Gemeenteblad van Het Hogeland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Het Hogeland | Gemeenteblad 2019, 13187 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Het Hogeland | Gemeenteblad 2019, 13187 | Verordeningen |
Verordening Rekenkamercommissie gemeente Het Hogeland 2019
De rekenkamercommissie heeft tot taak het (laten) verrichten van onderzoek naar de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door gemeentebestuur gevoerde bestuur. In dit verband wordt verstaan onder:
De leden van de rekenkamercommissie leggen de eed, resp. verklaring en belofte af conform artikel 81g van de Gemeentewet.
Artikel 8 Vergoeding voor werkzaamheden van de leden van de rekenkamer
De leden ontvangen een maandelijkse vergoeding voor de werkzaamheden ten behoeve van de rekenkamer. Deze werkzaamheden betreffen in elk geval: voorbereiden en bijwonen van de vergaderingen van de rekenkamer, (mede) doen van vooronderzoek, (mede) opstellen of beoordelen van concept-onderzoeksopzetten, voeren van gesprekken met onderzoeksbureaus en/of onderzoekers, desgewenst bijwonen van interviews in het kader van uitgevoerd onderzoek, beoordelen van concept-(tussen)rapportages en quick-scans en formuleren of beoordelen van concept-aanbevelingen.
Artikel 9 Ambtelijk secretaris.
De secretaris draagt zorg voor agendering, verzending van vergaderstukken, verslaglegging van vergaderingen, correspondentie, opstellen van jaarplan/jaarverslag en dossiervorming. Tevens onderhoudt de secretaris ten behoeve van de voorbereiding op en uitvoering van onderzoeken contacten met onderzoeksbureaus, onderzoekers en gemeentelijke medewerkers, verricht hij/zij (mede) vooronderzoek, stelt hij/zij (mede) offerteverzoeken, onderzoeksopzetten en rekenkamerbrieven op en verzamelt hij/zij documenten en informatie ten behoeve van (voor)onderzoeken.
In het reglement van orde wordt opgenomen op welke wijze de rekenkamer zorgdraagt voor communicatie over uit te voeren en uitgevoerde onderzoeken. De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de rekenkamercommissie rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.
Artikel 12 Jaarplan, jaarverslag en relatie met de raad
Tenminste één keer per jaar vindt een gesprek plaats tussen de rekenkamercommissie en de gemeenteraad over het functioneren van de rekenkamer, de contacten met de gemeenteraad, het college en de ambtelijke organisatie, alsmede over afstemming van onderzoeksonderwerpen en beoogde resultaten met de onderzoeks- en informatiebehoefte van de raad. Dit gesprek kan plaatsvinden met een commissie of vertegenwoordiging van de gemeenteraad.
De raad kan de rekenkamercommissie een met redenen omkleed verzoek doen om een onderzoek uit te voeren. De rekenkamercommissie bericht de raad binnen twee maanden in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Wanneer de raad in zijn verzoek een reactie op kortere termijn vraagt zal de commissie daar binnen haar mogelijkheden aan voldoen. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de raad voldoet, zal zij dat motiveren.
Voor het uitvoeren van onderzoek schakelt de rekenkamercommissie, met inachtneming van het beschikbare budget, als bedoeld in artikel 9, en het gemeentelijk aanbestedingsbeleid onderzoeksbureaus, onderzoekers en/of gespecialiseerde expertise in. Opdrachten worden schriftelijk verstrekt en ondertekend door de voorzitter en secretaris.
De rekenkamercommissie en diegenen die in opdracht van haar onderzoek verrichten zijn bevoegd bij de leden van het college, raadsleden, de griffier en gemeentelijke medewerkers alle mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor het doen van onderzoek. De leden van het college, raadsleden en gemeentelijke medewerkers zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamercommissie gestelde redelijke termijn te verstrekken.
De rekenkamercommissie is bevoegd binnen het bij de gemeentelijke begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. Het is de leden van de rekenkamercommissie niet toegestaan zelf tegen betaling onderzoekswerkzaamheden uit te voeren, tenzij hiervoor door of namens de raad expliciet toestemming wordt verleend vanwege een bijzondere omstandigheid.
De rekenkamer stelt de ambtelijke organisatie en eventueel andere betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar gestelde termijn, die tenminste twee weken bedraagt, een reactie te geven op de juistheid en volledigheid van (de feiten en cijfers in) de voorlopige rapportage. De rekenkamer bepaalt wie voorts als betrokkenen worden aangemerkt.
De rekenkamercommissie stelt een eindrapportage op door het verwerken van de reacties, voor zover daar naar haar mening aanleiding toe is, en het opnemen van de door haar geformuleerde conclusies en aanbevelingen. Zij zendt de eindrapportage, vergezeld van de reacties op de voorlopige rapportage, aan het college en stelt het college in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die tenminste drie weken bedraagt, zijn reactie te geven op de conclusies en aanbevelingen van de eindrapportage.
4. In geval een door de rekenkamercommissie uit te brengen rekenkamerbrief naar het oordeel van de commissie geen reactie van de ambtelijke organisatie behoeft op de juistheid en volledigheid van feiten en cijfers zendt de commissie de brief direct naar het college voor een reactie als bedoeld in lid 3.
Na ontvangst van de reactie van het college zendt de rekenkamercommissie de eindrapportage, vergezeld van de reactie van het college en desgewenst een commentaar van de commissie op die reactie, via de griffier aan de raad. Een afschrift van de rapportage wordt tevens verzonden naar het college en de betrokkenen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-13187.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.