Gemeenteblad van Heerhugowaard
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerhugowaard | Gemeenteblad 2019, 109810 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heerhugowaard | Gemeenteblad 2019, 109810 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Heerhugowaard houdende regels omtrent het sociaal statuut Sociaal Statuut ten behoeve van de Gemeenschappelijke Regeling Heerhugowaard en Langedijk
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk;
Gelet op de Gemeentewet en de Reglement Bijzonder Georganiseerd Overleg (Reglement BGO);
Gelet op hoofdstuk 10d Car-Uwo en hoofdstuk 9 Cao Gemeenten;
Gezien de overeenstemming met de commissie Bijzonder Georganiseerd
Vast te stellen het navolgende “Sociaal Statuut ten behoeve van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling Heerhugowaard en Langedijk” (Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD).
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Verklaring van definities in het Sociaal statuut.
Een functie in de nieuwe organisatie is passend, indien de medewerker naar het oordeel van de werkgever beschikt over de kennis en kunde die noodzakelijk worden geacht om de functie naar behoren te kunnen uitoefenen, dan wel de medewerker, naar het oordeel van de werkgever, binnen redelijke termijn geschoold kan worden en die functie hem in verband met zijn persoonlijkheid, zijn omstandigheden en de voor hem bestaande vooruitzichten, redelijkerwijs kan worden opgedragen, waarbij het schaalniveau van de functie gelijk is aan het niveau van de huidige functie of van een hoger niveau of maximaal twee niveaus lager dan de oude functie.
Sleutelfuncties betreffen de voor de nieuwe organisatie van vitaal belang zijnde functies alsmede de strategische functies in functieboek 1, die specifiek door de Stuurgroep worden aangewezen en op basis van geschiktheid worden ingevuld. Dit zijn functies in de nieuwe organisatie waarbij voor iedereen duidelijk is dat zij cruciaal zijn voor de toekomst van de nieuwe organisatie alsmede de strategische functies. De strategische functies zijn toegevoegd om medewerkers van de gemeente Langedijk gelijke kansen te geven op het verkrijgen van een positie als strategisch adviseur. Voor iedere sleutelfunctie is een duidelijke motivering.
Het Sociaal Statuut is van toepassing op het plaatsingsproces als gevolg van het ontstaan van de Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD en regelt de personele gevolgen daarvan. De bij de werkgevers thans van kracht zijnde sociale statuten (en sociaal plannen) zijn op het proces van de vorming van de Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD niet van toepassing.
Hoofdstuk 2 Algemene uitgangspunten
Artikel 2.2 Rechtspositie algemeen
De Cao Gemeenten vormt de algemene rechtspositie voor de medewerkers van de Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD. Aan de hand van een inventarisatie wordt na overleg met BGO of BOR vastgesteld welke rechtspositieregelingen aanvullend op de Cao Gemeenten op de medewerkers in de Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD van toepassing zullen zijn. Het bestuur van de GR stelt vóór 1 januari 2020 die onderdelen van de rechtspositie vast die vanaf 1 januari 2020 gelden.
De medewerkers van de twee gemeenten nemen bij de plaatsingsprocedure een gelijkwaardige positie in. Ontstane verschillen in salarisschaal bij gelijk of nagenoeg gelijk functieprofiel (ontstaan door bijvoorbeeld toepassing van een andere waarderingssystematiek, een andere wijze van waarderen of door gemeentegrootte, etc.) zijn geen plaatsingscriteria.
Artikel 2.3 Rechtspositie individueel
De medewerker behoudt de vorm en omvang van zijn aanstelling zoals deze geldt op 31 december 2019. Als sprake is van een tijdelijke aanstelling, dan blijft de tijdelijke duur onverkort van kracht, ook al valt de einddatum na 1 januari 2020, waarbij het bepaalde in Cao Gemeenten artikel 2:5 (2:4, lid 1 CAR/UWO) onverkort van toepassing blijft.
De aan de functie van de medewerker op 31 december 2019 verbonden toelagen zullen per 1 januari 2020 bepaald worden op het niveau van de toelagen, verbonden aan de functie waarin de medewerker in de nieuwe organisatie geplaatst is op grond van de nieuwe rechtspositie. Als aan de oude functie toelagen waren verbonden die niet aan de nieuwe functie zijn verbonden, dan geldt 3.17 Cao Gemeenten.
Hoofdstuk 4 Selectie en plaatsingsprocedure functieboek 1
Artikel 4.1 Algemene uitgangspunten
De functies uit functieboek 1 worden voorafgaand aan de functies uit functieboek 2 ingevuld. De Stuurgroep stelt een selectiecommissie in die adviseert over de plaatsing van medewerkers op de sleutelfuncties in functieboek 1. De selectiecommissie bepaalt hoe zij binnen de opdracht van de Stuurgroep uitvoering aan haar taken geeft. De Stuurgroep maakt de opdracht openbaar.
Hoofdstuk 5 Plaatsingsprocedure functieboek 2
Artikel 5.1 Algemene uitgangspunten
In functieboek 2 staan alle functies buiten functieboek 1. Voor de plaatsing geldt primair het uitgangspunt mens volgt functie en als dit niet lukt plaatsing in een passende functie. Er wordt een belangstellingregistratie voor nieuwe of sterk gewijzigde functies opengesteld.
Artikel 5.2 Plaatsingscommissie
De commissie wordt ondersteund door een ambtelijk secretaris (P&O adviseur) die geen stemrecht heeft. De plaatsingscommissie kan zelf nadere (gedrags)regels vaststellen op basis waarvan zij uitvoering aan haar taken geeft. Deze (gedrags)regels worden via de Stuurgroep openbaar gemaakt. Beide gemeentesecretarissen zijn adviseur van de plaatsingscommissie. Daarnaast kan de plaatsingscommissie andere adviseurs en/of informanten bij haar werk betrekken.
Ter voorbereiding op de plaatsingsprocedure krijgt iedere medewerker een statusformulier. Op dit formulier wordt aangegeven welke functie (HR21 of VIM systematiek) de medewerker op dat moment vervult. Het statusformulier bevat tevens gegevens over de aanstelling en salariëring van de medewerker per 1 mei 2019. Het statusformulier wordt na invulling ondertekend door de medewerker en diens leidinggevende, eventueel aangevuld met opmerkingen. Deze gegevens worden met instemming van de medewerker beschikbaar gesteld voor de plaatsingsprocedure.
Na invulling van het statusformulier wordt voor iedere medewerker bepaald of hij een ongewijzigde functie bij de GR aangeboden kan krijgen volgens het principe ‘mens volgt functie’ en zo ja, welke functie dat is. De bepaling van de status wordt getoetst door de plaatsingscommissie conform artikel 5.4.
Artikel 5.4 Criteria voor plaatsing
De advisering over de plaatsing in de functies van functieboek 2 vindt plaats op basis van de gegevens zoals die zijn aangeleverd in het statusformulier en de belangstellingsregistratie. Om in een passende functie te worden geplaatst is het voldoen aan de functie-eisen of op grond van scholing kunnen voldoen aan de functie-eisen, vereist. Hierbij wordt in principe uitgegaan van een termijn van één jaar waarin een medewerker door middel van onder andere scholing de noodzakelijke kwaliteit en kennis, benodigd voor de functie, kan verwerven.
Wanneer een medewerker wordt geplaatst in een functie die hoger is ingeschaald dan zijn huidige functie, dan kan hij in de hogere functieschaal worden geplaatst, tenzij er afspraken gemaakt worden over benodigde scholing. In dat geval vindt plaatsing in de hogere functieschaal plaats na één jaar bij voldoende functioneren, blijkend uit een formele beoordeling.
Artikel 5.8 Belangstellingsregistratie
Aan alle medewerkers wordt een digitaal exemplaar van functieboek 2 ter beschikking gesteld. De medewerker komt primair in aanmerking voor een ongewijzigde functie, echter kan daarnaast zijn voorkeur kenbaar maken voor, in het functieboek gemarkeerde (nieuwe en/of sterk gewijzigde)functies, door middel van het belangstellingsregistratieformulier. De medewerker kan maximaal twee voorkeuren aangeven in volgorde van voorkeur. De medewerker dient hierbij een motivatie aan te geven + CV. De plaatsingscommissie beoordeelt aan de hand van functieboek 2, de statusformulieren en de gegevens van de belangstellingsregistratie de mogelijkheden voor plaatsing van de medewerker in de nieuwe organisatie.
Artikel 5.9 Aanwijzing tot boventallige medewerker
De medewerker die op grond van hoofdstuk 4 en/of 5 niet in de nieuwe (ambtelijke) organisatie wordt geplaatst, wordt door het college, op basis van een advies van de plaatsingscommissie, aangewezen als boventallige medewerker. Het kan voorkomen dat de plaatsingscommissie in overleg met de medewerker op diens verzoek komt tot dit advies.
Uitgangspunt blijft dat iedere medewerker wordt geplaatst in de ongewijzigde of passende functie dan wel bovenformatief.
Op de boventallige medewerker is hoofdstuk 9 Cao Gemeenten van toepassing.
Artikel 6.3 Herhaalde plaatsing
Als binnen de looptijd van dit statuut in de nieuwe organisatie een passende functie beschikbaar komt, dan hebben achtereenvolgens medewerkers die niet geplaatst zijn en tijdelijke werkzaamheden kregen opgedragen, medewerkers die boven de formatie zijn geplaatst, voorrang bij de sollicitatie naar deze vacature.
Bij het nemen van besluiten aangaande bijzondere individuele situaties, waarin dit statuut niet voorziet of die zouden leiden tot kennelijk onredelijke en onbillijke gevolgen, kunnen de Stuurgroep of het Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling HHW/LD afwijken van de bepalingen van dit statuut.
Artikel 7.2 Cao Gemeenten (Wnra)
In dit statuut is uitgegaan van de voorlopige tekst van de Cao Gemeenten (november 2018). Latere aanpassingen die van toepassing zijn op de artikelen werken door in dit statuut.
Artikel 7.4 Onvoorziene omstandigheden
Voor algemene situaties waarin dit statuut niet voorziet, beslissen de colleges en het Bestuur van de GR met overeenstemming van het BGO.
Artikel 7.5 Tijdelijke aanstelling tot uiterlijk 1-1-2020
Medewerkers met een tijdelijke aanstelling, van wie de tijdelijke aanstelling afloopt uiterlijk op 31-12-2019, gaan niet automatisch over naar de nieuwe organisatie. Als in het laatste kwartaal van 2019 vacatures ontstaan in de nieuwe organisatie, dan worden zij in de gelegenheid gesteld om te solliciteren, alvorens de vacatures extern worden opengesteld. Dit geldt ook voor medewerkers die op basis van externe inhuur werkzaamheden verrichten voor de fusiegemeenten.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-109810.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.