Gemeenteblad van Gouda
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2019, 134333 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Gouda | Gemeenteblad 2019, 134333 | Verordeningen |
Wijzigingen Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Gouda
De Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Gouda wordt als volgt gewijzigd:
In afwijking van het eerste lid kan voor ouders van peuters van twee jaar en drie maanden tot tweeënhalf jaar met een indicatie VVE voor maximaal 192 uur peuteropvang subsidie worden verstrekt gedurende de periode van drie maanden. Dit is inclusief een aanvullend aanbod van maximaal 96 uur gedurende de periode van drie maanden.
In afwijking van het derde lid kan voor ouders van peuters van tweeënhalf jaar tot vier jaar met een indicatie VVE voor maximaal 960 uur peuteropvang subsidie worden verstrekt gedurende de periode van anderhalf jaar. Dit is inclusief een aanvullend aanbod van maximaal 480 uur gedurende de periode van anderhalf jaar.
De wijzigingen 2019, met uitzondering van de wijzigingen met betrekking tot de artikelen 3a en 3b, zijn voor het eerst van toepassing op subsidies voor activiteiten die in het jaar 2020 worden uitgevoerd.
Aldus besloten in de vergadering van 21 mei 2019.
Burgemeester en wethouders van Gouda,
de secretaris,
E.M. Branderhorst
de burgemeester,
M. Salet
De gemeente is wettelijk verplicht om onderwijsachterstandenbeleid te maken en uit te voeren, in overleg met de besturen van scholen en kinderopvang. Het rijk verstrekt hiertoe een specifieke uitkering. Voor- en vroegschoolse educatie is onderdeel van het onderwijsachterstandenbeleid.
Op grond van art.168a Wet op het primair onderwijs verstrekken burgemeester en wethouders de middelen die de gemeente als specifieke uitkering van het rijk ontvangt aan de rechtspersonen die daarvoor in aanmerking komen. Teneinde deze middelen op transparante wijze te verstrekken is de Subsidieregeling kindgebonden financiering peuteropvang en voorschoolse educatie opgesteld. De subsidieregeling kan gezien worden als een nadere uitwerking van een deel van het gemeentelijke onderwijsachterstandenbeleid.
Daarnaast heeft de gemeente een financiële verantwoordelijkheid voor ouders van peuters die geen recht hebben op kinderopvangtoeslag. De subsidieregeling kan tevens gezien worden als een nadere uitwerking hiervan.
Kinderopvangorganisaties moeten er op toezien dat ouders niet onterecht kinderopvangtoeslag aanvragen voor het aanvullend gratis aanbod voor doelgroepkinderen. Als hiervoor kinderopvangtoeslag wordt aangevraagd, moeten ouders dat later terugbetalen. Kinderopvangorganisaties moeten hiervoor de factuur aan ouders aanpassen.
De subsidieregeling is van toepassing op gecertificeerde voorschoolse voorzieningen. Dat is een voorziening voor peuteropvang die zowel aan de geldende wettelijke eisen, als aan het in Gouda van toepassing zijnde kwaliteitskader (bijlage 2) voldoet.
Het aanvraagformulier is op de website van de gemeente Gouda te vinden (bij het subsidieloket). Bij voorkeur wordt de aanvraag digitaal ingediend.
Normaal gesproken worden subsidieaanvragen voor het daaropvolgende jaar na de indieningsdatum van 15 oktober niet meer in behandeling genomen. Mocht het echter in het budget passen, dan is het wel mogelijk om gaandeweg het lopende jaar nieuwe subsidieaanvragen in te dienen.
Toelichting Artikel 5, lid 1 t/m 6
De gecertificeerde voorschoolse voorziening die de peuteropvang biedt, vraagt subsidie aan voor het verwachte aantal peuters, onderverdeeld in vier categorieën. De subsidie wordt vooraf toegekend en achteraf verrekend met het werkelijke aantal peuters per categorie dat geplaatst is geweest. De subsidie per categorie is gebaseerd op de kostprijs per uur. Hierin zit een opslag per uur verwerkt om de kosten te dekken voor extra voorbereidings- en evaluatietijd en om te voldoen aan het verplichte gestelde kwaliteitskader.
Bij de subsidiebevoorschotting wordt uitgegaan van een gemiddelde eigen bijdrage voor ouders die geen recht hebben op KOT (op basis van een modaal inkomen). Aan het einde van het jaar vindt eventueel verrekening plaats.
De controle van de administratie (steekproefsgewijs). Het betreft alleen de administratie van de subsidie gerelateerde zaken (de onderliggende stukken). Die gegevens kunnen worden opgevraagd om te controleren.
Bijlage 2 subsidieregeling: Kwaliteitskader peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Gouda
Kwaliteitskader peuteropvang en voorschoolse educatie gemeente Gouda
Een kind valt onder de doelgroep VVE als:
Kind heeft een taalachterstand, vastgesteld door JGZ of kinderopvangorganisatie. In samenwerking met de JGZ-logopedist wordt vervolgens vastgesteld of die achterstand veroorzaakt wordt door een stoornis bij het kind (taalontwikkelingsstoornis) of door onvoldoende taalaanbod uit de omgeving (blootstellingsachterstand).
Behalve naar taalachterstand wordt voor de indicatie VVE ook gekeken naar een eventuele achterstand wat betreft rekenen, motoriek en/of sociaal-emotionele ontwikkeling.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-134333.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.