Gemeenteblad van Heemstede
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2019, 14953 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Gemeenteblad 2019, 14953 | Verordeningen |
Beleidsregels elektrische laadpunten Heemstede 2019
Het college van de gemeente Heemstede;
gelezen het voorstel van het college van 18 december 2018;
gelet op artikel 18, eerste lid, aanhef en onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 in samenhang met hoofdstuk E van bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990;
besluit vast te stellen de volgende regeling:
Als beheerder van de openbare ruimte, moedigt de gemeente Heemstede elektrisch rijden aan en wil hierin faciliteren door publieke laadvoorzieningen te realiseren.
De daadwerkelijk plaatsing en het beheer van de palen loopt via een leverancier/beheerder van laadpalen voor elektrische auto’s waar de gemeente Heemstede mee samenwerkt.
In deze regeling wordt verstaan onder:
elektrische auto: een personen- of bedrijfsauto als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c van de Wegenverkeerswet 1994 en nader bepaald in de Regeling auto en die is geregistreerd bij de Rijksdienst voor Wegverkeer en die geheel of gedeeltelijk – met een minimaal volledig elektrisch bereik van 45 km - door een elektromotor wordt aangedreven, waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan deze batterij wordt opgeladen door middel van een voorziening buiten de auto. Dit kan een volledig elektrisch aangedreven auto zijn of een hybride auto. Een hybride auto maakt voor de aandrijving gebruik van zowel een verbrandingsmotor als een elektrische motor.
Hoofdstuk 2 oplaadpalen in de openbare ruimte
Een verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal gaat via onder andere het digitale formulier. Het formulier is hiervoor speciaal beschikbaar gesteld op https://openbaarladen.nl/heemstede. Via dit portal kan een verzoek tot het plaatsen van een publieke laadpaal worden ingediend. Op andere wijze, via een leverancier / beheerder van laadpalen voor elektrische auto’s, is uiteraard ook mogelijk.
Hoofdstuk 3 Toetsingscriteria voor elektrische oplaadpunten in de openbare ruimte
Medewerking wordt alleen verleend als de aanvraag van een laadpunt bedoeld is voor een voertuig dat volledig elektrisch is en het een motorvoertuig is als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel c, van de Wegenverkeerwet 1994 dat bij de RDW staat geregistreerd als auto en geheel of gedeeltelijk door een elektromotor wordt aangedreven waarvoor de elektrische energie geleverd wordt door een batterij en waarvan de batterij (mede) kan worden opgeladen door middel van een laadpunt.
Artikel 5 Toegankelijkheid oplaadlocatie
De oplaadlocatie mag niet zijn voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor een of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.
Voor een elektrische deelauto kan daarentegen een laadpunt op kenteken gerealiseerd worden. Een deelauto is een huurauto, verhuurd aan mensen die samen met andere mensen een auto willen delen.
De kosten voor het plaatsen van een laadpaal wordt gedragen door of namens de netbeheerder. Indien deze niet bereid is deze kosten voor zijn rekening te nemen, verleent het college alleen medewerking aan de plaatsing van een openbare laadpaal op de openbare weg indien de aanvrager bereid is deze kosten voor zijn rekening te nemen.
Het college verleent alleen toestemming op een aanvraag wanneer in een overeenkomst met de leverancier is vastgelegd, dat alle aansprakelijkheid waaronder voor het gebruik en onderhoud van de laadpalen en het laadpunt en eventuele schade hierdoor voor rekening van de aanvrager of de leverancier komen. Schade aan de verkeersbordpalen of een aanrijdbeveiliging betaald de gemeente wel.
Een laadpunt wordt gerealiseerd indien:
het laadpunt voor iedereen altijd toegankelijk is. Hiermee wordt ingezet op meervoudig gebruik van het laadpunt. Dat betekent dat het laadpunt niet per se op de aangevraagde plek komt, maar op een centrale plek op loopafstand van de aangevraagde plek. De plek wordt in afstemming met de aanvrager en de netwerkbeheerder bepaald. Een laadpunt heeft zodoende altijd een openbaar karakter en zal nooit op kenteken worden aangelegd;
de aanvrager niet de mogelijkheid heeft binnen een straal van 350 meter rondom het adres de auto te laden bij een reeds bestaande laadvoorziening of de bestaande oplaadpunt(en) binnen een straal van 350 meter rondom het adres voor meer dan 60% per etmaal in gebruik is. Monitoring van gebruik vindt plaats door de netbeheerder.
De straal van 350 meter betreft een richtlijn. In de gevallen dat het niet mogelijk is een laadpunt te realiseren binnen 350 meter van het adres, kan hiervan afgeweken worden. Het laadpunt dient in dat geval binnen een straal van uiterlijk 700 meter rondom het adres van de aanvrager gerealiseerd te worden.
Artikel 10 Dubbele laadvoorziening
Een oplaadlocatie wordt voorzien van een dubbele laadvoorziening. Hiermee kunnen twee elektrische auto’s gelijktijdig worden opgeladen. Per oplaadlocatie wijst het college twee parkeerplaatsen aan voor het laden van elektrische auto’s. In uitzonderlijke gevallen kan het college één parkeerplaats aanwijzen voor het opladen.
De parkeerdruk is geen toetsingscriterium voor het plaatsen elektrische laadpalen. De redenen hiervan worden hieronder uiteen gezet.
Een toenemend aantal elektrische auto’s vergroot de druk op de openbare laadvoorzieningen in Heemstede. Deze laadpunten worden geplaatst bij openbare parkeerplaatsen. In principe verhoogt het aanwijzen van een plaats voor een laadpaal de parkeerdruk niet. Ervaring leert dat vrijwel al deze auto’s ook in een geval dat er geen laadpaal zou zijn in dezelfde straat/buurt geparkeerd worden. Delen van Heemstede kennen een hoge parkeerdruk. De laadpalen komen daarom op locaties waar vraag is naar een laadpaal zodat de plaats optimaal / goed bezet wordt. Dit voorkomt dat de plaatsen als leegstand worden ervaren. Om deze reden worden alleen laadpalen geplaatst wanneer daar een concrete vraag aan ten grondslag ligt.
In woonwijken waar (nu) beperkt vraag is naar laadpunten, kan het voorkomen dat deze plekken vaker leegstaan dan algemene parkeerplaatsen. Hogeschool van Amsterdam en ElaadNL hebben een onderzoek verricht naar de bezettingsgraad van laadpalen. De uitkomst van dat onderzoek stelt dat de bezettingsgraad bij laadpalen, evenals de verkoop van elektrische voertuigen, blijft stijgen. Op een aantal locaties is aangetoond dat juist de parkeerdruk van de oplaadlocaties hoger is dan de druk op de omliggende algemene parkeerplaatsen. In steeds meer gevallen wordt de parkeerdruk in een buurt ook niet verhoogd door een realiseren van een laadpaal.
Parkeerdruk in woonwijken is het hoogst op de momenten dat de bewoners thuis zijn. Dit betreft de avond- en nachturen. De conventionele brandstof auto die de aanvrager voorheen had, is uitgewisseld met een elektrisch voertuig. Dit leidt op de drukke momenten tot eenzelfde parkeervraag en niet per definitie tot een hogere parkeerdruk.
Artikel 13 Bekendmaking verkeersbesluit oplaadpalen
Het publiceren van verkeersbesluiten gebeurt in de Staatscourant. In de Heemsteder wordt een aankondiging gedaan.
Artikel 14 Afwijken van beleid
Het college is bevoegd om in uitzonderlijke gevallen af te wijken van het bovenstaande voor zover deze niet strijdig zijn met de bindende afspraken gemaakt met een leverancier / beheerder van laadpalen voor elektrische auto’s. Dit is alleen mogelijk als blijkt dat de toepassing van de beleidsregels leidt – of zou leiden – tot uitzonderlijk harde gevolgen.
Hoofdstuk 4 Elektrische laadpunten op privé terrein
Artikel 15 Particulier laadpunt op eigen terrein met parkeren op openbare weg:
Indien een particulier zelf een laadpaal wil realiseren op eigen terrein of vanuit een kabel vanuit het eigen terrein op wil laden door middel van een snoer naar de openbare weg dan is dit mogelijk. De gemeente Heemstede financiert deze particuliere laadpunten echter niet. Ook geldt hiervoor dat er geen openbare parkeerplaatsen of parkeerruimte op de openbare mag worden voorzien van een bord waaruit zou blijken dat de locatie slechts voor één of meerdere bepaalde nader aangegeven elektrische auto’s is bedoeld.
Het snoer is hierbij van de gebruiker van het e-laadpunt (autobezitter). Hij draagt een schuldaansprakelijkheid voor het gebruik en het neerleggen van het snoer. Oftewel hij is aansprakelijk voor de eventuele schade als iemand over het snoer struikelt. Het snoer maakt namelijk geen onderdeel uit van de openbare weg en daarmee behoort het niet tot de weguitrusting. De risicoaansprakelijkheid van de gemeente als wegbeheerder is daarom hier niet aan de orde.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-14953.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.