Gemeenteblad van Stichtse Vecht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2019, 122358 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Stichtse Vecht | Gemeenteblad 2019, 122358 | Beleidsregels |
Regeling studiefaciliteiten gemeente Stichtse Vecht
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Stichtse Vecht;
Gelet op het gestelde in artikel 160 van de Gemeentewet waarbij de bevoegdheid tot het vaststellen, wijzigen en intrekken van rechtspositieregelingen voor het gemeentelijk personeel en gewezen personeel is opgedragen aan het college van Stichtse Vecht;
Na overeenstemming met de medezeggenschapsorga (a)n(en);
Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:
Persoonlijk Ontwikkelingsplan (POP):
Een door de direct leidinggevende en de medewerker vastgelegd en ondertekend geheel aan afspraken over de te ondernemen activiteiten van beide partijen in het kader van de ontwikkeling van de medewerker. Dit plan maakt in principe onderdeel uit van de gesprekscyclus.
Het volgen van een cursus, training, scholing of leergang bij een erkend opleidingsinstituut met het doel zich verder, aanvullend, verbredend of verdiepend te bekwamen binnen het eigen vakgebied of ten behoeve van de ontwikkeling van de loopbaan. Workshops, seminars, studiedagen e.d. zijn van deze regeling uitgesloten.
Artikel 2 Opleidingscategorieën
Voor toepassing van deze regeling wordt onderscheid gemaakt tussen de volgende categorieën opleidingen:
Studiefaciliteiten kunnen worden toegekend als er sprake is van een relatie tussen aard en doel van de studie en het belang van de gemeente en indien binnen de door het bevoegd gezag met de ondernemingsraad gemaakte afspraken daarvoor ruimte is.
Congressen en workshops vallen niet onder het bereik van deze regeling, tenzij de deelnamekosten hoger zijn dan €300 inclusief BTW. De noodzaak van het bijwonen van een congres en/of workshop ligt ter beoordeling bij de direct leidinggevende. In het geval dat de deelnamekosten hoger zijn dan €300 inclusief BTW wordt dit congres of deze workshop bestempeld als een opleiding in de zin van artikel 2 lid 1 van deze regeling. Afhankelijk van het soort congres of workshop wordt het congres of de workshop gecategoriseerd in artikel 2 lid 1 van deze regeling.
Opleidingen die vallen onder A en B genoemd bij artikel 2 van deze regeling en die zijn opgenomen in het opleidingsplan worden door het bevoegd gezag volledig vergoed.
Voor opleidingen die vallen onder de categorie C en D genoemd in artikel 2 lid 1 van deze regeling en die zijn opgenomen in het opleidingsplan dient een eigen bijdrage te worden voldaan van 25%. De werkgever vergoedt de overige 75%.
Aan de medewerker wordt de mogelijkheid geboden om zijn of haar individueel keuzebudget in te zetten voor de kosten van opleidingen die niet of niet volledig door de werkgever worden vergoed en die aan de voorwaarden voldoen. HRM toetst of is voldaan aan de fiscale voorwaarden.
De van de opleidingskosten onderdeel uitmakende reiskosten worden voor alle opleidingscategorieën vergoed op basis van 2e klas openbaar vervoerskosten. Als reisafstand geldt de retour afstand van de standplaats naar de plaats waar de medewerker de opleiding volgt. Als het openbaar vervoer als niet doelmatig wordt aangemerkt, dan worden de gemaakte reiskosten vergoed op basis van het fiscaal vrijgestelde bedrag per kilometer voor het woon- werkverkeer.
In beginsel worden de in deze regeling vernoemde opleidingsfaciliteiten verleend voor een termijn die wordt afgeleid van de door het betrokken opleidingsinstituut voorgeschreven studieduur.
De voortgang van de studieresultaten is onderdeel van de gesprekcyclus zoals binnen de Gemeente Stichtse Vecht wordt gehanteerd.
Wanneer de medewerker niet binnen de vooraf gestelde termijn de opleiding afrondt, wordt de termijn, na overleg met de leidinggevende, verlengd tot het eerstvolgende examen, mits dit niet het gevolg is van aantoonbare nalatigheid van de medewerker.
Opschorting van een opleiding kan plaatsvinden indien het dienstbelang dit naar het oordeel van het bevoegd gezag noodzakelijk maakt. In een dergelijke situatie moet de reden van de opschorting uitzonderlijk en onvoorzienbaar zijn en moet een zorgvuldige afweging zijn gemaakt tussen de mogelijke gevolgen van opschorting en de belangen van de gemeente.
Als een medewerker een opleiding volgt als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub A en B die gedurende de werktijd wordt aangeboden, wordt studieverlof met behoud van salaris en salaristoelagen voor die tijd toegekend.
Voor opleidingen genoemd onder artikel 2, lid 1, sub C en D wordt tussen een medewerker en de leidinggevende een plan opgesteld waarin wordt vastgelegd of- en in welke mate er sprake is van studieverlof met behoud van salaris en salaristoelagen, waarbij uitgangspunt is dat de studie zoveel mogelijk in eigen tijd plaatsvindt.
Het volgen van onderwijs buiten de werktijden van de medewerker komt niet in aanmerking voor overwerkvergoeding.
Aan een medewerker die een opleiding volgt als bedoeld in artikel 2, lid 1, sub A en B, worden compensatieverlofuren toegekend met behoud van salaris en salaristoelagen voor de tijd, benodigd voor het feitelijk volgen van de lessen die niet of niet geheel in de vastgestelde werktijd van de medewerker plaatsvinden.
Voor opleidingen genoemd onder artikel 2, lid 1, sub C en D wordt tussen een medewerker en de leidinggevende een plan opgesteld waarin wordt vastgelegd of en in welke mate er sprake is van compensatieverlof met behoud van salaris en salaristoelagen.
Artikel 11 Terugbetaling opleidingskosten categorie B, C en D
Er rust een terugbetalingsverplichting op de medewerker die een opleiding geniet of heeft genoten genoemd onder artikel 2 lid 1 sub B indien:
Ten aanzien van de medewerker die een opleiding genoemd in artikel 2 lid 1 sub B geniet of heeft genoten geldt dat wanneer op de ingangsdatum van het ontslag van de in het tweede lid sub b bedoelde termijn van 6 maanden verstreken de verplichting tot terugbetaling beperkt blijft tot 1/6 gedeelte van de opleidingskosten voor iedere volle maand, die aan de termijn van 6 maanden ontbreekt. Dit betekent dat de medewerker die nog bezig is met zijn opleiding of op eigen verzoek ontslag neemt of door aan zichzelf te wijten feiten of omstandigheden ontslagen wordt 100% van de studiekosten dient terug te betalen. Na 6 maanden na afronding van de opleiding geldt dat voor elke maand dat de medewerker de 6 maanden diensttijd niet volmaakt er 1/6 gedeelte van de studiekosten moet worden terugbetaald.
Er rust een terugbetalingsverplichting op de medewerker die een opleiding geniet of heeft genoten genoemd onder artikel 2 lid 1 sub C en D indien:
Ten aanzien van de medewerker die een opleiding genoemd in artikel 2 lid 1 sub C of D geniet of heeft genoten geldt dat wanneer op de ingangsdatum van het ontslag van de in het eerste lid sub b bedoelde termijn van twee jaren ten minste één jaar is verstreken de verplichting tot terugbetaling beperkt blijft tot 1/24 gedeelte van de opleidingskosten voor iedere volle maand, die aan de termijn van twee jaren ontbreekt. Dit betekent dat de medewerker die nog bezig is met zijn opleiding of die binnen 1 jaar na afronding van de opleiding op eigen verzoek ontslag neemt of door aan zichzelf te wijten feiten of omstandigheden ontslagen wordt 100% van de studiekosten dient terug te betalen. Na 1 jaar na afronding van de opleiding geldt dat voor elke maand dat de medewerker de 2 jaar diensttijd niet volmaakt er 1/24 van de studiekosten moet worden terugbetaald.
De terugbetalingsverplichting vervalt, indien voortzetting van de opleiding redelijkerwijs niet van de medewerker kan worden verlangd.
In het geval dienstverband van de medewerker is geëindigd en de oud-medewerker hierdoor niet meer kan worden gezien als een medewerker in de zin van deze regeling, behoudt gemeente Stichtse Vecht zich het recht voor om de opleidingskosten zijn nog niet voldaan door de medewerker te verhalen op de oud-medewerker.
In het opleidingsplan wordt opgenomen:
1. welke prioriteiten er liggen ten aanzien van betreffende de te volgen opleidingen (opleidingsnoodzaak);
2. de onderbouwing van de Gemeente Stichtse Vecht om haar medewerking te verlenen aan de te volgen opleidingen vanuit de opleidingsbehoefte van de medewerker in het kader van het stimuleren van de interne mobiliteit en goed werkgeverschap en daarmee het versterken van de organisatie en de dienstverlening.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-122358.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.