Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 102701 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2019, 102701 | Overige besluiten van algemene strekking |
Aanwijzing ligplaatsen voor LNG-bunkeren met een LNG-bunkerschip (de LNG-bunkerkaart), gemeente Amsterdam
Het Collegebesluit van 11 december 2018, ZD2018-007683, waarbij de havenmeester van Amsterdam namens Burgemeester en Wethouders is gemandateerd voor het nemen van besluiten op grond van de wijziging van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012 en het Havenreglement Noordzeekanaalgebied 2012 als hiervoor bedoeld, waaronder het besluit als bedoeld in het ingevoegde artikel 4.6b van de Regionale Havenverordening Noordzeekanaalgebied 2012. (Mandaatbesluit in Gemeenteblad van de gemeente Amsterdam, nr. 77358, 02 April 2019)
Er bij de onderhavige aanwijzing rekening is gehouden met de aspecten externe veiligheid en nautische veiligheid in relatie tot de gevaarseigenschappen van LNG en de daarmee uitgevoerde handelingen, zoals de temperatuur van de LNG, de gehanteerde pompsnelheden, de maximale duur van de activiteit per ligplaats respectievelijk de aard van en nautische positionering van de ligplaats;
Als ligplaatsen, waar LNG-bunkeringen met een LNG-bunkerschip kunnen plaatsvinden, aan te wijzen de locaties zoals in groen aangegeven op de bijlage “plattegrond LNG-bunkerligplaatsen”;
Aan de uitvoering van een LNG-bunkering op een aangewezen ligplaats zoals vermeld onder I) zijn de volgende algemene voorschriften verbonden:
Het besluit wordt gepubliceerd in het Gemeenteblad, afdeling 3B en treedt in werking op de dag na publicatie.
Bijlage: plattegrond LNG-bunkerligplaatsen ex artikel 4.6b behorende bij besluit 10/RHN/2019
Namens het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam,
Ingevolge de Algemene Wet Bestuursrecht kan een belanghebbende binnen zes weken na bekendmaking bezwaar maken tegen dit besluit door het indienen van een bezwaarschrift. Het bezwaarschrift dient te worden gericht aan Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, Postbus 202, 1011 PN Amsterdam.
Het bezwaarschrift dient te worden ondertekend en bevat ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, alsmede de gronden van het bezwaar. Indien u er voor kiest om u te laten vertegenwoordigen, verzoeken wij u om een machtiging te (laten) overleggen.
Het indienen van een bezwaar heeft geen schorsende werking. Indien onverwijlde spoed dit vereist kan, hangende de bezwaarschriftenprocedure, een schorsing of voorlopige voorziening worden gevraagd van de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Amsterdam, Sector Bestuursrecht Algemeen, Parnassusweg 226, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. Hieraan zijn griffiekosten verbonden.
In dit besluit worden de ligplaatsen in de haven aangewezen waar schepen gebunkerd kunnen worden met LNG, dat is liquefied natural gas, met een LNG-bunkerschip.
LNG wordt door de schepen in toenemende mate toegepast als schoner alternatief voor andere fossiele brandstoffen. LNG is zuiniger en heeft minder emissies bij verbranding.
Gebleken is dat de overslag van LNG veilig kan en er een toenemende vraag is naar LNG als brandstof voor de scheepvaart.
De risiconormen voor externe veiligheid voor bedrijven met gevaarlijke stoffen zijn wettelijk vastgelegd in het Besluit externe veiligheid inrichtingen kortweg Bevi. Het Bevi heeft als doel zowel individuele als groepen burgers een minimum-beschermingsniveau te garanderen tegen een ongeval met gevaarlijke stoffen. Primair verplicht het Bevi de bevoegd gezagen (gemeenten en provincies) afstand te houden tussen gevoelige (kwetsbaar of beperkt kwetsbaar) objecten en risicovolle bedrijven.
Risicovolle LNG-activiteiten die op het water plaatsvinden binnen een havengebied en niet binnen een inrichting, zoals ship-to-ship (STS) bunkeren, vallen niet onder het Bevi. Er is geen juridisch kader voor het berekenen van de risico’s voor deze activiteiten. De normen in het Bevi kunnen uiteraard wel toegepast worden voor de LNG-activiteiten, indien de risico’s op een vergelijkbare wijze berekend worden als voor een inrichting. Op deze wijze kan het College invulling geven aan de ruimtelijke ordening door de minimale afstand te bepalen tussen de gevoelige objecten en de risicovolle LNG-activiteit. Op deze manier wordt een minimum-beschermingsniveau gegarandeerd.
Havenbedrijf Amsterdam heeft namens het College van B&W op basis van de Bevi-normen een zogeheten ‘LNG toolkit’ ontwikkeld waarmee het externe risico dat verbonden is aan verschillende (voorziene) LNG-activiteiten in het Amsterdamse havengebied in kaart wordt gebracht. In de toolkit zijn alle mogelijke risicoscenario’s beoordeeld.
Bij de ontwikkeling van de toolkit zijn ook de ODNZKG en de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland betrokken.
In de toolkit zijn externe veiligheidsafstanden (10-6/jaar plaatsgebonden risicoafstanden) als functie van de jaarlijkse duur LNG-bunkerscenario’s berekend. De afstanden geven inzicht in het risicoprofiel van een LNG-bunkering en worden gebruikt bij de selectie van geschikte locaties vanuit het perspectief van externe veiligheid. Per locatie kan zo worden bepaald of LNG overslag past binnen de geldende veiligheidscontouren.
De aangegeven groene ligplaatsen op de kaart hebben de minimaal vereiste veiligheidsafstand tot kwetsbare objecten of de veiligheidscontour in de scenario’s:
Ligplaatsen die op de kaart niet zijn aangewezen, zijn niet per definitie ongeschikt om een LNG-bunkering te laten plaatsvinden; met een lager debiet zal het vaak wel passen binnen de berekende afstanden in de LNG-toolkit.
Indien een rederij toch een schip wil laten bunkeren op een op deze kaart niet aangegeven ligplaats, kan ontheffing worden aangevraagd. De Regionale Havenverordening voorziet in die mogelijkheid in artikel 4.6b, lid 4. Bij die ontheffing zal met behulp van de LNG-toolkit worden bepaald of het schip in aanmerking komt voor een ontheffing.
In afwijking van het gebruik van de LNG-toolkit als generiek toetsingskader voor het aanwijzen van een locatie, waar schepen gebunkerd worden met LNG door een LNG-bunkerschip, kan een specifieke veiligheidsstudie voor die locatie dienen als onderbouwing. Voor die individuele ligplaatsen zal de havenmeester een apart aanwijzingsbesluit besluit nemen.
Er zal een half-jaarlijkse monitor plaatsvinden en de veranderingen in de omgeving (aansluiting op bestemmingsplan aan land) zullen permanent worden beschouwd, zodat wanneer noodzakelijk tijdig aanpassingen aan de toegestane LNG-bunkeringen op de locatie kunnen worden doorgevoerd via een herzien besluit. Ook de totale duur van de LNG-bunkeringen zal worden meegenomen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2019-102701.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.