Gemeenteblad van Brunssum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2019, 130320 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Brunssum | Gemeenteblad 2019, 130320 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Brunssum houdende regels omtrent afkoppelen hemelwater private terreinen (stimuleringsregeling afkoppeling hemelwater)
Artikel 2 Bevoegdheidsverlening aan het college
Het college kan met inachtneming van het bepaalde in deze regeling subsidie verstrekken voor het afkoppelen van verhard oppervlak.
Het college kan in bijzondere gevallen, waarin strikte toepassing van de onderhavige verordening tot onbillijkheden leidt, op een voor een aanvrager gunstige wijze afwijken van een of meer bepalingen van deze verordening.
Artikel 2 Bevoegdheidsverlening aan het college
Artikel 3 Subsidieplafond, wijze van verdeling
Eerste lid. Het subsidieplafond van de gemeente is gelijk aan het bedrag dat het Waterschap Limburg voor de gemeente heeft gereserveerd. Dit bedrag wordt in één keer beschikbaar gesteld voor de periode 2019-2021. Jaarlijks een derde deel beschikbaar stellen betekent dat wanneer het jaarlijks budget op is, aanmeldingen moeten worden opgeschort. Dit bevordert deelname aan de regeling niet.
Tweede lid. Zonder toelichting
Derde lid. Optioneel. Het risico bestaat dat het budget grotendeels wordt besteed bij enkele grote private partijen. Denk aan bedrijven of woningcorporaties met grote oppervlakken. Een deel van het budget kan met dit lid worden voorbestemd voor particulieren.
Artikel 4 Algemene vereisten voor subsidiëring
Eerste lid. Geeft het kader aan van deze regeling.
Tweede lid. Geeft de ondergrens voor deelname aan de regeling aan. Afkoppelen van minder dan 20 m2 draagt te weinig bij aan de doelstelling van deze regeling. Bovendien kost het de uitvoeringsorganisatie relatief veel tijd in relatie tot de bijdrage aan de doelstelling van deze regeling.
Derde lid. De brochure “Regenwater schoon naar beek en bodem” is de basis voor de te treffen maatregelen. De verwerking van het regenwater op het eigen perceel wordt volgens de trits “vasthouden-bergen-afvoeren”. Concreet betekent dat het regenwater wordt opgevangen. Vervolgens wordt het regenwater verwerkt volgens de voorkeursvolgorde: infiltratie in de bodem, gedoseerde afvoer naar een watersysteem (greppel, beek, openbaar regenwaterstelsel) en als laatste gedoseerde afvoer naar het gemeentelijk (gemengd) rioolstelsel.
Vierde lid. Particulieren die eerder al hebben deelgenomen aan een subsidieregeling voor afkoppelen vallen buiten de scope van deze regeling.
Vijfde lid. Ter voorkoming van het teniet doen van het positieve effect op de waterhuishouding en bewustwording van de gebruiker en omgeving. Ook te bezien in relatie tot artikel 8.
Artikel 5 Hoogte van de subsidie
Eerste lid. Zonder toelichting.
Tweede lid. Voorzieningen voor oppervlakken groter dan 300 m3 kunnen kostenefficiënter worden uitgevoerd. Het is daarom redelijk dat de werkelijke kosten worden vergoed met een maximum van € 10,-- per m2 en een plafondbedrag van € 25.000,-
Derde lid. Het Waterschap Limburg draagt eenzelfde budget bij als de gemeente met een maximum zoals opgenomen in de regeling van het Waterschap Limburg. Uit deze gezamenlijke voorziening worden de subsidies aan de particulieren uitgekeerd.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Eerste lid. Aan de aanvraag gaat een aanmelding en een persoonlijk adviesgesprek ter plaatse vooraf.
Tweede lid. Door ondertekening van het aanvraagformulier stemt de aanvrager in met de voorwaarden die aan deze regeling zijn verbonden.
Derde lid. Zonder toelichting.
Vierde lid. Met name bij grotere af te koppelen oppervlakken of in bijzondere situaties is het nodig om meer inzicht te krijgen in de goede werking van de aan te brengen maatregelen. Dit om te voorkomen dat bijvoorbeeld hinder naar de omgeving kan ontstaan.
Vijfde lid. Dit borgt dat de adviseur tijdens het huisbezoek de situatie heeft kunnen beoordelen en advies heeft afgegeven over de haalbaarheid van het afkoppelen.
Artikel 7 Beslistermijn; de beschikking
Eerste lid. Voortgang is belangrijk om deelnemers betrokken te houden en nieuwe aanmelding aan te trekken.
Tweede lid. In bijzondere situatie kan extra onderzoek of afstemming nodig zijn en daarmee een langere doorlooptijd.
Derde lid. Zonder toelichting.
Artikel 8 Betaling c.q. terugvordering
Eerste lid. Het bedrag wordt betaald, voordat de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Dit maakt de regeling aantrekkelijk voor deelname. Deze laagdrempeligheid draagt bij aan het succes van de regeling.
Tweede lid. Betaling voor afgekoppelde oppervlakken boven 300 m2 geschied op basis van overlegde (en goedgekeurde) facturen met een maximum van € 10,- per m2 en een plafond van € 25.000,-. De betaling volgt altijd na uitvoering van de maatregelen.
Derde lid. Ter voorkoming van misbruik van de regeling.
Eerste lid. Dit lid beschrijft situaties waarin negatief wordt besloten op een aanvraag.
Tweede lid. Ter bescherming van misbruik van de regeling.
Derde lid. Zonder toelichting.
Eerste lid. Zonder toelichting.
Tweede lid. Zonder toelichting.
Derde lid. In bijzondere situaties biedt dit lid de mogelijkheid om nadere voorschriften te stellen.
Vierde lid. Dit lid borgt voor bepaalde tijd de instandhouding van de afgekoppelde situatie.
Vijfde lid. Voor de deelnemer eindigt het traject met gereedmelding en aanlevering van gegevens van de aangelegde voorziening.
Zesde lid. Voor deelnemers met een groter afgekoppeld oppervlak hoort daar ten opzichte van het vierde lid ook de financiële afhandeling bij.
Zevende lid. De uitvoeringsorganisatie dient de mogelijkheid te hebben om een controle op de uitgevoerde maatregelen uit te voeren. Toegang tot het private perceel is hiermee geregeld.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-130320.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.