Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2019, 137357 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2019, 137357 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Helmond houdende regels omtrent de jeugdhulp
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Algemeen gebruikelijke voorziening: voorziening die niet speciaal is bedoeld voor de jeugdige of ouders met een ondersteuningsvraag of behoefte ingevolge de wet, en die algemeen verkrijgbaar is, niet of niet veel duurder is dan vergelijkbare diensten die algemeen gebruikelijk worden geacht en voor de jeugdige of de ouders ook daadwerkelijk beschikbaar is, financieel gedragen kan worden en passende compensatie biedt.
Gebruikelijke hulp: de normale, dagelijkse zorg die ouders en/of andere huisgenoten geacht worden elkaar onderling te bieden. Voor jeugdigen geldt dat ouders de tot hun gezin behorende minderjarige kinderen behoren te verzorgen, op te voeden en toezicht aan hen te bieden, ook al is er sprake van een jeugdige met een ziekte, aandoening of beperking.
Ondersteuning, hulp en zorg, met uitzondering van preventie, aan jeugdigen en hun ouders bij het verminderen, stabiliseren, behandelen en opheffen van of omgaan met de gevolgen van psychische problemen en stoornissen, psychosociale problemen, gedragsproblemen of een verstandelijke beperking van de jeugdige, opvoedingsproblemen van de ouders of adoptie gerelateerde problemen;
het bevorderen van de deelname aan het maatschappelijk verkeer en van het zelfstandig functioneren van jeugdigen met een somatische, verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking, een chronisch psychisch probleem of een psychosociaal probleem en die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, en
het ondersteunen bij of het overnemen van activiteiten op het gebied van de persoonlijke verzorging gericht op het opheffen van een tekort aan zelfredzaamheid bij jeugdigen met een verstandelijke, lichamelijke of zintuiglijke beperking of een somatische of psychiatrische aandoening of beperking, die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt, met dien verstande dat de leeftijdgrens van 18 jaar niet geldt voor jeugdhulp in het kader van het jeugdstrafrecht.
Professionele jeugdhulp: inzet door een jeugdhulpaanbieder die ingevolge een pgb beroepsmatig jeugdhulp verleent aan jeugdigen en ouders. Van een beroepsmatig aanbod van diensten zoals genoemd in de eerste zin, is sprake wanneer de jeugdhulpaanbieder staat ingeschreven in het handelsregister van de kamer van koophandel, voldoet aan de gestelde kwaliteitseisen en daarnaast uit overige feiten en omstandigheden blijkt dat de jeugdhulpaanbieder als onderneming of als ondernemer kan worden aangemerkt.
Jeugdigen en zijn of haar ouders als bedoeld in artikel 1.1 van de Jeugdwet, en die op grond van artikel 1.1. van deze wet hun woonplaats hebben binnen de gemeente Helmond, komen in aanmerking voor de overige en individuele voorzieningen als bedoeld in hoofdstuk 2 van deze verordening, mits aan de voorwaarden wordt voldaan.
Hoofstuk 2 Vormen van Jeugdhulp
2.3 Specifieke voorwaarden individuele voorzieningen Jeugdhulp
Een jeugdige komt in aanmerking voor een individuele voorziening (waaronder daarvoor noodzakelijk vervoer) wanneer hij jeugdhulp nodig heeft in verband met opgroei- en opvoedingsproblemen, psychische problemen en stoornissen en voor zover de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen ontoereikend zijn en voor zover de jeugdige deze problemen naar het oordeel van het college niet kan verminderen of wegnemen:
Hoofstuk 3 Toegang tot Jeugdhulp
3.2 Toegang tot Jeugdhulp via het medisch domein
Het college draagt zorg voor de inzet van jeugdhulp na verwijzing door de huisarts, medisch specialist of jeugdarts naar een jeugdhulpaanbieder, als genoemde jeugdhulpaanbieder van oordeel is dat inzet van jeugdhulp nodig is, en hiervoor gecontracteerd is.
3.3 Toegang tot Jeugdhulp via de rechterlijke macht
Het college zorgt voor inzet van de jeugdhulp die de rechter of de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van een kinderbeschermingsmaatregel, die de rechter, het openbaar ministerie, de selectiefunctionaris, de inrichtingsarts of de directeur van de justitiële inrichting nodig achten bij de uitvoering van een strafrechtelijke beslissing, of die de gecertificeerde instelling nodig acht bij de uitvoering van de jeugdreclassering.
Hoofdstuk 4 Procedure toegang tot jeugdhulp via de gemeente
Het college maakt voor de verwerking van gegevens die onder andere zijn ontvangen naar aanleiding van het gesprek als bedoeld in artikel 4.2, gebruik van een digitale service voor de verwerking en opslag van het dossier. Dit is een digitaal platform waartoe de jeugdige en/of zijn ouders toegang ontvangen.
De jeugdige en/of zijn ouders hebben op grond van de Algemene Verordening Gegevensbescherming een aantal rechten ten aanzien van de verwerking van hun persoonsgegevens. De jeugdigen en/of zijn ouders kunnen om gebruik te maken van deze rechten een verzoek bij het college indienen. Hiervoor kunnen zij gebruik maken van een door het college ter beschikking gesteld format. De beslissing op dit verzoek geldt als een besluit in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.
Gelet op het bepaalde in het eerste lid, stelt het college daarom het volgende vast:
Wanneer de problemen en stoornissen zijn vastgesteld, welke hulp naar aard en omvang nodig is voor de jeugdige om, rekening houdend met zijn of haar leeftijd en ontwikkelingsniveau, gezond en veilig op te groeien, te groeien naar zelfstandigheid en voldoende zelfredzaam te zijn en maatschappelijk te participeren;
Nadat de noodzakelijke hulp in kaart is gebracht, of en in hoeverre de eigen mogelijkheden en het probleemoplossend vermogen van de ouder(s) en van het sociale netwerk toereikend zijn om zelf de nodige hulp en ondersteuning te kunnen bieden, waarbij als uitgangspunt geldt dat slechts voor zover die mogelijkheden niet toereikend zijn, het college een voorziening jeugdhulp verleent.
Hoofdstuk 5 Procedure toegang tot jeugdhulp via het medisch domein
Wanneer de huisarts, medisch specialist of jeugdarts verwijst naar een aanbieder die niet gecontracteerd is door de gemeente, is de aanbieder verplicht om direct, en voor de start van de zorginzet, contact op te nemen met de gemeente. Wanneer dit wordt nagelaten, accepteert de gemeente geen declaratie van de betreffende aanbieder.
De aanbieder doet een verzoek tot toewijzing bij de gemeente, en is daarbij gehouden aan hetgeen is bepaald in de gesloten overeenkomst met de gemeente.
5.3 Persoonsgebonden budget na verwijzing
De beoordeling tot verstrekking van een voorziening in de vorm van een pgb, vindt, met inachtneming van het bepaalde in de wet en hoofdstuk 7 van deze verordening, plaats door het college. De jeugdige of de ouders dienen hiervoor een aanvraag in bij de gemeente, waarna het bepaalde in hoofdstuk 4 van de verordening van toepassing is op de aanvraag tot verstrekking in de vorm van een pgb.
Hoofdstuk 6 Procedure toegang tot jeugdhulp via de rechterlijke macht
Bij een maatregel die in het gedwongen kader is uitgesproken door een rechter, vindt samenwerking plaats tussen de Gecertificeerde Instelling en het Sociaal Team van de gemeente Helmond.
6.3 Persoonsgebonden budget bij bepaling
De beoordeling tot verstrekking van een voorziening in de vorm van een pgb, vindt, met inachtneming van het bepaalde in de wet en hoofdstuk 7 van deze verordening, plaats door het college. De jeugdige of de ouders dienen hiervoor een aanvraag in bij de gemeente, waarna het bepaalde in hoofdstuk 4 van de verordening van toepassing is op de aanvraag tot verstrekking in de vorm van een pgb.
Hoofstuk 7 Persoonsgebonden budget bij Jeugdhulp
7.1 Regels voor een persoonsgebonden budget
De jeugdige of de ouders aan wie een pgb wordt verstrekt, kan de jeugdhulp betrekken van een persoon die behoort tot het sociale netwerk, op voorwaarde dat door de jeugdige of de ouders voldoende aangetoond is dat dit tot betere en efficiëntere ondersteuning leidt, en doelmatiger is dan het betrekken van de jeugdhulp van iemand buiten het sociale netwerk. Hierbij wordt gelet op:
7.2 De hoogte van een persoonsgebonden budget
Het pgb-tarief in het kader van de professionele jeugdhulp wordt gebaseerd op de door de jeugdige en/of de ouders aangegeven werkelijke kosten van de voorziening en bedraagt niet meer dan de kostprijs die het college aan de aanbieder zou betalen wanneer deze voorziening in natura zou worden verstrekt. Pgb-aanvragen voor dergelijke meerkosten kunnen op grond van artikel 7.4 lid 2 door het college worden geweigerd.
Het pgb-tarief in het kader van de particuliere jeugdhulp is gebaseerd op de door de jeugdige en/of de ouders aangegeven werkelijke kosten van de voorziening en bedraagt per uur niet meer dan 125% van het bedrag in de Wet minimumloon voor 23 jaar en ouder inclusief vakantiegeld/-uren op basis van een 36-urige werkweek, zoals dat gold per 1 juli in het voorafgaande jaar. Hierbij geldt dat, in het geval dat een individuele voorziening wordt toegekend in dagdelen, een dagdeel staat voor een uur.
Pgb-tarief voor vervoerskosten is gebaseerd op de door de jeugdige of de ouders aangegeven werkelijke kosten maar bedraagt ten hoogste de kostprijs die het college aan de aanbieder betaalt voor de in de betreffende situatie goedkoopst passende beschikbare voorziening in natura. Er vindt geen indexering plaats voor een toegekend pgb korter of gelijk aan 12 maanden.
Hoofdstuk 8 Toezicht en handhaving
8.1 Nieuwe feiten en omstandigheden
Een jeugdige of zijn ouders melden direct zelf of op verzoek bij het college alle feiten en omstandigheden die aanleiding kunnen zijn tot heroverweging van een beslissing over een individuele voorziening.
8.2 Herziening, intrekking en beëindiging
Het college kan een beslissing over een individuele voorziening herzien, intrekken of beëindigen als het college vaststelt dat:
Het college kan de individuele voorziening geheel of gedeeltelijk terugvorderen wanneer de aanspraak op een individuele voorziening ingetrokken is op grond van sub a, d of e van artikel 8.2.
Indien het college een beslissing aangaande een persoonsgebonden budget met toepassing van artikel 8.2, onderdeel a, heeft herzien dan wel ingetrokken, kan het college bij dwangbevel geheel of gedeeltelijk het ten onrechte genoten persoonsgebonden budget invorderen, dan wel verrekenen met een in de toekomst toe te kennen pgb.
Hoofdstuk 9 Kwaliteitseisen Jeugdhulp
9.1 Kwaliteitseisen aanbieders, dienstverleners en gecertificeerde instellingen
Aanbieders zijn ook gehouden tot naleving van aanvullende kwaliteitseisen zoals neergelegd in de gesloten overeenkomst tussen gemeente en aanbieder. Bij professionele dienstverleners wordt dit niet opgelegd, maar meegewogen in de beoordeling of er sprake is van een kwalitatief goede dienstverlening.
9.3 Verhouding prijs en kwaliteit aanbieders jeugdhulp en uitvoerders van kinderbeschermingsmaatregelen en jeugdreclassering
Het college houdt bij de vaststelling van de tarieven voor door derden te leveren jeugdhulp of uit te voeren kinderbeschermingsmaatregelen of jeugdreclassering, rekening met:
Hoofdstuk 10 Bestrijding misbruik of oneigenlijk gebruik
Het college informeert de jeugdige of de ouders over de rechten en plichten die aan het ontvangen van een voorziening zijn verbonden en over de consequenties van misbruik en oneigenlijk gebruik van de wet.
Hoofdstuk 11 Klachtenregeling, vertrouwenspersoon en cliëntondersteuner
Het college wijst een onafhankelijk vertrouwenspersoon aan waarop jeugdigen en (pleeg-) ouders een beroep kunnen doen, die werkzaam is bij een rechtspersoon met volledige rechtsbevoegdheid die onafhankelijk is van het college, de jeugdhulpaanbieder, de gecertificeerde instelling en het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling en van personen in dienst van het college, de jeugdhulpaanbieder, de gecertificeerde instelling en het advies- en meldpunt en stelt de vertrouwenspersoon in de gelegenheid zijn taak uit te oefenen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-137357.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.