Gemeenteblad van Altena
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 10502 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Altena | Gemeenteblad 2019, 10502 | Overige besluiten van algemene strekking |
Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Altena houdende regels omtrent afvalstoffen Uitvoeringsbesluit Afvalstoffenverordening Altena 2019
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In dit uitvoeringsbesluit wordt verstaan dan wel mede verstaan:
Artikel 3. Afzonderlijke inzameling
De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden op grond van artikel 7, eerste lid, van de verordening vastgesteld:
oud papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;
Op grond van artikel 7, eerste lid, van de verordening wordt voor de onderstaande categorieën van afvalstoffen de inzamelfrequentie vastgesteld:
groente-, fruit- en tuinafval: dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, beperkt is van omvang en apart wordt ingezameld. Voor zover dit wordt aangeboden door middel van een groene gft container met een inhoud van 140 of 240 liter op de kenbaar gemaakte inzameldag.
huishoudelijk restafval: afval afkomstig uit particuliere huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3 van de verordening. Voor zover dit wordt aangeboden door middel van een grijze restafval container met een inhoud van 140 of 240 liter op de kenbaar gemaakte inzameldag.
Als gevolg van feestdagen alsmede aanpassingen in het inzamelprogramma kunnen er in de vastgestelde frequentie incidenteel wijzigingen voorkomen. Het definitieve inzamelprogramma wordt kenbaar gemaakt via de afval-app en op verzoek analoog toegestuurd.
Artikel 4. Aanwijzing inzamelmiddelen- en voorzieningen
Op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening worden de volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen aangewezen:
Artikel 5. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Krachtens artikel 10, eerste lid, van de verordening stelt het college de volgende regels voor het gebruik van de van gemeentewege verstrekte inzamelmiddelen:
de gebruiker van een perceel dient zich onverwijld tot de gemeente te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel;
indien vermissing of beschadiging van het inzamelmiddel te wijten is aan onzorgvuldig handelen van de gebruiker, wordt voor vervanging het daarvoor vastgestelde tarief in rekening gebracht.
De kosten worden jaarlijks in de Verordening reinigingsheffing vastgesteld en op de gemeentelijke website vermeld;
Krachtens artikel 10, eerste lid, van de verordening stelt het college de volgende regels omtrent de plaats en wijze waarop huishoudelijke afvalstoffen moeten worden aangeboden:
het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in containers dient ordelijk te geschieden door plaatsing van de container op het voetpad, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een voetpad, aan de kant van de openbare weg, dan wel op een inzamel- of clusterplaats, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd. De PD-zakken dienen zoveel als mogelijk te worden aangeboden aan de hiervoor bestemde haken;
de gemeente Altena, of namens deze de inzameldienst, is bevoegd een inzamelvoorziening, zijnde een ondergrondse- of bovengrondse verzamelcontainer, te voorzien van een milieupas/registratiesysteem waarmee een groep gebruikers van bepaalde percelen toegang krijgt tot deze verzamelcontainer. Uitsluitend bewoners van het perceel waarop de milieupas of toegangssleutel is geregistreerd mogen gebruikmaken van de betreffende inzamelvoorziening. Het is niet toegestaan een toegangspas of -sleutel uit te lenen of af te geven aan derden;
bij de afgifte van afvalstoffen op het afvaldepot zijn de acceptatievoorwaarden van toepassing zoals vermeld op de website van de gemeente. Voorts wordt in ieder geval radioactief afval niet geaccepteerd op het afvalbrengpunt evenals als zodanig herkenbaar bedrijfsafval. Jaarlijks worden de vastgestelde tarieven gepubliceerd in de Verordening Reinigingsheffing en op de website van de gemeente;
papier en karton moet worden aangeboden in het door de gemeente beschikbaar gestelde inzamelmiddel zoals bedoeld in artikel 4 onder e. van dit besluit. Wanneer hiervan geen gebruik wordt gemaakt, dan moet papier en karton goed hanteerbaar verpakt worden (gebundeld met een touw of aangeboden in dozen). De bundel dient voor één persoon hanteerbaar te zijn. Het papier en karton mag niet met ijzerdraad worden gebundeld en niet zwaarder dan 25 kilogram wegen.
Artikel 6. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden
Het college stelt de volgende regels vast op grond van artikel 10, eerste lid, van de verordening:
bewoners die gebruik maken van gemeenschappelijke inzamelvoorzieningen staat het vrij om daarvan op elk door hen gewenst tijdstip gebruik te maken, mits als gevolg daarvan geen geluids- en/of andere overlast naar omwonenden wordt veroorzaakt. In verband met geluidhinder mogen glasbakken alleen tussen 7.00 en 20.00 worden gebruikt;
Artikel 7. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen
Als het voor de inzameldienst door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamelplaatsen te bereiken, kunnen op grond van artikel 16 van de verordening, door de gemeente voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamelplaatsen worden aangewezen, welke worden bekendgemaakt in het huis-aan-huisblad en/of de gemeentelijke website.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-10502.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.