordening Participatiewet Borger-Odoorn 2017 bevoegd om nadere regels vast te stellen met betrekking tot plaatsingssubsidies.
In deze nadere regels wordt nader vorm gegeven aan het instrument van de plaatsingssubsidie, dat het college kan inzetten voor uitkeringsgerechtigden die in dienst treden bij werkgevers.
De basis voor deze bevoegdheden uit de re-integratieverordening ligt in het volgend artikel:
4. Het college kan nadere regels instellen ten aanzien van specifieke groepen waarvoor de subsidie wordt gebruikt; en de voorwaarden, hoogte en verplichtingen die aan de plaatsingssubsidie worden verbonden.
Artikel 1 Termijn en wijze van aanvraag
In dit artikel wordt aangegeven dat de aanvraag schriftelijk en binnen een termijn van drie maanden na ingangsdatum van het arbeidscontract dient te gebeuren. De werkgever dient deze plaatsingssubsidie aan te vragen en niet de (ex)-uitkeringsgerechtigde.
Daarbij is het van belang dat een werkgever pas een plaatsingssubsidie kan aanvragen als de arbeidsovereenkomst tot stand is gekomen. Eerder kan niet.
Artikel 2 Gegevens benodigd bij aanvraag
In dit artikel onder c behoudt het college zich het recht voor om aanvullende gegevens op te vragen indien het college dit nodig acht. Dit kunnen aanvullende gegevens zijn op de gegevens genoemd onder a en b van dit artikel.
De plaatsingssubsidie is bedoeld als prikkel voor een werkgever om het interessanter te maken om een doelgroep met een wat langere afstand tot de arbeidsmarkt toch een contract aan te bieden.
De werkgever kan alleen een plaatsingssubsidie aanvragen voor een persoon die een uitkering heeft op grond van de Participatiewet, IOAW of IOAZ.
Artikel 4 Hoogte van de subsidies
Voor alle te verstrekken plaatsingssubsidies geldt dat deze worden verstrekt ten behoeve van het in dienst nemen van mensen met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt. In dit artikel wordt onderscheid gemaakt in de duur van een contract en de daarbij behorende hoogte van de plaatsingssubsidie.
Biedt een werkgever een jaarcontract aan waarmee iemand geen beroep meer hoeft te doen op een uitkering, dan geldt een hogere maximale plaatsingssubsidie (€ 5.000,-), dan wanneer het gaat om een halfjaarcontract (€ 2.000,-).
Voor de doelgroep alleenstaande ouders met minimaal één kind jonger dan 12 jaar willen wij stimuleren dat ze de zorg voor hun kind combineren met een parttime baan van minimaal 18 uur per week. Wij hopen dat deze groep hierdoor eerder een (half)jaarcontract voor minimaal 18 uur per week aangeboden krijgt, in plaats van een nul-urencontract. Een vast aantal uren per week is niet alleen voor de uitkeringsgerechtigde, maar ook voor de gemeente gunstiger (een lagere aanvulling op het inkomen uit werk).
Artikel 5 De subsidievaststelling
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De plaatsingssubsidie kan alleen aan de werkgever worden verstrekt indien wordt voldaan aan de voorwaarden genoemd in deze nadere regels en in de Re-integratieverordening Participatiewet Borger-Odoorn. Hierdoor wordt voorkomen dat werkgevers die niet de intentie hebben om de werknemer ook echt de kans te bieden minimaal een half jaar aan het werk te blijven, een beroep doen op een plaatsingssubsidie. Tevens kan de subsidie worden geweigerd indien niet voldaan wordt aan voorwaarden die in de Participatiewet zelf zijn opgenomen of in nadere regelgeving die voortvloeit uit de Participatiewet. Hetzelfde geldt voor titel 4.2 van de Algemene wet bestuursrecht. Deze titel bevat bepalingen over subsidies.
In dit artikel wordt in het eerste lid aangegeven dat er gehele of gedeeltelijke terugvordering van de subsidie kan plaatsvinden als de verstrekte informatie onvolledig of onjuist is of als de werkgever zich niet houdt aan de in het contract gemaakte afspraken ten aanzien van de arbeidsduur, waardoor de afgesproken termijn niet gehaald wordt.
Het tweede lid biedt de mogelijkheid de subsidie geheel of gedeeltelijk terug te vorderen als de werkgever zich niet houdt aan de in het contract gemaakte afspraken ten aanzien van het minimum aantal te werken uren per week of wanneer de afgesproken termijn niet gehaald wordt.
In het derde lid wordt aangegeven dat het college in dringende gevallen kan afzien van gehele of gedeeltelijke terugvordering. Dit kan het geval zijn bij faillissementen van werkgevers.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
De inhoud van dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-150314.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.