Regeling nevenwerkzaamheden

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland;

 

overwegende dat:

- gewenst is regels te stellen om duidelijkheid te bieden aan medewerkers over het opgeven van nevenwerkzaamheden;

- het krijgen van antwoorden op vragen op wat mag en moet en welke functies bijzondere verplichtingen met zich meebrengen;

besluit:

- gelet op artikel 15:1e van de Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling en Uitwerkingsovereenkomst (CAR-UWO;

- gelet op de instemming van de Ondernemingsraad op 6 februari 2019

 

tot vaststelling van de Regeling nevenwerkzaamheden

 

 

Artikel 1 Begripsbepaling

  • a.

    medewerker: hij/zij die bij gemeente Het Hogeland werkzaam is als ambtenaar in vaste of tijdelijke dienst dan wel op arbeidsovereenkomst als gedefinieerd in de CAR-UWO;

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders;

  • c.

    nevenwerkzaamheden: alle al dan niet betaalde werkzaamheden die de medewerker buiten zijn functie bij de gemeente voor zichzelf of voor derden verricht.

Artikel 2 Maatschappelijke betrokkenheid

De gemeente Het Hogeland waardeert het in algemene zin positief wanneer medewerkers (bestuurlijke) functies vervullen in maatschappelijke organisaties of instellingen. In bijzondere gevallen kan de gemeentesecretaris, op verzoek van de medewerker en in overleg met diens teamcoach, hiervoor bepaalde faciliteiten verlenen.

Artikel 3 Belangenverstrengeling

De medewerker vervult geen nevenwerkzaamheden in organisaties als daarbij sprake is of kan zijn van strijdigheid met het belang van de gemeente of van strijdigheid c.q. belangenverstrengeling met de functie die hij of zij binnen de gemeente vervult.

Artikel 4 Meldingsplicht nevenwerkzaamheden

De medewerker is verplicht nevenwerkzaamheden te melden en toestemming te vragen bij de werkgevers, indien:

  • a.

    er een relatie is, financieel of anderszins, tussen de gemeente of de functie van de medewerker en de organisatie waarvoor de nevenwerkzaamheden worden verricht, en/of

  • b.

    er een risico is dat de nevenwerkzaamheden een goede functievervulling in de weg staan.

Artikel 5 Toestemming nevenwerkzaamheden

Toestemming tot het verrichten van nevenwerkzaamheden wordt schriftelijk verleend. Het college verleent de toestemming voor nevenwerkzaamheden van de gemeentesecretaris. Voor nevenwerkzaamheden van overige medewerkers verleent de gemeentesecretaris toestemming. Aan de toestemming kunnen beperkingen of voorwaarden worden verbonden. Toestemming of afwijzing wordt schriftelijk vastgelegd.

 

Toestemming kan onder andere worden geweigerd als de nevenwerkzaamheden een zeker risico meebrengen met betrekking tot één of meer van de volgende aspecten:

  • a.

    belangenverstrengeling;

  • b.

    ongewenste binding aan derden;

  • c.

    fraude en corruptie;

  • d.

    schade ten aanzien van het ambt;

  • e.

    schade aan de belangen van de gemeente;

  • f.

    onduidelijkheid over de hoedanigheid van de medewerker in zijn/haar optreden naar derden.

 

Indien geen toestemming wordt verleend, wordt dit schriftelijk gemotiveerd aan de medewerker ter kennis gebracht.

Artikel 6 Voorwaarden

Voor de medewerker aan wie toestemming is verleend om nevenwerkzaamheden te verrichten, gelden in ieder geval de volgende algemene voorwaarden:

 

  • a.

    Indien de nevenwerkzaamheden betrekking hebben op het voeren van een eigen bedrijf, moet de medewerker zijn risico’s zodanig verzekeren, dat wordt voorkomen dat [gemeente] op enigerlei wijze schade zal lijden ten gevolge van de uitoefening van de nevenwerkzaamheden.

  • b.

    Contacten met opdrachtgevers en/of klanten dienen te worden gemeld, indien er sprake zou kunnen zijn van enige belangenverstrengeling.

  • c.

    De medewerker is verplicht in geval van nevenwerkzaamheden waarbij sprake is van een arbeidsverhouding (een betaalde baan) de regels van de Arbeidstijdenwet en daaruit voortvloeiende besluiten en voorschriften in acht te nemen.

  • d.

    Het is de medewerker niet toegestaan om voor nevenwerkzaamheden gebruik te maken van faciliteiten als materialen en middelen van de gemeente.

  • e.

    Het is de medewerker niet toegestaan om gebruik te maken van (voor) kennis of gegevens waarover hij/zij uit hoofde van zijn/haar functie of zijn/haar werknemerschap bij de gemeente beschikt of kan beschikken.

  • f.

    De nevenwerkzaamheden worden geacht buiten de voor de medewerker geldende werktijden te worden verricht. Ingevolge artikel 2 kan de gemeentesecretaris in bijzondere gevallen afwijking van deze regel toestaan.

Artikel 7 Openbaarmaking

Nevenwerkzaamheden van medewerkers met bijvoorbeeld de volgende functies worden openbaar gemaakt:

  • a.

    gemeentesecretaris

  • b.

    directeur

  • c.

    De gemeentesecretaris kan bij separaat besluit bepalen dat de nevenwerkzaamheden van andere ambtenaren die integriteitgevoelige functies vervullen eveneens openbaar worden gemaakt

Artikel 8 Wijze van openbaarmaking

De openbaarmaking van de in artikel 7 genoemde medewerkers wordt bekendgemaakt via de website van de gemeente Het Hogeland.

Artikel 9 Vermelding van gegevens

De opgave als bedoeld in artikel 8 vermeldt:

  • de hoofdfunctie van de betreffende medewerker;

  • de nevenwerkzaamheden en de organisatie waarbinnen deze verricht worden;

  • de datum van ingang van de nevenwerkzaamheden;

  • de eventueel aan het uitoefenen van de nevenwerkzaamheden gestelde beperkingen of voorwaarden.

Artikel 10 Register

HRM houdt een centraal register bij van de geregistreerde nevenwerkzaamheden.

Artikel 11 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2019 en kan worden aangehaald als ‘Regeling nevenwerkzaamheden gemeente Het Hogeland’.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Het Hogeland op 19 februari 2019.

H.J. Bolding, burgemeester

P.P.M. van Vilsteren, secretaris

Naar boven