Gemeenteblad van Nissewaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2019, 143770 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nissewaard | Gemeenteblad 2019, 143770 | Overige besluiten van algemene strekking |
Gemeente Nissewaard - kennisgeving van geactualiseerd toetsingskader voor de horeca in Nissewaard
Na de fusie is het Horecabeleid 2009-2014 voor de gemeente Spijkenisse niet met voormalig gemeente Bernisse geharmoniseerd. Dit betekent dat een geldig toetsingskader ontbreekt.
Tevens was het noodzakelijk het huidige beleidstuk te actualiseren ten aanzien van de Wet- en regelgeving, maar ook ten aanzien van definities. In dit kader wordt er gewerkt aan een nieuw bestemmingsplan waarbij aandacht zal zijn voor de begripsbepalingen en eenduidigheid van definities. In het document Horecabeleid 2009 – 2014 ontbreken deze namelijk waardoor het de mensen die handhaven moeilijker wordt gemaakt om te controleren of ondernemers zich aan de regels houden. Een voorbeeld hiervan is wanneer een terras als gesloten wordt beschouwd.
Het toetsingkader is onder andere gebaseerd op de onlangs vastgestelde Meerjarenvisie Stadscentrum Spijkenisse (2018) www.nissewaard.nl/stadscentrum. Voor zowel bij de totstandkoming van de visie als het toetsingskader hebben bijeenkomsten plaatsgevonden voor de (horeca) ondernemers en andere belanghebbenden. Dit om de betrokkenen mee te nemen in het proces.
In dit hoofdstuk wordt er nader ingegaan op het toetsingskader binnen wet- en regelgeving.
Het horecabeleid 2009 – 2014 is hiervoor als basis gebruikt.
Op horeca is een veelheid aan wet- en regelgeving van toepassing. De wetgeving vormt de basis om de openbare orde en veiligheid rond en met betrekking tot de horeca te reguleren. Afhankelijk van het soort bedrijf, zijn verschillende regels van toepassing. In deze paragraaf wordt in het kort aangegeven welke wetgeving bij de vergunningverlening voor een horeca-inrichting van toepassing is.
Er kunnen grofweg 2 soorten horeca-inrichtingen worden onderscheiden, namelijk horeca-inrichtingen waar alcoholhoudende drank wordt verstrekt en horeca-inrichtingen waar dit niet gebeurt. Betreft het een horeca-inrichting waar alcoholhoudende drank verstrekt wordt dan vormt de Drank- en horecawet tezamen met de Algemene Plaatselijke Verordening (APV), Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard en de Wet op de kansspelen, de basis. Gaat het om andere horeca-inrichtingen dan vormt enkel de APV en het Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard de basis.
De overige op horeca-inrichtingen betrokken wetgeving is in de meeste gevallen op beide categorieën van toepassing. Het betreft onder meer de Wet milieubeheer, de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo), het Bouwbesluit, Brandveilig gebruik overige plaatsen en basishulpverlening, de Wet BIBOB, bestemmingsplannen, Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard, de Bouwverordening, de Wet ruimtelijke ordening en de Omgevingswet.
Op landelijke wetgeving, zoals de Drank- en horecawet, de Wet milieubeheer, Brandveilig gebruik overige plaatsen en basishulpverlening, de Wet BIBOB, het Bouwbesluit en de Omgevingswet, heeft de gemeente geen invloed. De gemeente kan lokale regelgeving als instrument gebruiken om meer of minder invloed op de openbare orde en veiligheid uit te oefenen. De regelingen, zoals het Omgevingsplan, zal op zowel lokaal als landelijk niveau, waarin de komende tijd wijzigingen te verwachten zijn, worden hierna nader uitgewerkt.
2.1.1 Ontwikkelingen op het gebied van (lokale) regelgeving
De Drank- en Horecaverordening is opgegaan in de Algemene Plaatselijke Verordening Nissewaard.
De Algemene Plaatselijke Verordening Nissewaard (APV)
De Algemene Plaatselijke Verordening (APV) van Nissewaard regelt de sluitingstijden, de terrassen, de zogenaamde tiendagenregeling en eventuele andere openbare orde aspecten die betrekking hebben op een horeca-inrichting.
Diverse spelregels zijn uitgewerkt in beleidsdocumenten zoals het ‘Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard’ en het ‘Handhavingsprotocol Horeca Voorne Putten en Goeree-Overflakkee’.
Bestemmingsplannen (Omgevingsplan)
Een van de belangrijkste mogelijkheden om de vestiging van horeca te reguleren is het bestemmingsplan, en met het inwerking treden van de omgevingswet het Omgevingsplan. Daarin kan op grond van de gewenste planologische situatie aangegeven worden waar het mogelijk is om horeca te vestigen. Hierbij mag uitsluitend onderscheid worden gemaakt in categorieën van horeca en de kwaliteit van de fysieke leefomgeving. Dat wil zeggen dat het alleen mogelijk is om onderscheid te maken in verschillende horecagelegenheden die een uitstraling hebben naar de leefomgeving. De eventuele wijzigingen zullen in een paraplubestemming worden ondergebracht.
In de toekomst zullen de verschillende horecacategorieën in het omgevingsplan worden geüniformeerd in het kader van de Omgevingswet. Middels participatie zullen alle betrokkenen waaronder burgers worden gehoord/benaderd.
Vanuit het team Stadsontwikkeling wordt vooruitlopend op het Omgevingsplan gewerkt aan een paraplubestemmingsplan met daarin eenduidige bestemmingsregeling voor de verschillende horecavormen in het centrumgebied. Dit om gestalte te kunnen geven aan de visie van de gemeente op de ontwikkeling van de horeca en ter bescherming van het woon- en leefklimaat. Bij bovenstaande zullen ook de regelingen in de geldende (relevante) beheersverordening worden betrokken.
De centrale doelstelling van de Drank- en Horecawet is alcoholmatiging. De bepalingen in de wet zijn gericht op het beperken van het aantal verkooppunten, matiging van alcoholgebruik en beperking van het risico van alcoholgerelateerde problemen tijdens specifieke situatie en/of door kwetsbare groepen.
Op 1 januari 2013 is de Drank- en Horecawet door het ministerie van VWS gewijzigd. Het belangrijkste is dat het toezicht van de Drank- en Horecawet is overgedragen aan gemeenten. Daarnaast was het doel van de wijziging onder meer het vergunningenstelsel te vereenvoudigen om zodoende de administratieve lasten te verlagen. In 2014 is in de wet vervolgens de leeftijdsgrens voor het verstrekken van alcoholhoudende drank verhoogd van 16 naar 18 jaar.
Onderwerpen die in deze wet opgenomen zijn;
De wet op de kansspelen heeft als doelstelling de bescherming van de speler en het voorkomen en tegengaan van problematisch speelgedrag en gokverslaving. Door de wetswijziging van 2014 is het toezicht in handen van de kansspelautoriteit. De mogelijkheden om te beboeten zijn hierdoor aanzienlijk verbeterd.
2.2.1 De exploitatie van een horeca-inrichting
De exploitatie van een horeca-inrichting is geregeld in de Algemene plaatselijke verordening Nissewaard (Verderop APV). Gemeente Nissewaard heeft er voor gekozen het VNG model horeca-exploitatievergunning te gebruiken. De exploitatievergunning geeft voor de ondernemer de spelregels weer middels voorschriften en voor de gemeente is het een middel om te handhaven.
De APV is in overeenstemming met de Dienstenrichtlijn. De belangrijkste wijzigingen destijds in de APV met betrekking tot de Dienstenrichtlijn zijn dat de vergunning voor onbepaalde tijd verleend wordt en dat de weigeringsgronden in artikel 1.8 APV aangepast zijn aan die in de Dienstenrichtlijn, namelijk:
Uitgangspunt van de Dienstenrichtlijn is de eis dat een vergunningstelsel, dus ook de exploitatievergunning noodzakelijk en proportioneel is. Voor wat betreft de noodzakelijkheid moet een gemeente afwegen of er dwingende redenen van algemeen belang zijn die een vergunningstelsel rechtvaardigen. Onder dwingende redenen van algemeen belang worden verstaan de openbare orde, de openbare veiligheid, de volksgezondheid en het milieu.
De Dienstenrichtlijn eist dat een vergunningstelsel niet discriminatoir, noodzakelijk en proportioneel is. Onder noodzakelijkheid bij de vestiging van een horecabedrijf wordt dan verstaan een ‘dwingende reden van algemeen belang’. Dit begrip omvat onder meer de volgende gronden: openbare orde, openbare veiligheid en volksgezondheid, handhaving van de maatschappelijke orde, bescherming van het milieu en het stedelijk milieu, met inbegrip van de stedelijke en rurale ruimtelijke ordening. Het gaat hier om de zogenaamde ‘rule of reason’.
De sluitingstijden van de horecabedrijven vloeien voort uit de APV van gemeente Nissewaard en zijn vastgesteld in het ‘Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard’.
Op 16 december 2016 is het (nul)beleid voor coffeeshops binnen de gemeente Nissewaard geharmoniseerd. In dit specifieke beleid wordt gemotiveerd waarom er voor gekozen is dit nulbeleid te handhaven.
Vergunningvrije openbare (horeca-)inrichtingen
Regelgeving met betrekking tot vergunningvrije openbare (horeca-) inrichtingen is opgenomen in artikel 2:28 van de APV.
De ‘vrijstelling’ van de vergunningplicht betekent niet dat de vergunningvrije inrichtingen zich niet aan de regels hoeven te houden. De APV blijft onverkort van toepassing op dit soort inrichtingen, omdat ze formeel een horeca-inrichting blijven. Toezichthouders controleren op het al dan niet voldoen aan de eisen van de wet. De exploitatie van een vergunningvrije inrichting dient namelijk zodanig te geschieden dat de openbare orde in de omgeving van de inrichting niet nadelig wordt beïnvloed.
Vergunning voor onbepaalde tijd
De exploitatievergunning wordt op basis artikel 1:7 van de APV voor onbepaalde tijd verleend. Het verlenen van een vergunning voor onbepaalde tijd heeft het risico dat wanneer een ondernemer van belang zijnde wijzigingen niet doorgeeft, de vergunning niet meer overeenkomt met de actuele feiten en omstandigheden. In het kader van de openbare orde is het belangrijk dat de gemeente een actueel overzicht heeft van de in de gemeente actieve horeca-inrichtingen. In de voorschriften behorende bij de exploitatievergunning staat dat ondernemers verplicht zijn om wijzigingen in activiteiten, ondernemersvorm en exploitant door te geven aan de gemeente.
De ontheffing sluitingstijd (‘verlaatje’) is geregeld in zowel de APV als in het Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nisewaard. De melding incidentele festiviteit (‘geluidje, zgn tiendagenregeling’) is geregeld in hoofdstuk 4 van de APV.
Voor de fusie van de voormalige gemeenten Bernisse en Spijkenisse waren verschillende nota’s van kracht. Dit moment leent zich ervoor om via dit geactualiseerde horecabeleid eenduidigheid te creëren voor de horeca voor zowel het centrum als alle wijken en kernen die Nissewaard vormen. Horecaterrassen leveren een bijdrage aan de (recreatieve) kwaliteit van de gemeente en de ontmoetingsfunctie van het centrum, zowel het stadscentrum als het centrum van de kleinere kernen. Ook in Nissewaard gaan steeds meer ondernemers ertoe over om bij hun horeca-inrichting een terras te exploiteren. Terrassen kunnen echter ook een keerzijde hebben. Aangezien er veel publiek buiten op straat is, kunnen omwonenden ook hinder van een terras ondervinden.
De beleidsregels voor terrassen is, zoals hierna verwoord, grotendeels hetzelfde als in de ‘Horecanota Spijkenisse 2009-2014’. Ter voorkoming van hinder gelden de volgende uitgangspunten:
De beleidsregels voor terrassen zijn grotendeels geconcretiseerd in de APV op grond van artikel 2:28 en 2:29. Op basis van deze artikelen wordt bepaald dat een horeca-inrichting op een bepaalde locatie gevestigd kan worden met inachtneming van de algemene belangen, de openbare orde en de ingebruikneming van de openbare weg. Voor de exploitatie van een horeca-inrichting en het daarbij behorende terras is een vergunning van de burgemeester nodig. Het gebruik en de openstelling van een terras wordt, na toetsing van diverse wet- en regelgeving, vergund in de exploitatievergunning.
Toetsingskader bij vergunningaanvragen voor terrassen
De burgemeester kan een vergunning verlenen voor een terras behorende bij een horeca-inrichting. De burgemeester toetst daarbij aan het in artikel 2:28 en 2:29 van de APV gestelde kader. Voor de toetsing wordt advies aan een aantal vakafdelingen c.q. disciplines gevraagd, namelijk;
In het algemeen toetsen de vakafdelingen;
De terrasvergunning maakt deel uit van de exploitatievergunning en wordt dan ook alleen verleend aan een gevestigde horeca-inrichting met een exploitatievergunning.
Een terras hoeft niet per definitie direct aan de gevel gevestigd te zijn. Er wordt eerst een toets op het bestemmingsplan uitgevoerd. Een terras dient gelegen te zijn op een locatie die, en voldoet aan de gestelde eisen in het bestemmingsplan en vanuit de horecalokaliteit dient er goed zicht te zijn op het terras. Het terras mag in beginsel niet breder zijn dan de gevel van het bedrijf waartoe het terras behoort. Rekening dient er gehouden te worden met een evenwichtige verdeling tussen het gebruik als terras en de overige publieksfuncties van de openbare ruimte. Een brede straat heeft een bepaalde ruimtelijke uitstraling en de aanleg van een dergelijke straat is niet slechts bedoeld om brede terrassen mogelijk te maken. De achterliggende gedachte van de ruimtelijke uitstraling moet zo veel mogelijk behouden blijven. Bij de vergunningverlening voor de exploitatie van het terras behoort een situatietekening waarop vermeld staat waar het terras gelegen moet zijn. De gemeente onderzoekt de mogelijkheid om daarbij markeringen in de straat aan te brengen die de grenzen van het terras aangeven, zodat dit voor zowel de gebruiker als de horecaondernemer en een toezichthouder duidelijk is.
N.B. Bij het verlenen van een (terras)vergunning worden voorschriften opgenomen. In elk geval wordt opgenomen, dat wanneer het voor het terras bestemde gedeelte door het gemeentebestuur voor andere doeleinden ter beschikking wordt gesteld (denk aan een evenement of bij werkzaamheden in het geval van bestrating en/ of werkzaamheden aan leidingen of weekmarkt) er geen recht gedaan kan worden op het gebruik van een terras. In zo’n geval bestaat er ook geen recht op schadeloosstelling.
De sluiting van het terras dient duidelijk zichtbaar te zijn voor bezoekers, bijvoorbeeld doordat het meubilair aan elkaar is geketend en/of opgestapeld. Er mag geen verstrekking van dranken en- of etenswaren plaatsvinden na sluitingstijd van en op het terras. De Sluitingstijden van het terras zijn geregeld in artikel 2:29 van de APV en zijn verder uitgewerkt in het Beleid sluitingstijden openbare inrichtingen Nissewaard.
De terrasvergunning heeft dezelfde geldingsduur als de exploitatievergunning van de horeca-inrichting.
De terrasvergunning is onderdeel van de exploitatievergunning (deregulering), deze exploitatievergunning is persoonsgebonden.
De gemeente behoudt zich het recht voor de in de exploitatievergunning genoemde oppervlakte aan te passen.
Het terras veroorzaakt geen verkeersonveilige situaties. De verkeersveiligheid wordt per aanvraag getoetst door de afdeling Stadsbeheer.
Er is vanuit de horeca-inrichting ongehinderd zicht op de gang van zaken op het betreffende terras.
Terrasmeubilair (incl. parasols en terrasschermen) dient buiten de openingstijden van de horeca-inrichting inpandig te worden opgeslagen. Wanneer inpandige opslag niet mogelijk is en de verkeersveiligheid zich hiertegen niet verzet, mag het terrasmeubilair blijven staan mits één en ander in verband met vandalisme deugdelijk met kettingen wordt bevestigd. Tevens moet voor het publiek duidelijk zijn dat het terras gesloten is en dat er geen gebruik gemaakt kan worden van het meubilair.
Terrasschermen mogen (zonder vergunning) enkel dwars op de gevel geplaatst worden met een maximale hoogte van 1 meter. Terrasschermen mogen niet aan de grond worden verankerd, maar dienen gemakkelijk verwijderbaar te zijn.
Het is toegestaan om op terrassen losse/verrijdbare heaters te gebruiken.
Het gebruik van vlonders is niet toegestaan met uitzondering van vlonders in het water. Voor het gebruik van een vlonder in het water is een omgevingsvergunning vereist.
Voor de inrichting van een terras zijn alleen de volgende objecten toegestaan: tafels, zitmeubilair, parasols, prullen- en rookasbakken, heaters, plantenbakken en terrasschermen. Zowel parasols als terrasschermen mogen met een soort ‘buissysteem’ in de grond bevestigd, dus niet verankerd, worden, mits zij direct verwijderbaar zijn.
Aandacht voor de inrichting en het gebruik van de openbare ruimte blijft noodzakelijk. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat ook ondernemers zich verantwoordelijk voelen om kwalitatief hoogwaardige terrasobjecten te plaatsen. Dit om op die manier een positieve bijdrage te leveren aan het gebruik van de openbare ruimte. Het gaat daarbij niet alleen om uitstraling van het terras maar ook om veiligheid, zoals een stevige constructie van parasols, terrasschermen, stoelen en degelijke tafels.
Voor de inrichting van de terrassen is de Welstandsnota van toepassing en geldt het volgende kader:
Parasols hebben een doek in een (uni) gedekte kleur. Op de parasols is het toegestaan een bedrijfsnaam of een bedrijfslogo op het doek aan te brengen mits deze een maximale afmeting van zestig bij zestig centimeter heeft. Op de parasols zijn geen reclame-aanduidingen anders dan de naam van de brouwerij of logo van het horecabedrijf aangebracht. In uitgeklapte toestand moet de onderkant van de volant zich op minimaal 2.20 meter hoogte bevinden.
Onverlet het hiervoor bepaalde zal, daar waarin een gebied meer aaneengesloten of vrijwel aaneengesloten terrassen zijn of gebieden met een specifieke structuur door de betrokken ondernemer(s) in overleg met de gemeente een totaalplan worden opgesteld.
Het vanaf het terras ten gehore brengen van ‘muziek’ is niet toegestaan, tenzij een akoestisch rapport (geluidsrapport) is opgemaakt en goedgekeurd.
Vergoeding voor het gebruik van de openbare ruimte
Vervallen. Is opgenomen in de Verordening precariobelasting.
Vervallen. Dit onderwerp is opgenomen in het preventie- en handhavingsplan alcohol. Deze nota dient echter nog te worden geactualiseerd.
4.1 Was/wordt-lijst (voormalige horecanota t.o.v. huidige toetsingskader)
4.2 Overzicht horecabedrijven Nissewaard (Peildatum december 2018)
Spijkenisse Horecaconcentratiegebied
Spijkenisse overige wijken en Hekelingen
Paracommerciële (horeca) instellingen in Spijkenisse en Hekelingen (horeca vanuit stichtingen en verenigingen)
Abbenbroek (inclusief paracommerciële (horeca) instellingen)
Geervliet (inclusief paracommerciële (horeca) instellingen)
Heenvliet (inclusief paracommerciële (horeca) instellingen)
Simonshaven (inclusief paracommerciële (horeca) instellingen)
Zuidland (inclusief paracommerciële (horeca) instellingen)
Besproken en vastgesteld in de collegevergadering van 21 mei 2019
Kopieer de link naar uw clipboard
zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-143770.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.