Gemeenteblad van Rotterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2019, 109719 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Rotterdam | Gemeenteblad 2019, 109719 | Verordeningen |
Wijziging Ontheffingenbesluit en -beleid Verkeersbesluit Maasvlakte 2015
Het Ontheffingenbesluit en –beleid Verkeersbesluit Maasvlakte 2015 wordt als volgt gewijzigd.
Artikel 5 komt als volgt te luiden:
Het college kan op aanvraag en onder de navolgende voorwaarden en beperkingen langdurig ontheffing verlenen aan eigenaren/gebruikers van vrachtauto’s indien de eigenaar van de vrachtauto aantoonbaar vast werk heeft in de (zonaal uitgevoerde) geslotenverklaring voor vrachtauto’s, respectievelijk het verkeersteken C7 als genoemd in het verkeersbesluit én het werk waarvoor de vrachtauto dient te worden ingezet niet heeft aangenomen na de ingangsdatum van dit Ontheffingenbesluit 2015 én aantoont dat specifiek tijdelijke bedrijfseconomische omstandigheden dit noodzakelijk maken.
De hiernavolgende documenten dienen te worden toegevoegd waaruit het bovenstaande blijkt:
Artikel 6, eerste lid komt als volgt te luiden:
Hardheidsclausule ontheffingen
Voor zover er sprake is van onvoorziene omstandigheden met onevenredige gevolgen voor belanghebbende kan voor de duur van telkens maximaal 52 opeenvolgde kalenderweken, mits het werk waarvoor de vrachtauto dient te worden ingezet niet is aangenomen na de ingangsdatum van dit Ontheffingenbesluit 2015, op aanvraag ontheffing worden verleend van de (zonaal uitgevoerde) geslotenverklaring voor vrachtauto’s, respectievelijk het verkeersteken C7 als genoemd in het verkeersbesluit.
Namens het college van Burgemeester en Wethouders,
De directeur van het cluster Stadsontwikkeling
H.M. van Bockxmeer
De EuroVI-zone Maasvlakte en het ‘Besluit ontheffingen Verkeersbesluit Maasvlakte EuroVI 2014’ zijn vanaf 1 januari 2014 van kracht. In het Ontheffingenbesluit en –beleid Verkeersbesluit Maasvlakte 2015 (Ontheffingenbesluit 2015) is in artikel 5 de ontheffing ‘Langdurige ontheffing’ opgenomen. Deze ontheffing is bedoeld als een tijdelijke, incidentele maatregel om bedrijven tegemoet te komen die vanaf ingang van het verkeersbesluit niet tijdig konden investeren in een EuroVI-vrachtauto. Deze tijdelijkheid blijkt bijvoorbeeld uit de voorwaarden die aan een verlening worden gesteld:
Het college van B en W van gemeente Rotterdam is van oordeel dat vijf jaar na het van kracht worden van de EuroVI-zone en het genoemde Besluit, bedrijven voldoende tijd hebben gehad om te investeren in nieuw materieel. Het college heeft dan ook besloten om deze langdurige ontheffing te beëindigen.
Voor het moment en de wijze waarop de langdurige ontheffing wordt beëindigd is aansluiting gezocht bij het verkeersbesluit EuroVI-zone. Het verkeersbesluit stelt een geslotenverklaring in voor vrachtauto’s, uitgezonderd:
De tweede bepaling houdt in dat vanaf 1 januari 2020 geen vrachtauto’s meer zonder EuroVI-motor de Maasvlakte mogen oprijden. Dat is dan ook een logisch moment om te voorkomen dat vanaf 1 januari 2020 nog oudere vrachtauto’s met een langdurige ontheffing de Maasvlakte oprijden.
Het afschaffen van deze langdurige ontheffing gebeurt op een zo zorgvuldig mogelijke wijze. De einddatum van alle verleende langdurige ontheffingen op basis van de nieuwe ontheffingsaanvragen wordt derhalve op 31 december 2019 gezet. Om bedrijven in de gelegenheid te stellen zich voor te bereiden op het verdwijnen van deze ontheffingsgrond, wordt tevens de maximale duur van 26 weken voor deze ontheffing geschrapt.
De langdurige ontheffing loopt in 2019 vanaf de gewenste ingangsdatum tot en met uiterlijk 31 december 2019.
Reeds verleende ontheffingen blijven in stand met de daarop aangegeven einddatum.
Tegelijk met het beëindigen van de langdurige ontheffing wordt de maximale tijdsduur van de hardheidsclausule opgerekt naar één jaar. Hiermee kan de gemeente flexibeler aanvragen op grond van de hardheidsclausule beoordelen en wordt de tijdsduur gelijk aan de tijdsduur voor de hardheidsclausules Milieuzone Rotterdam en Vrachtautoverbod ’s-Gravendijkwal.
Tegelijk met het publiceren van het nieuwe beleid wordt de ontheffingsapplicatie OVV aangepast.
Niet eens met deze beslissing?
Dan kunt u, of een andere belanghebbende, een bezwaarschrift indienen. Dit moet binnen zes weken na de bekendmaking van het besluit. U stuurt het bezwaarschrift naar:
Het college van burgemeester en wethouders,
t.a.v. de Algemene Bezwaarschriftencommissie,
Postbus 1011, 3000 BA te ROTTERDAM,
faxnummer Algemene Bezwaarschriftencommissie: (010) 267 63 00.
In het bezwaarschrift moet in ieder geval staan:
U wordt verzocht tevens een kopie van dit besluit mee te zenden.
U kunt uw bezwaarschrift ook digitaal indienen via internet op Rotterdam.nl/pdc: bezwaar indienen, m.b.v. het webformulier (zie “mijn loket”). Hiervoor is nodig een DigiD-code, of voor bedrijven een E herkenning, die kan worden aangevraagd via digid.nl, resp. eherkenning.nl. U kunt het bezwaarschrift niet op een andere digitale wijze, bijvoorbeeld per e-mail, indienen. Zie ook rechtspraak.nl.
Dit gemeenteblad 2019, nummer 53, is uitgegeven op 30 april 2019 en ligt op dins-, woens- endonderdagen van 9.00 tot 13.00 uur ter inzage bij het Bestuurlijk Informatiecentrum Rotterdam (BIR), locatie Wachtruimte Timmerhuis, Halvemaanpassage 1 (trap op, melden bij Informatiebalie)
(Zie ook: www.bis.rotterdam.nl – Regelgeving of Gemeentebladen chronologisch)
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-109719.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.