Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 107660 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2019, 107660 | Overige besluiten van algemene strekking |
Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2019-2022
De raad van de gemeente Purmerend,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 5 februari 2019,
gelet op artikel 43a van de Drank- en Horecawet;
Het Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2019-2022 vast te stellen;
Redactionele opmerking: Het plan in originele opmaak is bijgevoegd als externe bijlage
1.3 Terugblik periode 2014-2018 4
1.4 Totstandkoming P- en H plan alcohol 2019-2022 6
2.1 Aantal jongeren in Purmerend 7
2.2 Aantal alcoholverstrekkers 7
2.4 Samenhang met andere kaders 8
3 PROBLEEM- EN RISICOANALYSE 10
3.1 Naleving leeftijdsgrens verkoop alcohol 10
3.2 Alcoholgebruik jongeren Purmerend 10
3.3 Gevolgen van alcoholgebruik op jonge leeftijd 11
3.4 Alcohol in relatie tot middelengebruik 12
4.1 Uitgangspunten en onderbouwing 14
5.1 Preventie- en handhavingsacties 16
5.2 Toelichting pijler 1: handhavingsacties 17
5.3 Toelichting pijler 2: regelgevende acties 19
5.4 Toelichting pijler 3: educatieve acties 19
Evaluatie Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2014-2018 23
Voor u ligt het Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2019-2022 (hierna: P- en H plan alcohol 2019-2022). Dit plan beschrijft de wijze waarop de gemeente Purmerend (schadelijk) alcoholgebruik door jongeren en jongvolwassenen wil voorkomen en terugdringen. Het P- en H plan alcohol 2019-2022 focust zich op het gemeentelijke terrein waar alcoholpreventie en handhaving van de Drank- en Horecawet (hierna: DHW) samenkomen en elkaar kunnen versterken.
Gemeenten zijn sinds 2014 de belangrijkste uitvoerende partij van de DHW. Zowel op preventief, educatief en handhavingsvlak is de gemeente de regisseur van het Nederlandse alcoholbeleid. Het wettelijk verplichte P- en H plan (artikel 43a DHW) is in feite de bekrachtiging van dit gegeven. Artikel 43a van de DHW luidt als volgt:
De gemeente Purmerend heeft in 2014 voor het eerst een P- en H plan alcohol vastgesteld voor de periode 2014-2018 (hierna: P- en H plan alcohol 2014-2018). Het P- en H plan alcohol 2014-2018 is gedeeltelijk neergelegd in de eindrapportage van het ‘project aanpak schadelijk alcoholgebruik in het kader van de nieuwe drank- en horecawetgeving’ dat als bijlage is toegevoegd aan de Nota Gezondheidsbevordering 2013-2016. In voornoemde eindrapportage wordt verwezen naar diverse beleidsdocumenten en regels die samen het P- en H plan alcohol 2014-2018 van de gemeente Purmerend vormen. Eind 2018 verstrijkt de looptijd van dit plan en daarom moet een nieuw P- en H plan alcohol worden vastgesteld. Dit P- en H plan alcohol 2019-2022 wordt vastgesteld voor de periode van 1 januari 2019 tot 31 december 2022. 1
In het gezondheidsbeleid 2019-2022 onderschrijft de gemeente Purmerend het belang van een gezonde Purmerendse samenleving. Een landelijke trend is dat jongeren op steeds latere leeftijd beginnen met drinken. Als jongeren eenmaal drinken, dan drinken ze echter onverminderd veel, met mogelijk gezondheidsschade tot gevolg. Bovendien lijkt de NIX-18 boodschap nog niet tot alle jongeren en volwassenen te zijn doorgedrongen. Een en ander leidt tot de volgende ambities die wij hebben geïnspireerd op en laten aansluiten bij het Nationaal Preventieakkoord (zie paragraaf 2.3).
Wij zullen diverse maatregelen nemen om invulling te geven aan bovenstaande ambities (zie verder hoofdstuk 5).
1.3 Terugblik periode 2014-2018
Het P- en H plan alcohol 2014-2018 is geëvalueerd. Het evaluatieverslag vindt u terug in bijlage 1. Uit de evaluatie blijkt dat we de afgelopen jaren hebben ingezet op vier verschillende thema’s, namelijk voorlichting en preventie, onderzoek naleving leeftijdsgrens verkoop, evenementen en toezicht en handhaving.
De GGD Zaanstreek-Waterland brengt middels de jeugdgezondheidsmonitor periodiek het alcoholgebruik van tweede- en vierdeklassers in kaart. In het P- en H plan alcohol 2014-2018 hadden we het doel gesteld dat het alcoholgebruik onder tweede- en vierdeklassers in 2016 ten opzichte van 2010 moest zijn afgenomen. Voor de evaluatie van deze doelstelling betekent dit dat de resultaten van de jeugdgezondheidsmonitor van 2016 vergeleken moeten worden met de resultaten van 2010. Uit de evaluatie is echter naar voren gekomen dat de jeugdgezondheidsmonitor 2016 niet vergeleken kan worden met de resultaten van 2010. Daarom kan niet worden geconcludeerd of deze doelstelling is bereikt. De cijfers geven niettemin reden tot zorg. Uit de cijfers blijkt namelijk dat een groep jongeren in Purmerend (veel) te veel alcohol drinkt.
In de evaluatie worden, kort samengevat, de volgende trends gesignaleerd:
de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol door de commerciële horecaverstrekkers is nog zeer laag (in 2015 4% en in 2016 9%) 2 ;
de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol door de thuisbezorgkanalen is laag (in 2015 0% en in 2017 9%) 3 ;
de NIX18 boodschap lijkt nog niet op alle jongeren in Purmerend het gewenste effect te hebben. Uit de jeugdgezondheidsmonitor 2016 blijkt namelijk dat 35% van de 13 en 14-jarigen in Purmerend ooit een paar slokjes alcohol heeft gedronken, 9% ooit minimaal 1 glas alcohol heeft gedronken en dat 2,6% onlangs aan bingedrinken (minimaal 5 drankjes drinken bij 1 gelegenheid) heeft gedaan. Uit de jeugdgezondheidsmonitor blijkt verder dat 66% van de 15 en 16-jarigen in Purmerend ooit een paar slokjes alcohol heeft gedronken, 43% ooit minimaal 1 glas alcohol heeft gedronken en dat 23% onlangs aan bingedrinken heeft gedaan;
er zijn landelijke cijfers beschikbaar van het aantal jongeren dat met een alcoholvergiftiging is opgenomen in het ziekenhuis in de periode 2007 tot 2017. Landelijk is het aantal alcoholvergiftigingen in de periode 2007 tot 2017 verdrievoudigd (226 in 2007 en 671 in 2017). Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks de meeste jongeren afkomstig zijn uit de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.
Op grond van de evaluatie worden de volgende aanbevelingen gedaan voor het P- en H plan alcohol 2019-2022:
in het P- en H plan alcohol 2019-2022 kan worden aangesloten bij de monitoring van het alcoholgebruik door minderjarigen door de GGD Zaanstreek-Waterland (hierna: GGD ZW), maar moet goed worden nagedacht over de wijze waarop eventuele doelstellingen ten aanzien van een afname van alcoholgebruik door minderjarigen worden geformuleerd;
aangezien alcoholverstrekkers het over het algemeen prettig vinden dat de gemeente met hen in gesprek gaat, is het aan te bevelen dat de gemeente, in samenwerking met Brijder Jeugd en de GGD ZW, ook in de toekomst het gesprek blijft aangaan met de ondernemers, verenigingen en organisatoren van evenementen en hen blijft wijzen op het belang van NIX18;
het onderzoek naar de naleving van de leeftijdsgrens is een nuttig instrument gebleken om niet alleen te meten hoe het met de naleving is gesteld, maar ook om de resultaten te gebruiken om het gesprek met de alcoholverstrekkers aan te gaan. Daarom wordt geadviseerd om in de periode 2019-2022 jaarlijks een nalevingsonderzoek uit te voeren;
er zijn (nog) geen cijfers bekend van het alcoholgebruik door Purmerendse jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar. Aangezien het P- en H plan alcohol 2019-2022 ten doel zal hebben om alcoholgebruik door jongeren terug te dringen en in de wetenschap dat de hersenen gemiddeld tot het 24e levensjaar in ontwikkeling zijn, zou het verstandig zijn om het alcoholgebruik van deze doelgroep in kaart te brengen. Dan kunnen we onze interventies gerichter inzetten;
omdat relatief veel ouders uit Purmerend alcoholgebruik van hun kinderen tolereren, is het gewenst dat Brijder Jeugd en de GGD ZW ouders blijven voorlichten over de negatieve effecten van alcohol. Ouders hebben een belangrijke rol in het voorkomen en tegengaan van indrinken. Dit vereist extra aandacht in 2019-2022.
1.4 Totstandkoming P- en H plan alcohol 2019-2022
De gemeente heeft bij het ontwikkelen van dit P- en H plan alcohol 2019-2022 gebruik gemaakt van een door het Trimbos instituut voor gemeenten ontwikkeld model (versie 3.0). Dit model is gebaseerd op de meest actuele wetenschappelijke kennis over effectief lokaal alcoholbeleid.
Bij de totstandkoming van het P- en H plan alcohol 2019-2022 zijn verschillende partijen buiten en binnen de gemeente op een actieve wijze betrokken. Buiten de gemeentelijke organisatie is door Brijder Jeugd en de GGD ZW input geleverd. Binnen de gemeentelijke organisatie zijn medewerkers van het team Vergunningverlening, Beleid en Advies, het team Toezicht en Handhaving en het team Maatschappelijke Ontwikkeling actief betrokken geweest. Naast ambtelijke inbreng is ook bestuurlijke input geleverd. De resultaten van de gesprekken zijn in het P- en H plan alcohol 2019-2022 verwerkt. In het colofon is een overzicht opgenomen van de betrokken partijen.
Er wordt een werkgroep Preventie- en Handhavingsplan alcohol opgezet die zich gaat buigen over de concrete activiteiten per jaar. In het jaarlijks op te stellen VTH-uitvoeringsprogramma zullen wij concreet aangeven waarop de capaciteit wordt ingezet en welke preventie- en handhavingsacties worden uitgevoerd.
Jaarlijks wordt aan de gemeenteraad een memo aangeboden over de voortgang van het gezondheidsbeleid. De resultaten van de in het VTH-uitvoeringsprogramma opgenomen activiteiten worden hierin meegenomen.
In hoofdstuk 2 gaan we allereerst in op de lokale Purmerendse situatie, bespreken we de plaats die het P- en H plan alcohol 2019-2022 inneemt in het bestaand beleidskader en staan we stil bij actuele ontwikkelingen. Hierna analyseren we in hoofdstuk 3 of, en zo ja, waarom (overmatig) alcoholgebruik door jongeren in Purmerend een probleem is en presenteren we onze risicoanalyse. In hoofdstuk 4 worden vervolgens de uitgangspunten van het beleid en de doelstellingen beschreven. Tot slot wordt inzichtelijk gemaakt welke preventie- en handhavingsactiviteiten de gemeente Purmerend in de periode 2019-2022 gaat uitvoeren (hoofdstuk 5).
In dit hoofdstuk schetsen wij een beeld van de lokale situatie in Purmerend. We bespreken cijfers van het aantal jongeren in Purmerend en geven we een overzicht van de drank- en horecaverstrekkers in Purmerend. Daarna staan we stil bij actuele ontwikkelingen. Tot slot treft u in dit hoofdstuk een omschrijving aan van de plaats die het P- en H plan alcohol 2019-2022 inneemt in het bestaand beleidskader.
2.1 Aantal jongeren in Purmerend
De gemeente Purmerend is een woon- en werkgemeente. Purmerend is, mede door het groeikernenbeleid van het rijk, de laatste 50 jaar enorm gegroeid. De bevolking is in een halve eeuw tijd meer dan vertienvoudigd, van 7.000 inwoners in 1950 naar 80.000 inwoners in 2018. De afgelopen jaren is de groei van Purmerend gestabiliseerd.
Uit de meest recente buurtmonitor Purmerend (2018) blijkt dat:
2.2 Aantal alcoholverstrekkers
In bijlage 2 vindt u een overzicht van de 211 alcoholverstrekkers in Purmerend. De alcoholverstrekkers hebben wij in de volgende categorieën verdeeld:
De commerciële natte horeca zijn de horecabedrijven met een drank- en horecavergunning. De paracommerciële natte horeca richten zich op activiteiten van recreatieve, sportieve, sociaal-culturele, educatieve, levensbeschouwelijke of godsdienstige aard die in het bezit zijn van een drank- en horecavergunning. Droge horeca zijn horecabedrijven die geen drank- en horecavergunning hebben maar wel zwak-alcoholhoudende dranken verkopen voor gebruik elders dan ter plaatse, zoals snackbars, shoarmazaken en de thuisbezorgkanalen.
Daarnaast wordt door slijterijen en supermarkten alcohol verkocht voor gebruik elders dan ter plaatse. Slijterijen hebben voor de verstrekking van alcoholhoudende dranken een slijterijvergunning nodig. De supermarkten mogen alleen zwak- alcoholhoudende dranken verstrekken.
De tapontheffing wordt afgegeven als men buiten een inrichting met een drank- en horecavergunning alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse wil verstrekken, bijvoorbeeld tijdens evenementen. Ten behoeve van de alcoholverstrekking kan hiervoor op basis van artikel 35 van de Drank- en Horecawet ontheffing worden aangevraagd. Zo wordt jaarlijks ontheffing verleend voor de ‘Wijnroute’. Op deze avond openen winkeliers hun deuren en kunnen bezoekers verschillende soorten wijnen proeven bij meer dan 30 winkels.
In 2018 zijn er 14 vergunningplichtige evenementen georganiseerd. De belangrijkste evenementen in Purmerend die gepaard gaan met alcoholgebruik zijn:
Het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft op 23 november 2018 een Nationaal Preventieakkoord gesloten met tientallen maatschappelijke organisaties en bedrijven. Het akkoord bestaat uit een uitgebreid pakket aan afspraken en maatregelen over het terugdringen van roken, overgewicht en problematisch alcoholgebruik. De deelnemers van het Nationaal Preventieakkoord willen in 2040 bereiken dat jongeren en zwangere vrouwen geen alcohol drinken en dat het aantal probleemdrinkers daalt.
Al het alcoholgebruik door jongeren onder de 18 jaar en zwangere vrouwen wordt als problematisch aangemerkt. Een volwassen man is probleemdrinker als hij meer dan 21 glazen per week of meer dan 6 glazen per keer drinkt. Voor volwassen vrouwen liggen deze aantallen lager, namelijk op respectievelijk 14 en 4. Daarnaast moeten Nederlanders bewuster worden van hun drinkgedrag en de effecten daarvan. Naleving van de leeftijdsgrens door alcoholverstrekkers moet 100% zijn in 2030.
Om dit alles te bereiken zullen de deelnemers de volgende maatregelen nemen:
2.4 Samenhang met andere kaders
Het P- en H plan alcohol 2019-2022 hangt nauw samen met diverse beleidsstukken. In deze paragraaf wordt kort de relevantie van deze beleidsstukken besproken. Meer achtergrondinformatie over de beleidsstukken vindt u terug in bijlage 3.
In het Maatschappelijk Beleidskader 2012 heeft de gemeente Purmerend de ambitie gesteld om problematisch middelengebruik terug te dringen. Het P- en H plan alcohol 2014-2018 heeft invulling gegeven aan deze ambitie. Verder heeft de gemeente Purmerend op 28 juni 2018 de notitie Gezondheidsbevordering 2018-2021 (zoals bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Wet Publieke Gezondheid) vastgesteld. De gemeente wil zich de komende vier jaar gaan richten op het terugdringen van alcoholgebruik. In het plan maakt de gemeente bekend dat zij de komende periode, samen met scholen en ouders, gaat onderzoeken wat er op het gebied van alcohol speelt en wat er nodig is. De gemeente wil inzetten op toezicht, handhaving en preventie (waaronder het geven van voorlichting). Samen met ouders wil zij een passende aanpak ontwikkelen. Voor de uitvoering van het plan voeren Brijder Jeugd en de GGD ZW een projectplan genotmiddelen uit op scholen in Purmerend.
In de Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2019 worden daarnaast de beleidskeuzes over de DHW beschreven. In uitwerking op deze nota stelt de gemeente Purmerend jaarlijks middels een uitvoeringsprogramma vast welke activiteiten zij voor het komende jaar gaat ontplooien op het terrein van (onder andere) de DHW.
Tevens is in de Nota uitvoeringsregels handhaving Horeca en Alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 een kader voor de handhaving van de horeca en alcoholverstrekkers neergelegd, heeft de gemeente in 2013 beleidsregels voor evenementen vastgesteld en zijn in het Horecaconvenant Purmerend 2013 afspraken gemaakt om tot een zo veilig mogelijk uitgaansklimaat te komen.
Daarnaast zijn in de Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2003 (hierna: Apv) diverse regels opgenomen ter bescherming van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid en volksgezondheid. Verder zijn in de artikelen 172 tot en met 178 van de Gemeentewet diverse bevoegdheden toegekend aan de burgemeester in het kader van handhaving van de openbare orde, het toezicht op openbare gelegenheden, ordeverstoring vanuit woningen en ongeregeldheden. De ervaring leert dat drankmisbruik aantoonbaar sneller leidt tot verstoringen van de openbare orde.
In dit hoofdstuk analyseren we of, en zo ja, waarom (overmatig) alcoholgebruik door jongeren in Purmerend een probleem is. Het hoofdstuk sluiten we af met een risicoanalyse.
3.1 Naleving leeftijdsgrens verkoop alcohol
In de periode 2015 tot 2017 hebben we testkopers (jongeren die onmiskenbaar jonger zijn dan 18 jaar) ingezet om een reëel beeld te vormen van de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol door Purmerendse alcoholverstrekkers. In 2018 is ervoor gekozen om een nalevingsonderzoek in de Beemster uit te voeren. Mede daarom was er in 2018 geen personele capaciteit om ook onderzoek naar de naleving van de leeftijdsgrens in Purmerend uit te voeren. In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van de nalevingscijfers.
Tabel 1. Nalevingscijfers leeftijdsgrens verkoop alcohol 2015-2017
Uit voorgaande tabel blijkt dat de supermarkten, slijterijen, commerciële horeca en paracommerciële horeca een stijgende trend vertonen in verbetering van de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol. De nalevingscijfers van de commerciële horecaverstrekkers (9% in 2016) en de thuisbezorgkanalen (9% in 2017) zijn echter nog zeer laag. Hiermee samenhangende problemen zijn wederverstrekking (een meerderjarige koopt alcohol voor een minderjarige) en doorschenken bij dronkenschap. Wij vermoeden dat deze problemen helaas spelen in Purmerend, maar hebben geen zicht op de exacte omvang hiervan.
Ook indrinken blijft een wijdverbreid fenomeen. Alcohol is onlosmakelijk verbonden aan de jongeren(uitgaans)cultuur. Die speelt zich voor een belangrijk deel buiten de reguliere horeca af, bijvoorbeeld thuis (indrinken), in hokken, keten en in (sport)kantines. Ouders gaan we voorlichten over de negatieve effecten van alcohol. Ouders hebben een belangrijke rol in het voorkomen en tegengaan van thuis indrinken. Dit vereist extra aandacht. In hoofdstuk 5 wordt dit verder toegelicht.
3.2 Alcoholgebruik jongeren Purmerend
In 2016 hebben 1182 jongeren van het voortgezet onderwijs (klas 2 en klas 4) in Purmerend deelgenomen aan de jeugdgezondheidsmonitor van de GGD ZW. Met deze monitor wordt periodiek de lichamelijke en psychosociale gezondheid van kinderen en jeugdigen in kaart gebracht. Tweedeklassers zijn voornamelijk 13 en 14 jaar en vierdeklassers zijn grotendeels 15 en 16 jaar oud.
Uit de meest recente jeugdgezondheidsmonitor blijkt dat van de 13 en 14-jarigen in Purmerend:
Uit de jeugdgezondheidsmonitor blijkt verder dat van de 15 en 16-jarigen in Purmerend:
Tevens blijkt uit de jeugdgezondheidsmonitor dat relatief veel Purmerendse ouders (39%) alcoholgebruik van hun kinderen tolereren. De cijfers van Purmerend verschillen nauwelijks van de regionale cijfers (Zaanstreek-Waterland). Wij vinden de cijfers zorgelijk omdat alcoholgebruik op jonge leeftijd negatieve gevolgen kan hebben voor de ontwikkeling van kinderen.
3.3 Gevolgen van alcoholgebruik op jonge leeftijd
Er zijn de laatste jaren steeds meer aanwijzingen gekomen dat (zwaar) alcoholgebruik op jonge leeftijd negatieve gevolgen kan hebben, waaronder een grotere kans op verslaving. Dit blijkt uit onderzoeken van Van Dijck e.a. (2005) en Verdurmen e.a. (2006). Het drinken van grote hoeveelheden alcohol kan bovendien leiden tot gezondheidsproblemen, zoals een alcoholvergiftiging en schade aan de hersenen. Daarnaast wordt steeds duidelijker dat alcohol het risico op diverse vormen van kanker (zoals borst-, lever- en slokdarmkanker) vergroot.
Alcohol is een zogenaamde neurotoxische stof. Dit houdt in dat het drinken van alcohol leidt tot het ‘vergiftigen’ en verminderd functioneren van de hersenen. Als sprake is van verminderd bewustzijn door in korte tijd teveel alcohol te drinken, wordt gesproken van een alcoholvergiftiging (ook wel: alcoholintoxicatie). Bij een alcoholvergiftiging wordt de concentratie alcohol in het bloed zo hoog dat iemand bewusteloos of zelfs in coma kan raken. Daarom worden jongeren met een alcoholvergiftiging vaak opgenomen in het ziekenhuis.
In 2014 zijn in Nederland 783 jongeren onder de 18 jaar in het ziekenhuis opgenomen als gevolg van alcoholgebruik. In 545 gevallen ging het om een alcoholvergiftiging. Sinds 2014 is het aantal alcoholgerelateerde ziekenhuisopnames landelijk toegenomen tot 860 in 2017. Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks de meeste jongeren afkomstig zijn uit de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant. Het Dijklander Ziekenhuis (dat patiënten opvangt uit de regio Purmerend) heeft in 2016 8 jongeren behandeld vanwege een alcoholprobleem en in 2017 waren dit 11 jongeren.
De hersenen ontwikkelen zich tot gemiddeld 24 jaar. Een onderdeel van de hersenen dat nog in volle ontwikkeling is tijdens de pubertijd, is de zogenaamde prefrontale cortex. Dit gebied van de hersenen is betrokken bij cognitieve en emotionele functies. Als er in de puberjaren veel alcohol wordt gedronken kan de prefrontale cortex aangetast raken, waardoor functies zoals het geheugen, leer- en concentratievermogen zich minder goed ontwikkelen.
Regelmatig en stevig alcoholgebruik vergroot bovendien de kans op verkeersongevallen, letselschade, verstoringen van de openbare orde, geweld (waaronder ook seksueel geweld) en onveilig vrijen. Daarnaast zorgt het zogenaamde indrinken er vaak voor dat jongeren al in aangeschoten toestand in de horeca-aangelegenheden aankomen. Vooral jongeren die veel drinken zijn vaker bij vormen van riskant gedrag betrokken.
3.4 Alcohol in relatie tot middelengebruik
In Purmerend hebben we niet alleen te maken met (schadelijk) alcoholgebruik door jongeren. Drugsgebruik onder minderjarigen is helaas ook een probleem in Purmerend. Onze toezichthouders en de politie hebben waargenomen dat er onder schooltijd drugs wordt gebruikt en verhandeld. Het gaat in de meeste gevallen om softdrugs, zoals joints, hasj, wiet en tegenwoordig lachgas.
Combinaties van alcohol en (soft)drugs kunnen de effecten van de afzonderlijke middelen versterken of tegenwerken. Hierdoor kunnen gevaarlijke wisselwerkingen ontstaan. De precieze effecten van combinatiegebruik zijn lastig te voorspellen, omdat de effecten per persoon verschillen. We weten echter dat drugs een zware belasting zijn voor het lichaam, vooral als het nog in ontwikkeling is.
De risicoanalyse bestaat uit een selectie van doelgroepen, een vaststelling van risicokenmerken (waar mogelijk zijn de risico’s nader gespecificeerd naar locatie en tijdstip) en een inschatting van het risico volgens onderstaande piramide (figuur 1). Tevens stellen wij per doelgroep de prioriteit vast, namelijk hoog, gemiddeld of laag.
De risicoanalyse geeft inzicht in de concrete kenmerken van de locaties waar jongeren drinken en waar hun alcoholgebruik voor problemen zorgt. Hiermee kunnen de inspanningen van de gemeente gericht worden ingezet op plaatsen waar de grootste gezondheids- en/of veiligheidswinst kan worden behaald.
De gemeente Purmerend heeft op basis van de volgende informatie een risicoanalyse opgesteld:
Op basis van voorgaande informatie zijn doelgroepen geselecteerd en is onderstaande risicoanalyse opgesteld (zie tabel 2). De einddoelgroep van dit P- en H plan alcohol 2019-2022 zijn jongeren en jongvolwassenen tot 24 jaar. Het accent ligt nadrukkelijk op de groep onder de 18 jaar, omdat de gezondheidsschade van alcoholgebruik het grootst is onder de 18 jaar. Omdat de alcoholproblematiek onderhevig is aan trends, wordt de risicoanalyse idealiter elk jaar opnieuw uitgevoerd.
4.1 Uitgangspunten en onderbouwing
Dit P- en H plan alcohol 2019-2022 is gebaseerd op een integrale visie, zoals bedoeld in het preventiemodel van Reynolds (zie figuur 2). Het preventiemodel kent 3 pijlers, te weten: educatie, regelgeving en handhaving. De pijlers staan deels op zichzelf, maar overlappen elkaar ook . Alle pijlers zijn gericht op preventie. Daarom is preventie het middelpunt van de drie ballonnen. Juist in de overlap zien we de integrale visie terug.
Figuur 2. Preventiemodel Reynolds
Alcoholgebruik is altijd een resultaat van een combinatie van factoren. De persoon, zijn sociale omgeving, het aanbod van drank en het overheidsbeleid vormen samen een systeem dat uiteindelijk de keuze van de gebruiker bepaalt. Alcoholpreventie kan nooit alleen op het individu gericht zijn. Het meest succesvol zijn strategieën die vooral de omgeving van de drinker beïnvloeden. En in die omgeving van de jonge drinker spelen alcoholverstrekkers, scholen en ouders een belangrijke rol. In dit P- en H plan alcohol 2019-2022 staat daarom de omgeving van de jonge drinker centraal.
Op basis van de evaluatie van het P- en H plan alcohol 2014-2018 en de probleem- en risicoanalyse (zie hoofdstuk 3) stellen wij de volgende doelstellingen voor. De doelstellingen hebben wij ingedeeld in 4 categorieën.
1. Doelstellingen nalevingsonderzoek
2. Doelstellingen voorkomen dronkenschap en doorschenken
3. Doelstellingen alcoholgebruik jongeren
|
In dit hoofdstuk wordt inzichtelijk gemaakt welke preventie- en handhavingsactiviteiten de gemeente Purmerend in de periode 2019-2022 gaat uitvoeren om de doelstellingen te bereiken.
5.1 Preventie- en handhavingsacties
In de interventiestrategie vindt de vertaalslag plaats van de risicoanalyse naar het bepalen van de preventie- en handhavingsacties (interventies). De kern van de interventiestrategie van de gemeente Purmerend is gebaseerd op de drie beleidspijlers handhaving, regelgeving en educatie Het uitgangspunt is dat per doelgroep zoveel mogelijk combinaties worden gemaakt van elementen van de verschillende pijlers, zodat de interventies elkaar kunnen versterken. In de interventiematrix (tabel 3) worden per beleidspijler de acties weergegeven.
In principe is de gemeente actiehouder van de hierna te noemen interventies. Voor sommige acties zijn Brijder Jeugd en de GGD ZW en actiehouder(s). In de interventiematrix wordt tussen haakjes aangegeven of Brijder Jeugd en de GGD ZW tevens actiehouders zijn.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|||
|
|||
|
|
|
5.2 Toelichting pijler 1: handhavingsacties
Toezicht op naleving leeftijdsgrens voor verkoop en bezit van alcohol
Het is bekend dat de gezondheidsschade van alcoholgebruik het grootst is onder de 18 jaar. Met dit gegeven in het achterhoofd, is in 2014 de leeftijdsgrens voor verkoop én bezit van alcohol verhoogd naar 18 jaar. Het toezicht op de naleving van deze leeftijdsgrens wordt als een belangrijke prioriteit beschouwd binnen dit P- en H plan alcohol 2019-2022. In het jaarlijks op te stellen uitvoeringsprogramma VTH zullen wij bepalen hoeveel controles we gaan uitvoeren.
Leeftijdscontroles zijn vaak lastig uit te voeren door onze toezichthouders, omdat ze snel herkend worden. Bovendien moeten zij vaak lang wachten totdat een jongere die niet onmiskenbaar 18 jaar is alcohol bestelt en afrekent. Voor de toezichthouders is het daardoor moeilijk om leeftijdsgrens overtredingen op heterdaad vast te stellen. Het inzetten van testkopers is een effectieve manier om overtreders op het spoor te komen. Een werkproces voor testkopers, nodig voor de juridische handhaving, ontbreekt nog en daarom wordt een werkproces opgesteld en geïmplementeerd.
Voordat het toezicht op de naleving van deze leeftijdsgrens wordt uitgevoerd, kan een basiscontrole worden gedaan. Met een basiscontrole wordt jaarlijks vastgesteld of de vergunning nog op orde is (of er überhaupt een vergunning is) en of de leidinggevende ook echt aanwezig is. Voor 18-24 jarigen gaat het vooral om het voorkomen van overmatig alcoholgebruik. De uitgaansavonden en het thuis indrinken zijn belangrijke risicomomenten.
Het nalevingsonderzoek willen we gebruiken om het gesprek met de alcoholverstrekkers aan te gaan. Goed gedrag willen wij belonen door bijvoorbeeld attenties of complimentkaartjes uit te delen. Alleen in de gevallen waar het echt niet anders kan, zullen wij eerst een officiële waarschuwing geven en vervolgens een boete opleggen. Het opleggen van een boete dient als laatste middel.
Onderzoek dronkenschap en doorschenken bij dronkenschap
Personen die in kennelijke staat van dronkenschap verkeren mogen niet worden toegelaten in horeca-aangelegenheden. Daarnaast mag er niet worden doorgeschonken aan personen die al dronken zijn. De gemeente Purmerend heeft nog geen goed zicht op de naleving van deze regels.
De gemeente Purmerend wil duidelijkheid in hoeverre het verbod om dronken personen in horeca-aangelegenheden toe te laten en het verbod op doorschenken bij dronkenschap wordt nageleefd. Dit gaan we onderzoeken. Het onderzoeksbureau Objectief kan een dergelijk onderzoek uitvoeren. In het onderzoek proberen twee acteurs in een geënsceneerde staat van dronkenschap alcohol te kopen in een (van tevoren vastgesteld) aantal horecagelegenheden. Een waarnemer is tijdens het onderzoek aanwezig en observeert de aankooppoging. Na afloop van de aankooppoging stelt de waarnemer een controlevraag aan de betrokken barmedewerker. Deze controlevraag dient als extra check of de barmedewerker de acteurs als dronken heeft ingeschat.
Dit onderzoek geeft inzicht in de naleving in onze gemeente. Tijdens het onderzoek wordt tevens waardevolle informatie verzameld over waar het in het naleefproces fout gaat (bijvoorbeeld geen aandacht voor dronkenschap) of juist goed gaat (bijvoorbeeld een succesvolle weigertechniek zoals het aanbieden van een alternatief), over de reactie van het barpersoneel en de sfeer in de gelegenheid. Door de combinatie van een concreet nalevingspercentage en de kwalitatieve informatie over het naleefproces kan het onderzoek een cruciale bron van informatie vormen voor de agendasetting en het mobiliseren van stakeholders voor een gezamenlijke aanpak.
Inventariseren integrale samenwerking met jeugdboa's, jeugdwerkers, politie en gemeenten
De gemeentelijke toezichthouders hebben de bevoegdheid om toezicht te houden op de naleving van DHW, zoals de naleving van de leeftijdsgrens. Toezicht en handhaving met betrekking tot openbaar dronkenschap en ontheffing sluitingsuur is voorbehouden aan de politie. Daarom willen wij in de periode 2019-2022 integraal samenwerken met de politie in de aanpak van schadelijk alcoholgebruik door jongeren. Een bespreekpunt is de zogenaamde ‘confrontatie aanpak’. In andere gemeenten worden dronken jongeren die zich tijdens uitgaansavonden misdragen door de politie en handhavers van de gemeente gefilmd. Jongeren worden bewust gemaakt van hun gedrag door hen ermee te confronteren. Ook ouders worden hierin betrokken, ook omdat ouders thuis indrinken kunnen voorkomen en tegengaan. Veilig uitgaan begint immers thuis en de normen en waarden van ouders spelen hierin een zeer belangrijke rol.
Bovendien willen wij integraal samenwerken in de aanpak van schadelijk alcoholgebruik door jongeren met jeugdboa’s, jeugdwerkers en omliggende gemeenten (zoals de Beemster, Edam-Volendam, Waterland, Landsmeer en Wormerland), omdat alcoholgebruik door jongeren en jongvolwassenen gemeente-overschrijdend is en een gezamenlijke aanpak wellicht effectief is.
5.3 Toelichting pijler 2: regelgevende acties
Om tot een zo groot mogelijk nalevingsgedrag te komen, kunnen we verschillende bestuursrechtelijke sancties inzetten. In de Nota VTH 2016-2019 is de basissanctiestrategie van de gemeente vastgelegd. In de Uitvoeringsregels handhaving horeca- en alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 is een en ander nader uitgewerkt. Aangezien de looptijd van de uitvoeringsregels eind 2018 verstrijkt, zullen deze regels geactualiseerd worden.
Ook de looptijd van het Horecaconvenant verstrijkt eind 2018. In het convenant zijn afspraken opgenomen over sluitingstijden, beperking van happy hours, gebruik van alcoholvrije dranken en voordeurbeleid. Het Horecaconvenant wordt geëvalueerd en zo nodig geactualiseerd. Indien het horecaconvenant wordt geactualiseerd, zouden nog aanvullende afspraken gemaakt kunnen worden over (doorschenken bij) dronkenschap en het beperken van alcoholreclame.
Verder hebben we beleidsregels over evenementen en zijn in onze Apv (artikelen 110g en 110h) regels opgenomen over schenktijden bij de paracommerciële horeca en bijeenkomsten van persoonlijke aard. Hiermee is voldaan aan de wettelijke verplichting met betrekking tot oneerlijke mededinging. Tevens wordt een werkproces voor testkopers opgesteld en geïmplementeerd. Ten slotte wordt bij evenementen waar veel jongeren onder de 18 jaar worden verwacht al de voorwaarde opgenomen dat de organisator polsbandjes en voorlichtingsmateriaal moet verstrekken en tonen. Deze voorwaarden worden ook in de periode 2019-2022 weer opgenomen in de vergunningen.
5.4 Toelichting pijler 3: educatieve acties
De gemeente Purmerend wil structureel aandacht besteden aan educatie en preventie van alcoholgebruik door jongeren. Educatie kan het effect van de handhaving versterken. Alcoholverstrekkers, scholen en ouders kunnen invloed hebben op het alcoholgebruik van jongeren.
Van de alcoholverstrekkers verwachten wij dat ze de leeftijdsgrens voor de verstrekking van alcohol kennen en naleven, evenals het verbod op doorschenken bij dronkenschap en het toelaten van personen in kennelijke staat van dronkenschap in de onderneming, vereniging of het evenement.
Wij vinden het belangrijk dat een alcoholverstrekker zich bewust is van zijn/haar verantwoordelijkheid en in staat is juist te handelen, ook wanneer er weerstand is bij de klant. Om alcoholverstrekkers hierin te trainen zijn trainingsprogramma’s ontwikkeld, zoals de Barcode voor barpersoneel, de Instructie Verantwoord Alcoholgebruik (IVA) training voor barvrijwilligers en de Evenementen IVA. We maken een onderscheid naar de volgende doelgroepen die getraind kunnen worden:
In overleg met Brijder Jeugd en de GGD ZW zal worden afgestemd wie de trainingen gaat verzorgen.
Naleving van de wet kunnen we naast individuele training beïnvloeden door in gesprek te gaan met de alcoholverstrekkers over:
Wij hebben ervaren dat alcoholverstrekkers het over het algemeen prettig vinden dat de gemeente met hen in gesprek gaat, dat we bespreken waar alcoholverstrekkers tegenaan lopen en dat we waardering uitspreken als het goed gaat. Daarom willen wij deze aanpak voortzetten.
We willen dronkenschap en doorschenken voorkomen en daarom gaan we de samenwerking met de cafés, restaurants en paracommerciële horeca met betrekking tot dit onderwerp intensiveren. In paragraaf 5.2 hebben we uiteengezet dat we een nalevingsonderzoek dronkenschap en doorschenken willen uitvoeren. Een vervolgstap kan zijn om de horecaondernemers te ondersteunen in het herkennen van dronkenschap. In de praktijk kan het voorkomen dat de horeca een andere norm voor dronkenschap hanteert dan bijvoorbeeld toezichthouders of de politie doen. Om gezamenlijke doelen te kunnen formuleren voor het plan van aanpak dienen alle partijen het eens te zijn over één en dezelfde norm voor dronkenschap en doorschenken.
Het Trimbos Instituut heeft een tool ontwikkeld om met de betrokken stakeholders aan de hand van concrete en herkenbare afbeeldingen en omschrijvingen van uiterlijke kenmerken het gesprek aan te gaan (zie figuur 3). De rode smiley in het midden staat voor de kennelijke staat van dronkenschap zoals deze in de wet is aangegeven. Het Trimbos Instituut heeft op basis van de smileys tevens een handelingsperspectief voor barmedewerkers opgesteld (figuur 4). Wanneer dit handelingsperspectief wordt afgedrukt als sticker kan deze eenvoudig achter de bar worden bevestigd als geheugensteun.
Figuur 3. Schaal van dronkenschap
In navolging van de afspraken die zijn gemaakt in het Nationaal Preventieakkoord, willen wij dat de sportverenigingen aan alle sporters en andere bezoekers een gezonde sportomgeving bieden. Wij vinden dat overmatig alcoholgebruik en sport niet samengaan. Bewustwordingstrajecten via de sportverenigingen hebben grote kans op succes, vanwege de sociale cohesie binnen een sportvereniging en de raakvlakken die sporten al heeft met het thema gezondheid. Daarom gaan collega’s van het team Maatschappelijke Ondersteuning, Brijder Jeugd, GGD ZW en Spurd in gesprek met de sportverenigingen. Onderwerpen die zij kunnen bespreken zijn bijvoorbeeld goed alcoholbeleid in de kantine, beperken van prijsacties, stimuleren van alcohol vrije alternatieven en geen alcohol schenken bij jeugdwedstrijden.
Daarnaast wil de gemeente Purmerend andere educatieve maatregelen inzetten om een gedragsverandering te bewerkstelligen. Wij denken aan de volgende interventies:
Figuur 4. Handelingsperspectief voor barmedewerkers
De school is een belangrijke pedagogische omgeving voor jongeren. Ook als het gaat om alcoholgebruik leren jongeren op school wat wel en niet verstandig is. Brijder Jeugd en de GGD ZW leggen zich toe op preventie van schadelijk alcoholgebruik door Purmerendse jongeren op scholen en ontvangen hiervoor subsidie.
Een jeugdverpleegkundige van de GGD ZW is wekelijks op school aanwezig om haar bekendheid met de jongeren te vergroten. Deze verpleegkundige is een laagdrempelig aanspreekpunt voor leerlingen en docenten. De jeugdverpleegkundige kan bij vermoedens van alcoholgebruik doorverwijzen naar Brijder Jeugd en vervult zodoende een belangrijke signalerende rol. Brijder Jeugd zal tevens zorg verlenen aan jongeren die als gevolg van een alcoholvergiftiging zijn opgenomen in het ziekenhuis.
Samen met Brijder Jeugd en de GGD ZW willen wij bereiken dat voortgezet onderwijs scholen in Purmerend kennis maken met de lesmethode DGSG (De Gezonde School Genotmiddelen) en dit programma implementeren. DGSG is een schoolpreventieprogramma over alcohol, roken en drugs. Het programma bestaat uit 4 onderdelen. Vanuit de scholen kunnen overigens verschillende vragen en behoeften bestaan. Daarom wordt maatwerk geleverd aan elke school. Wij richten ons op het voortgezet onderwijs, omdat uit onderzoek is gebleken dat voorlichting over alcohol aan leerlingen in het basisonderwijs geen effecten heeft.
De Gezonde School Genotmiddelen
Ouders hebben invloed op het alcoholgebruik door hun kinderen. De beschikbaarheid van alcohol in huis, het stellen van regels over alcoholgebruik en het houden van toezicht op feesten zijn geschikte instrumenten om alcoholgebruik tegen te gaan. Ook door regels te stellen die niet expliciet gaan over alcoholgebruik, kunnen ouders invloed hebben op het alcoholgebruik van hun kind. Dan gaat het vooral over afspraken over uitgaan, zoals staptijden, hoe vaak per week ze uit mogen.
Bovendien kunnen ouders voorkomen dat jongeren indrinken. Met partners gaan wij ouders voorlichten over de rol die ze kunnen spelen om de schade van middelengebruik voorafgaand en tijdens het uitgaan te voorkomen of te beperken. Het verbieden van thuis indrinken is hiervoor een geschikt instrument. Via diverse relevante kanalen (Brijder Jeugd, GGD ZW, lokale media, ouderavonden op scholen en in sportverenigingen) worden ouders van jongeren, tieners en jongvolwassenen voorgelicht over een adequate opvoedstijl en worden zij ondersteund over opvoedvragen rond alcoholgebruik.
Tot slot nog een opmerking over het alcoholgebruik van volwassenen. In de groep 55-70 jarigen komt matig en overmatig alcoholgebruik veel voor in vergelijking met jongere volwassenen. Over het algemeen gaan 55-plussers met het ouder worden minder drinken, maar het tegenovergestelde gebeurt bij 55-plussers die al overmatig drinken. Zij gaan met het ouder worden juist meer drinken. Een groot deel van de 55-plussers lijkt zich niet bewust van de nadelige gevolgen van alcoholgebruik voor hun gezondheid. Mede daarom gaan collega’s van het team Maatschappelijke Ondersteuning en de GGD ZW in de periode 2019-2022 ook interventies inzetten om het alcoholgebruik van 55-plussers terug te dringen.
Zo wordt de campagne ‘Ik Pas’ regionaal uitgezet. Deze actie richt zich op volwassenen (55+) die de uitdaging aangaan om een maand hun alcoholgebruik op pauze te zetten. Vanuit de GGD ZW krijgen verschillende organisaties per post een informatiepakket toegestuurd.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 28 maart 2019
de griffier,
R.J.C. van der Laan
de voorzitter,
D. Bijl
Bijlage 1 Evaluatie Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2014-2018
In dit document wordt het Preventie- en Handhavingsplan alcohol Purmerend 2014-2018 (hierna: P- en H plan alcohol 2014-2018) geëvalueerd. Het doel van de evaluatie is om lessen te trekken uit het verleden en de resultaten als input te gebruiken voor het P- en H plan alcohol 2019-2022.
Het P- en H plan alcohol 2014-2018 is gedeeltelijk neergelegd in de eindrapportage van het ‘project aanpak schadelijk alcoholgebruik in het kader van de nieuwe drank- en horecawetgeving’ (hierna: project aanpak schadelijk alcoholgebruik) dat als addendum is toegevoegd aan de Nota Gezondheidsbevordering 2013-2016. In voornoemde eindrapportage wordt verwezen naar diverse beleidsdocumenten en regels die samen het P- en H plan alcohol 2014-2018 van de gemeente Purmerend vormen. Voor een overzicht van deze beleidsdocumenten wordt verwezen naar de eindrapportage.
In de eindrapportage van het project aanpak schadelijk alcoholgebruik zijn de volgende doelstellingen geformuleerd.
In de Nota Gezondheidsbevordering 2013-2016 zijn de volgende doelstellingen opgesteld.
In het Maatschappelijk Beleidskader 2012 zijn geen effectindicatoren opgenomen, maar is wel de ambitie geformuleerd om problematisch middelengebruik terug te dringen.
De afgelopen jaren is op verschillende thema’s ingezet, namelijk voorlichting en preventie, onderzoek naleving leeftijdsgrens verkoop alcohol, evenementen en toezicht en handhaving.
Thema 1: voorlichting en preventie
De gemeente Purmerend heeft ingezet op voorlichting en preventie. Naar aanleiding van de (tegenvallende) resultaten van het nalevingsonderzoek van 2015 (zie hieronder bij thema 2), heeft de gemeente Purmerend de aanpak van alcoholgebruik door jongeren herzien.
In 2016 heeft de gemeente het project ‘Samen voor de 100%’ opgestart in het kader van bewustwording en voorlichting. De gemeente heeft alle supermarkten, slijterijen en paracommerciële horeca uit het nalevingsonderzoek van 2015 benaderd om mee te doen met een door de gemeente opgezet onderzoek. Het doel van dit onderzoek was om gezamenlijk tot een beter nalevingsgedrag van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol te komen en de jeugd te beschermen tegen overmatig alcoholgebruik. De insteek van de gemeente lag nadrukkelijk niet op handhaven en het opleggen van boetes. In plaats daarvan is de gemeente jaarlijks in gesprek gegaan met de alcoholverstrekkers over de resultaten van het nalevingsonderzoek, hebben zij informatie gedeeld en is, ook na controles, voorlichting gegeven. Alcoholverstrekkende instellingen vonden het over het algemeen zeer prettig dat de gemeente met hen in gesprek gaat.
Ook heeft de gemeente jaarlijks aandacht besteed aan de Week van NIX zonder ID. Tijdens deze actieweek staat de leeftijdsgrens en het belang van naleving centraal. De gemeente Purmerend heeft voor deze week een poster in de Purmerend Totaal geplaatst en op Twitter hierover berichten geplaatst.
Daarnaast hebben gemeentelijke toezichthouders en een handhavingsjurist supermarkten, commerciële horeca op de Koemarkt en sportverenigingen bezocht en met hen gesproken over het belang van NIX18. Aan alcoholverstrekkers zijn kaarten gegeven. Op de kaarten staat een unieke code die de ontvanger op www.naar18jaar.nl/complimenten kan invullen om zo mee te dingen naar een prijs. Deze branches vonden het erg leuk om complimenten en attenties te ontvangen. Ze voelen zich op deze manier gesteund door de gemeente.
Bovendien neemt de gemeente Purmerend sinds 2017 actief deel aan de landelijke werkgroep Implementatie NIX18 van het Trimbos Instituut. Tijdens deze bijeenkomsten worden de knelpunten en verbeteringen vanuit diverse organisaties besproken en worden deze teruggekoppeld aan het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Brijder Jeugd en de GGD ZW hebben zich de afgelopen jaren toegelegd op preventie van schadelijk alcoholgebruik door jongeren. Brijder Jeugd en de GGD ZW hadden twee speerpunten. Het eerste speerpunt was het terugdringen van alcohol schenken aan jongeren in de sportkantines van Purmerend. Het tweede speerpunt was alcoholpreventie tijdens evenementen in Purmerend (deze inzet wordt onder thema 3 besproken).
In het kader van voorlichting en preventie hebben Brijder Jeugd en de GGD een informatiepakket samengesteld - dat bestaat uit een kantineposter en deurstickers van de NIX18-campagne, huisregels, logo’s van NIX18 en 100% BOB, een brief met informatie over de nieuwe DHW, banners en digitaal tekstmateriaal - en naar diverse verenigingen in Purmerend gestuurd. Bovendien zijn bij evenementen en andere festiviteiten zoals de jaarlijkse Wijnroute door de gemeentelijke toezichthouders voorlichtingsmateriaal met de NIX 18 boodschap en polsbandjes uitgedeeld. Tijdens de jaarlijkse Wijnroute openen winkeliers hun deuren en kunnen bezoekers verschillende soorten wijnen proeven bij meer dan 30 winkels, zoals modewinkels, opticiens en musea. Aangezien de detailhandel normaal gesproken geen alcohol verkoopt, is het voor de bewustwording extra belangrijk om deze ondernemers voor te lichten. Tevens door middel van persberichten, sociale media en nieuwsbrieven door het jaar heen aandacht gegenereerd voor de NIX18-campagne en is jaarlijks een IVA-training gegeven aan Purmerendse verenigingen.
Daarnaast hebben Brijder Jeugd en de GGD ZW diverse reguliere activiteiten uitgevoerd, zoals ouderavonden gericht op het thema alcohol, de oudercursus ‘help, mijn kind kan niet zonder’, PGO-gesprekken in groep 7, adviesgesprekken en het verlenen van zorg aan jongeren die als gevolg van een alcoholvergiftiging zijn opgenomen in het ziekenhuis. De GGD ZW heeft een deel van de leerlingen die deelnamen aan de jeugdgezondheidsmonitor opgeroepen voor een gesprek. De leerlingen konden na het invullen van de vragenlijst hun persoonlijke gezondheidsprofiel lezen en doorklikken naar relevante websites voor voorlichting en advies. De resultaten van de vragenlijst waren per leerling in te zien door de jeugdarts en verpleegkundige van de GGD ZW.
Thema 2: onderzoek naleving leeftijdsgrens verkoop alcohol
In 2015 heeft het Bureau Horeca Bijzondere Wetten (extern ingehuurd) testkopers (jongeren die onmiskenbaar jonger zijn dan 18 jaar) ingezet om een reëel beeld te vormen van de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol in Purmerend. In 2016 en 2017 heeft de gemeente het nalevingsonderzoek (in iets andere vorm) herhaald. Stagiaires in de leeftijd van 16, 17 en 18 jaar van het team Toezicht en Handhaving hebben diverse supermarkten, slijterijen, commerciële en paracommerciële instellingen bezocht en aankooppogingen gedaan. In 2018 is, in verband met de beschikbare capaciteit, geen nalevingsonderzoek onder alcoholverstrekkers gedaan in Purmerend. Voor de achtergrond van de nalevingsonderzoeken wordt verwezen naar een brief van de burgemeester aan de gemeenteraad van 4 januari 2018 met kenmerk 1408953. In tabel 1 wordt een overzicht gegeven van de nalevingscijfers.
Tabel 1. Nalevingscijfers 2015-2017
Uit voorgaande tabel blijkt dat de supermarkten, slijterijen, commerciële horeca en paracommerciële horeca een stijgende trend vertonen in verbetering van de naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol 8 . De naleving van de leeftijdsgrens voor de verkoop van alcohol door de commerciële horecaverstrekkers is echter nog zeer laag (9% in 2016). In 2017 is voor het eerst de thuisbezorgkanalen onderzocht, omdat de helft van alle thuisbezorgkanalen alcohol verkoopt. Het nalevingspercentage van de thuisbezorgkanalen in 2017 is echter zorgwekkend laag (9%). Er zijn elf aankooppogingen van alcohol gedaan waarvan er slechts bij één aankooppoging een vaststelling van de leeftijd heeft plaatsgevonden en de alcoholhoudende drank niet is verstrekt. Ook diverse snackbars in Purmerend verkopen alcohol voor gebruik elders dan ter plaatse, zoals snackbars. De gemeente heeft nog geen onderzoek gedaan naar het naleefgedrag van de snackbars.
Ook bij evenementen is periodiek gecontroleerd. ‘Reuring’, ‘Luilak’ en ‘Electronic Picnic’ zijn enkele bekende Purmerendse evenementen waar alcohol wordt gedronken door jongeren. De afgelopen periode is de samenwerking tussen particuliere beveiligers en gemeentelijke toezichthouders verbeterd. Zo worden jongeren onder de 18 jaar die in het bezit zijn van alcohol direct van het evenemententerrein verwijderd. Verder zijn bij de ingang van evenemententerreinen borden met huisregels geplaatst. Tevens hebben de beveiligers van de evenementen de mogelijkheid om jeugdwerkers in te schakelen indien zij jongeren in beschonken staat aantreffen. Verder zijn vanuit handhaving enkele aanpassingen geadviseerd voor de ontheffingen van een evenement, dit ter voorkoming van het nuttigen van alcohol onder de 18 jaar.
Brijder Jeugd heeft daarnaast jaarlijks aan de barvrijwilligers van Reuring een training verantwoord alcoholschenken gegeven en is postermateriaal met de NIX18 boodschap ontwikkeld voor Reuring. Op Luilak en Electronic Picnic heeft Brijder Jeugd ingezet op peereducatie. Op deze evenementen was een mobiel team van Unity (een team van jongeren die door Brijder Jeugd zijn getraind in het geven van voorlichting) aanwezig dat een preventieboodschap heeft uitgedragen (‘wees je bewust van jouw alcoholgebruik en wat alcohol met jou doet of kan doen’) en polsbandjes en frisbees (die zijn ontwikkeld door de GGD ZW) heeft uitgedeeld.
Thema 4: toezicht en handhaving
De afgelopen periode hebben gemeentelijke toezichthouders alcoholverstrekkers periodiek gecontroleerd. In overeenstemming met de Nota uitvoeringsregels handhaving Horeca en Alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 zijn alle overtredingen, behoudens een aantal uitzonderingen, volgens een 3 stappenplan afgehandeld: eerst een waarschuwing geven, daarna het uitspreken van het voornemen tot aanschrijving van een sanctie en tot slot het opleggen van een sanctie.
Het toezicht en de handhaving op de DHW is in 2015 geïntensiveerd. Sinds 2015 maakt toezicht en handhaving op de DHW onderdeel uit van het reguliere werk van de gemeentelijke toezichthouders. Doordat het dienstrooster van de toezichthouders is aangepast, kunnen zij vaker en op verschillende tijdstippen controleren.
De ervaring van de gemeentelijke toezichthouders op basis van de DHW leert dat zij bij controles moeilijk kunnen vaststellen of alcohol wordt geschonken aan jongeren onder de 18 jaar. In de gemeente Purmerend worden testkopers ingezet om een reëel beeld te vormen van het naleefgedrag (zie thema 2). Het inzetten van testkopers is een effectieve manier om overtreders op het spoor te komen. Een werkproces voor testkopers, nodig voor de juridische handhaving, ontbreekt nog. Daarom is het aan te bevelen dat een werkproces in de periode 2019-2022 wordt opgesteld en geïmplementeerd.
In onderstaande tabel wordt een overzicht gegeven van het aantal waarschuwingen, bestuurlijke boetes die zijn opgelegd voor alcoholgerelateerde overtredingen, hoe vaak de DHW vergunning is ingetrokken en hoe vaak is overgegaan tot sluiting van de inrichting.
Tabel 2. Overzicht handhavingsactiviteiten 2014-2018
Een opvallende trend is dat de gemeente Purmerend steeds minder bestuurlijke boetes heeft hoeven opleggen voor alcoholgerelateerde overtredingen. De afgelopen jaren zijn de gemeentelijke toezichthouders en handhavingsjuristen het gesprek aangegaan met de ondernemers, en zijn er, als geen verstrekking van alcohol aan jongeren werd waargenomen, complimentenkaartjes uitgedeeld. Het in gesprek gaan met de ondernemers, het bespreekbaar maken van de problemen waar zij tegenaan lopen en het uitspreken van waardering, werd vaak als prettig en constructief ervaren.
4 Zijn de doelstellingen behaald?
Hiervoor zijn de activiteiten van de afgelopen jaren beschreven. In deze paragraaf wordt uiteengezet of de (meetbare) doelstellingen van het P- en H plan alcohol 2014-2018 zijn behaald.
In de eindrapportage van het project aanpak schadelijk alcoholgebruik was het doel gesteld om minder boetes op te leggen. In 2013 waren 10 bestuurlijke boetes opgelegd voor alcoholgerelateerde overtredingen. In 2014 is het aantal boetes gestegen naar 11, maar in de jaren die volgden is het aantal afgenomen. Gedurende de periode 2014-2018 zijn er steeds minder boetes opgelegd, zodat de doelstelling is behaald.
Uiteraard is ‘minder boetes’ geen doel op zich. Het achterliggende doel is dat alcoholverstrekkende instellingen zich houden aan de regels. Als de regels worden nageleefd hoeft de gemeente geen boetes op te leggen. Zoals uit paragraaf 1.3 al blijkt, is de gemeente het gesprek met de alcoholverstrekkers aangegaan en is ingezet op voorlichting en preventie. Tevens zijn complimentkaartjes uitgedeeld om goed gedrag te belonen. Alleen in de gevallen waar het echt niet anders kon, heeft de gemeente eerst een officiële waarschuwing gegeven en vervolgens een boete opgelegd. Het opleggen van een boete dient als laatste middel. Veel geconstateerde overtredingen zijn beëindigd nadat de gemeente een waarschuwingsbrief had gestuurd.
Lange termijn doelen Nota Gezondheidsbevordering 2013-2016
De lange termijn doelstellingen van bovengenoemde nota zijn gekoppeld aan onderzoeksresultaten van de GGD ZW. Dit zijn de jeugdgezondheidsmonitor (E-MOVO onderzoek) en de gezondheidsmonitor kind.
Om te kunnen bepalen of diverse lange termijn doelen zijn behaald, moeten de onderzoeksresultaten van de jeugdgezondheidsmonitor 2016 worden vergeleken met de resultaten van 2010. De GGD ZW raadt het echter af om deze resultaten met elkaar te vergelijken. In 2010 was deelname aan het onderzoek volledig anoniem, terwijl de resultaten van 2016 niet-anoniem zijn. De niet-anonieme resultaten van 2016 blijken aantoonbaar afwijkend te zijn van de anonieme resultaten en zijn daarom niet geschikt voor een vergelijking. Om deze reden kan niet worden beoordeeld of diverse lange termijn doelstellingen zijn behaald.
Om desondanks een indruk te krijgen van alcoholgebruik door jongeren in Purmerend, worden hier wel cijfers besproken uit de jeugdgezondheidsmonitor 2016. In 2016 hebben 1182 jongeren van het voortgezet onderwijs (klas 2 en klas 4) in Purmerend deelgenomen aan de monitor. Tweedeklassers hebben voornamelijk de leeftijd van 13 en 14 jaar en vierdeklassers zijn grotendeels 15 en 16 jaar oud. In onderstaande tabel worden de cijfers van Purmerend weergegeven. De cijfers van Purmerend verschillen overigens nauwelijks van de regionale cijfers (Zaanstreek-Waterland). De regionale cijfers worden hier daarom niet getoond.
Tabel 3. Resultaten jeugdgezondheidsmonitor 2016, thema alcohol
Uit de meest recente jeugdgezondheidsmonitor (schooljaar 2015/2016) blijkt dat van de 13 en 14-jarigen in Purmerend:
Uit de jeugdgezondheidsmonitor blijkt verder dat van de 15 en 16-jarigen in Purmerend:
Tevens blijkt uit de jeugdgezondheidsmonitor dat relatief veel Purmerendse ouders (39%) alcoholgebruik van hun kinderen tolereren.
Aangezien de onderzoeksresultaten van 2016 niet vergeleken kunnen worden met de resultaten van 2010, kan niet worden aangetoond of voornoemde cijfers zijn verbeterd. De resultaten zijn niettemin zorgelijk omdat is aangetoond dat overmatig alcoholgebruik gevolgen kan hebben voor het brein, maar ook de kans op verkeersongevallen, letselschade en geweld vergroot. De cijfers tonen in ieder geval aan dat hieraan aandacht moet worden besteed in het P- en H plan alcohol 2019-2022.
De cijfers van de GGD ZW geven een indicatie van het alcoholgebruik van Purmerendse jongeren die 13 tot 16 jaar oud zijn. Er zijn (nog) geen cijfers bekend van het alcoholgebruik door Purmerendse jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar. Aangezien het P- en H plan alcohol 2019-2022 ten zal hebben om alcoholgebruik door jongeren terug te dringen en in de wetenschap dat de hersenen gemiddeld tot het 24e levensjaar in ontwikkeling zijn, zou het verstandig zijn om het alcoholgebruik door Purmerendse jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar in kaart te brengen. Dan kunnen we onze interventies gerichter inzetten.
Verder kan niet worden bepaald of de doelstelling ‘in 2017 zijn meer ouders van kinderen van 10 en 11 jaar van plan om met hun kinderen een afspraak te maken over het niet drinken voor het 16e levensjaar dan in 2011’ is behaald, omdat de GGD ZW deze vraag niet meer heeft gesteld.
Wel blijkt uit de gezondheidsmonitor kind dat in 2017 minder moeders alcohol hebben gedronken tijdens de zwangerschap. In 2011 dronk 95% van de ondervraagde moeders geen alcohol tijdens de zwangerschap, tegenover 96% in 2017. Er kan echter niet worden vastgesteld of dit verbeterde resultaat is toe te schrijven aan het in paragraaf 1.3 beschreven gevoerde beleid.
De laatste lange termijn doelstelling luidde dat het aantal jongeren dat met een alcoholvergiftiging is opgenomen in het ziekenhuis in 2016 moest zijn gedaald ten opzichte van de periode 2007-2010 (regionaal 81 jongeren in 4 jaar tijd). Deze doelstelling is niet behaald.
Landelijk is het aantal alcoholgerelateerde ziekenhuisopnames behoorlijk toegenomen. In 2007 waren er 297 meldingen van alcoholgerelateerde ziekenhuisopnames van jongeren onder de 18 jaar, terwijl er in 2017 860 meldingen waren. Indien wordt gekeken naar het aantal alcoholvergiftigingen, dan valt op dat het aantal alcoholvergiftigingen in de periode 2007-2011 ruim is verdubbeld (van 226 naar 547). De afgelopen vier jaar schommelt aantal alcoholvergiftigingen rond de 600. In tabel 4 wordt een overzicht gegeven van het aantal meldingen van alcoholgerelateerde opnames van minderjarige jongeren in Nederland.
Tabel 4. Overzicht aantal meldingen van alcoholgerelateerde ziekenhuisopnames (bron: R. de Graaf, Factsheet alcoholintoxicaties 2007 tot en met 2017, Nationaal Signaleringscentrum Kinderartsen, Universiteit Twente).
Sinds 2007 schommelt de gemiddelde leeftijd van jongeren die opgenomen zijn rond de 15 jaar. Ook de verdeling tussen jongens en meisjes, met uitzondering van 2014, is jaren onveranderd. In alle jaren (met uitzondering van 2014) was 52 procent van de opgenomen jongeren een jongen en 48 procent een meisje. In 2014 waren deze percentages omgekeerd.
Van de jongeren waarvan de culturele achtergrond is geregistreerd, heeft in 2016 ruim 88 procent een Nederlandse achtergrond. Qua opleidingsniveau betreft het in 36 procent van de gevallen Vmbo leerlingen, 25 procent Havo leerlingen, 21 procent Vwo en 18 procent valt in de categorie 'overige'. De verdeling van het opleidingsniveau en culturele achtergrond van de jongeren komt overeen met die van eerdere jaren. Dit blijkt uit onderzoek van Nienhuis, Van der Lely en Van Hoof, getiteld Ten Years of Alcohol Intoxication in Adolescents and Treatment in Paediatric Departments in Dutch Hospitals.
In 2015 was er bij 759 jongeren de regio van herkomst bekend. Het grootste percentages opnames was afkomstig uit de regio Noord-Holland, namelijk 28,5% (n = 216). Het percentage opnames uit de overige regio’s zijn achtereenvolgens Zuid-Holland 22,1% (n = 168), Noord-Brabant 15,8% (n = 120), Gelderland 6,3%, Limburg 6,1%, Friesland 5,1%, Utrecht 4,9%, Groningen 3,7%, Flevoland 3,2%, Zeeland 2,9%, Drenthe 1,3% en Overijssel 0,1%. Uit het onderzoek van Nienhuis, Van der Lely en Van Hoof blijkt dat sinds 2009 de meeste jongeren afkomstig zijn uit de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.
Het Dijklander Ziekenhuis (dat patiënten uit de regio Purmerend opvangt) heeft in 2016 8 jongeren opgenomen vanwege een alcoholgerelateerde reden en in 2017 waren dit 11 jongeren. Er is geen duidelijk verschil tussen jongens en meisjes. De gemiddelde leeftijd verschilt niet van de landelijke cijfers. Onduidelijk is echter of de jongeren in Purmerend zijn opgenomen met een alcoholvergiftiging. Tevens zijn de cijfers waarschijnlijk een onderschatting van het aantal alcoholvergiftigingen, omdat jongeren die door een reguliere arts of huisarts behandeld zijn, niet meegeteld zijn. Het aantal jongeren dat behandeld wordt op de Spoedeisende Hulp-afdeling is ook hoger, omdat jongeren in dat geval soms weer naar huis gaan zonder dat ze langere tijd in het ziekenhuis blijven of door een kinderarts behandeld worden. Bij de behandeling door een kinderarts gaat het ook om jongeren in de jongere leeftijdscategorie (10 tot 17 jaar).
Korte termijn doelen Nota Gezondheidsbevordering 2013-2016
De gemeente Purmerend heeft, conform de eerste korte termijn doelstelling, een nalevingsonderzoek onder de verkooppunten van alcohol uitgevoerd in 2015, 2016 en 2017. De tweede korte termijn doelstelling is ook behaald. Deze doelstelling luidde dat ‘alle gemeenten (lees: de gemeente Purmerend) begin 2014 een plan van aanpak heeft vastgesteld om de naleving van verkoop van alcohol aan 16-minners te controleren en te handhaven’. Hier wordt gedoeld op het P- en H plan alcohol dat de gemeente Purmerend in 2014 heeft vastgesteld.
De derde korte termijn doelstelling luidde dat alle zwangere vrouwen in 2016 standaard informatie krijgen over de risico’s van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Navraag bij Verloskundigenpraktijk Purmerend, Verloskundig Centrum Waterland en Verloskundigenpraktijk Groei Purmerend heeft opgeleverd dat de verloskundigen standaard aan alle zwangere vrouwen informatie geven over de risico’s van alcoholgebruik tijdens de zwangerschap. Zo wordt bij Verloskundigenpraktijk Purmerend voedingsadvies gegeven en deelt men mee dat de zwangere vrouwen beter niet alcohol kunnen drinken, omdat niet duidelijk is wat de effecten zijn, wordt bij het Verloskundig Centrum Waterland en Verloskundigenpraktijk Groei Purmerend bij de intake gevraagd of de vrouwen alcohol drinken en wordt hen verteld dat ze geen alcohol moeten drinken.
Ook aan de overige korte termijn doelen is aandacht besteed. Brijder Jeugd en de GGD ZW hebben ingezet op alcoholpreventie op scholen in Purmerend. Zo heeft Brijder Jeugd, in samenwerking met de GGD ZW, de afgelopen jaren ouderavonden georganiseerd, heeft zij de oudercursus ‘help, mijn kind kan niet zonder’ aangeboden, PGO-gesprekken in groep 7 gehouden, adviesgesprekken gevoerd en zorg verleend aan jongeren die als gevolg van een alcoholvergiftiging zijn opgenomen in het ziekenhuis. Op de basisscholen en het voortgezet onderwijs is dus, conform de vierde, vijfde en zesde korte termijn doelstelling, extra aandacht gegeven aan alcoholmatiging en is voorlichting gegeven tijdens het PGO. Ook deze drie doelstellingen zijn daarom behaald. De GGD ZW heeft daarnaast een deel van de leerlingen die deelnamen aan de jeugdgezondheidsmonitor opgeroepen voor een gesprek, zodat ook de laatste korte termijn doelstelling is behaald.
De resultaten van de evaluatie, die hieronder samengevat worden besproken, kunnen als input worden gebruikt voor het nieuwe P- en H plan alcohol.
Uit de evaluatie blijkt dat we de afgelopen jaren hebben ingezet op vier verschillende thema’s, namelijk voorlichting en preventie, onderzoek naleving leeftijdsgrens verkoop, evenementen en toezicht en handhaving.
De GGD Zaanstreek-Waterland brengt middels de jeugdgezondheidsmonitor periodiek het alcoholgebruik van tweede- en vierdeklassers in kaart. In het P- en H plan alcohol 2014-2018 hadden we het doel gesteld dat het alcoholgebruik onder tweede- en vierdeklassers in 2016 ten opzichte van 2010 moest zijn afgenomen. Voor de evaluatie van deze doelstelling betekent dit dat de resultaten van de jeugdgezondheidsmonitor van 2016 vergeleken moeten worden met de resultaten van 2010. Uit de evaluatie is echter naar voren gekomen dat de jeugdgezondheidsmonitor 2016 niet vergeleken kan worden met de resultaten van 2010. Daarom kan niet worden geconcludeerd of deze doelstelling is bereikt. De cijfers geven niettemin reden tot zorg. Uit de cijfers blijkt namelijk dat een groep jongeren in Purmerend (veel) te veel alcohol drinkt.
In de evaluatie worden, kort samengevat, de volgende trends gesignaleerd:
de NIX18 boodschap lijkt nog niet op alle jongeren in Purmerend het gewenste effect te hebben. Uit de jeugdgezondheidsmonitor 2016 blijkt namelijk dat 35% van de 13 en 14-jarigen in Purmerend ooit een paar slokjes alcohol heeft gedronken, 9% ooit minimaal 1 glas alcohol heeft gedronken en dat 2,6% onlangs aan bingedrinken (minimaal 5 drankjes drinken bij 1 gelegenheid) heeft gedaan. Uit de jeugdgezondheidsmonitor blijkt verder dat 66% van de 15 en 16-jarigen in Purmerend ooit een paar slokjes alcohol heeft gedronken, 43% ooit minimaal 1 glas alcohol heeft gedronken en dat 23% onlangs aan bingedrinken heeft gedaan;
er zijn landelijke cijfers beschikbaar van het aantal jongeren dat met een alcoholvergiftiging is opgenomen in het ziekenhuis in de periode 2007 tot 2017. Landelijk is het aantal alcoholvergiftigingen in de periode 2007 tot 2017 verdrievoudigd (226 in 2007 en 671 in 2017). Uit onderzoek blijkt dat jaarlijks de meeste jongeren afkomstig zijn uit de regio’s Noord-Holland, Zuid-Holland en Noord-Brabant.
Op grond van de evaluatie worden de volgende aanbevelingen gedaan voor het P- en H plan alcohol 2019-2022:
in het P- en H plan alcohol 2019-2022 kan worden aangesloten bij de monitoring van het alcoholgebruik door minderjarigen door de GGD Zaanstreek-Waterland (hierna: GGD ZW), maar moet goed worden nagedacht over de wijze waarop eventuele doelstellingen ten aanzien van een afname van alcoholgebruik door minderjarigen worden geformuleerd;
aangezien alcoholverstrekkers het over het algemeen prettig vinden dat de gemeente met hen in gesprek gaat, is het aan te bevelen dat de gemeente, in samenwerking met Brijder Jeugd en de GGD ZW, ook in de toekomst het gesprek blijft aangaan met de ondernemers, verenigingen en organisatoren van evenementen en hen blijft wijzen op het belang van NIX18;
het onderzoek naar de naleving van de leeftijdsgrens is een nuttig instrument gebleken om niet alleen te meten hoe het met de naleving is gesteld, maar ook om de resultaten te gebruiken om het gesprek met de alcoholverstrekkers aan te gaan. Daarom wordt geadviseerd om in de periode 2019-2022 jaarlijks een nalevingsonderzoek uit te voeren;
er zijn (nog) geen cijfers bekend van het alcoholgebruik door Purmerendse jongeren in de leeftijdscategorie 18 tot 24 jaar. Aangezien het P- en H plan alcohol 2019-2022 ten doel zal hebben om alcoholgebruik door jongeren terug te dringen en in de wetenschap dat de hersenen gemiddeld tot het 24e levensjaar in ontwikkeling zijn, zou het verstandig zijn om het alcoholgebruik van deze doelgroep in kaart te brengen. Dan kunnen we onze interventies gerichter inzetten;
omdat relatief veel ouders uit Purmerend alcoholgebruik van hun kinderen tolereren, is het gewenst dat Brijder Jeugd en de GGD ZW ouders blijven voorlichten over de negatieve effecten van alcohol. Ouders hebben een belangrijke rol in het voorkomen en tegengaan van indrinken. Dit vereist extra aandacht in 2019-2022.
Bijlage 2 Overzicht alcoholverstrekkers Purmerend
Atletiekvereniging NEA Volharding Nuttig en Aangenaam Volharding |
|
Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland - Brandweerkazerne Purmerend |
|
Bijlage 3 Achtergrondinformatie samenhangende kaders
Algemene plaatselijke verordening Purmerend 2003
In de Apv zijn regels opgenomen met betrekking tot verboden drankgebruik op aangewezen openbare plaatsen, het exploiteren van een horecabedrijf, het exploiteren van een terras, het sluitingsuur van de horeca en regels ter voorkoming van oneerlijke mededinging bij paracommerciële rechtspersonen. Deze regels zijn opgenomen ter bescherming van de openbare orde, veiligheid, zedelijkheid en volksgezondheid.
Notitie Gezondheidsbevordering Purmerend 2018-2021
Op 28 juni 2018 heeft de gemeente Purmerend de notitie Gezondheidsbevordering 2018-2021 (zoals bedoeld in artikel 13, tweede lid, van de Wet Publieke Gezondheid) vastgesteld. Het doel van de notitie is gezondheidsbevordering voor alle inwoners van de gemeente Purmerend. De gemeente richt zich op acties en niet op de traditionele aanpak van percentages, streefcijfers en getallen.
In de Notitie Gezondheidsbevordering richt de gemeente zich onder andere op het terugdringen van alcoholgebruik. In het plan maakt de gemeente bekend dat zij de komende periode gaat onderzoeken wat er op het gebied van alcohol speelt en wat er nodig is. Samen met scholen en ouders zal gekeken worden hoe meer grip op de situatie kan worden gekregen. Hierbij wordt naast het toezicht en handhaving aandacht besteed aan preventieve maatregelen, zoals voorlichting geven en gesprekken met ouders aangaan om een passende aanpak te ontwikkelen. Daarnaast zal een jeugdverpleegkundige van de GGD ZW aan alle ouders en verzorgers van kinderen in de groepen 7 van basisscholen voorlichting geven over alcohol en roken (Niet drinken/Niet roken). Alle kinderen van de groepen 7 kunnen daarnaast meedoen aan een prijsvraag. Zij moeten een slogan bedenken om niet drinken en niet roken aan te moedigen.
Maatschappelijk Beleidskader 2012
In het Maatschappelijk Beleidskader 2012 vindt een herijking plaats van uitgangspunten voor de diverse beleidsvelden in het maatschappelijke domein, te weten zorg & welzijn, (arbeids)participatie, sport, kunst & cultuur, onderwijs en voorschoolse voorzieningen. Het vervangt, voor zover mogelijk, beleidsnota's of visies. Waar dit niet mogelijk is vormt het beleidskader het fundament waarop nieuwe nota’s en visies worden gebaseerd. Dit kader is richtinggevend voor wat de gemeente Purmerend samen met maatschappelijke partners de komende jaren voor Purmerendse inwoners nastreeft op sociaal en maatschappelijk gebied. Het document is opgebouwd uit drie delen: het maatschappelijk kader, de maatschappelijke opgaven en de veranderagenda.
Voor het P- en H plan is maatschappelijke opgave 1a relevant. Deze opgave luidt: ‘een gezonde geest in een gezond lichaam (gezondheid en sport)’. De opgave is vertaald naar vier subopgaven, waaronder: mensen maken gezonde keuzes. Een ambitie bij deze subopgave luidt dat de gemeente Purmerend problematisch middelengebruik wil terugdringen.
Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2019
In de Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2019 worden de bestuurlijke uitgangspunten en beleidskeuzes over de regelgeving op het gebied van het omgevingsrecht, Apv en bijzondere wetten (waaronder alcoholverstrekking in het kader van de DHW) beschreven. Op basis van deze uitgangspunten, beleidskeuzes en een uitgevoerde omgevingsanalyse zijn prioriteiten en operationele doelstellingen voor de vergunningverlening, toezicht en handhaving geformuleerd.
In de nota wordt ook beschreven op welke wijze de gemeente Purmerend ervoor zorgdraagt dat wet- en regelgeving wordt nageleefd. De gemeente Purmerend wil een veilige, schone en gezonde woon-, werk- en leefomgeving voor haar burgers en bedrijven. Dat wil de gemeente bereiken door de duurzaamheid, veiligheid en leefbaarheid te vergroten en te waarborgen. Belangrijke waarden hierbij zijn 'schoon, heel, gezond en veilig'. Om deze waarden te bereiken kiest de gemeente Purmerend ervoor om te redeneren vanuit oplossingen, een risicogerichte benadering, wijkgericht toezicht, integrale handhaving en maatwerk bij sanctioneren.
In het productenboek vergunningverlening is een volledige lijst opgenomen met betrekking tot het verlenen/accepteren van vergunningen, meldingen, ontheffingen, vrijstellingen en toestemmingen op grond van bijzondere wetten. Hierbij gaat het onder andere om de ontheffing van het verbod om zonder drank- en horecavergunning zwak alcoholische dranken te schenken.
Uitvoeringsprogramma Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving
Jaarlijks stelt de gemeente Purmerend middels een uitvoeringsprogramma vast welke activiteiten zij voor het komende jaar gaat ontplooien op het terrein van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Het uitvoeringsprogramma is een uitwerking van de Nota Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving 2016-2019.
Voor de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) is het opstellen van een dergelijk uitvoeringsprogramma een wettelijke verplichting. Er is echter besloten dat de gemeente Purmerend verder gaat dan wat wettelijk verplicht is, door ook de overige taken zoals het toezicht en de handhaving van de Apv en de bijzondere wetten (waaronder de DHW) in het uitvoeringsprogramma op te nemen. Op deze wijze is er een samenhangend programma waarin de taken integraal kunnen worden uitgevoerd. In dit uitvoeringsprogramma wordt jaarlijks uiteengezet in welke mate handhavingscapaciteit wordt ingezet op de DHW, horecagerelateerde Apv-artikelen en de Wet op de Kansspelen. In 2015 heeft het uitvoeringsprogramma een nieuwe opzet gekregen en is ook het onderdeel vergunningverlening opgenomen. Hiermee wordt een nader invulling gegeven aan de kwaliteitscriteria voor vergunningverlening, toezicht en handhaving, zoals die in de wet VTH worden opgenomen.
Nota uitvoeringsregels handhaving Horeca en Alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018
Nadat vergunningen en toestemmingen op grond van de bijzondere wetten zijn verleend, vindt hierop controle plaats. In de Nota uitvoeringsregels handhaving Horeca en Alcoholverstrekkers Purmerend 2015-2018 is een eenduidig en uniform afwegingskader voor de handhaving van de horeca en alcoholverstrekkers neergelegd. Concreet betekent dit dat alle overtredingen behoudens een aantal uitzonderingen (in geval van aantoonbaar verwijtbaar handelen en in geval van overtredingen met acuut gevaar) volgens een 3 stappenplan worden afgehandeld: eerst een waarschuwing, daarna het uitspreken van het voornemen tot aanschrijving van een sanctie en tot slot het opleggen van een sanctie. Om tot een zo groot mogelijk nalevingsgedrag te komen, kunnen er verschillende bestuursrechtelijke sancties worden ingezet.
In beginsel worden alleen bestuursrechtelijke sancties ingezet. Bepaalde overtredingen worden strafrechtelijk afgedaan door het OM. Alleen in uitzonderlijke gevallen wordt ook gehandhaafd met toepassing van de Wet economische delicten. In de nota zijn tevens drie handhavingsmatrices opgenomen.
De nota heeft een looptijd tot en met 2018. Naar verwachting zal eind 2018 een nieuwe Nota uitvoeringsregels handhaving Horeca en Alcoholverstrekkers Purmerend 2019-2022 aan het bestuur ter vaststelling worden aangeboden.
Op 19 september 2013 heeft de burgemeester van Purmerend besloten om beleidsregels voor evenementen vast te stellen. Omdat de gang van zaken rond evenementen voor zowel de gemeente, de bezoekers als de organisatoren onvoldoende op elkaar zijn afgestemd, is ervoor gekozen om een evenementenbeleid tot stand te brengen. In het evenementenbeleid wordt een onderscheid gemaakt tussen vergunningplichtige en meldingsplichtige evenementen. Ook zijn nadere regels opgenomen over evenemententerreinen, de evenementenkalender, coördinatie, faciliteiten, communicatie en verkeer. Tevens gelden voor braderieën, markten, vrijmarkten en circussen specifieke regels.
In het Horecaconvenant Purmerend 2013 hebben de gemeente, politie, Koninklijke Horeca Nederland, afdeling Purmerend en horecaondernemers afspraken gemaakt om tot een zo veilig mogelijk uitgaansklimaat te komen. Het is een zogenaamde inspanningsovereenkomst. De juridische grondslag voor de handhaving van de in het convenant opgenomen afspraken wordt gevormd door de bepalingen van de DHW, de Wet op de Kansspelen, de Apv en de voorschriften van de exploitatievergunning en ontheffing sluitingsuur. Handhaving van overtreding(en) van overlastgerelateerde feiten zal plaatsvinden overeenkomstig de sanctiestrategie van de Nota VTH 2016-2019.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-107660.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.