Gemeenteblad van Voerendaal
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voerendaal | Gemeenteblad 2019, 136568 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voerendaal | Gemeenteblad 2019, 136568 | Beleidsregels |
NADERE REGELS SUBSIDIEVERLENING VOERENDAAL 2019
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
actieve leden/deelnemers: diegenen die daadwerkelijk en structureel (dus vaker dan maar af en toe) deelnemen aan de activiteiten (de sporters, muzikanten, schutters enz.), alsook degenen die structureel als vrijwilliger actief zijn bij de uitvoering van de activiteiten of het runnen van de vrijwilligersorganisatie. Tevens betalen de actieve leden/deelnemers contributie;
Artikel 2 Organisaties/activiteiten
Een basissubsidie is bestemd voor een vrijwilligersorganisatie, die rechtspersoonlijkheid bezit en gevestigd en/of werkzaam is in de gemeente Voerendaal, ten behoeve van de uitvoering van haar kernactiviteiten, die zich in hoofdzaak richten op de inwoners van de gemeente Voerendaal, niet zijnde:
ten behoeve van een vereniging functionerende nevenorganisaties of verzelfstandigde afdelingen/onderdelen waarvan de activiteiten primair ten dienste staan van of zijn toe te rekenen aan de vereniging waaraan ze gelieerd zijn (de activiteiten van dit soort organisaties worden betrokken bij de subsidievaststelling voor de ‘moedervereniging’);
In afwijking van het bepaalde in artikel 10, derde lid van de verordening, overlegt de aanvrager die nog niet eerder een aanvraag om basissubsidie heeft ingediend bij de aanvraag de volgende gegevens:
een opgave per 1 mei van het jaar, waarin de aanvraag wordt ingediend, van het aantal leden inclusief woonplaats, onderverdeeld in de categorieën contributie betalende leden en leden die geen contributie betalen en, indien van toepassing, onderverdeeld naar doelgroepen (jeugd, volwassenen, senioren en/of kwetsbare groepen burgers).
In afwijking van het bepaalde in artikel 10, derde lid van de verordening overlegt de aanvrager die voor het voorafgaande subsidietijdvak al een basissubsidie heeft ontvangen bij de aanvraag de volgende gegevens:
een opgave per 1 mei van het jaar, waarin de aanvraag wordt ingediend, van het aantal leden inclusief woonplaats, onderverdeeld in de categorieën contributie betalende leden en leden die geen contributie betalen en, indien van toepassing, onderverdeeld naar doelgroepen (jeugd, volwassenen, senioren en/of kwetsbare groepen burgers).
Wanneer een aanvraag om basissubsidie voor een tijdvak is afgewezen en gedurende datzelfde tijdvak sprake is van gewijzigde omstandigheden, kan een vrijwilligersorganisatie tijdens het lopende subsidietijdvak vóór 1 september een nieuwe aanvraag om basissubsidie voor de resterende jaren van het lopende subsidietijdvak indienen.
Artikel 7 Hoogte dan wel wijze van berekening subsidiebedrag
Een basissubsidie voor de in tabel 1 genoemde categorieën van organisaties wordt verleend voor een tijdvak van 4 jaar, aansluitend aan het ten tijde van inwerkingtreding van deze regeling lopende tijdvak 2017-2020, of, ingeval van een aanvraag, als bedoeld in artikel 5, vierde of vijfde lid, voor de resterende jaren, vallend binnen het lopend tijdvak.
Een basissubsidie voor de in tabel 1 genoemde categorieën van organisaties bestaat uit een vaste component en voor een aantal organisaties aanvullend uit een variabele component per actief lid en wordt, behoudens in het geval als bedoeld in het vijfde lid, berekend op basis van de bedragen per jaar, zoals opgenomen in tabel 1.
Ingeval in de periode 2016-2018 een basissubsidie is verleend of in 2019 of volgende jaren een basissubsidie is/wordt verleend voor een vrijwilligersorganisatie, die is ontstaan uit een fusie tussen organisaties, aan welke organisaties afzonderlijk ook een basissubsidie is verleend, wordt bij de berekening van de hoogte van de basissubsidie voor de gefuseerde organisatie voor de bepaling van de vaste component van die subsidie een afbouwregeling toegepast. De vaste component van de basissubsidie wordt berekend op basis van de in tabel 2 opgenomen percentages van de bedragen per jaar die vóór de fusie aan de gefuseerde organisaties afzonderlijk als vaste component zijn toegekend.
Een basissubsidie voor muziekonderwijs bestaat uit een vaste component ter dekking van de algemene kosten voor de organisatie van muziekopleidingen en voor Hafabra-verenigingen aanvullend uit een bijdrage per leerling, die een opleiding volgt, gericht op het behalen van een A-, B- of C-diploma, zoals opgenomen in het raamleerplan van de Koninklijke Nederlandse Federatie van Muziekverenigingen, en wordt berekend op basis van de bedragen per jaar, zoals opgenomen in tabel 4.
Een basissubsidie voor een buurtvereniging bestaat uit een vaste component ter waardering van de activiteiten/werkzaamheden van de vereniging en een variabele component als bijdrage in de kosten voor het aanbrengen van Kerstversiering in de betreffende buurt en wordt berekend op basis van de bedragen per jaar, zoals opgenomen in tabel 5.
Onverminderd het bepaalde in artikel 13 van de verordening wordt een aanvraag om basissubsidie geweigerd als:
Artikel 9 Tussentijdse wijziging subsidieverlening
Een vrijwilligersorganisatie, waaraan voor het lopende subsidietijdvak een basissubsidie met een variabele component is verleend en waarvan ten opzichte van de oorspronkelijke opgave het ledenaantal met tenminste 25% óf met tenminste 25 leden is toegenomen, kan tijdens het lopende subsidietijdvak een aanvraag om wijziging van de subsidieverleningsbeschikking indienen.
- per datum van indiening van de aanvraag om wijziging een opgave van het aantal leden inclusief woonplaats, onderverdeeld in de categorieën contributie betalende leden en leden die geen contributie betalen en, indien van toepassing, onderverdeeld naar doelgroepen (jeugd, volwassenen, senioren en/of kwetsbare groepen burgers).
Artikel 10 Tussentijdse verantwoording
Een vrijwilligersorganisatie die een basissubsidie, als bedoeld in artikel 5, derde lid, ontvangt die uitsluitend uit een vaste component bestaat, dient vóór 1 juni in het derde jaar van het lopende subsidietijdvak middels het verantwoordingsformulier een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en de aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven over het eerste en tweede jaar van het lopende subsidietijdvak aan te leveren.
Een vrijwilligersorganisatie die een basissubsidie, als bedoeld in artikel 5, derde lid, ontvangt die uit een vaste én variabele component bestaat, dient vóór 1 juni in het derde jaar van het lopende subsidietijdvak middels het verantwoordingsformulier een overzicht van de uitgevoerde activiteiten en de aan de activiteiten verbonden inkomsten en uitgaven over het eerste en tweede jaar van het lopende subsidietijdvak aan te leveren.
Hoofdstuk 3 Activiteitensubsidie
Een activiteitensubsidie is bestemd voor een vrijwilligersorganisatie, gevestigd en/of werkzaam in de gemeente Voerendaal, die activiteiten ontplooit die zich richten op de inwoners van de gemeente Voerendaal, voor de uitvoering van een activiteit die niet tot haar reguliere activiteiten behoort.
Artikel 16 Advisering aanvraag
Een aanvraag om activiteitensubsidie wordt voorgelegd aan de Adviescommissie Activiteitensubsidie, die hierover een niet-bindend advies uitbrengt aan het college. De commissie bestaat uit een afvaardiging van (bestuurs)leden uit verschillende Voerendaalse verenigingen. In de commissie zijn zowel de verschillende soorten verenigingen (sport, cultuur, welzijn, buurtverenigingen) als verenigingen vanuit de diverse kernen van de gemeente Voerendaal vertegenwoordigd.
Artikel 18 Hoogte dan wel wijze van berekening subsidiebedrag
Voor een activiteit in categorie 3, waarvoor voor de 4e respectievelijk 5e maal een aanvraag om activiteitensubsidie wordt ingediend, wordt de subsidie in die jaren afgebouwd overeenkomstig de subsidiebedragen voor een categorie 2-activiteit (in het 4e jaar) respectievelijk voor een categorie-1-activiteit (in het 5e jaar); vanaf de 6e maal bestaat geen aanspraak op subsidie meer.
Hoofdstuk 4 Incidentele subsidie
Een incidentele subsidie is bestemd voor een (semipublieke) professionele organisatie, vrijwilligersorganisatie, of ondernemer, die rechtspersoonlijkheid bezit en gevestigd en/of werkzaam is in de gemeente Voerendaal, of een burgerinitiatief van een inwoner van de gemeente Voerendaal voor de uitvoering van een eenmalige of incidentele gebeurtenis, activiteit of investering binnen de gemeente Voerendaal.
Een aanvraag om incidentele subsidie wordt ten minste 13 weken vóór de start van de te subsidiëren activiteit(en) ingediend.
Artikel 24 Hoogte dan wel wijze van berekening subsidiebedrag
Een incidentele subsidie bedraagt:
Een aanvraag om budgetsubsidie wordt jaarlijks vóór 1 juni van het jaar, voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft, ingediend.
Onverminderd het bepaalde in artikel 13 van de verordening wordt een aanvraag om budgetsubsidie geweigerd als:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-136568.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.