Gemeenteblad van Meppel
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2019, 144595 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Meppel | Gemeenteblad 2019, 144595 | Verordeningen |
Wijziging Nadere regels terrassen, gemeente Meppel
De burgemeester van de gemeente Meppel;
gelezen het voorstel d.d. 23 mei 2019, nr. 200729;
Overwegende dat vanwege maatschappelijke ontwikkelingen de Nadere regels terrassen dienen te worden gewijzigd;
dat duidelijke, handhaafbare en praktisch uitvoerbare regels met betrekking tot de terrassen nodig zijn;
dat voldoende ruimte voor horecaondernemers dient te zijn voor het inrichten van terrassen;
dat veiligheid, kwaliteit en bruikbaarheid (voor evenementen e.d.) van de openbare ruimte geborgd dient te zijn;
gelet op de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht, artikel 2:3 en 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Meppel;
De volgende wijzigingen van de “Nadere regels terrassen” met bijbehorende toelichting vast te stellen.
Artikel 1. Begripsomschrijving
Artikel 3 Maximale grootte van het terras
Artikel 7 Opslag terrasmeubilair
Toelichting wijzigingen Nadere regels terrassen gemeente Meppel
In de Nadere regels wordt diverse malen verwezen naar de terrassenkaart. Voor de duidelijkheid wordt een omschrijving van het begrip “Terrassenkaart” toegevoegd. Voorts is de definitie terrasmeubilair uitgebreid met het benoemen van nieuwe vormen van bescherming tegen weersinvloeden zoals luifels en uitvalschermen.
De locaties van de terrassen worden op zich beschreven maar er was geen directe koppeling met de terrassenkaart. Met deze wijziging is dat gerepareerd.
Artikel 3 Maximale grootte van het terras
De Nadere regels met bijbehorend terrassenkaart geeft de mogelijkheid anders dan de gevelterrassen terrassen op de pleinen te plaatsen. Deze kaart is tot stand gekomen in samenwerking met de ondernemers. Van deze mogelijkheid wordt in de praktijk echter tot nu geen gebruik gemaakt. Wanneer de terrassenkaart wordt geactualiseerd zal ook worden bekeken of terzake opgestelde bepalingen in de Nadere regels moeten worden gehandhaafd.
Handhaven van de terrassenkaart betekent dat de plekken in de straten en op de pleinen voor terrassen vooralsnog ongewijzigd blijft.
Op de grootte van het terras is tot op heden gehandhaafd. De grootte van een terras wordt met zgn. punaises in het openbaar gebied aangegeven en dat werkt goed. Voor de horecaondernemers zijn daarmee de grenzen duidelijk en leidt in de praktijk niet tot problemen. Aanpassing van de maximale grootte (terrassenkaart) is dan ook niet urgent.
In de regels staat de terrassenkaart niet altijd even duidelijk omschreven. Met deze kleine wijziging is dat gerepareerd.
Ten aanzien van de terrastijden wordt voorgesteld de terrastijden te verruimen. Daartoe is aanleiding nu het terrasseizoen langer duurt dan voorheen. Dat heeft naast de groeiende populariteit van het terras ook te maken met de inrichting van een terras zoals het gebruik van grotere schermen, heaters en comfortabele zitplaatsen zoals het inrichten van loungeplekken. Daarentegen kan verruiming van de terrastijden invloed hebben op de omgeving. Het belang van omwonenden is daarom meegewogen.
Vanwege een langer terrasseizoen zoals in de inleiding is vermeld en de wens van de ondernemers wordt voorgesteld de maanden waarin de terrassen open zijn tot 01.00 uur te verruimen met de maanden mei en juni in het voorjaar en de maand oktober in het najaar.
Bij het aanpassen van de Nadere regels is het uitgangspunt dat de grenzen van de bestaande terrassen niet worden aangepast. Dit heeft ook te maken met het feit dat de terrassenkaart op een later moment aan de orde komt.
De afgelopen jaren hebben we kunnen constateren dat het terrasmeubilair in omvang is toegenomen zoals de parasols, uitvalschermen, luifels en windschermen. Dit heeft te maken met de toename van het gebruik van het terras maar ook met de eisen die klanten stellen. “Een terrasje pakken” staat symbool voor vrijheid en genieten. Een terrasbezoek is steeds meer een beleving geworden. Daar hoort bij dat een zekere mate van comfort wordt verwacht. We zien dat ook aan de toename van lounges op de terrassen, heaters en betere bescherming tegen weersinvloeden.
De Nadere regels zijn in 2012 vastgesteld en voldoen niet meer aan de huidige wensen van de samenleving. We zullen de regels bij de tijd moeten brengen. Voorts streven we ernaar dat we waar het kan de samenleving minder regels voor te schrijven. We hebben vooral gekeken naar de bedoeling, wat nodig is en helpt.
De bedoeling is dat Meppel een aantrekkelijke stad is voor inwoners en bezoekers. Vervolgens is gekeken wat nodig is en helpt om deze bedoeling waar te maken. Dit betekent niet dat alles maar kan om Meppel aantrekkelijk te laten zijn. Van belang is dat de veiligheid voorop staat, maar ook het belang van omwonenden mag niet vergeten worden. Te denken valt aan de vrije ruimte die hulpdiensten moeten hebben om bij calamiteiten op te treden, vluchtwegen vrij houden, brandveilige opslag, maar ook het voorkomen van vandalisme/vernielingen.
Ten tweede is de uitstraling belangrijk voor een aantrekkelijke stad. Hier kunnen we denken aan de omvang en de materialen die op terrassen worden gebruikt, maar ook het gebruik van reclames, schoonhouden van het terras, mate van uitstallingen etc. Binnen dit groter geheel (kaders) dient de ondernemer de vrijheid te hebben naar eigen inzicht zijn terras in te richten, qua meubilair, de wijze van opslag e.d. De horecaondernemer heeft daarin een verantwoordelijkheid om voor kwaliteit en uitstraling in het openbaar gebied, maar ook eigenheid en herkenbaarheid van zijn onderneming te zorgen.
De huidige regel voor parasols dat alleen gebruik mag worden gemaakt van de door de gemeente aangelegde parasolsvoeten is dan ook niet meer van deze tijd. Maar uiteraard houdt de gemeente wel de regie over de openbare ruimte. In de toekomst zal meer in samenspraak dit soort zaken worden geregeld en waar eventueel een omgevingsvergunning (in het kader van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) nodig is, zal die moeten worden aangevraagd. Een vorm de regie te houden op de openbare ruimte is dat voor verankeringen met de gemeente overleg dient te worden gevoerd en dat met schriftelijke instemming deze mogen worden uitgevoerd.
Binnen de hierboven beschreven kaders is voor het terrasmeubilair bepaald dat diverse vormen van terrasoverkapping mogelijk zijn waarbij als uitgangspunt geldt dat het terrasmeubilair op elk moment in zijn geheel te verwijderen is en dus demontabel moet zijn. Dit is nodig indien zich een calamiteit voordoet, een evenement of markt wordt gehouden of een rouw- of trouwstoet plaatsvindt. Terrasmeubilair heeft dus nooit een definitief karakter. Bovendien staan bijna alle terrassen in het openbare gebied en het openbaar gebied is eigendom van de gemeente. Vanwege het algemeen belang moet de gemeente kunnen beschikken over het openbaar gebied.
Voor windschermen is, met uitzondering van de koudere maanden (van november tot en met april), bepaald dat het terras in ieder geval aan één gehele zijde open moet zijn. Dit in verband met de toegankelijkheid, dat een open karakter van de openbare ruimte wordt bewaard, maar ook om te voorkomen dat er sprake is van een serre (binnenruimte). In de koudere maanden mag aan de open zijde windschermen van maximaal 1.50 m hoog worden geplaatst. Dit geeft de horecaondernemer de ruimte om de windschermen zodanig op te stellen dat bezoekers comfortabel kunnen zitten en wordt de kwaliteit en openbaarheid van de openbare ruimte gewaarborgd. Voor de gemeente zijn de regels goed handhaafbaar.
Voor de uitstraling wordt van belang geacht dat een windscherm transparant moet zijn waardoor een open karakter ontstaat. Er worden voor windschermen vrijwel geen maten meer genoemd. De ondernemer is verantwoordelijk voor de grootte en materiaal van de windschermen en dus ook voor de uitstraling.
Elke type bedrijf heeft een andere uitstraling. In dit licht hebben horecaondernemers zich uitgesproken voor diversiteit van terrasmeubilair en parasols passend bij hun onderneming en het straatbeeld en geen of zo weinig mogelijk reclame-uitingen op het meubilair (het maximale aantal uitstalborden/reclameborden blijft ook beperkt tot maximaal 2). De ondernemer heeft er als eerste groot belang bij dat zijn horecabedrijf zich in positieve zin onderscheidt van anderen, maar ook dat zijn terras bijdraagt aan de aantrekkelijkheid van de (binnen)stad voor bezoekers. Binnen de ruimere (gemeentelijke) kaders wordt hieraan tegemoet gekomen met de bedoeling te komen tot een aantrekkelijke stad.
Artikel 7 Opslag terrasmeubilair.
Voor opslag van terrasmeubilair geldt dat dat op een veilige en vandalisme bestendige wijze dient te geschieden. Het voorschrift dat het meubilair tegen de gevel moet zijn opgeslagen wordt vanwege brandgevaar door verzekeringmaatschappijen al niet meer gedaan. Het inpandig opslaan is niet altijd mogelijk. Binnen de nieuwe regels is bij de opslag het uitgangspunt dat het terrasmeubilair niet meer geschikt is om te gebruiken. Daarmee wordt overlast buiten de openingstijden zoveel mogelijk voorkomen. De wijze waarop het meubilair ongeschikt wordt gemaakt of de plaats van de opslag is de verantwoordelijkheid van de ondernemer. Inpandig opslag is dan een van de mogelijkheden maar wordt niet meer genoemd als een verplichting.
Er kunnen zich situaties voordoen waarbij niet kan worden voldaan aan nieuwe Nadere regels terrassen. Met deze overgangsbepaling heeft de ondernemer tot 1 januari 2020 de tijd het terras in overeenstemming te brengen met de nieuwe regels. Dit kunnen maatregelen betreffen die enige tijd en investeringen vragen.
De Nadere regels worden zo spoedig mogelijk na besluitvorming gepubliceerd in het elektronisch gemeenteblad en in de Meppeler Courant huis-aan-huis.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-144595.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.