Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 11617 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 11617 | Beleidsregels |
Beleidsregel van de burgemeester van de gemeente Altena houdende regels omtrent sluitingstijden Beleidsregel afwijkende sluitingstijden openbare inrichtingen gemeente Altena 2019
HOOFDSTUK 2. INCIDENTEEL VERRUIMEN VAN SLUITINGSTIJD (ONTHEFFING)
Aan een ontheffing worden in ieder geval de navolgende voorschriften verbonden:
de exploitant is verplicht alle noodzakelijke maatregelen te nemen om te voorkomen dat er zich in de openbare inrichting feiten voordoen die een gevaar opleveren voor de volksgezondheid, zullen leiden tot een verstoring van de openbare orde en veiligheid of kunnen leiden tot overlast voor de woon- en leefomgeving;
HOOFDSTUK 3. STRUCTUREEL VERRUIMEN SLUITINGSTIJD (VERGUNNING)
Een exploitant die verruiming wenst van de openingstijden van zijn openbare inrichting dient een daarop gerichte aanvraag te doen en kan hierbij gebruikmaken van het aanvraagformulier exploitatievergunning.
De beslissing op de aanvraag wordt opgenomen in een afzonderlijk vergunningvoorschrift in de exploitatievergunning.
Een verruiming van de openingstijden zal niet worden vergund voor een bij een openbare inrichting behorend terras. Indien een terras deel uitmaakt van het gebied waarvoor een evenementenvergunning is verleend, kan in de evenementenvergunning afgeweken worden van de voor het terras geldende sluitingstijden.
Aanvragen om een ontheffing dan wel een verruiming van de openingstijden die zijn ingediend vóór de inwerkingtreding van deze beleidsregel, maar waarop nog niet is beschikt bij in werking treden van deze beleidsregel worden afgehandeld overeenkomstig deze beleidsregel.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van de gemeente Altena op 10 januari 2019
De burgemeester,
M.A. Fränzel MSc
Bijlage AANVRAAGFORMULIER ONTHEFFING SLUITINGSTIJDEN
Aan de burgemeester van de gemeente Altena
Naam :__________________________________________________
Adres :__________________________________________________
Postcode en woonplaats :__________________________________________________
Telefoonnummer :__________________________________________________
Mobiel telefoonnummer :__________________________________________________
E-mailadres :__________________________________________________
GEGEVENS VAN DE OPENBARE INRICHTING
Bedrijfsnaam :__________________________________________________
Vestigingsadres :__________________________________________________
Postcode en woonplaats :__________________________________________________
Telefoonnummer :__________________________________________________
DAGEN EN TIJDSTIPPEN VAN DE GEVRAAGDE ONTHEFFING (maximaal 12 dagen per kalenderjaar)
Datum Tot: Reden (omschrijving activiteit/festiviteit)
1. _____________ _________ uur ____________________________________
2.______________ _________ uur ____________________________________
3.______________ _________ uur ____________________________________
4.______________ _________ uur ____________________________________
5.______________ _________ uur ____________________________________
6.______________ _________ uur ____________________________________
7.______________ _________ uur ____________________________________
8.______________ _________ uur ____________________________________
9.______________ _________ uur ____________________________________
10._____________ _________ uur ____________________________________
11._____________ _________ uur ____________________________________
12._____________ _________ uur ____________________________________
De volgende maatregelen worden genomen om hinder/overlast enz. te voorkomen _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________ _______________________________________________________________________________
Plaats:_______________ Datum: ___ _____
Toelichting beleidsregel sluitingstijden openbare inrichtingen gemeente Altena 2019
In verband met de herindeling is het gewenst en noodzakelijk om ook het beleid rondom de sluitingstijden van openbare inrichtingen, zoals horecabedrijven, te harmoniseren. In het kader van deze notitie is het van belang om een korte uitleg te geven over het begrip ‘beleidsregels’.
In de Algemene wet bestuursrecht wordt een beleidsregel gedefinieerd als “een algemene regel niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift” omtrent de “afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan” en “welke is vastgesteld bij besluit”.
Beleidsregels geven aan hoe een bepaalde bevoegdheid van een bestuursorgaan zal worden uitgevoerd. Zij zijn als het ware een soort richtlijn van het bestuursorgaan ten behoeve van het scheppen van duidelijkheid naar de burger toe. Maar zijn tevens ook een interne richtlijn voor de ambtelijke organisatie.
Burgers kunnen aan beleidsregels aanspraken ontlenen.
Het bestuursorgaan dient in beginsel in overeenstemming met de beleidsregel te besluiten, tenzij dat besluit voor belanghebbenden wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zou zijn. Slechts in bijzondere gevallen mag het bestuursorgaan (gemotiveerd) afwijken van een beleidsregel.
HUIDIGE SITUATIE SLUITINGSTIJDEN
In alle drie de gemeenten zijn de sluitingstijden uniform; openbare inrichtingen mogen geopend zijn vanaf 05.00 uur tot 02.00 uur de dag daaropvolgend.
Afwijking van de sluitingstijden
Een onderscheid wordt gemaakt tussen:
Ad a. De individuele, doorlopende afwijking van de sluitingstijden op verzoek van de ondernemer
In alle drie de gemeenten bestaat de mogelijkheid om door middel van een (exploitatie)vergunningvoorschrift, afwijkende sluitingstijden te hanteren. Dit gebeurt op basis van een verzoek van de ondernemer.
De gemeente Woudrichem heeft als enige hierover beleid vastgesteld. Hoewel zowel de gemeente Aalburg als de gemeente Werkendam geen vastgelegd beleid hebben vastgesteld, maken deze gemeenten gebruik van deze mogelijkheid of hebben daarvan gebruik gemaakt (Werkendam o.m. ten aanzien van “Xinix” en Aalburg o.m. ten aanzien van “De Schuur”).
Het beleid (“Éénrichtingsverkeer voor horecabedrijven in de gemeente Woudrichem”) in het kort: Een ondernemer kan verzoeken om het horecabedrijf, in de nachten van vrijdag op zaterdag en/of zaterdag op zondag, tot uiterlijk 03.00 geopend te mogen hebben. Vanaf 02.00 uur mogen geen nieuwe bezoekers worden toegelaten en dient het geluidsniveau omlaag te worden gebracht.
De andersluidende sluitingstijden en de daaraan verbonden voorwaarden worden vastgelegd in een (horeca-)exploitatievergunning.
In deze gemeenten ligt het beleid niet vast en wordt van geval tot geval beoordeeld of en zo ja, onder welke voorwaarden afwijking van de sluitingstijden worden vergund. Beide gemeenten hanteren c.q. hanteerden een uiterste sluitingstijd van 04.00 uur.
Ad b. De incidentele afwijking van de sluitingstijden op verzoek van de ondernemer
In de APV van Aalburg is opgenomen dat een ondernemer een verzoek kan indienen om incidenteel af te mogen wijken van de geldende sluitingstijden.
In de APV’s van zowel Werkendam als van Woudrichem is een ontheffingsmogelijkheid niet opgenomen. In voorkomende gevallen medewerking wordt aan ondernemers, middels de in de APV (artikel 2:30) opgenomen bepaling dat de burgemeester tijdelijk andere sluitingstijden kan vaststellen, toegestaan om incidenteel af te wijken van de geldende sluitingstijden.
In Woudrichem is daarvoor een beleidsregel vastgesteld. Daarin is opgenomen dat een incidentele afwijking kan worden toegestaan, als er sprake is van een bijzondere omstandigheid welke breed wordt gedragen door de lokale bevolking. Daaronder vallen onder meer: de jaarwisseling, carnaval, Koningsdag enz.
Ad c. De individuele dan wel collectieve afwijking van de sluitingstijden
In alle drie gemeenten is in de APV opgenomen dat de burgemeester tijdelijk andere sluitingstijden kan vaststellen. Dit kan voor één maar ook voor meerdere openbare inrichtingen gelden.
De bepaling wordt veelal gebruikt voor een collectieve afwijking van de geldende sluitingstijden. Bijvoorbeeld in oud-/nieuwjaarsnacht.
Daarnaast kan de bepaling, onder meer ter uitoefening van de in de Gemeentewet aan de burgemeester toegekende (nood)bevelsbevoegdheid, als sanctie worden gebruikt.
In alle drie de gemeenten is het Brabants Alcohol- en Horecasanctiebeleid vastgesteld. Volgens dit beleid kan in geval van een overtreding van de sluitingstijden de burgemeester tijdelijk andere sluitingstijden opleggen. Voor de gemeente Altena zal middels een afzonderlijk voorstel voorgesteld worden dit Brabantbreed sanctiebeleid opnieuw vast te stellen, zodat in de gehele nieuwe gemeente een uniform beleid wordt toegepast.
De individuele, doorlopende afwijking van de sluitingstijden op verzoek van de ondernemer zijn vrijwel uniform. In alle drie de gemeenten wordt elk individueel verzoek beoordeeld. In Woudrichem geldt echter voorshands dat men tot uiterlijk 03.00 uur geopend kan zijn en dat vanaf 02.00 uur geen bezoekers meer worden toegelaten.
De individuele, incidentele afwijking van de sluitingstijden op verzoek van de ondernemer zijn vrijwel uniform. In alle drie de gemeenten wordt elk individueel verzoek beoordeeld. In Woudrichem geldt echter voorshands dat men tot uiterlijk 04.00 uur geopend kan zijn en dat het daarnaast verband moet houden met een bijzondere omstandigheid dat breed wordt gedragen door de lokale bevolking.
GEMEENTE ALTENA, SLUITINGSTIJDEN
Op grond van de Wet Arhi blijven de door de drie huidige gemeenten vastgestelde APV’s gedurende twee jaar van kracht tenzij de raad van de gemeente Altena binnen twee jaar een nieuwe APV heeft vastgesteld. Voor de op de huidige APV’s gebaseerde uitvoeringsbesluiten, beleidsregels e.d. van de individuele colleges respectievelijk burgemeesters geldt het vergelijkbare.
Relevante artikelen in ontwerp APV Altena
Ten behoeve van de raad van de gemeente Altena is een ontwerp voor een APV Altena gereed en zal worden voorgelegd aan de Fusieraad.
Voor zover het betreft de sluitingstijden is in het ontwerp het volgende opgenomen:
Artikel 2:30 Afwijking sluitingstijd; tijdelijke sluiting
Daarnaast is ook artikel 6:4, lid 1 van belang:
Algemene sluitingstijden in de ontwerp APV Altena
Na vaststelling en inwerkingtreding van de APV Altena zijn de sluitingstijden (nog steeds) uniform; openbare inrichtingen mogen geopend zijn vanaf 05.00 uur tot 02.00 uur de dag daaropvolgend.
Overgangsrecht verleende (horeca-exploitatie)vergunningen op grond van de ontwerp APV Altena
Op basis van het overgangsrecht blijven de huidige verleende (horeca-exploitatie)vergunningen ook geldend in de gemeente Altena. Is bijvoorbeeld vergunning verleend om nu al tot 03.00 uur of 04.00 uur geopend te mogen zijn, dan geldt dit ook na 1 januari 2019. Vanzelfsprekend blijven ook de aan de vergunning verbonden voorwaarden e.d. onverkort van kracht.
Dit betekent dat de (horeca-exploitatie)vergunningen, verleend aan ondermeer “De Schuur” en “Xinix” waarin afwijkende sluitingstijden zijn opgenomen, ook in de gemeente Altena van kracht blijven.
Afwijking van de sluitingstijden op grond van de APV Altena
Ook in de ontwerp APV Altena wordt het volgende onderscheid gemaakt:
Afwijkingen van de sluitingstijden ontwerp APV Altena, ja of nee?
Primair zijn aan de orde de vragen:
Het antwoord hierop is bevestigend. Nu al wordt in de huidige drie gemeenten gebruik gemaakt van de mogelijkheid om doorlopend of incidenteel afwijking van de sluitingstijden toe te staan. Daarnaast liggen deze mogelijkheden vast in de huidige APV’s alsmede de ontwerp APV Altena.
Ook hierop is het antwoord bevestigend. Het vastleggen en bekendmaken van beleidsregels heeft een aantal voordelen, namelijk:
Omdat elke aanvraag om een (horeca-exploitatie)vergunning c.q. vergunning of ontheffing om af te mogen wijken van de geldende sluitingstijden dient per geval afzonderlijk te worden bekeken of al dan niet van de bevoegdheid gebruik zal worden gemaakt. Door het vaststellen van beleid waarop nieuwe aanvragen getoetst kunnen worden ontstaat duidelijkheid voor de aanvrager en wordt de beoordeling eenvoudiger voor de interne organisatie.
In vergunningaanvragen of juridische procedures kan naar vastgesteld beleid worden verwezen. Beleidsregels zijn van belang bij de onderbouwing van besluiten. Door aan te geven langs welke weg een besluit wordt genomen en/of welke factoren in de afweging worden meegenomen en op welke wijze, zorgen beleidsregels voor transparantie van besluitvorming.
Het antwoord hierop is nee, tenzij nu al de bestuurlijke keuze wordt gemaakt om in de gehele gemeente Altena de beleidsregels van de voormalige gemeente Woudrichem geldend te verklaren. Echter de betreffende beleidsregels behoeven dan enige aanpassing en verduidelijking.
Keuzes voor afwijkende sluitingstijden
De ontwerp APV Altena maakt een onderscheid tussen een doorlopende afwijkende sluitingstijden (de vergunning; het principe “Ja, mits …”) en een incidentele afwijking sluitingstijden (de ontheffing; het principe “Nee, tenzij …).
Hieronder volgen bij respectievelijk de ontheffing als bij de vergunning een aantal regels/criteria, die kunnen c.q. zullen worden gehanteerd bij de beoordeling van een aanvraag.
Regel 1: Bijzondere gelegenheden
Volgens de beleidsregel “Vaststellen andere sluitingstijd voor horecabedrijven gemeente Woudrichem” kan incidenteel worden afgeweken in geval van “een bijzondere omstandigheid welke breed gedragen wordt door de lokale bevolking. Hieronder kan vallen: de jaarwisseling, carnaval, kermis, een groot evenement in een bepaalde kern of in de gemeente, Koninginnedag en Bevrijdingsdag. Hieronder wordt zeker niet verstaan, een optreden of feestavond in een bepaald horecabedrijf”.
Voorgesteld wordt om in de gemeente Altena bij de beoordeling van een aanvraag om een incidentele ontheffing eenzelfde uitgangspunt te hanteren:
Overigens kan de burgemeester op eigen initiatief een aanwijzing geven en nadere voorwaarden stellen opdat een (groep) openbare inrichting(en) – gelegen in de gehele gemeente dan wel een deel daarvan – later gesloten mogen zijn. In plaats van dat elke individuele ondernemer bijvoorbeeld een ontheffing moet aanvragen om tijdens Oud-/Nieuwjaarsnacht de gehele nacht geopend te mogen zijn, kan de burgemeester een besluiten nemen (aanwijzing geven) dat alle openbare inrichtingen die nacht geopend mogen zijn. Individuele aanvragen zijn dat niet nodig.
Volgens het Woudrichems beleid kan tot 03.00 uur of maximaal tot 04.00 uur ontheffing worden verleend.
Voorgesteld wordt om in voorkomende gevallen in principe tot uiterlijk 04.00 uur ontheffing te verlenen.
In beginsel wordt geen ontheffing van de openingstijden verleend voor een bij een horecabedrijf behorend terras. Voor een terras blijft een sluitingstijd van 24.00/00.00 uur gelden. Indien het terras onderdeel uitmaakt van een evenemententerrein kan in de evenementenvergunning voor het terras een afwijkende sluitingstijd worden opgenomen.
Regel 3: Maximaal aantal ontheffingen
Het is niet de bedoeling dat jaarlijks aan een ondernemer een onbeperkt aantal ontheffingen van de sluitingstijden wordt verleend. Daarvoor geldt de (exploitatie)vergunning.
In ons bestuursrecht wordt een ‘ontheffingstelsel’ gebruikt in geval van een incidentele uitzondering op een ge-/verbod. Bij een onbeperkt aantal is geen sprake meer van een incidentele uitzondering. Daarom is het noodzakelijk om een maximum vast te leggen.
Voorgesteld wordt dat per kalenderjaar voor maximaal twaalf (12) dagen/nachten per inrichting een ontheffing kan worden verleend. Het aantal van 12 sluit aan bij het in het Activiteitenbesluit Milieubeheer opgenomen aantal van individuele geluidsdagen.
Regel 4: Alle dagen van de week
Een incidentele ontheffing kan voor alle dagen van de week worden verleend.
Regel 5: Aanwezigheid horecaportiers
Het kan gewenst zijn dat in geval van een afwijking van de sluitingstijden er gecertificeerde horecaportiers aanwezig zijn. Voorshands wordt een dergelijke aanwezigheid niet vereist. Dit wordt per individuele aanvraag beoordeeld en zal ondermeer afhangen van de aard van activiteit, de locatie en dergelijke.
Regel 6: Alleen voor de nachten van vrijdag op zaterdag en/of de zaterdag op de zondag
Door middel van de (exploitatie)vergunning kan worden toegestaan dat een openbare inrichting het gehele jaar door langer geopend mag zijn. Omdat het uitgaan zich voornamelijk concentreert op de vrijdag- en zaterdagavond kan - in het belang van de openbare orde en veiligheid - een dergelijke vergunning uitsluitend worden verleend voor de nachten van vrijdag op zaterdag en/of de zaterdag op de zondag.
In de gemeente Aalburg en de gemeente Werkendam is nu al vergunning verleend om tot 04.00 uur geopend te mogen zijn.
In de gemeente Woudrichem kan men nu al met vergunning geopend zijn tot 03.00 uur.
Voorgesteld wordt om als maximale eindtijd 04.00 uur te hanteren.
In beginsel wordt geen verruiming van de openingstijden vergund voor een bij een horecabedrijf behorend terras. Voor een terras blijft een sluitingstijd van 24.00/00.00 uur gelden. Indien het terras onderdeel uitmaakt van een evenemententerrein kan in de evenementenvergunning voor het terras een afwijkende sluitingstijd worden opgenomen.
Regel 8: Verschuiving sluitingsperiode
Omdat openbare inrichtingen op grond van de ontwerp APV Altena vanaf 05.00 uur geopend mogen zijn zou een inrichting slechts een uur feitelijk gesloten zijn bij een vergunde sluitingstijd van 04.00 uur.
Voorgesteld wordt om de vergunning op te nemen dat de inrichting na en direct aansluitend op het vergunde sluitingstijdstip minimaal drie uren gesloten moet zijn.
Met andere woorden: een later openingstijd is vergund tot 03.00 uur respectievelijk 04.00 uur dan mag de openbare inrichting vervolgens weer openen om respectievelijk 06.00 uur en 07.00 uur.
Regel 9: Aanwezigheid horecaportiers
Het kan gewenst zijn dat in geval van een afwijking van de sluitingstijden er gecertificeerde horecaportiers aanwezig zijn. Voorshands wordt een dergelijke aanwezigheid niet vereist. Dit wordt per individuele aanvraag beoordeeld en zal onder meer afhangen van de aard en locatie van de inrichting en dergelijke.
Regel 10: Niet voor paracommerciële inrichtingen
Het is in beginsel niet de bedoeling om een vergunning te verlenen voor paracommerciële inrichtingen (kantines sportverenigingen, buurt-/gemeenschapshuizen e.d.). Het karakter van dit type openbare inrichtingen verzet zich er tegen om middels een dergelijke vergunningverlening toe te staan dat de paracommerciële inrichting permanent op bepaalde dagen na 02.00 uur geopend mag zijn.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-11617.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.