Gemeenteblad van Schouwen-Duiveland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2019, 135062 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Schouwen-Duiveland | Gemeenteblad 2019, 135062 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling Generatiepact Gemeente Schouwen-Duiveland 2019
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Schouwen-Duiveland,
gezien het voorstel van afdeling Bedrijfsvoering 1, cluster P&O d.d. 18 maart 2019, zaaknummer 142763, en gezien de verkregen instemming van het GO d.d. 24 april 2019;
gelet op artikel 160 van de Gemeentewet en artikel 125 van de Ambtenarenwet en de Wet op loonbelasting 1964;
LOGA-partijen bij ledenbrief d.d. 02 oktober 2014 - sinds de CAR-UWO 2013-2015 - adviseren om de mogelijkheden van een generatiepact te benutten, en;
het college van burgemeester en wethouders de op 15 januari 2019 bepaalde uitgangspunten voor een generatiepact passend achten bij te voeren levensfasebewust personeelsbeleid.
Deelname aan het generatiepact vindt plaats gedurende de resterende duur van het dienstverband van de ambtenaar tot de datum waarop hij/zij de AOW-gerechtigde leeftijd bereikt of tot de datum waarop de aanstelling eerder eindigt.
Voor de berekening van rechtspositionele aanspraken en verplichtingen die gebaseerd zijn op het salaris van de werknemer, wordt bij deelname uitgegaan van het op grond van deze regeling vastgestelde, nieuwe bruto salaris, te weten 90% van het salaris dat gold voor aanvang van de deelname, voor zover in deze regeling niet uitdrukkelijk anders is bepaald.
De ambtenaar die gebruik maakt van deze regeling en die langdurig arbeidsongeschikt wordt wegens ziekte, heeft recht op doorbetaling van zijn salaris en de toegekende salaristoelage(n) overeenkomstig artikel 7:3 CAR. Daarbij gelden als grondslag het nieuwe salaris en de toegekende salaristoelage(n) die op grond van deze regeling zijn vastgesteld.
De ambtenaar die deelneemt aan het generatiepact maakt nadere afspraken met zijn leidinggevende over de werktijden en de te verrichten werkzaamheden.
Artikel 10 Herbezetting van de vrijgekomen ruimte
De door deelname aan het generatiepact beschikbaar gekomen ruimte wordt binnen de organisatie zoveel mogelijk herbezet door de eigen collega’s (in het kader van mobiliteit en inzet van talenten). Als dat niet tot resultaat leidt, door inzet van externen waaronder jongeren en personen met een afstand tot de arbeidsmarkt.
In geval waarin deze regeling niet of niet naar redelijkheid en billijkheid voorziet, kan de gemeentesecretaris een afwijkend besluit nemen van hetgeen in deze regeling is bepaald en voor zover dit niet in strijd is met wet- en regelgeving.
Lid 3. Deze regeling wordt vastgesteld voor een periode van drie jaar, te weten van 1 juli 2019 tot 1 juli 2022.
Omwille van de leesbaarheid hanteren we in de regeling alleen het begrip afdelingshoofd. In de praktijk hebben ook de leidinggevende van het Loket Samenleving en Zorg en die van het Uitvoeringsbedrijf Openbare Ruimte, hoewel formeel geen afdelingshoofd, dezelfde bevoegdheid.
Artikel 2 Verzoek en besluit tot deelname
Het verzoek om deelname kan via youforce worden aangevraagd. Vooraf wordt dit verzoek besproken met het betreffende afdelingshoofd om afspraken te maken over de invulling. Het verzoek kan uiterlijk 1 maand voor aanvang worden gedaan.
Indien het afdelingshoofd vindt dat er een zwaarwegend dienstbelang speelt waardoor hij een verzoek tot deelname overweegt af te wijzen, overlegt hij hierover met het MT om te komen tot een eenduidig begrip en eenduidige toepassing van de regeling. Pas na afstemming beslist hij op het verzoek.
Artikel 3 Voorwaarden voor deelname
In dit artikel zijn de voorwaarden vastgelegd wanneer een ambtenaar kan deelnemen aan het generatiepact. De instapleeftijd is 63 jaar en de ambtenaar is in vaste dienst van de gemeente Schouwen-Duiveland. Het aantal dienstjaren is niet van belang.
Het minimum aantal te werken uren dat overblijft bij deelname is 14,4.Het verlofsaldo uit voorgaande dienstjaren mag niet hoger zijn dan 36 uur bij een fulltime dienstverband. Voor plusuren geldt een maximum van 50 uur bij aanvang van deelname. Voor parttimers gelden deze uren naar rato.
Vooraf wordt met het afdelingshoofd besproken of deelname organisatorisch mogelijk is. Uitsluitend zwaarwegende dienstbelangen kunnen deelname verhinderen.
Deelname aan het generatiepact is voor de resterende duur van het dienstverband tot de datum waarop de AOW-gerechtigde leeftijd is bereikt of tot de datum waarop de ambtenaar op eigen verzoek uit dienst treedt.
Artikel 5 verlof en arbeidsduur
Het generatiepact betreft de 80-90-100 regeling. De arbeidsduur wordt 80% van het oorspronkelijke aantal uren. 10% van de formele arbeidsduur wordt verleend in de vorm van buitengewoon betaald verlof en 10% in de vorm van buitengewoon onbetaald verlof.
De minimum te werken uren per week zijn 14,4.
Het verlof wordt vanaf datum deelname berekend over de resterende arbeidsduur, dus over de 80%.
De doorbetaling van het salaris is 90% van het salaris dat gold voor aanvang van deelname. Alle financiële aanspraken worden opnieuw berekend op basis van de hoogte van het nieuwe salaris. Het nieuwe bruto maandsalaris bestaat uit het loon over het nieuwe aantal te werken uren en werkt door in bijvoorbeeld het IKB. Toelagen worden ook naar rato berekend.
Het salaris en de toelagen volgen tijdens deelname aan de Regeling generatiepact alle op de CAR-UWO/Cao gemeenten gebaseerde salarisontwikkelingen.
Artikel 7 Pensioenopbouw en pensioenpremieverdeling
Deelname aan het generatiepact brengt geen wijziging in de pensioenopbouw met zich mee.
Artikel 8 Ziekte en arbeidsongeschiktheid
Dit artikel gaat over de samenloop tussen deelname aan het generatiepact en langdurige ziekte. Volgens de CAR/UWO wordt het salaris en de salaristoelagen van de ambtenaar na een half jaar ziekte teruggebracht tot 90%. Vanaf een jaar ziek wordt dit verder verminderd naar 75%. Als de ambtenaar deelnemer is aan het generatiepact, dan vindt berekening plaats naar het percentage van de bezoldiging.
Artikel 9 Werktijden en werkzaamheden bij deelname
Met het afdelingshoofd worden duidelijke afspraken gemaakt over de werkzaamheden en werktijden na vermindering van de uren door deelname aan het generatiepact. De mogelijkheid tot het maken van plus- en minuren blijft, maar het is niet de bedoeling dat er een stuwmeer aan verlof of plusuren wordt opgebouwd.
Artikel 10 Herbezetting van de vrijgekomen ruimte
In dit artikel wordt aangegeven dat de vrijgekomen uren zoveel mogelijk worden herbezet. Deze doelstelling en de volgende door het college aangegeven doelen worden voor het einde van de looptijd regeling, te weten vóór 1 juli 2022 geëvalueerd. Op dat moment wordt ook besloten, of de regeling wel of niet (aangepast) wordt verlengd.
3.1. Afname werkgerelateerd ziekteverzuim bij deelnemers c.q. de leeftijdscategorie
3.2. Realiseren van herbezetting
3.3. Evenwichtigere leeftijdsopbouw van de organisatie waaronder verhogen instroom jongeren
3.4. Positief effect werk/privébalans bij deelnemers
Leidinggevenden ervaren geen toegenomen werkdruk op de afdeling door het generatiepact
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-135062.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.