Gemeenteblad van Apeldoorn
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2019, 130804 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Apeldoorn | Gemeenteblad 2019, 130804 | Overige besluiten van algemene strekking |
Regeling melden vermoeden misstand gemeente Apeldoorn
Burgemeester en wethouders van gemeente Apeldoorn;
gelet op de Wet Huis voor klokkenluiders en het bepaalde in artikel 15:2 van de Collectieve
arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector Gemeenten;
gelet op de door de ondernemingsraad verleende instemming d.d. 16 januari 2019;
Besluiten vast te stellen de navolgende regeling:
In deze regeling wordt verstaan onder:
de persoon die is aangewezen om als vertrouwenspersoon voor de gemeente Apeldoorn te fungeren. Bij deze functionaris kunnen werknemers een luisterend oor krijgen, vertrouwelijk overleggen over dilemma’s, integriteitsvragen stellen en advies krijgen over vermoedens van misstanden. Ook kan de vertrouwenspersoon optreden als intermediair bij een anonieme melding. De vertrouwenspersoon is geen belangenbehartiger voor de melder en kan niet altijd vertrouwelijkheid bieden. Er zijn grenzen aan die vertrouwelijkheid, bijvoorbeeld bij gewetensnood of meldingen van misdrijven. Jaarlijks ontvangt de werkgever een geanonimiseerd verslag van de aard en omvang van het aantal door de vertrouwenspersoon gevoerde gesprekken.
Artikel 2. Informatie, advies en ondersteuning voor de werknemer
Een werknemer die een vraag heeft over integriteit, advies en ondersteuning wil over een kwestie die de integriteit raakt of die twijfelt over het doen van een melding van een vermoeden van een misstand kan:
De leidinggevende stuurt de melding, in overleg met de werknemer, door naar de integriteitscommissie. Als de werknemer een melding wil doen, maar zijn identiteit niet bekend wil hebben in de organisatie kan hij aan de vertrouwenspersoon - die de identiteit van de melder wel kent - vragen de melding door te sturen aan de integriteitcommissie. De vertrouwenspersoon fungeert dan als intermediair voor de melder. Alle correspondentie tussen de werkgever en de melder verloopt dan via de vertrouwenspersoon.
Artikel 4. Vastlegging en behandeling van de interne melding door de werkgever
Voor de wijze van vastlegging, de verdere behandeling van de interne melding, en onderzoek in verband daarmee door de werkgever wordt verwezen naar het gestelde in het Protocol Integriteitsonderzoek gemeente Apeldoorn.
Artikel 5. Standpunt van de werkgever
Na afronding van het onderzoek beoordeelt de werkgever of een externe instantie van de interne melding, van het onderzoeksrapport en/of van het standpunt van de werkgever op de hoogte moet worden gebracht. Indien de werkgever een externe instantie op de hoogte stelt, stuurt hij de melder hiervan een afschrift, tenzij het onderzoeksbelang of het handhavingsbelang daardoor kunnen worden geschaad.
Artikel 7. Bescherming van de melder tegen benadeling
Artikel 8. Het tegengaan van benadeling van de melder
Als de melder vindt dat er daadwerkelijk sprake is van benadeling, kan hij dat bespreken met de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon en de melder bespreken welke maatregelen genomenkunnen worden om benadeling tegen te gaan. De vertrouwenspersoon maakt een verslag van deze bespreking en stuurt dit na goedkeuring door de melder naar de gemeentesecretaris.
De melder, en de overige in artikel 6 genoemde personen, hebben recht op juridische bijstand, als zij worden benadeeld in hun rechtspositie, terwijl dit verband houdt met het te goeder trouw en naar behoren melding hebben gedaan van een vermoeden van een misstand, respectievelijk het te goeder trouw hebben gehandeld bij het uitoefenen van de in deze regeling beschreven taken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-130804.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.