Gemeenteblad van Leiderdorp
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2019, 117191 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Leiderdorp | Gemeenteblad 2019, 117191 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van de gemeenteraad van de gemeente Leiderdorp houdende regels omtrent orde (Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad en het politiek forum van de gemeente Leiderdorp 2018)
De raad van de gemeente Leiderdorp;
gelezen het voorstel van 16 augustus 2018 met nummer Z/18/063840/128716;
gezien het advies van het politiek forum van 10 september 2018;
gelet op het bepaalde in artikel 16 van de Gemeentewet;
vast te stellen het Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad en het politiek forum van de gemeente Leiderdorp 2018
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Burgerraadslid: vertegenwoordiger van een politieke partij die de raadsleden van die partij ondersteunt bij hun werkzaamheden o.a. door deelname aan het politiek forum. Een burgerraadslid is een meerderjarige ingezetene van de gemeente Leiderdorp en wordt door de raad benoemd op voordracht van een fractie;
(Raads)fractie: leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij aanvang van de zitting als één raadsfractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één raadslid verkozen, dan wordt dit raadslid als een afzonderlijke raadsfractie beschouwd;
Wethouders en de burgemeester kunnen deelnemen aan de beraadslagingen over voorstellen die tot hun portefeuille behoren. Indien de portefeuillehouder zich wil laten vervangen door een ander lid van het college meldt hij dit vooraf bij de voorzitter van het politiek forum of bij de voorzitter van de raad.
Paragraaf 1 Samenstelling raad
Artikel 9 Benoeming wethouders
De commissie onderzoekt of de benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b eerste, derde en vierde lid en 41c, eerste lid van de Wet en kan van de kandidaat-wethouder een verklaring omtrent het gedrag vragen als bedoeld in artikel 28 van de Wet justitiële en strafvorderlijke gegevens.
De burgemeester geeft in overleg met de raad voor de aanvang van iedere ambtstermijn opdracht om de kandidaat-wethouders aan een risicoanalyse integriteit te onderwerpen. Over de resultaten van dit onderzoek brengt de commissie verslag uit aan de raad. De risicoanalyse en de eindconclusie zijn niet openbaar.
Paragraaf 2 Voorbereiding Raadsvergaderingen
Artikel 11 Oproeping en bekendmaking
Aan de agenda opgesteld door het presidium kunnen, zo het presidium het nodig oordeelt, bij aanvullingsagenda onderwerpen worden toegevoegd. Een aanvullingsagenda en de desbetreffende stukken worden zoveel mogelijk ten minste tweemaal vierentwintig uur voor het houden van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
Zowel de voorzitter van de raad als de raad - de raad slechts, indien daartoe bij voorstel van orde wordt verzocht en besloten – kunnen besluiten tot:
Artikel 18 Beraadslaging in termijnen
Tenzij de raad of de voorzitter van de raad anders bepalen geschiedt de beraadslaging over onderwerpen of voorstellen in ten hoogste twee termijnen.
Artikel 19 Beraadslaging - Het voeren van het woord
De volgorde wordt verbroken, wanneer een raadslid het woord vraagt over een persoonlijk feit, waarvan hij de inhoud in het kort aan de voorzitter van de raad ter kennis heeft gebracht en wanneer een raadslid een voorstel van orde wil indienen. De voorzitter van de raad verleent aan dat raadslid het woord en laat het bepaalde in het vorige lid buiten toepassing. De leden kunnen hierop in korte bewoordingen reageren na daartoe van de voorzitter van de raad verlof te hebben gekregen.
Artikel 20 Deelname aan de beraadslaging door anderen
Onverminderd artikel 21, eerste en tweede lid, van de wet, kan de raad besluiten dat anderen mogen deelnemen aan de beraadslaging.
Artikel 21 Handhaving orde en schorsing
Elke fractie en het college krijgen een maximum spreektijd van zeven minuten per agendapunt. De voorzitter van de raad ziet hierop toe. De voorzitter van de raad kan, indien hij dit nodig acht, de betrokken spreker tot de orde roepen, dan wel, op verzoek van de spreker, bij voorstel van orde, een langere spreektijd toestaan.
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel op andere wijze de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter van de raad tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter van de raad de raad voorstellen hem gedurende de vergadering, over het aanhangige onderwerp het woord te ontzeggen.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag kort toelichten.
Artikel 24 Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen tot het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter van de raad de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
Artikel 28 Staking van stemmen over personen
Indien de stemmen staken bij een herstemming of een tussenstemming als bedoeld in artikel 21, beslist terstond het lot. De griffier schrijft daartoe de namen van hen, tussen wie de loting plaatsvindt, op briefjes van dezelfde grootte en kleur, welke hij op dezelfde wijze gevouwen in de daartoe bestemde bus doet, waarna de voorzitter van de raad één van de briefjes daaruit neemt.
Paragraaf 6 Bevoegdheden en instrumenten raadsleden
Artikel 33 Amendementen en subamendementen
Raadsleden dienen amendementen en subamendementen voor het sluiten van de beraadslaging van het voorstel waarop deze betrekking hebben in bij de voorzitter van de raad. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden.
Elk (sub)amendement en elk voorstel tot splitsing moet om in behandeling genomen te kunnen worden schriftelijk bij de voorzitter van de raad worden ingediend, tenzij de voorzitter van de raad - met het oog op het eenvoudige karakter van het voorgestelde - oordeelt, dat met een mondelinge indiening kan worden volstaan.
Als de vragen uiterlijk op de dinsdag vóór de raadsvergadering zijn ingediend, vindt schriftelijke/mondelinge beantwoording plaats op de vrijdag voorafgaand aan de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Als de vragen uiterlijk op de dinsdag vóór de raadsvergadering of de vergadering van het politiek forum om 12.00 uur zijn ingediend, vindt schriftelijke/mondelinge beantwoording plaats op de vrijdag voorafgaand aan de vergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Paragraaf 7 Lidmaatschap van andere organisatie
Artikel 42 Lidmaatschap van een algemeen bestuur
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de raad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken of voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Voor nadere bespreking van dit verslag kan de voorzitter van de raad verwijzen naar het politiek forum.
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 41, zijn overeenkomstig van toepassing.
Hoofdstuk 3 Vergadering politiek forum
Paragraaf 1 Taken en samenstelling
Artikel 45 Samenstelling politiek forum
De raadsfracties bepalen welke raadsleden en burgerraadsleden bij de agendapunten het woord voeren en namens de fractie, met in achtneming van het vorige lid, deel uitmaken van het politiek forum. Burgerraadsleden krijgen presentiegeld als zij, blijkens de presentielijst deelnemen aan en het woord voeren in een vergadering van het politiek forum.
De (burger)raadsleden die deelnemen aan de vergadering van het politiek forum tekenen bij binnenkomst in de vergaderzaal onmiddellijk de daarvoor bestemde presentielijst. Aan het einde van de vergadering wordt die lijst door de (plaatsvervangend) griffier door ondertekening vastgesteld.
Indien het in lid 1 vermelde aantal fracties niet aanwezig is, belegt de voorzitter van het politiek forum een nieuwe vergadering, die kan worden gehouden ongeacht het aantal opgekomen leden; in deze vergadering worden geen punten behandeld die niet in de oproep voor de eerste vergadering vermeld zijn geweest.
Artikel 51 Het voeren van het woord
Sprekers houden zich aan een maximum spreektijd van zeven minuten per fractie en voor het college per agendapunt. De voorzitter van het politiek forum ziet hierop toe. De voorzitter van het politiek forum kan, indien hij dit nodig acht, de betrokken spreker tot de orde roepen, dan wel, op verzoek van de spreker, bij voorstel van orde, een langere spreektijd toestaan.
De volgorde wordt verbroken, wanneer een (burger)raadslid het woord vraagt over een persoonlijk feit, waarvan hij de inhoud in het kort aan de voorzitter van het politiek forum ter kennis heeft gebracht en wanneer een (burger)raadslid een voorstel van orde wil indienen. De voorzitter van het politiek forum verleent aan dat (burger)raadslid het woord en laat het bepaalde in het vorige lid buiten toepassing. De (burger)raadsleden kunnen hierop in korte bewoordingen reageren na daartoe van de voorzitter van het politiek forum verlof te hebben gekregen.
Hoofdstuk 4 Besloten vergaderingen raad en politiek forum
Artikel 55 Verslaglegging besloten vergadering
Het in artikel 30 lid 2, lid 4 en lid 6 en in artikel 54 lid 2, lid 4 en lid 6 bepaalde is op ook van toepassing op besloten vergaderingen, met dien verstande, dat de vaststelling van die besluitenlijst plaatsvindt in een besloten gedeelte van de eerstvolgende vergadering. Tijdens deze vergadering neemt de raad of het politiek forum een besluit over het al dan niet openbaar maken van de vastgestelde besluitenlijst.
Artikel 56 Opheffen geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid , 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 59 Toepassing reglement
In de gevallen, waarin dit reglement niet voorziet of wanneer een artikel voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de raad.
Dit reglement kan worden aangehaald als: “Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad en het politiek forum van de gemeente Leiderdorp 2018”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-117191.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.