Wijzigingsbesluit Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 - 1e wijziging

De burgemeester en het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, ieder voor zover het zijn eigen bevoegdheid betreft;

gelet op afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht;

gelet op de artikelen 160, 168 en 171 van de Gemeentewet;

gelet op artikel 60 van boek 3 van het Burgerlijk Wetboek;

gelet op het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019

besluit/besluiten:

 

Vast te stellen het volgende Wijzigingsbesluit Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 - 1 e wijziging .

Artikel I

Artikel 2 lid 3 wordt als volgt gewijzigd vastgesteld:

Aan de portefeuillehoudend wethouder wordt gemandateerd: het nemen van de beslissing op bezwaar als bedoeld in artikel 7:12 van de Algemene wet bestuursrecht, in die gevallen waarin Kamer II van de commissie voor de bezwaarschriften belast is met de advisering, met uitzondering van die gevallen waarin het college zelf het besluit waartegen het bezwaar zich richt heeft genomen.

 

Artikel II

Aan artikel 2 wordt een nieuw lid 6 toegevoegd luidend als volgt:

Aan de portefeuillehoudend wethouder wordt gemandateerd: de bevoegdheid tot het instellen van hoger beroep in die gevallen waarin Kamer II van de commissie voor de bezwaarschriften belast is met de advisering, met uitzondering van die gevallen waarin het college zelf het besluit waartegen het beroep zich richt heeft genomen.

Artikel III

Artikel 5 lid 1 wordt als volgt gewijzigd vastgesteld:

Klachtafhandeling in het kader van titel 9.1 van de Algemene wet bestuursrecht wordt als volgt gemandateerd:

  • a.

    klachten over medewerkers worden behandeld door hun afdelingsmanager;

  • b.

    klachten over medewerkers, die niet tot een specifieke afdeling behoren, worden behandeld door een directeur of de gemeentesecretaris;

  • c.

    klachten over afdelingsmanagers worden behandeld door een directeur;

  • d.

    klachten over directeuren worden behandeld door de gemeentesecretaris;

  • e.

    klachten over de gemeentesecretaris worden behandeld door de burgemeester;

  • f.

    klachten over een door het college of de burgemeester ingestelde commissie, het college of hun individuele leden worden behandeld door de burgemeester;

  • g.

    klachten over de burgemeester worden behandeld door de loco-burgemeester.

Artikel IV

Artikel 7 leden 1 en 2 worden als volgt gewijzigd vastgesteld:

  • 1.

    Bij afwezigheid van een afdelingsmanager worden de aan hem toekomende bevoegdheden uitgeoefend door een andere afdelingsmanager.

  • 2.

    Bij afwezigheid van een directeur worden de aan hem toekomende bevoegdheden uitgeoefend door een andere directeur.

Artikel V

Bijlage 1 bij het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 wordt als volgt gewijzigd vastgesteld.

 

Onder de opgenomen beperkingen (“De gemandateerde is beperkt bevoegd om in mandaat te besluiten, als volgt:”) wordt de beperking ten aanzien van “het aangaan van financiële verplichtingen” gewijzigd:

 

 

Het aangaan van financiële verplichtingen.

 

  • Met een totaal gemoeid bedrag gedurende de totale looptijd vanaf € 100.000,00 tot en met € 500.000,00 (exclusief BTW):

 

- Afdelingsmanager met schriftelijke goedkeuring van een directeur of de gemeentesecretaris

- Directeur met schriftelijke goedkeuring van de gemeentesecretaris

- Gemeentesecretaris met schriftelijke goedkeuring van een directeur

 

  • Ondermandaat naar medewerkers (onder-ondermandaat) kan van € 0,00 tot en met maximaal € 100.000,00 (exclusief BTW) worden verleend.

 

  • Boven € 500.000,00 (exclusief BTW) geldt geen mandaat, behoudens het volgende:

  • Personeel en organisatie:

  • Afdelingsmanagers zijn - mits handelend binnen hun formatieruimte en hun beschikbare bijbehorende budgettaire ruimte - zelfstandig en onbeperkt bevoegd. Bij onvoldoende formatieruimte en beschikbare bijbehorende budgettaire ruimte is de gemeentesecretaris onbeperkt bevoegd.

  •  

  • De afdelingsmanager Grondzaken en Vastgoed is ten aanzien van de verkoop van bouwgrond en de verdere afhandeling daarvan zelfstandig bevoegd tot en met een gemoeid bedrag van

  • € 500.000,00 (exclusief BTW), mits met inachtneming van het grondprijzenbeleid en de daarbij horende gebruikelijke voorwaarden.

 

  • Indien het college zelf heeft besloten tot het aangaan van de oorspronkelijke financiële verplichting (bijvoorbeeld een raamcontract, of een overeenkomst met verlengingsmogelijkheden) dan zijn afdelingsmanagers, directeuren of gemeentesecretaris zelfstandig en zonder verdere goedkeuring bevoegd tot het aangaan van nadere financiële verplichtingen binnen het kader en op grond van die oorspronkelijke verplichting.

 

Artikel VI

In de toelichting op het Algemeen mandaatbesluit Ede 2019 vervalt de toelichting op artikel 7.

A rtikel VII

Dit besluit treedt in werking op de dag na die van bekendmaking.

 

Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders d.d. 23 april 2019, zaaknummer 108890.

 

 

De burgemeester,

mr. L.J. Verhulst

burgemeester en wethouders,

drs. P.C.M. van Elteren

secretaris

mr. L.J. Verhulst

burgemeester.

Naar boven