Gemeenteblad van Voorschoten
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Gemeenteblad 2018, 97800 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Voorschoten | Gemeenteblad 2018, 97800 | Beleidsregels |
Beleidsregels re-integratie Participatiewet gemeente Voorschoten 2017
[Tekstplaatsing voor opname in de decentrale regelingenbank (lokale wet- en regelgeving op www.overheid.nl) van het met een zakelijke mededeling in Gemeenteblad 2018, 17745 bekendgemaakte besluit.]
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Voorschoten;
gelet op de Participatiewet, het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen en de Re-integratieverordening Participatiewet gemeente Voorschoten 2017;
De werkgever overlegt binnen 3 maanden na beëindiging van het dienstverband, maar uiterlijk 15 maanden na het verstrekken van de werkgeverscheque salarisgegevens van de werknemer over de betreffende periode en verklaart of deze nog in loondienst is, dan wel per wanneer het dienstverband is beëindigd, en de reden van beëindiging.
Bij verhuizing vanuit een andere gemeente vindt in beginsel geen voortzetting van de door de andere gemeente verstrekte werkgeverscheque plaats. Wanneer de andere gemeente echter de werkgeverscheque niet verstrekt voor de periode na de verhuizing, kan het college, de werkgeverscheque naar rato vergoeden, indien het nalaten van de vergoeding zou leiden tot grote onbillijkheden.
De premie zoals bedoeld in artikel 20 van de Re-integratieverordening Participatiewet 2017 bedraagt € 750,00. De betaling van de uitstroompremie geschiedt éénmalig na overleg van de loonstrook over de 6e maand van het dienstverband, binnen de door het college gestelde termijn.
Artikel 5 - Persoonsgebonden re-integratiebudget
Het persoonsgebonden re-integratiebudget wordt betaalbaar gesteld na ondertekening van het contract door belanghebbende, de uitvoerder en de consulent Werk. De rekeningen worden door de opdrachtnemer rechtstreeks naar de gemeente verstuurd en vervolgens door de gemeente rechtstreeks betaald aan de betreffende opdrachtnemer.
Artikel 7 - Onkostenvergoeding kinderopvang en anderszins
De onkostenvergoeding kinderopvang wordt toegekend voor zover deze kosten noodzakelijk worden geacht voor de re-integratie en niet (volledig) kunnen worden vergoed uit een voorliggende voorziening. Indien belanghebbende geen of niet volledig aanspraak maakt op een voorliggende voorziening, wordt er geen onkostenvergoeding vertrekt door het college.
Artikel 8 - Ontheffing van arbeidsplicht en tegenprestatie
De beslissing van de gemeente om op grond van dringende redenen over te gaan tot ontheffing van de arbeidsplicht zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder a, van de wet of de verplichting tot het verrichten van een tegenprestatie naar vermogen zoals bedoeld in artikel 9, eerste lid, onderdeel c, van de wet is maatwerk. Het college maakt een afweging op basis van belastbaarheid en belasting.
Artikel 9 - Begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorzieningen (Wsw)
Mensen die al op 31 december 2014 op basis van de Wsw Begeleid Werken werken, houden garantie op een baan wanneer het contract Begeleid Werken buiten hun toedoen wordt beëindigd. Ze worden dan met voorrang opnieuw aangemeld bij de sociale werkvoorziening. Bij voorkeur wordt de medewerker bemiddeld naar een dienstverband op basis van Begeleid Werken en als dat niet lukt in dienst genomen middels een reguliere arbeidsovereenkomst Wsw.
Mensen met een Wsw-dienstbetrekking worden ook na ingang van de Participatiewet per 1 januari 2015 gestimuleerd om een Begeleid Werken dienstbetrekking te accepteren. Om dit te bevorderen wordt gegarandeerd dat deze personen weer in dienst genomen worden op basis van een Wsw-dienstbetrekking, wanneer de Begeleid Werken dienstbetrekking vanwege onvrijwillige werkloosheid eindigt.
Overeenkomstig de regeling van voor de inwerkingtreding van de Participatiewet, zullen de bij de nieuwe functie horende arbeidsvoorwaarden (incl. salaris op basis van het minimumloon) van toepassing zijn. Men heeft in dit geval geen recht of garantie op salaris en arbeidsvoorwaarden, zoals die bij de vorige functie van toepassing waren.
Bij verhuizing naar een andere gemeente binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal (Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Voorschoten, Wassenaar) of de arbeidsmarktregio Haaglanden (Den Haag, Delft, Rijswijk, Midden-Delfland, Westland) blijft de belanghebbende zoveel mogelijk het afgesproken traject volgen. De trajectkosten zijn voor rekening van de vertrekgemeente. Dat geldt ook voor eventuele kosten voor kinderopvang die vergoed worden voor de duur van het traject, voor zover de kinderopvang ongewijzigd wordt voortgezet en de andere nieuwe gemeente deze kosten niet vergoedt.
Artikel 11 - Ten onrechte verkregen vergoedingen.
Wanneer blijkt dat een re-integratievergoeding, in welke vorm dan ook geheel of gedeeltelijk ten onrechte is verstrekt, kan het college bepalen deze kosten als onverschuldigde betaling zoals genoemd in art 6.203 BW terug te vorderen.
Artikel 12 - Hardheidsclausule
Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van een belanghebbende afwijken van de bepalingen in deze beleidsregels, indien strikte toepassing ervan tot onbillijkheden van zwaarwegende aard zou leiden.
Artikel 13 - Onvoorziene situaties
In gevallen waarin de bepalingen van deze beleidsregels niet voorzien, neemt het college een besluit, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij vergelijkbare situaties met inachtneming van alle omstandigheden van een belanghebbende.
Bijlage 1 Artikelsgewijze toelichting
Artikel 1 - Werkstage of proefplaatsing
Een werkstage of proefplaatsing geeft belanghebbende de mogelijkheid werkervaring op te doen. Tijdens een proefplaatsing werkt de kandidaat met behoud van de uitkering op proef bij een werkgever. De proefplaatsing kan voorafgaand aan een arbeidsovereenkomst worden ingezet.
Lid 1 bepaalt dat het college een werkstage of proefplaatsing aanbiedt voor de duur van 1 maand als iemand binnen 3 maanden regulier aan het werk kan. De werkstage of proefplaatsing wordt 2 maanden aangeboden als de verwachting is dat iemand binnen 3 tot 18 maanden aan de slag kan. Lid 3 bepaalt dat dat een proefplaatsing voor een kandidaat met maximaal 3 maanden kan worden verlengd als de loonwaardemeting niet binnen 2 maanden kan worden verricht.
Een werkgever kan geen gebruik maken van een proefplaatsing indien de werknemer hieraan voorafgaand werkzaam is geweest bij dezelfde werkgever in het kader van een leerwerkplek/arrangement (lid 4).
In lid 5 is bepaald dat de proefplaatsing die in combinatie met scholing of opleiding wordt aangeboden langer kan duren dan de gestelde termijnen in lid 1 en 2 van dit artikel. De proefplaatsing kan echter niet langer duren dan de scholing of opleiding.
Het college kan een werkgeverscheque aan een werkgever verstrekken die een arbeidsovereenkomst sluit met een werknemer die een grote afstand tot de arbeidsmarkt heeft. Lid 1 bepaalt dat een werkgeverscheque alleen kan worden toegekend indien er sprake is van een dienstverband voor de duur van minimaal 3 maanden met een omvang van minimaal 12 uur per week. De hoogte van de cheque bedraagt bij een overeenkomst van 36 uur per week voor minimaal 12 maanden € 4.500, -. Het bedrag wordt naar rato bijgesteld bij een korter dienstverband en bij minder arbeidsuren per week (lid 3). Voor de omvang geldt hierbij een minimum van 12 uur per week. De werkgeverscheque wordt niet toegekend indien er sprake is van minder dan 12 arbeidsuren per week.
Lid 4 bepaalt dat de werkgever binnen 3 maanden na afloop van een tijdelijk dienstverband, maar uiterlijk 15 maanden na het verstrekken van de werkgeverscheque salarisgegevens van de werknemer overlegt betreffende de periode waarvoor de cheque is toegekend. Daarnaast dient de werkgever kenbaar te maken of betreffend persoon nog steeds in dienst is en als dit niet het geval is, wat de reden hiervoor is.
Lid 5 bepaalt dat wanneer er sprake is van verhuizing naar een andere gemeente in de periode waarvoor de werkgeverscheque is toegekend, deze door het college voor de volledige periode wordt uitbetaald. Indien belanghebbende verhuist vanuit een andere gemeente dan vindt en er in beginsel geen doorbetaling plaats van de werkgeverscheque die door de andere gemeente is toegekend. Het college kan besluiten alsnog de betaling van de niet verstrekte werkgeverscheque voor de periode na verhuizing voort te zetten als dit anders tot grote onwenselijkheden zal leiden (lid 6).
Een uitstroompremie kan door het college worden toegekend aan een persoon die langdurig werkloos is geweest, duurzaam uitstroomt naar regulier werk en daardoor geen recht meer heeft op bijstand. In de re-integratieverordening Participatiewet is de doelgroep bepaald. De uitstroompremie wordt in 1 termijn uitbetaald en de hoogte bedraagt voor iedereen die behoort tot de doelgroep € 750,-.
Artikel 4 - Vrijlating inkomen
Het college past een inkomensvrijlating toe als dit bijdraagt aan de arbeidsinschakeling van belanghebbende. De termijn en de hoogte van de vrijlating is geregeld in landelijke wetgeving. In lid 2 is bepaald dat de vrijlating niet wordt toekend als het illegale inkomen betreft, de inkomsten niet tijdig zijn gemeld of als er opnieuw een beroep wordt gedaan op bijstand binnen een periode van 12 maanden na het beëindigen van de bijstandsuitkering waarin de inkomensvrijlating werd toegepast.
In lid 4 is bepaald dat de inkomensvrijlating slechts eenmaal kan worden toegepast in een uitkeringsperiode. Hierbij is het niet van belang hoelang de uitkeringsperiode duurt.
Artikel 5 - Persoonsgebonden re-integratiebudget
Het college kan een persoonsgebonden re-integratiebudget toekennen als dit bijdraagt aan het vergroten van de kans op arbeidsinschakeling. Het toekennen gebeurt op aanvraag van belanghebbende en alleen indien het college van mening is dat een persoonsgebonden re-integratiebudget in die mate bijdraagt aan het vergroten van de kans op arbeidsinschakeling dat het de kosten rechtvaardigt (lid 1 en 2). In artikel 3 is opgenomen dat het persoonsgebonden re-integratiebudget maximaal € 5.000,- bedraagt en inclusief alle bijkomende kosten is. Rekeningen worden door uitvoeringsorganisaties ingediend bij de gemeente.
Lid 4 bepaalt dat het persoonsgebonden re-integratiebudget wordt betaald na ondertekening van het contract. Rekeningen door de opdrachtnemer worden rechtstreeks naar de gemeente verstuurd en door de gemeente rechtstreeks betaald aan de betreffende opdrachtnemer.
Artikel 6 - Onkostenvergoeding reiskosten
Reiskosten worden vergoed voor reizen die belanghebbende moet afleggen om deel te nemen aan een re-integratietraject dat plaatsvindt buiten de gemeente. Reiskosten die worden gemaakt voor een afspraak met de consulent Werk van de gemeente komen niet in aanmerking voor een vergoeding. Re-integratietrajecten worden inclusief reiskostenvergoeding door de gemeente ingekocht. Dit betekent dat de reiskostenvergoeding wordt uitgevoerd door het bedrijf waar belanghebbende het re-integratietraject volgt. De vergoeding is gelijk aan de kosten voor het openbaar vervoer. Hiervan kan worden afgeweken indien belanghebbende niet in staat is met het openbaar vervoer te reizen. In dat geval bedraagt de vergoeding € 0,19 per kilometer enkele reis.
Artikel 7 - Onkostenvergoeding kinderopvang en anderszins
Het college kan kosten voor kinderopvang vergoeden. Lid 1 bepaalt dat deze door het college alleen worden vergoed als kinderopvang noodzakelijk is voor de re-integratie en de kosten niet uit andere voorliggende voorzieningen kan worden vergoed. Belanghebbende dient bewijstukken van de kosten van de kinderopvang en van de aanspraak op voorliggende voorzieningen te overleggen.
Lid 3 bepaalt dat er naast kosten voor de kinderopvang ook andere kosten vergoed kunnen worden. Dit is alleen het geval indien deze kosten noodzakelijk zijn voor de re-integratie. Het college bepaalt op welke manier de gemaakte kosten moeten worden aangetoond.
Artikel 8 - Ontheffing van arbeidsplicht en tegenprestatie
Ontheffing van de arbeidsverplichting of de verplichting tot het leveren van een tegenprestatie kan worden toegekend indien er sprake is van dringende redenen. Dit is maatwerk. Lid 1 bepaalt dat het college hiervoor een afweging maakt op basis van belastbaarheid en belasting. De ontheffing duurt maximaal drie jaar.
Artikel 9 - Begeleid werken in het kader van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw)
Om mensen met een Wsw-dienstbetrekking te stimuleren een Begeleid Werken dienstbetrekking te accepteren, geeft de Participatiewet gemeenten de mogelijkheid om een terugkeergarantie aan te bieden. Het bieden van de terugkeergarantie heeft geen financiële nadelen heeft voor de gemeenten.
Bij verhuizing naar een andere gemeente binnen de arbeidsmarktregio Zuid-Holland Centraal (Zoetermeer, Pijnacker-Nootdorp, Lansingerland, Leidschendam-Voorburg, Voorschoten, Wassenaar) of Haaglanden (Den Haag, Delft, Rijswijk, Midden-Delfland, Westland) blijft de belanghebbende zoveel mogelijk het afgesproken traject volgen. De trajectkosten zijn voor rekening van de vertrekgemeente. De regie over het traject wordt overgenomen door de nieuwe woongemeente.
Artikel 11 - Ten onrechte verkregen vergoedingen
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 12 - Hardheidsclausule
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 13 - Onvoorziene situaties
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 15 - Intrekken oude beleidsregels
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-97800.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.