Gemeenteblad van Roerdalen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2019, 12798 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Roerdalen | Gemeenteblad 2019, 12798 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roerdalen houdende regels omtrent evenementen Nadere regels evenementen roerdalen 2018
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
De in dit document opgenomen nadere regels zijn van toepassing op A, B en C - evenementen zoals bedoeld in artikel 2:10 en 2:11 Apv.
Het organiseren en houden van een A - evenement wordt gemeld bij de burgemeester door middel van het meldformulier (zie bijlage 2).
Het organiseren en houden van een B – of een C evenement wordt aangevraagd bij de burgemeester door middel van het aanvraagformulier (zie bijlage 3)
Artikel 1:6 Maatwerkvoorschriften
Naast het genoemde in artikel 1:5 kunnen voor B – en C evenementen maatwerkvoorschriften worden opgelegd.
Artikel 1:7 Andere publiekrechtelijke toestemmingen en overige wet- en regelgeving
De organisator is verantwoordelijk voor het aanvragen van de overige noodzakelijke publiekrechtelijke toestemmingen op basis van de geldende wet- en regelgeving benodigd om het meldingsplichtig of vergunningsplichtig evenement te realiseren.
Artikel 2:3 Verkeersveiligheid
Een verkeersbesluit is vereist voor:
het treffen van maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderden van voorzieningen ter regeling van het verkeer en de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken; en
HOOFDSTUK 3 CONSTRUCTIEVE VEILIGHEID
De organisator van het evenement is verplicht zich vooraf en tijdens het evenement op de hoogte te stellen van de voorspelde weersomstandigheden. Bij voorspellingen, afwijkend van de waarde waarop de bouwsels/constructies berekend zijn, moeten aanvullende maatregelen worden getroffen. De aanvullende (beheers)maatregelen zijn omschreven in het veiligheidsplan en/of ontruimingsplan.
HOOFDSTUK 4 VREUGDEVUREN/SINT MAARTENSVUREN
Artikel 4:1 Vreugdevuren/Sint Maartensvuren
Het vreugdevuur is minimaal op een afstand van:
Indien dit niet haalbaar is, dan kan middels een stralingsberekening worden aangetoond dat de gewenste situatie op een veilige manier haalbaar is. Uitzondering hierop is de afstand tot rijks(snel)wegen (A-wegen), provinciale wegen (N-wegen), spoor- en waterwegen. Om te voorkomen dat het verkeer op deze wegen ernstige hinder ondervindt van de rook afkomstig van het vreugdevuur, moet de minimale afstand 500 m bedragen tot de rand van de (water)weg of spoortraject.
Artikel 5:1 Ballonnen (anders dan met lucht gevuld)
Indien het meer dan 1000 ballonnen betreft en deze binnen een straal van 8 km van een vliegveld worden opgelaten dient vooraf (2 weken ervoor) aan de Lucht Verkeersleiding Nederland te Schiphol (020-4062000) worden medegedeeld met vermelding van het juiste tijdstip en locatie waarop de ballonnen worden opgelaten.
Artikel 5:2 Voorschriften luchtballonnen
De opstel- en opstijgplaats van de ballon moet bij incidentele vluchten tot op 10 meter vrijgehouden worden van toeschouwers. Indien er sprake is van een evenement, dient de opstel- en opstijgplaats zodanig te zijn afgezet, dat toeschouwers op een minimale afstand van minsten 25 meter worden gehouden.
Bij het verwarmen van lucht voor het opstijgen, moet per ballon een klein blusmiddel met een vulling van tenminste 6 kg of liter blusstof aanwezig zijn; Het kleine blusmiddel moet te allen tijde bereikbaar en voor onmiddellijk gebruik gereed zijn.
Elk kleine blusmiddel dient conform de NEN 2559 te zijn onderhouden (NEN 2659 voor verrijdbare blusapparaten). Dit houdt in dat elk draagbaar en/of verrijdbaar blusapparaat minder dan twee jaar geleden door een daartoe opgeleid persoon moet zijn goedgekeurd en van een geldig keurmerk moet zijn voorzien.
Uiterlijk 2 weken voor aanvang evenement vindt overleg plaats met het beveiligingsbedrijf, de organisatie en de politie met betrekking tot de wijze waarop de meldingvoorschriften/vergunningsvoorwaarden zijn ingevuld en de bijdrage van het beveiligingsbedrijf. Initiatief voor dit overleg vindt plaats vanuit de evenementenorganisatie.
Sint Odiliënberg, 23 oktober 2018
Burgemeester en wethouders van Roerdalen,
De secretaris,
J.J.W.M. L’Ortije
De burgemeester,
mr. M.D. de Boer-Beerta
BIJLAGE 1 TOELICHTING (BEHORENDE BIJ DE NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2018)
Artikel 3:1 tweede lid: er dienen beheersmaatregelen beschreven te zijn, die voorzien in de situatie dat de belastingen ongunstiger worden dan de waarden waarop de bouwsels/constructies zijn berekend. De beheersmaatregelen zijn onderdeel van een veiligheidsplan en/of ontruimingsplan. In de beheersmaatregelen dient ten minste te zijn aangegeven tot welke weeromstandigheden:
BIJLAGE 2 MELDFORMULIER A-EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1:3 NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2017
Met dit formulier dient u een A-evenement te melden dat u in de gemeente Roerdalen wilt organiseren. Of uw evenement kan volstaan met een melding, kunt u beoordelen door het invullen van de vragen in het bijgevoegde risicoclassificatie formulier. Als uit dit formulier blijkt dat het om een A-evenement gaat en u kunt voldoen aan de nadere regels voor evenementen, dan heeft u geen evenementenvergunning nodig. 1 Wij maken u er op attent dat het in sommige gevallen nodig kan zijn om, naast een evenementenmelding, ook nog over andere toestemmingen (zoals vergunningen en ontheffingen) te beschikken. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan een ontheffing van de Drank- en Horecawet om zwak alcoholische dranken te mogen schenken, een ontheffing voor geluidproductie, het nemen van een verkeersmaatregel (voor bijvoorbeeld het afzetten van de weg of het inzetten van een verkeersregelaar), het opstellen van een verkeersplan, melding brandveilig gebruik, ontheffing Zondagswet. Voor nadere informatie en de benodigde formulieren verwijzen wij u naar onze productencatalogus op onze website en/of naar www.omgevingsloket.nl . U dient het A-evenement minimaal 8 weken van te voren aan de gemeente te melden via dit formulier. Na ontvangst van het formulier ontvangt u bericht van de gemeente. Vervolgens zal de gemeente uw melding beoordelen. Als het evenement doorgang mag vinden, dan ontvangt u een meldingsbevestiging. Zijn er omstandigheden waarbij u toch een evenementenvergunning nodig heeft, dan wordt u hierover geïnformeerd. Houdt in dat geval rekening met de indieningstermijn die in de Apv gemeente Roerdalen is opgenomen. |
|
|
||
|
|||
Indien meer dan 50 personen aanwezig: Is er voor het bouwwerk een bestaande gebruiksmelding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik aanwezig, waarin het voorgenomen gebruik is gemeld? |
|||
|
|
||
Indien er geen bestaande melding of vergunning is, dan moet u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement een (tijdelijke) melding brandveilig gebruik bouwwerken bij ons indienen. Dit kan via de website www.omgevingsloket.nl van de Rijksoverheid. |
|||
* De indieningsvereisten brandveilig gebruik voor bouwwerken zijn opgenomen in § 1.5 van het Bouwbesluit 2012. De brandveiligheidsvoorschriften zijn opgenomen hoofdstuk 6 en 7 van het Bouwbesluit 2012. Deze kunt u raadplegen via de website Deze kunt u vinden via de website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/2018-07-01 |
|||
Vindt uw evenement plaats in een of meerdere tijdelijke bouwsels (tent, podia, tribunes, etc.)? |
|||
Gaat u voor het evenement grondwerkzaamheden uitvoeren (bijvoorbeeld tentharingen of palen in de grond slaan)? |
|||
Wordt in een verblijfsruimte bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf geboden aan meer dan 10 personen? |
|||
Wordt in een verblijfsruimte verzorging geboden aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar, of meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen? |
|||
Wordt een verblijfsruimte in gebruik genomen, bestemd voor meer dan 150 personen? |
|||
Wordt op basis van gelijkwaardigheid de brandveiligheid op de plaats op een andere manier geregeld dan door toepassing van de concrete voorschriften in de hoofdstukken 3 t/m 5 van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP)?* |
|||
* De indieningsvereisten en voorschriften brandveilig gebruik voor bouwsels zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Deze kunt u raadplegen via de website http://wetten.overheid.nl/BWBR0040068/2018-01-01 |
Wilt u dat uw evenement wordt vermeld op de gemeentelijke evenementenkalender Eropuit in Roerdalen? |
|
|
|
Zo ja, u kunt uw evenement aanmelden via de website Tip : meld uw evenement ook aan bij: VVV Midden-Limburg via de website: www.meldeenevenement.vvvmiddenlimburg.nl |
|||
Wilt u een vooroverleg over het door u te organiseren evenement? |
|
|
|
Zo ja, wij zullen contact met u opnemen voor het plannen van een afspraak. |
|||
Ondergetekende doet melding van een A-evenement en verklaart het bovenstaande naar waarheid te hebben ingevuld en de voorschriften in acht te nemen die uit deze melding voortvloeien. |
|||
Heeft u vragen over de organisatie van een evenement of over dit formulier, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Dienstverlening van de gemeente Roerdalen op telefoonnummer (0475) 538 888. |
BIJLAGE 3 AANVRAAGFORMULIER EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1:4 NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2018)
Vraagt u het evenement aan als burger of als bedrijf/vereniging/stichting? |
|||||
|
|
||||
|
|
||||
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
||||
|
|||||
Indien meer dan 50 personen aanwezig: Is er voor het bouwwerk een bestaande gebruiksmelding of omgevingsvergunning brandveilig gebruik aanwezig, waarin het voorgenomen gebruik is gemeld? |
|||||
|
|
||||
Indien er geen bestaande melding of vergunning is, dan moet u minimaal 4 weken voor aanvang van het evenement een (tijdelijke) melding brandveilig gebruik bouwwerken bij ons indienen. Dit kan via de website www.omgevingsloket.nl van de Rijksoverheid. |
|||||
* De indieningsvereisten brandveilig gebruik voor bouwwerken zijn opgenomen in § 1.5 van het Bouwbesluit 2012. De brandveiligheidsvoorschriften zijn opgenomen hoofdstuk 6 en 7 van het Bouwbesluit 2012. Deze kunt u raadplegen via de website Deze kunt u vinden via de website: http://wetten.overheid.nl/BWBR0030461/2018-07-01 |
|||||
Vindt uw evenement plaats in een of meerdere tijdelijke bouwsels (tent, podia, tribunes, etc.)? |
|||||
|
|
||||
Gaat u voor het evenement grondwerkzaamheden uitvoeren (bijvoorbeeld tentharingen of palen in de grond slaan)? |
|
||||
Wordt in een verblijfsruimte bedrijfsmatig of in het kader van verzorging nachtverblijf geboden aan meer dan 10 personen? |
|
||||
Wordt in een verblijfsruimte verzorging geboden aan meer dan 10 personen jonger dan 12 jaar, of meer dan 10 lichamelijk of verstandelijk gehandicapte personen? |
|
||||
Wordt een verblijfsruimte in gebruik genomen, bestemd voor meer dan 150 personen? |
|
||||
Wordt op basis van gelijkwaardigheid de brandveiligheid op de plaats op een andere manier geregeld dan door toepassing van de concrete voorschriften in de hoofdstukken 3 t/m 5 van het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen (BGBOP)?* |
|
||||
* De indieningsvereisten en voorschriften brandveilig gebruik voor bouwsels zijn opgenomen in het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen. Deze kunt u raadplegen via de website http://wetten.overheid.nl/BWBR0040068/2018-01-01 |
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
|
|||||
* Let op dat u tijdig EHBO’ers aanvraagt bij uw lokale EHBO-vereniging en zorg dat EHBO’ers geen dubbelfunctie hebben ! |
|||||
|
|||||
(Het gebruik van een beveiligingsbedrijf is niet altijd verplicht. Dit is afhankelijk van de aard en omvang van het evenement. Ook wanneer u “nee” antwoordt kan het gebruik van een beveiligingsbedrijf als voorschrift worden opgelegd. U ontvangt daarover tijdig bericht). |
|||||
Wilt u geluid/muziek ten gehore brengen (of |
|
|
|||
|
|||||
Wijken de tijden dat geluid ten gehore wordt gebracht af van de tijden van het evenement? (tijden kunnen alleen korter zijn) |
|
|
|||
* De locatie(s) van de geluidsbronnen aangeven op de plattegrond.
|
|
|||
Zo ja: vraag een ontheffing artikel 35 Drank- en horecawet aan. |
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|||
|
|
|||
* Locatie frituren (opstelplaats bakwagen/bakkraam) en soort gas (propaan/ butaan etc.) vermelden op tekening. |
||||
Dienen er tijdelijke verkeersmaatregelen te worden genomen?* |
|
|
||
|
|
|||
De gemeente stelt verkeersregelaars via een aanstellingsbesluit officieel aan. Deze personen zijn dan verzekerd. U moet vier tot zes weken vóór het evenement zelf contact opnemen met: De Sport- en Cultuurraad Posterholt De heer L. Flecken, telefoonnummer (0475) 40 17 86, e-mail lflecken@home.nl; of Mevrouw M. v.d. Vorst, e-mail famvdvorst@home.nl. Let op! Te laten aanvragen worden niet meer in behandeling genomen. |
||||
* Als wegen worden afgesloten, verkeersregelaars worden ingezet of het evenement een bezoekersaantal heeft van meer dan 1000 bezoekers, dan moet een verkeersplan worden opgesteld. Het verkeersplan moet 6 weken voor de aanvang van het evenement bij de gemeente, afdeling Verkeer, worden ingediend. |
|
|
||
|
|
||
|
|
||
Zo ja: dien een melding in dan wel vraag een vergunning aan bij de Provincie. |
|||
|
|
||
Wilt u dat uw evenement wordt vermeld op de gemeentelijke evenementenkalender Eropuit in Roerdalen? |
|
|
|
Zo ja: u kunt uw evenement aanmelden via de website Tip : meld uw evenement ook aan bij: VVV Midden-Limburg via de website: www.meldeenevenement.vvvmiddenlimburg.nl |
|||
|
|
||
U kunt de door u benodigde materialen (verkeersborden, dranghekken, vlaggenstandaards, vlaggen, ect.) reserveren door middel van het ‘Reserveringsformulier gemeentelijke materialen’. U vindt dit formulier op onze website. Voor de uitleen geldt: wie het eerst komt, het eerst maalt. |
|||
Wilt u een vooroverleg over het door u te organiseren evenement? |
|
|
|
Zo ja: wij zullen contact met u opnemen voor het plannen van een afspraak. |
Ondergetekende verklaart een evenementenvergunning op grond van artikel 2:11 van de Algemeen plaatselijke verordening (APV) van de gemeente Roerdalen aan te vragen. |
||
Heeft u vragen over de organisatie van een evenement of over dit formulier, dan kunt u contact opnemen met de afdeling Dienstverlening van de gemeente Roerdalen op telefoonnummer (0475) 538 888.
|
|
Vermeld alle activiteiten tijdens het evenement met de daarbij behorende tijden. |
|
Ontruimingsplan/Veiligheidsplan (voor een blanco exemplaar zie de website van de Veiligheidsregio Limburg Noord: https://www.vrln.nl/file/471/download U geeft aan hoe u als organisatie de veiligheid waarborgt voor uw bezoekers en of deelnemers. Neem de volgende onderwerpen hierin mee:
|
|
Bij het plaatsen van een (tijdelijk) bouwsel (tent/podium, etc.) moeten de volgende items worden vermeld op de plattegrond tekening(en):
|
|
BIJLAGE 4 GHOR STANDAARDREGELS VOOR EVENEMENTEN (BEHORENDE BIJ ARTIKEL 7:1 NADERE REGELS EVENEMENTEN ROERDALEN 2018)
GHOR Standaardregels voor evenementen en meldingen
Deze voorschriften bestaan uit 3 delen:
Deze standaardvoorschriften komen niet in de plaats van de eigen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van u als evenementenorganisator. U bent primair verantwoordelijk voor een veilig en ordelijk verloop van het evenement.
In de evenementenvergunning worden de op het betreffende evenement zijnde delen van deze standaardvoorschriften worden opgenomen.
1. Geneeskundige Hulpverlening
Mede op basis van de aard van de activiteit, het publieks- en ruimtelijk profiel van uw evenement wordt er in de vergunning opgenomen of en welke geneeskundige hulpverlening er tijdens het evenement aanwezig dient te zijn. Enerzijds vanwege de mogelijkheid tot directe opvang van zorgvragen en anderzijds om de reguliere hulpverlening in de omgeving van het evenement niet in het gedrang te laten komen.
De algemene richtlijn voor inzet van eerste hulpverleners is 1 hulpverlener per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers, met een minimum van 2 hulpverleners. Dit is terug te zien in het onderstaande overzicht. Verlichtende of verzwarende factoren kunnen leiden tot afwijking van deze richtlijn. Indien dit van toepassing is, wordt er door de GHOR een apart advies Geneeskundige hulpverlening afgegeven.
Een ondergrens waarbij eerste hulpverleners niet nodig zijn, is niet op voorhand aan te geven. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op het gezond verstand van de evenementenorganisator. |
|
* Basic Life Support / Eerste Hulp bij Ongelukken Dit betreft het basisniveau van Basic Life Support (BLS), waar traditioneel de reguliere eerste hulpverlener bij ongelukken (EHBO) onder wordt verstaan. De hulpverlener is in staat om generieke basishulp zonder specifieke hulpmiddelen te leveren. Een uitzondering hierop is het gebruik van een AED (Automatische Externe Defibrillator).Dit houdt in dat de EHBO-er minimaal in het bezit is van:
Diploma conform Oranje Kruisboekje, zie www.ehbo.nl/evenementehbo.htm; of
Bij de inzet van deze hulpverleners moet het kennisniveau aantoonbaar en vastgelegd zijn. Tevens dient de hulpverlener in het bezit te zijn van een geldige accreditatie op het gebied van AED.
Bij evenementen die zich naar hun aard niet onderscheiden van een reguliere koopzaterdag of die zich in een groter gebied van een binnenstad afspelen, is er sprake van een verlichtende factor (denk aan braderieën, vrijmarkten en carnavalsoptochten). Daardoor is een andere inzet van hulpverleners gerechtvaardigd. Hiervoor wordt aanspraak gemaakt op uw gezond verstand van de evenementenorganisator en verwezen naar de eigen aansprakelijkheid u als evenementorganisator.
Indien er sprake is van verzwarende factoren (o.a. risicoverwachting alcohol- of middelengebruik, hoge fysieke inspanning, ruimtelijke factoren) ontvangt u een advies op maat in plaats van deel 1 van deze standaardvoorschriften.
Bij inzet van BLS/EHBO dient er minimaal 1 post aanwezig te zijn die voldoet aan:
Daarnaast dienen hulpmiddelen zoals EHBO-trommels (conform norm Oranje Kruis: http://www.hetoranjekruis.nl/over-het-oranje-kruis/verbandmiddelen), tafel, stoelen, dekens, plastic bekers, handdoeken, emmer(s), brancard, verlichting, communicatiemiddelen, plattegronden van het terrein en zorgcontact registratiemateriaal direct voorhanden te zijn. Bij sportevenementen: materialen om te koelen
De hulpverleners dienen door middel van communicatiemiddelen in contact te staan met elkaar en de organisatie (tevens met de aanwezige beveiliging), waarmee heldere afspraken gemaakt zijn over de taken en verantwoordelijkheden.
Bereikbaarheid (aan- en afvoer voor ambulances)
De EHBO-leverancier dient na afloop van een evenement een registratie van zorgcontacten tijdens het evenement te overleggen aan de GHOR. Zie hiervoor het formulier registratieformulier geneeskundige evenementenhulpverlening (bijlage 4:1).
U als organisator bent verantwoordelijk voor een zo gezond mogelijke omgeving voor zowel de bezoeker als de medewerker van het evenement. Een goede hygiëne beperkt het risico op het oplopen van een infectieziekte en daarmee een uitbraak. De grote van het infectierisico hangt af van verschillende factoren, zoals de doelgroep, het aantal bezoekers en de aard van de voorzieningen.
U dient als evenementenorganisatie aan álle hygiënemaatregelen beschreven in de standaardvoorschriften te voldoen. Mocht u vragen hebben over de onderstaande beschreven maatregelen, bel gerust. We staan u graag te woord. U kunt ons bereiken via telefoonnummer: 088-1191200. Vraagt u dan naar een medewerker van de afdeling Technische hygiënezorg of u stuurt een mail naar: hygiene@vrln.nl. Let op: Bij activiteiten als Tatoeëren, Permanente Make-up en Piercen dient 2 maanden voorafgaand aan het evenement een aanvraag voor Vrijstelling voor een vergunning van tatoeëren en piercen ingediend te worden. Verdere informatie staat beschreven onder het kopje Tatoeëren en Piercen. |
Onderstaande informatie over hygiënemaatregelen bij evenementen komt uit de Hygiëne Richtlijn voor Evenementen van het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid (december 2014 met wijzigingen in maart 2016, Rijksinstituut Volksgezondheid en Milieu, Ministerie van VWS), aangevuld met regionale aandachtspunten. Zie ook: http://www.rivm.nl/Onderwerpen/L/Landelijk_Centrum_Hygiene_en_Veiligheid_LCHV/LCHV_Richtlijnen/Evenementen
Mensen kunnen ziek worden door het inademen van legionellabacteriën. Deze bacteriën kunnen groeien in waterinstallaties en in de lucht komen als het water wordt verneveld. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij douches, sierfonteinen, whirlpools en watermistsystemen (bestemd voor het verkoelen van de omgeving). Onder bepaalde omstandigheden kunnen legionellabacteriën zich vermeerderen.
U bent als vergunninghouder eindverantwoordelijk voor de legionellapreventie.
De leverancier of verhuurder van de waterinstallatie:
Is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het te verhuren of te leveren product en installatie daarvan. Hij/zij kan echter niet verantwoordelijk worden gehouden voor het (verkeerd) gebruik van de waterinstallatie en is ook niet verantwoordelijk voor de kwaliteit van het water dat door de waterinstallatie stroomt.
Voor verdere informatie over legionellapreventie zie hoofdstuk 2.3 hygiënerichtlijnen voor evenementen en ISSO Publicatie 55.1 Handleiding legionellapreventie.
(Tijdelijke) drinkwatervoorzieningen
Sommige terreinen hebben bestaande voorzieningen, maar het kan ook voorkomen dat u tijdelijke drinkwatervoorzieningen moet plaatsen die na het evenement weer verwijderd worden.
Zorg dat de waterinstallatie voldoet aan de algemene voorschriften voor drinkwaterinstallaties van het Nederlands Normalisatie Instituut (NEN 1006), en aan de aansluitvoorschriften van het waterleidingbedrijf. Er is een apart Waterwerkblad (1.4H) voor tijdelijke drinkwaterinstallaties waaraan u moet voldoen. U kunt dit werkblad downloaden via http://www.infodwi.nl/waterwerkbladen
|
Voor verdere informatie over persoonlijke hygiëne zie hoofdstuk 2.1 en 6 hygiënerichtlijn voor evenementen.
Op veel publieksevenementen zijn tijdelijke eetgelegenheden aanwezig. Iedere eetgelegenheid is vanuit het Warenwetbesluit wettelijk verplicht maatregelen te nemen die de kans verkleinen dat medewerkers en bezoekers ziek worden van bedorven eten en drinken. Een overzicht van alle goedgekeurde Hygiënecodes vindt u op de website van de toezichthouder, de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit: www.nvwa.nl.
Om medewerkers en vrijwilligers te instrueren over hygiëne kan er gebruik gemaakt worden van het document ‘informatie voor medewerkers die werken met eten en drinken’.
Voor verdere informatie over tijdelijke eetgelegenheden zie hoofdstuk 4.4 en 6 hygiënerichtlijn voor evenementen.
Schoonmaken en desinfecteren van materialen en oppervlakten
Voor verdere informatie over schoonmaken en desinfecteren zie hoofdstuk 3, 6 en 7.2 hygiënerichtlijn voor evenementen.
Op elk evenement moeten voldoende toiletten met toiletpapier aanwezig zijn. U kunt hierbij uitgaan van 1 toiletvoorziening op 150 bezoekers (op een maximale loopafstand van ca. 150 meter). Voor het specifiek bepalen van het benodigde aantal toiletvoorzieningen zijn de volgende factoren van belang:
Bepaal het aantal verplicht aanwezige toiletten aan de hand van de bovengenoemde factoren. U mag 75% van de herentoiletten vervangen door urinoirs of plaszuilen. Eén plaskruis of plaszuil geldt als vier urinoirs. Ook kunnen plasgoten gebruikt worden. 50 cm plasgoot geldt als één urinoir. Plaats geen of minder urinoirs als u veel kinderen op het evenement verwacht.
Als deelnemers ook overnachten (of intensief sporten) op uw evenement is de mogelijkheid om te kunnen douchen of baden noodzakelijk. Hoeveel douches u minimaal moet plaatsen is afhankelijk van het aantal bezoekers of deelnemers. Richtlijn hierbij is: 1 wasgelegenheid per 50 gasten, 1 toilet per 60 gasten en 1 douche per 35 gasten. Factoren die van belang zijn voor de berekening van het benodigde aantal douches en wastafels zijn:
Als er bezoekers zijn met een camper of caravan moet er minstens één stortplaats zijn met afgesloten afvoersysteem waar chemische toiletten in geleegd kunnen worden.
De binnenlucht raakt door aanwezigheid van mensen, dieren en bepaalde materialen vervuild met vocht, geurstoffen en andere vervuilingen zoals ziekteverwekkers. Zowel luchten als ventilatie zijn daarom belangrijk.
Voor verdere informatie over luchten en ventileren zie hoofdstuk 6 hygiënerichtlijn voor evenementen.
Bij extreem warme weersomstandigheden tijdens uw evenement moet u extra aandacht besteden aan:
Om de bedreiging van extreme hitte voor de volksgezondheid te minimaliseren, hebben GGD-Nederland, RIVM, GHOR‑Nederland, ActiZ, het Nederlandse Rode Kruis, het KNMI en het ministerie van VWS een Nationaal Hitteplan opgesteld. Dit plan wordt in werking gesteld bij een langdurige periode met (extreme) hitte. Voor meer informatie, zie www.rivm.nl/hitte of neem contact op met de GGD afdeling Milieu voor verder advies via telefoonnummer: 088-1191200 of via mail milieu@vrln.nl
Bij evenementen zoals honden- en kattenshows, maar ook op bijvoorbeeld jaarmarkten op evenementen waar huisdieren zijn toegestaan kunnen grote aantallen dieren op het (kampeer)terrein aanwezig zijn. Vanuit het oogpunt van hygiëne moet u hieraan extra aandacht aan besteden..
Zijn huisdieren op het (kampeer)terrein toegestaan? Zorg dan dat er geen dierlijke uitwerpselen op het terrein terecht komen.
Worden er dieren gehouden t.b.v. het evenement:
In Nederland krijgen mensen regelmatig psittacose na een bezoek aan een vogelevenement. Omdat vogels door stress meer bacteriën kunnen uitscheiden, moet u bij evenementen met vogels maatregelen nemen om het risico op verspreiding van C. psittaci te verkleinen. Zo beschermt u mensen én gezonde vogels.
Weilanden als evenemententerrein
Sommige evenementen vinden plaats aan het water, aan een meer of plas. Bij evenementen voor kinderen kunnen speelbaden aanwezig zijn. Daar zitten (hygiëne)risico’s aan vast, die aandacht vragen van u als organisator.
(Zwem)baden dieper dan 0,5 meter en met een minimaal wateroppervlak van 2 m2 dienen te voldoen aan de relevante eisen uit de Wet Hygiëne en Veiligheid Badinrichtingen en Zwemgelegenheden (WHVBZ) en het bijbehorende besluit (BHVBZ).
Voor verdere informatie over desinfectiemiddelen die toegelaten zijn door het Ctgb zie hoofdstuk 3.4 en 7 hygiënerichtlijn voor evenementen.
Door de waterkwaliteitsbeheerder worden jaarlijks de officiële zwemlocaties aangewezen. Deze zwemlocaties worden door de waterkwaliteitsbeheerder van uw regio maandelijks (gedurende het zwemseizoen) gecontroleerd op de vastgestelde microbiologische parameters. Het officiële zwemseizoen loopt jaarlijks van 1 mei tot 1 oktober.
|
De waterkwaliteitsbeheerder adviseert om niet in wateren te zwemmen als die niet onder de aangewezen zwemlocaties vallen. De waterkwaliteitsbeheerder kan namelijk geen juist oordeel geven over hygiëne en veiligheid van deze locaties. Indien de organisatie toch kiest voor zwemmen in een niet-officieel (zwem)water of buiten het vastgestelde zwemseizoen dan dient de organisatie de deelnemers/het publiek op de hoogte te stellen dat betreding van het water geschiedt op eigen risico.
De kleurpoeders die in Nederland tijdens evenementen worden gebruikt, bestaan uit maispoeder en levensmiddelenkleurstoffen. Dat zijn algemeen gebruikte levensmiddelen, waarvan we weten dat ze niet gevaarlijk zijn wanneer ze gegeten worden.
Wanneer ze in de lucht verspreid en ingeademd worden, zijn ze te beschouwen als een stofvormige luchtverontreiniging. Door het verspreiden van de poeders tijdens een kleurpoederevenement creëer je daardoor een tijdelijke smogsituatie. Het inademen van (kleurpoeder)stof is niet gezond. Mogelijke gezondheidseffecten zijn:
Tijdens een actief kleurpoederevenement, bijvoorbeeld een Color Run, ademen mensen veel meer. De dosis van de stof die ze inademen is daarmee hoger dan gemiddeld. Hierdoor is de kans op gezondheidsklachten groter en kunnen deze ook ernstiger van aard zijn.
Tatoeëren, piercen en permanente make-up
Voor het tatoeëren of piercen en/of gebruik permanente make-up tijdens een evenement, zoals een beurs, conventie of markt, is een vrijstelling van de vergunningplicht nodig.
U dient als organisator van het evenement ten minste twee maanden voor de start van het evenement schriftelijk bij de GGD Limburg-Noord te melden dat er iemand komt tatoeëren of piercen. Gebruik hiervoor het ‘meldingsformulier evenementen waar getatoeëerd en gepiercet wordt’. Deze kunt u downloaden via: www.lchv.nl onder het kopje LCHV-richtlijnen of u neemt contact op met de GGD afdeling Technische Hygiënezorg tel. 088-1191200. |
De vrijstelling van de vergunningsplicht geldt alleen als aan de volgende voorschriften is voldaan:
Als organisator van het evenement dient u te voldoen aan bovenstaande voorschriften. Tevens dient u ervoor te zorgen dat er gewerkt wordt volgens de Hygiënerichtlijn Tatoeëren, Piercen en/of Permanente Make-up. Zie bovenstaande link.
Omdat ziekteverwekkers zich snel kunnen verspreiden in de vochtige laag schuim, zijn er extra eisen verbonden aan dit type feesten.
Seksuele en erotische handelingen
Tijdens seksuele en erotische handelingen is er veel lichamelijk contact. Chlamydia, syfilis, hepatitis B en aids zijn voorbeelden van seksueel overdraagbare aandoeningen (soa’s) die men hierbij kan oplopen.
Ieder jaar lopen tienduizenden jongeren in Nederland gehoorschade op door vrijetijdslawaai, ongeveer de helft tijdens het uitgaan. In het “Convenant Preventie Gehoorschade Muzieksector” (2014) is 103 dB(A) het maximum. Een lagere norm vertaalt zich echter direct in een lager risico op gehoorschade.
GGD GHOR Nederland beschouwt voor alle muziek/uitgaanslocaties een maximum van 92.5 dB(A) als gezondheidskundige streefwaarde, behalve als de activiteit vooral gericht is op kinderen jonger dan 16 jaar. Het advies is dan een maximum van 88 dB(A).
Bij geluidsniveaus vanaf gemiddeld 92,5 dB(A) LAeq gemiddelde geluidsniveau gemeten over 15 minuten, op 2 meter boven de vloer, ter hoogte van hoogst blootgestelde bezoeker), neemt het risico op gehoorschade snel toe en moet u als organisatie de volgende maatregelen nemen:
U als organisatie van een evenement moet contact opnemen met de afdeling Alcohol- en drugspreventie van het Vincent van Gogh bij:
Voor de regio Limburg-Noord kunt u contact opnemen met een van de volgende preventie-medewerkers:
Regio Horst, Venray, Bergen, Gennep, Mook en Middelaar:
Ellen Honings ehonings@vvgi.nl 06-14393483
Regio Venlo, Beesel, Peel en Maas, Leudal:
Kelly Sonnenschein ksonnenschein@vvgi.nl 06-14697637
Sarah Verkennis sgjverkennis@vvgi.nl 06-43541041
Regio Roermond, Roerdalen, Echt-Susteren en Maasgouw:
Kelly Sonnenschein ksonnenschein@vvgi.nl 06-14697637.
U moet de huisregels zichtbaar ophangen bij de ingang van het evenemententerrein en bij de bar(s). Huisregels moeten tijdig gecommuniceerd worden. Dit kan via een website en/of sociale mediakanalen, bij het aanschaffen van tickets en/of via briefing die bezoekers een paar dagen voor het evenement krijgen.
Barvrijwilligers zijn geschoold door middel van de cursus Instructie Verantwoord Alcoholschenken (IVA).
Dit kan onder andere online via http://www.nocnsf.nl/iva of als groepstraining.
Ook kan de instructie gegeven worden door iemand die sociale hygiëne heeft gevolgd. De organisatie dient (op vraag) te bewijzen dat de vrijwilligers de instructie hebben ontvangen.
De organisatie dient te controleren op bezit alcohol -18 jaar, drugsbezit en openlijk drugsgebruik (deze controle kan bijvoorbeeld gedaan worden door het reeds aanwezig (beveiligings)personeel/vrijwilligers). Bij constatering van overtreding dient de medewerker/vrijwilliger de persoon te waarschuwen. Tevens dient de overtreder binnen de organisatie bekend gemaakt te worden. Bij herhaling dient de betreffende bezoeker verwijderd te worden van het terrein.
Voor een evenement waarbij sprake is van verwacht verhoogd risico tot drugsgebruik geldt:
De ingehuurde medische dienst mag geen pijnstillers uitdelen tijdens het evenement. De reden hiervoor is dat pijnstillers mogelijk gevraagd worden omwille van hoofdpijn. De hoofdpijn kan een gevolg zijn van uitdroging door alcohol/drug gebruik. Het drinken van water/isotone dranken/frisdrank dient geadviseerd te worden.
Klimaatbeheersing: luchtvochtigheid en temperatuur.
Als de luchtvochtigheid en de omgevingstemperatuur hoog zijn, kan zweet niet goed verdampen en kan het lichaam minder goed warmte kwijt. Als er sprake is van zeer warm weer is het belangrijk dat er afkoelingsmogelijkheden zijn op het evenemententerrein. Op een indoorlocatie of in tenten, waar de luchtvochtigheid vaak hoog is, is natmaken met sponsen mogelijk, dit om hoge temperatuurwisselingen te voorkomen. Neem bij maatregelen wel legionellapreventie en gezondheidsrisico’s van wisselingen in lichaamstemperatuur mee, overleg indien nodig met de GGD-Limburg-Noord.
Zorg bij alle dance-events voor voldoende gratis drinkwater, bijvoorbeeld door drinkwater te verstrekken of tappunten te plaatsen. Als richtlijn kan 1 drinkwaterpunt op 500 bezoekers worden aangehouden, maar houdt wel rekening met het soort evenement en de omstandigheden waarbinnen dit plaatsvindt. Idealiter is er bij deze waterpunten tegelijkertijd aandacht voor voorlichting over waterinname tijdens XTC gebruik, dit kan middels schriftelijke boodschappen. Meer informatie via preventie@vvgi.nl
BIJLAGE 4:1 REGISTRATIEFORMULIER GENEESKUNDIGE EVENEMENTENHULPVERLENING
Registratieformulier geneeskundige evenementenhulpverlening
* Bij meerdaagse evenementen per dag een formulier invullen.
Gelieve dit formulier ingevuld binnen 14 dagen na het evenement te sturen naar: l.theunissen@vrln.nl of
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-12798.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.