Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2019, 130187 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2019, 130187 | Verordeningen |
Verordening garantstelling Sport Amstelveen 2019
De raad van de gemeente Amstelveen,
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 20 maart 2019;
overwegende dat het wenselijk is om kaders vast te stellen voor het verlenen van garantstellingen door de gemeente binnen de sportsector in Amstelveen;
gelet op de artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet, artikel 7:850 tot en met 7:870 van het Burgerlijk Wetboek;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
garantstelling: een financieringsinstrument, waarbij de gemeente zich, middels een borgtochtovereenkomst als bedoeld in artikel 7:850 Burgerlijk Wetboek, tegenover een geldverstrekker verplicht in te staan voor de betalingsverplichtingen van een geldnemer, waardoor deze geldverstrekker bereid is een lening te verstrekken;
Artikel 2 Reikwijdte van de verordening
Deze verordening is van toepassing op de garantstelling door de gemeente Amstelveen voor investeringen in de sport binnen de gemeente.
Artikel 4 Algemene uitgangspunten
Een garantstelling wordt uitsluitend verleend voor zover het naar het oordeel van het college in voldoende mate in overeenstemming is met het gemeentelijk beleid en gericht is op de gemeente Amstelveen, in belangrijke mate ten goede komt aan de ingezetenen van de gemeente Amstelveen en een maatschappelijk doel dient.
Het gemeentelijk beleid wordt niet alleen gevormd door regelgeving op het betreffende beleidsterrein, maar ook door regelgeving op het gebied van (overheids)financiën. Dit betekent dat besluiten mede gebaseerd dienen te zijn op de Gemeentewet, de Wet Fido, de Financiële Verordening Amstelveen 2017 en het Treasurystatuut Amstelveen 2016. Dit alles vormt het toetsingskader voor de beoordeling van een aanvraag voor een garantstelling.
Een garantstelling wordt in elk geval geweigerd indien de doelstellingen, activiteiten, statuten of reglementen van de aanvrager dan wel het beoogd gebruik van de geldlening discriminatie oplevert wegens godsdienst, levensovertuiging, ras, geslacht, seksuele geaardheid of welke grond dan ook, behoudens het onderscheid ter opheffing van maatschappelijke achterstand.
Het college kan in individuele gevallen van een of meer bepalingen van deze verordening afwijken dan wel deze buiten toepassing laten, voor zover toepassing ervan voor een of meer belanghebbenden gevolgen heeft die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de bepaling(en) te dienen doelen, dan wel leidt tot onbillijkheden van zwaarwegende aard.
Op garantstellingen binnen de sportsector die vóór de inwerkingtreding van deze verordening zijn verleend of vastgesteld, is deze verordening niet van toepassing. Dit is slechts anders indien tussentijds, na inwerkingtreding van deze verordening, aanpassing van de garantstelling heeft plaatsgevonden.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 mei 2019.
De griffier,
Drs. M.C.C. Philips
De voorzitter,
Drs. H.B. Eenhoorn
Nota van toelichting op Verordening garantstelling Sport Amstelveen 2019
Als sportverenigingen willen investeren in hun sportaccommodatie moeten ze vaak extern geld aantrekken; maar weinig verenigingen hebben zo’n bedrag op de plank liggen. Een sportvereniging ondervindt in zijn algemeenheid veel moeite om zo’n lening bij de bank te krijgen. Dit heeft vooral te maken met het gebrek aan zekerheden bij de aanvragende sportvereniging. De ondergrond van een sportaccommodatie is namelijk in vrijwel alle gevallen van de gemeente. Dat maakt dat de bank een garantstelling eist.
Garantstelling is een belangrijk middel om initiatieven in de sport te kunnen realiseren. Dat geldt ook in Amstelveen. De gemeente faciliteert de sportorganisatie bij het aantrekken van een geldlening voor het verwezenlijken van een maatschappelijk doel. Dit beleidsinstrument past goed in de huidige tijdgeest waarbij de gemeente de verantwoordelijkheden legt bij het maatschappelijk middenveld en zich een faciliterende rol oplegt.
De gemeentelijke kaders voor garantstellingen liggen vast in de financiële Verordening. Hierin is onder andere te lezen dat: het verstrekken van een garantie aan derden slechts is toegestaan vanuit de publieke taak. Per geval is een expliciet besluit hiertoe nodig door de gemeenteraad, waarbij door het college van B&W gemotiveerd wordt welk publiek belang wordt gediend en welke zekerheden de gemeente verwerft ter afdekking van de risico’s (Artikel 4 van het treasurystatuut). Met deze verordening geven we duidelijkheid voor de garantstellingen binnen de sportsector.
Het publieke belang voor Amstelveen is binnen de sportsector in zijn algemeenheid aanwezig, namelijk het voorzien in de sportieve behoeften van de Amstelveners met behulp van in Amstelveen gevestigde, kwalitatief goede sportvoorzieningen op niet-commerciële basis.
Voor de sportsector is er een waarborgfonds voor de sport (SWS). SWS is een onafhankelijke, landelijke stichting, opgericht in 1980 toen werd geconstateerd dat het voor sportverenigingen steeds moeilijker werd om bancaire leningen te krijgen. Het waarborgfonds heeft wel enkele verplichtingen: ze staan borg voor 50% van de lening tot een maximum van € 250.000 en voor maximaal 15 jaar met de voorwaarde dat de gemeente minimaal voor de resterende 50% garant staat (voor verduurzaming van de sportaccommodatie staat SWS zelfs voor 100% borg). Ook eisen zij een (mede) eerste recht van hypotheek. SWS controleert voordat ze borg gaan staan uitgebreid de financiële situatie en (on)mogelijkheden van de sportvereniging en monitort dat jaarlijks zolang de borgstelling loopt. De gemeente krijgt hiervan jaarlijks een afschrift. Ook stellen ze (opschortende) voorwaarden als het hebben van de benodigde vergunningen, langdurig eigendom/recht van opstal, etc.
Voor de gemeente is de impact van het verstrekken van een garantie aan een sportvereniging gering. Het gaat vaak om relatief beheersbare bedragen en de frequentie van aanvragen ligt laag. Maar toch legt het ook beslag op het weerstandsvermogen. Door samen met SWS een garantstelling aan te gaan, houden we het risico tot een minimum beperkt (van de meer dan 2000 borgstellingen die door SWS zijn verstrekt, ligt de aanspraak op deze borgstelling onder de 1%). Jaarlijks worden de garantstellingen opgenomen in de risicoparagraaf in de gemeentelijke jaarstukken.
Wordt er echter toch een beroep gedaan op de garantstelling, dan is verkoop van de gefinancierde zaak lastig. Door functionaliteit, ligging en bestemming is het onderpand moeilijk op de markt te zetten. Ook staat een demontabele bouw vaak haaks op de gewenste duurzaamheidsaspecten en is er weinig vraag naar deze sport specifieke zaken.
In de gemeente Amstelveen gelegen
Richtlijn in deze is dat de aanvrager statutair gevestigd is in Amstelveen en het onderwerp van de garantie zich op Amstelveens grondgebied bevindt (OZB-plichtig aan gemeente Amstelveen).
In mei 2016 heeft de raad het kader ‘Slimme keuzes voor de toekomst’ vastgesteld. Plannen voor (ver)bouw waarbij gemeentegarantie wordt gevraagd, moeten passen binnen dit raadskader.
Vanuit Energie en Duurzaam Bouwen moet minimaal voldaan worden aan:
de BENG-eis (Bijna Energieneutraal Gebouw, wet per 1-1-2020), Zie ook https://www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-ondernemen/gebouwen/wetten-en-regels-gebouwen/nieuwbouw/energieprestatie-beng/wettelijke-eisen-beng
het aardgasvrij zijn, dus geen gasaansluiting meer aanwezig. (wet per 1 juli 2018, voor gebouwen met kleinverbruikersaansluiting (gasmeter ≤G25). Bij renovatie of aanbouwen/uitbreidingen van bestaande gebouwen dienen ze bij te dragen aan het aardgasready worden van de gehele locatie, zodat bij uitfasering van het aardgasnet gemakkelijk overgestapt kan worden op dan beschikbare alternatief voor aardgas,
een gemiddelde GPR van 7,5 (gelijk als ook in de huisvestingsverordening Onderwijs opgenomen), hiervoor stelt de gemeente haar GPR-licentie beschikbaar. GPR staat voor gemeentelijke Praktijk Richtlijn en toetst een gebouw op verschillende thema’s op de bereikte duurzaamheid. Verlichtingsinstallaties worden uitgerust met de meest energiezuinige variant waarbij voor veldverlichting bij trainingen een lager verlichtingsniveau gebruikt wordt dan voor wedstrijden.
Ook dient rekening te worden gehouden met de circulaire economie.
Sinds 1 januari 2017, conform de Wet gelijke behandeling op grond van handicap of chronische ziekte, is men gehouden aan het bieden of treffen van aanpassingen die leiden tot toegankelijkheid. De gemeente Amstelveen eist daarom dat de toegankelijkheid voor mensen met auditieve, visuele, motorische en verstandelijke beperkingen en mensen die gebruik maken van een assistentiehond wordt meegenomen in de renovatie en nieuwbouw van sportaccommodaties. Dit moet ook duidelijk blijken uit de aanvraag voor gemeentegarantie.
Met deze verordening willen we ook helderheid verschaffen over wie mag besluiten tot het geven van garantstellingen. Indien de aanvraag voldoet aan de kaders zoals hier geformuleerd, beslist het college tot een bedrag van € 250.000. De raad wordt hierover actief geïnformeerd na het besluit van het college. Is een aanvraag hoger dan € 250.000 of voldoet een aanvraag niet of onvoldoende aan de criteria, maar is het college gemotiveerd de aanvraag toch te honoreren, dan is een raadsbesluit nodig.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-130187.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.