Reglement burgerlijke stand

 

Burgemeester en wethouders van de gemeente Haarlemmermeer,

Gelet op het bepaalde in artikel 16, Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek en de artikelen 1 tot en met 4 van het Besluit Burgerlijke Stand 1994,

 

Besluiten vast te stellen:

Het reglement houdende bepalingen ten aanzien van:

- de ambtenaren van de burgerlijke stand,

- de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand, en

- de openstelling van het bureau van de burgerlijke stand.

Artikel 1: Begripsbepaling

 

Het reglement verstaat onder;

  • 1.

    de wet: Boek 1 van het Burgerlijk Wetboek;

  • 2.

    het besluit: Besluit burgerlijke stand 1994;

  • 3.

    ambtenaar van de burgerlijke stand: een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente als zodanig benoemd door het college;

  • 4.

    buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand (BABS): een ambtenaar in dienst van de gemeente of van een andere gemeente, of een persoon, die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst is, als zodanig benoemd door het college;

  • 5.

    huis der gemeente: het gemeentehuis en alle huizen die als zodanig als trouwlocatie zijn aangewezen;

  • 6.

    college: het college van burgemeester en wethouders.

 

Artikel 2. Ambtenaar van de burgerlijke stand, buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    Het college kan tot ambtenaar van de burgerlijke stand benoemen:

    a. ambtenaren in dienst van de gemeente;

    b. ambtenaren in dienst van een andere gemeente.

  • 2.

    Het minimumaantal ambtenaren van de burgerlijke stand is vijf.

  • 3.

    Het college kan buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand benoemen.

 

Artikel 3. Benoeming

 

  • 1.

    De benoeming van de ambtenaren burgerlijke stand geschiedt voor een periode, te weten:

    a. voor ambtenaren werkzaam bij de gemeente, de periode dat zij bij deze gemeente werkzaam zijn;

    b. voor alle anderen, voor een nader vast te stellen periode.

  • 2.

    De benoeming van de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand geschiedt voor een periode te weten:

    a. voor de burgemeester van de gemeente Haarlemmermeer, voor de duur van het burgemeesterschap;

    b. voor wethouders van de gemeente Haarlemmermeer, voor de duur van het wethouderschap;

    c. voor raadsleden, voor de duur van hun raadslidmaatschap;

    d. voor ambtenaren in dienst van de gemeente, voor de duur van hun aanstelling;

    e. voor de overige personen, die geen ambtenaar in gemeentelijke dienst zijn en speciaal zijn benoemd om huwelijken te voltrekken, voor de duur van vijf jaar;

    f. voor de buitengewoon ambtenaar voor één dag, voor de duur van een specifiek vastgestelde datum, zoals bedoeld in artikel 4 van dit reglement.

 

Artikel 4. Voorwaarden voor benoeming buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag

 

  • 1.

    Er wordt onderscheid gemaakt tussen degene die al in dienst is bij een andere gemeente en daarom al beëdigd is en degene die niet in dienst is bij een gemeente en niet beëdigd is.

  • 2.

    Voorwaarden die gelden voor een reeds beëdigd trouwambtenaar:

    a. betrokkene moet aantoonbare ervaring hebben met de voltrekking van huwelijken;

    b. de datum en locatie van het huwelijk is vastgesteld in overleg met de burgerlijke stand van de gemeente Haarlemmermeer;

    c. het bruidspaar verzoekt tot de benoeming van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag;

    d. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag heeft een geldige benoeming tot buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand in een andere gemeente;

    e. er bestaan geen overwegende bezwaren tegen de benoeming;

    f. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand is verantwoordelijk voor het ophalen en inleveren van de huwelijksdocumenten en de toga;

    g. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand draagt een toga van de gemeente Haarlemmermeer.

  • 3.

    Voorwaarden die gelden voor een nog niet beëdigd trouwambtenaar:

    a. de benoeming voor een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één dag moet uiterlijk 4 maanden vóór het huwelijk door middel van een daartoe vastgesteld aanvraagformulier worden aangevraagd;

    b. er bestaan geen overwegende bezwaren tegen de benoeming;

    c. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand moet worden beëdigd door de rechtbank Noord-Holland;

    d. de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand krijgt vooraf instructie over de wettelijke voorschriften van de huwelijksvoltrekking;

    e. tijdens de ceremonie draagt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand een toga van de gemeente Haarlemmermeer;

    f. bij de plechtigheid is een medewerker van de gemeente aanwezig, die erop dat de huwelijksvoltrekking goed verloopt en zorgt voor de huwelijksdocumenten en de toga.

 

Artikel 5. Taken van de ambtenaar van de burgerlijke stand, alsmede de bezoldigd en onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand in dienst bij de gemeente wordt belast met het verrichten van alle taken die de wet hem opdraagt. Dit omvat alle registers burgerlijke stand aangaande geboorte, huwelijk, geregistreerd partnerschap en overlijden.

  • 2.

    De bezoldigd en onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt belast met een beperkt aantal door de wet opgedragen taken te weten: het voltrekken van een huwelijk, het registreren van een partnerschap en het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk.

 

Artikel 6. Verplichtingen voor de ambtenaar van de burgerlijke stand, alsmede de bezoldigd en onbezoldigd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

  • 1.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand dienen de instructies en de werkafspraken van het bureau van de burgerlijke stand op te volgen.

  • 2.

    Buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand moeten elk wettelijk huwelijk of partnerschapsregistratie voltrekken.

  • 3.

    Bij de huwelijksvoltrekking of partnerregistratie draagt de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand gebruikelijk een door de gemeente ter beschikking gestelde toga, tenzij het bruidspaar anders wenst. De gemeente kan aanwijzingen geven met betrekking tot de kleding van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

 

Artikel 7. Vergoeding voor de werkzaamheden van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand

 

De buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand, zoals bedoeld in artikel 2, lid 3, die onder de “rechtspositieregeling voor de buitengewoon ambtenaren van de burgerlijke stand van de gemeente Haarlemmermeer” valt, ontvangt voor ieder door hem afzonderlijk voltrokken huwelijk een vergoeding conform de hierboven vermelde regeling.

 

Artikel 8. Locatie

 

  • 1.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand verrichten hun wettelijke taken:

    a. in het gemeentehuis;

    b. in de aangewezen servicecentra van de gemeente;

    c. in de aangewezen (bijzondere) trouwlocaties.

  • 2.

    De ambtenaar van de burgerlijke stand en de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand kunnen, voor zover daartoe gewichtige redenen bestaan, elders binnen de gemeente hun wettelijke taken verrichten.

 

Artikel 9.  Voorwaarden voor aanwijzing van een huis van de gemeente voor het voltrekken van een huwelijk, registratie van een partnerschap, het omzetten van een partnerschap in een huwelijk

 

  • 1.

    Voor aanwijzing van bijzondere trouwlocaties gelden de hieronder vermelde voorwaarden:

    a. de locatie is tijdens de huwelijksvoltrekking openbaar en voor iedereen gratis toegankelijk;

    b. het reguliere gebruik van de locatie is in overeenstemming met de geldende bestemming, dan wel een daarvoor verleende ontheffing;

    c. voor de locatie zijn de voor het reguliere gebruik benodigde vergunningen verleend en de locatie voldoet aan de daarin gestelde eisen;

    d. de locatie is veilig bereikbaar en heeft voldoende parkeergelegenheid;

    e. de locatie zorgt voor de aanwezigheid van een medewerker die verantwoordelijk is voor de ontvangst en begeleiding van de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand en het bruidsgezelschap;

    f. de locatie heeft een ruimte ingericht tot representatieve trouwzaal;

    g. de locatie heeft kleedruimte voor de buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand.

  • 2.

    Eigenaren of exploitanten van locaties waar regelmatig huwelijken worden voltrokken wordt de gelegenheid geboden een overeenkomst met de gemeente Haarlemmermeer aan te gaan waardoor de locatie voor bepaalde tijd wordt aangewezen als ‘huis der gemeente ’voor het voltrekken van huwelijken.

 

Artikel 10. Vormen van huwelijksvoltrekking 

 

  • 1.

    De volgende vormen voor een huwelijksvoltrekking worden onderscheiden:

    a. een huwelijk met ceremonie:

    I. wordt voltrokken in het gemeentehuis of in een als gemeentehuis aangewezen  locatie;

    II. wordt voltrokken door een (buitrengewoon) ambtenaar van de burgerlijke stand naar keuze van het bruidspaar met toespraak.

    b. een huwelijk zonder ceremonie (basishuwelijk/budgethuwelijk);

    I. wordt uitsluitend voltrokken in de trouwkamer van het gemeentehuis;

    II. duurt maximaal 10 minuten;

    III. vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 10 personen (inclusief de getuigen);

    IV. wordt voltrokken door een daartoe aangewezen ambtenaar;

    V. er is geen voorgesprek met bruidspaar;

    VI. er is geen toespraak.

    c. een gratis huwelijk (dinsdag en woensdagmorgen om 9.00 uur):

    I. wordt uitsluitend voltrokken in de trouwkamer van het gemeentehuis;

    II. duurt maximaal 10 minuten;

    III. vindt plaats in aanwezigheid van maximaal 10 personen (inclusief de getuigen);

    IV. er is geen voorgesprek met bruidspaar;

    V. er is geen toespraak. 

     

Artikel 11. Openstelling 

 

  • 1.

    Huwelijksvoltrekkingen kunnen plaatsvinden:

    a. in het gemeentehuis op maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 16.00 uur;

    b. in een bijzondere locatie van maandag tot en met zaterdag van 9.00 uur tot 24.00 uur.

  • 2.

    Overige werkzaamheden:

    voor de overige burgerlijke stand werkzaamheden (waaronder het opmaken van akten van de burgerlijke stand) zijn de openingstijden gelijkgesteld aan de openingstijden van de gemeente.

  • 3.

    In afwijking van de in lid 1 en 2 genoemde tijden geldt het volgende:

    a. de in lid 1, onder a en b, vastgestelde openstellingstijden zijn niet van toepassing indien deze samenvallen met een algemeen erkende of daarmee gelijkgestelde feestdag in de zin van artikel 3 van de Algemene Termijnenwet of andere door het college aangewezen dagen.

    b. op zaterdag, zondag of andere dagen, waarop de gemeente voor werkzaamheden regulier is gesloten, kan de gemeente voor het publiek beperkt worden geopend, op door het college, na voorafgaande bekendmaking, te bepalen uren. Op verzoek van een belanghebbende, welk verzoek is gedaan aan het college, kunnen door de ambtenaar van de burgerlijke stand werkzaamheden worden verricht op zaterdag, zondag en de andere dagen dat de gemeente is gesloten, indien de belanghebbende aantoont dat met de te verrichten werkzaamheden niet kan worden gewacht tot de eerstvolgende openstelling van de gemeente.

    c. in bijzondere gevallen kan het college besluiten tot afwijking van de in het eerste lid aangegeven uren.

 

Artikel 12. Leiding

 

De teammanager van Burgerzaken is belast met de leiding van het bureau van de burgerlijke stand.

 

Artikel 13. Schakelbepalingen 

 

  • 1.

    De bepalingen in dit reglement over huwelijk en huwelijksvoltrekkingen zijn ook van toepassing op het geregistreerd partnerschap en het sluiten van een geregistreerd partnerschap. De bepalingen zijn eveneens van toepassing op het omzetten van een geregistreerd partnerschap naar een huwelijk.

  • 2.

    In gevallen waarin dit reglement niet voorziet, besluit het college. 

 

Artikel 14. Slotbepalingen 

 

Dit reglement kan worden aangehaald als ‘Reglement burgerlijke stand van de gemeente Haarlemmermeer’ en treedt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2019 in werking, onder gelijktijdige intrekking van het Reglement burgerlijke stand vastgesteld door burgemeester en wethouders op 31 augustus 2004.  

 

Vastgesteld door burgemeester en wethouders van Haarlemmermeer op 28 mei 2019.

 

 

de secretaris, drs. Carel Brugman

de burgemeester, Onno Hoes

 

Naar boven