Gemeente Borger-Odoorn, Kern en Kader Nota prioriteitstelling MFA's, primair onderwijs en peuterspeelzalen

 

Inhoudsopgave

 

1 Inleiding 2

  • 1.

    1 Kern en Kader 2

  • 1.

    2 Waarom Kern en Kader? 2

  • 1.

    3 Brede scholen 2

  • 1.

    4 Doorstartnotitie 3

  • 1.

    5 Multifunctionele accommodaties 4

2 Prioriteitstelling MFA’s 5

  • 2.

    1 Consultatie 5

  • 2.

    2 Deelname MFA 5

  • 2.

    3 Draagvlak Brede school Nieuw-Buinen 5

  • 2.

    4 Eerste prioriteit: MFA Nieuw-Buinen 6

  • 2.

    5 MFA’s Exloo en Odoorn 6

2.5.1 MFA Exloo 6

2.5.2 MFA Odoorn 7

2.5.3 Huurtarieven 7

2.6 Gevolgen prioriteitstelling voor Valthermond, Borger en 2e Exloërmond 7

3 Gevolgen prioriteitstelling voor primair onderwijs 9

  • 3.

    1 Opheffingsnormen basisscholen 9

  • 3.

    2 Verhouding gemeente tot bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs 9

  • 3.

    3 Gezamenlijke uitgangspunten 9

  • 3.

    4 Uitgangspunten besproken in het OLO-overleg d.d. 10 maart 2005 10

  • 3.

    5 Financiële consequenties 11

4 Gevolgen prioriteitstelling voor peuterspeelzalen 12

5 Financiën 13

  • 5.

    1 Beschikbaar budget 13

  • 5.

    2 Subsidiemogelijkheden 13

  • 5.

    3 De Borgh te Borger en ’t Brughuus te Valthermond 14

6 Vervolgprocedure 15

7 Voorstel 16

Bijlage 1 Overzicht onderhoudsachterstanden 17

Bijlage 2 Overzicht beschikbare middelen MFA’s programmabegroting 2005 18

Bijlage 3 Matrix van antwoorden deelnemers BS/MFA 19

Bijlage 4 Huur peuterspeelzalen 21

Bijlage 5 Ontvangen reacties 22

1. Inleiding

1.1 Kern en Kader

Op 4 november 2004 heeft u ingestemd met het raadsvoorstel: planning Kern en Kader, kaderstelling reactie en zienswijzen. U heeft besloten om eerst duidelijkheid te scheppen over waar en wanneer een brede school/multifunctionele accommodatie wordt gerealiseerd, wat daarin wordt ondergebracht en wat dit betekent voor de basisscholen. Pas daarna zijn gesprekken met de kernen zinvol. In deze nota leggen wij u voor:

  • -

    een prioriteitstelling voor MFA’s (hoofdstuk 2)

  • -

    de gevolgen van de prioriteitstelling voor het primair onderwijs (hoofdstuk 3)

  • -

    de gevolgen voor de peuterspeelzalen (hoofdstuk 4)

  • -

    financiën (hoofdstuk 5)

  • -

    vervolgprocedure (hoofdstuk 6)

De voorstellen in deze nota zijn gebaseerd op de uitgangspunten en criteria die zijn geformuleerd in Kern en Kader 2.

1.2 Waarom Kern en Kader?

Het ontbreekt onze gemeente aan voldoende financiële middelen om alle voorzieningen in stand te houden.Wij hebben relatief gezien ook veel voorzieningen. Deze voorzieningen zijn ondergebracht in circa 100 gebouwen verdeeld over 25 kernen. Voor het jaarlijkse en groot onderhoud van deze gebouwen is te weinig geld beschikbaar. Daarnaast worden steeds meer eisen gesteld aan de veiligheid, kwaliteit en functionaliteit van deze gebouwen. Er zijn enorme extra bedragen nodig ( € 295.000,-- structureel voor jaarlijks onderhoud en € 10.000.000,-- incidenteel voor groot onderhoud) om onze gebouwen op een verantwoorde manier in stand te houden (zie bijlage 1).

Naast het extra geld dat nodig is voor gebouwen heeft onze gemeente te maken met teruglopende inkomsten van het Rijk (gemeentefonds). Alleen al in 2004 krijgt onze gemeente circa € 600.000,-- minder van het Rijk dan op basis van de rijksvoorjaarsnota 2003 mocht worden verwacht. De gemeente heeft de afgelopen jaren dan ook al fors moeten ombuigen (€ 2,5 miljoen in 2003 en 2004).

In de sluitende meerjarenbegroting 2005-2008 zijn nog twee posten opgenomen, taakstelling takendiscussie € 250.000,-- en extra inkomsten verhoging € 200.000,--, die nog helemaal moeten worden ingevuld.

Tevens moet bedacht worden dat er in de begroting 2005 bij de bestedingsvoorstellen wel gelden worden uitgetrokken voor MFA’s en flankerend beleid Kern en Kader, maar dat deze bedragen pas in 2010 geheel structureel beschikbaar zijn.

Kortom een zeer zorgelijke situatie, die ons dwingt pijnlijke keuzes te maken.

1.3 Brede scholen

In onze gemeente wordt al lang gesproken over het ontwikkelen van een Brede school. In 2000 hebben wij besloten tot een haalbaarheidsonderzoek naar een Brede school in het dorp Nieuw-Buinen. De reden om Nieuw-Buinen als speerpunt te kiezen is van inhoudelijke aard. De scholen en de peuterspeelzaal constateren op dat moment dat de sociaal-emotionele problematiek en de taalachterstand bij kinderen toeneemt.

Het haalbaarheidsonderzoek, dat is uitgevoerd door de SWBO, geeft aan dat veel partijen bereid zijn mee te werken aan een vervolgonderzoek waarbij de drie basisscholen, de peuterspeelzaal en de kinderopvang de basis van de samenwerking moeten vormen.

Het geven van een definitie van de Brede school is een lastige aangelegenheid. Dé Brede school bestaat niet.

 

Het verschijnsel Brede school kan omschreven worden als het zoeken naar een helder evenwicht in de verantwoordelijkheidsverdeling van scholen, voor- en naschoolse voorzieningen, jeugdhulpverlening, politie, sportverenigingen en andere in de wijk aanwezige instellingen ten aanzien van jongeren van 0-12 jaar.

Een duidelijke verantwoordelijkheidsverdeling moet leiden tot een geïntegreerde aanpak ter verbetering van de ontwikkelingskansen van jongeren, waarbij de verantwoordelijkheid van de ouders een belangrijke plaats inneemt.

Vanuit bovenstaande algemene definitie moet per locatie gekozen worden voor een meer specifieke definitie en doelstelling. Welke doelstelling wordt gekozen, hangt in hoge mate af van de lokale omstandigheden.

Dit betekent dat Brede scholen, afhankelijk van de accenten die worden gelegd, inhoudelijk van elkaar kunnen verschillen.

De kern van de Brede school is de structurele samenwerking tussen partijen. Het is daarbij niet per definitie noodzakelijk dat alle participanten gehuisvest zijn in één gebouw. Huisvesting in elkaars directe nabijheid is echter wel een voorwaarde.

1.4 Doorstartnotitie

Najaar 2001 is de gemeenteraad akkoord gegaan met een nadere verkenning van de mogelijkheden om te komen tot multifunctionele accommodaties in een zevental kernen:

Odoorn

Valthe

Exloo

Nieuw-Buinen

Valthermond

2e Exloërmond

Borger

Bovengenoemde verkenning is in 2002 afgerond en is verwoord in de (door)startnotitie Brede scholen en multifunctionele gebouwen.

Bij de behandeling van deze (door)startnotitie in de raad op 28 november 2002 is besloten om te starten met de ontwikkeling van een Brede school in Nieuw-Buinen. De raad sprak uit, door het aannemen van een amendement van de PvdA-fractie, dat “overwegende dat het niet te verwachten is dat er voor 2010 een uitspraak wordt gedaan over een tweede Brede school houdt dit in dat voor de overige zes locaties een andere keuze wordt gemaakt.”

Ten aanzien van deze locaties is gekozen voor een multifunctioneel gebouw voor leerlingen van 0-12 jaar. Het gaat hier om de dorpen Odoorn, Valthe, Exloo, Valthermond, 2e Exloërmond en Borger.

Bij de vaststelling door de raad van Kern en Kader 1 en 2 verviel voor het dorp Valthe de mogelijkheid voor de ontwikkeling van een MFA. Immers Valthe werd niet als hoofdkern beschouwd en er is een koppeling gelegd tussen een MFA en een hoofdkern.

De keuzes in de (door)startnotitie en de besluitvorming in uw raad heeft ertoe geleid dat samen met de potentiële participanten aan de MFA’s in Borger, Nieuw-Buinen en Valthermond conceptprogramma’s van eisen (PvE’s) zijn opgesteld. Deze concept-PvE’s zijn medio 2004 afgerond.

 

1.5 Multifunctionele accommodaties

Veel onderwijs- en welzijnsvoorzieningen zijn ondergebracht in gemeentelijke panden. Veel van deze panden verkeren in een slechte staat van onderhoud. Soms kan het efficiënt zijn om meerdere voorzieningen in één nieuw gebouw onder te brengen. We spreken dan van een multifunctionele accommodatie (MFA). In de notitie Kern en Kader 2 is dit begrip nader ingevuld (zie 2.2).

Voor de ontwikkeling en de bouw van MFA’s is veel geld nodig. In de programmabegroting 2004 is hiervan een overzicht gepresenteerd. Inmiddels zijn de MFA’s in Exloo en Odoorn gerealiseerd. De concept PvE voor Nieuw-Buinen, Borger en Valthermond geven aan dat voor deze drie kernen nog circa € 20 miljoen nodig is. Op dit moment moet geconstateerd worden dat zoveel geld niet beschikbaar is.

De verslechterde financiële positie van onze gemeente is hier debet aan. Dit betekent dat er keuzes gemaakt moeten worden.

In de raadsvergadering van 4 november 2004 heeft uw raad de volgende kaders gesteld:

  • 1.

    De middelen die in het verleden (begroting en rekening 2002) en bij de begroting 2005 beschikbaar zijn gesteld voor de Brede school en MFA's vormen het financiële kader voor de te realiseren Brede School en MFA’s (zie bijlage 2).

  • 2.

    Opbrengsten uit gebouwen/gronden die onderdeel uitmaken van een onderwijs-, cultuur, sport- of welzijnsaccommodatie worden gestort in een nieuw te vormen bestemmingsreserve BS/MFA/K&K. Hierdoor worden deze middelen gereserveerd voor de BS/MFA/K&K-accommodaties en kan een gemeentebrede afweging worden gemaakt.

  • 3.

    Bij het sluiten van een voorziening gaan in principe de activiteiten over naar de dichtstbijzijnde MFA.

  • 4.

    Uitgangspunt is dat door de deelname aan een MFA de gemeentelijke subsidie aan de deelnemers niet zal worden verhoogd, tenzij er voor de gemeente een (beleidsmatige en/of juridische) verplichting ligt. Bijvoorbeeld: het onderwijs.

Deze kaders waren richtinggevend bij het opstellen van deze nota.

 

2. Prioriteitstelling MFA’S

2.1 Consultatie

Vanaf begin november heeft er een dertigtal gesprekken plaatsgevonden met de potentiële deelnemers aan de MFA’s waarvoor een concept-PVE is ontwikkeld. Standaardvragen tijdens deze gesprekken waren:

  • 1.

    Kunt u de huur opbrengen die u moet betalen in een nieuwe MFA?

  • 2.

    Kunt u die huur ook de komende 5-10 jaar voldoen?

  • 3.

    Ziet u beleidsmatige of juridische redenen waarom de gemeente extra moet bijdragen aan uw huisvestingslasten in een MFA?

  • 4.

    Denkt u dat versobering van uw wensen m.b.t. uw huisvesting in een MFA mogelijk is?

  • 5.

    Als u een fasering zou mogen aanbrengen voor het realiseren van de MFA, welke fasering zou u dan aanbrengen?

  • 6.

    Is er naar uw mening draagvlak voor een Brede school te Nieuw-Buinen?

Een overzicht van de antwoorden die zijn gegeven door de gespreksdeelnemers treft u aan in bijlage 3.

2.2 Deelname MFA

Uit de antwoorden blijkt dat, buiten het onderwijs, de potentiële MFA-deelnemers aangeven dat zij de huur niet kunnen opbrengen.

De raad heeft als kader gesteld dat door deelname aan een MFA de gemeentelijke subsidie, tenzij er beleidsmatige en/of juridische verplichtingen liggen, niet zal worden verhoogd. Beleidsmatige en/of juridische verplichtingen kunnen voortkomen uit het MFA-concept. Volgens de nota Kern en Kader 2 bestaat een MFA uit:

  • -

    een onderwijsvoorziening en een peuterspeelzaal (p. 13)

  • -

    een bibliotheekvoorziening met een boekencollectie voor de leeftijd van nul tot twaalf jaar (p.17)

  • -

    waar mogelijk en gewenst een dorpshuisachtige voorziening: aangebouwd of in de directe omgeving (p.18)

  • -

    een gym- of sportzaal: aangebouwd of in de directe omgeving (p.18)

Op grond van dit MFA-concept, constateren wij dat het onderwijs (bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs en de stichting Christelijk Onderwijs Noordoost-Drenthe), de stichting peuterspeelzalen Borger-Odoorn, de bibliotheek, de dorpshuizen ’t Aailaand en de Kiel’n als deelnemers aan een MFA overblijven.

De andere potentiële deelnemers (SWBO, Try-out, Jippie) geven aan wel beleidsmatige en/of juridische redenen te zien om deel te nemen aan een MFA, maar kunnen ook de hogere huur niet opbrengen. Wij zien geen zwaarwegende beleidsmatige of juridische redenen (gebaseerd op Kern en Kader 2) waarom zij moeten worden ondergebracht in een MFA.

2.3 Draagvlak Brede school Nieuw-Buinen

Uit de antwoorden op vraag 6 kan worden geconcludeerd dat er draagvlak is voor een Brede School in Nieuw-Buinen. Daarnaast spelen maatschappelijke en bestuurlijke argumenten een rol, te weten:

  • -

    het aanpakken van de sociale achterstand

  • -

    verminderen jeugdproblematiek in Nieuw-Buinen/Stadskanaal

  • -

    de wens een impuls te geven aan het veenkoloniale gebied

  • -

    al vanaf maart 2000 wordt gesproken over en gewerkt aan een Brede school in Nieuw-Buinen

 

  • -

    in de agenda van de Veenkoloniën hebben de MFA en BS prioriteit gekregen

  • -

    in een ander gedeelte van onze gemeente (Exloo en Odoorn) zijn al MFA’s gebouwd.

Gezien deze argumenten wordt gekozen voor het starten van een project Brede School in Nieuw-Buinen. De inhoud en planning van het project zal u in een separate notitie worden voorgelegd.

2.4 Eerste prioriteit: MFA Nieuw-Buinen

Bij een MFA staat het efficiënt gebruik maken van een gebouw voorop.

Argumenten voor een MFA in Nieuw-Buinen zijn:

  • -

    er komt een project Brede School

  • -

    twee openbare scholen gaan fuseren. Deze scholen liggen te ver uit elkaar om op de huidige locaties te kunnen blijven zitten

  • -

    bij de huidige openbare scholen is geen sportaccommodatie

  • -

    verplaatsing van de school Parklaan biedt mogelijkheden voor de herstructurering in Nieuw-Buinen.

  • -

    de peuterspeelzaal (1 groepsruimte extra) moet uitbreiden op grond van de Kern en Kader criteria.

Op grond van de genoemde argumenten stellen wij u voor het bouwen van een MFA in Nieuw-Buinen de hoogste prioriteit te geven. Deze MFA zou in de omgeving van De Klister en de sporthal De Splitting moeten worden gebouwd. Deze keuze betekent dat de beschikbare middelen (begroting 2005 en bestemmingsreserve) in eerste instantie worden ingezet om deze MFA te realiseren. Op grond van de huidige financiële gegevens betekent dit ook, dat er tot 2010 voor een andere MFA geen financiële ruimte is.

Op basis van de gegeven antwoorden kan onderzocht worden, of naast de scholen, de peuterspeelzaal, het dorpshuis ’t Aailand en de bibliotheek partijen kunnen zijn in de nieuwe MFA in Nieuw-Buinen. Ook andere potentiële deelnemers, die huur kunnen betalen, kunnen benaderd worden.

Met het CONOD is afgesproken dan de school De Klister in het huidige gebouw gehuisvest blijft (zie 3.3). Het huidige concept-PvE voor een MFA in Nieuw-Buinen moet dus worden herschreven.

2.5 MFA’s Exloo en Odoorn

2.5.1 MFA Exloo

Direct na de zomer van 2003 is gestart met de uitbreiding van de openbare basisschool

De Zweng. De verbouw werd ingegeven door de snelle groei van het aantal leerlingen en de huisvesting van de peuterspeelzaal. Bij de start van het schooljaar 2004/2005 kon de uitbreiding in gebruik worden genomen.

In de uitbreiding is een aantal ruimten meegenomen die multifunctioneel gebruikt kunnen worden, namelijk een grote zaal van ± 100 m2 gelijkvloers en twee ruimten op de 1e verdieping van respectievelijk ± 40 en 55 m2. De laatste ruimte is, nogmaals vanwege een grote toeloop van het aantal leerlingen waardoor 9 groepen ontstonden in gebruik als 9e groepsruimte.

Met het bestuur van stichting de Smidswal wordt op dit moment druk overlegd om activiteiten uit de Smidswal over te hevelen naar deze ruimten. Stichtingsbestuur en gebruikers van de

 

Smidswal hebben overigens massaal protest aangetekend tegen het voornemen om de Smidswal af te stoten. Op dit moment wordt een onderzoek uitgevoerd naar knelpunten en alternatieven die de verschillende gebruikers hebben aangegeven bij het gebruik van de MFA-ruimten in De Zweng. De gesprekken met het bestuur hierover zijn nog niet afgerond. Hierover wordt u later geïnformeerd. Wij menen dat in afwachting van het ontwikkelen van een nieuwe, gemeentebrede tarievenstructuur en subsidiesystematiek de Smidswal in ieder geval tot augustus 2006 open kan blijven (zie 2.5.3 huurtarieven).

2.5.2 MFA Odoorn

Ook is na de zomer van 2004 gestart met de verbouw en uitbreiding van openbare basisschool De Weiert. De werkzaamheden zijn in volle gang en liggen goed op schema. Verwacht wordt dat de uitbreiding nog voor de bouwvakvakantie kan worden opgeleverd. Deelnemers aan deze MFA zijn naast de basisschool, de peuterspeelzaal en Sivo.

Met betrekking tot het medegebruik van de multifunctionele ruimten en het beheer worden gesprekken gevoerd. Eveneens is Kindercentrum Jippie aangeschoven met het doel de buitenschoolse opvang een structurele plek te geven binnen de accommodatie.

2.5.3 Huurtarieven

De huur van de multifunctionele ruimten in de MFA’s in Exloo en Odoorn moet nog worden vastgesteld. Ook eventuele beheersvormen en een huurcompensatie voor bepaalde gebruikers van de MFA’s moet nog worden bezien.

Enerzijds is het onze bedoeling om voor alle welzijn- en cultuuraccommodaties een kostendekkend huurtarief vast te stellen. (Kostendekkend betekent dat alle kosten voor jaarlijks en grootonderhoud e.d. uit de huur worden gedekt.) Alleen zo is een verantwoord, veilig en gezond gemeentelijk gebouwenbeheer te voeren.

Anderzijds heeft dit als gevolg dat de kosten voor een aantal gebruikers erg hoog wordt. Op dit moment wordt gewerkt aan een nieuwe subsidiesystematiek die gaat gelden voor alle welzijn- en cultuurgebouwen en uitgaat van een kostendekkende huur voor deze accommodaties. Wij streven naar vaste huurprijzen voor alle gemeentelijke gebouwen.

Omdat dit een zeer ingewikkelde problematiek is en in het verleden allerlei afspraken zijn gemaakt waardoor veel huurders geen huur betalen aan de gemeente, stellen wij voor voor de MFA’s Exloo en Odoorn voor seizoen 2005/2006 een overgangstarief te hanteren. Te weten:

  • -

    voor de vaste gebruikers wordt de multifunctionele ruimte tegen dezelfde voorwaarden beschikbaar gesteld als in 2004/2005

  • -

    een tarief van € 15,-- per dagdeel voor nieuwe gebruikers. Dit is afgeleid van

het gebruik van het Ontmoetingscentrum te Borger.

Wij stellen u voor seizoen 2006/2007 de nieuwe tarievenstructuur voor alle gemeentelijke gebouwen (een eenheidstarief gekoppeld aan het aantal vierkante meters) en een nieuwe subsidiesystematiek in te laten gaan.

2.6 Gevolgen prioriteitstelling voor Valthermond, Borger en 2 e Exloërmond

De keuze voor het bouwen van een MFA in Nieuw-Buinen betekent dat er tot 2010 geen MFA’s (volgens de definitie van Kern en Kader 2) gebouwd kunnen worden in Valthermond en Borger. Echter, er doen zich in deze kernen problemen voor die de komende jaren moeten worden opgelost (zie hoofdstukken over onderwijs en peuterspeelzalen). Het oplossen van deze problemen betekent echter dat er in deze kernen geen “uitgebreide” MFA’s zullen komen.

In 2e Exloërmond is in 2001 een Initiatiefgroep begonnen met een draagvlakonderzoek naar de mogelijkheden van een multifunctionele accommodatie in het dorp. De aanleiding was o.a. de planvorming rond de bouw van 20 seniorenappartementen op de zogenaamde DUBEX-lokatie.

 

In overleg met de gemeente kon subsidie bij de provincie worden aangevraagd voor een haalbaarheidsonderzoek. Dit onderzoek is uitgevoerd door het externe bureau DBF.

In een bestuurlijk overleg op 7 maart jl. zijn de uitkomsten van het haalbaarheidsonderzoek aangeboden aan de gemeente en nader besproken.

Van gemeentewege is daarbij aangegeven dat het college de raad zal voorstellen een MFA in Nieuw-Buinen de hoogste prioriteit te geven. De financiële mogelijkheden voor de periode tot 2010 zijn onvoldoende om daarnaast een MFA in 2e Exloërmond te realiseren. Mochten er na 2010 financiële mogelijkheden zijn om alsnog een MFA te bouwen dan zal vroegtijdig overleg met de initiatiefgroep plaatsvinden.

 

3. Gevolgen prioriteitstelling voor primair onderwijs

3.1 Opheffingsnormen basisscholen

De basisscholen in onze gemeente nemen een bijzondere positie in. Zij vormen immers de basis voor iedere MFA. Tevens heeft de gemeente een zorgplicht voor de huisvesting van alle basisscholen die wettelijk is verankerd en is vastgelegd in de huisvestingsverordening.

In de nota Kern en Kader 2 uitgangspunten en criteria, die door de raad is vastgesteld op

25 maart 2004, zijn (op pagina 15) twee criteria voor onderwijsvoorzieningen geformuleerd. Als criteria zijn vastgesteld dat een onderwijsvoorziening wordt gekoppeld aan een hoofdkern en er een ondergrens van vier groepen wordt gehanteerd.

3.2 Verhouding gemeente tot de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs Borger-Odoorn

Wij zijn overeenkomstig het op 4 november jl. door de raad vastgestelde voorstel Planning Kern en Kader, in gesprek getreden met de bestuurscommissie Openbaar Primair Onderwijs. Tijdens deze gesprekken zijn de wederzijdse verantwoordelijkheden en bevoegdheden aan de orde gekomen. Ook is gesproken over de prioriteitstelling m.b.t. MFA’s en het sluiten van scholen. Het college erkent de betrokkenheid en bevoegdheden van de bestuurscommissie bij het sluiten van scholen. Daarom heeft het college de raad gevraagd de vastgestelde criteria in te trekken. Voor het college is het door de bestuurscommissie vastgestelde uitgangspunt 2 uit de nota “Beleid huisvesting en instandhouding openbare scholen” richtinggevend.

3.3 Gezamenlijke uitgangspunten

Over passende oplossingen en de plaatsbepaling van de te ontwikkelen MFA zijn sinds november gesprekken gevoerd met de deelnemers aan de concept-PvE’s. Wat betreft de gesprekken met de bestuurscommissie OPO en schoolbestuur CONOD zijn de verschillende mogelijkheden doorgesproken en zijn de volgende gezamenlijke uitgangspunten geformuleerd.

Nieuw-Buinen

Er komt een MFA in Nieuw-Buinen die onderdeel zal zijn van de Brede School. Hiertoe zullen de scholen Nieuw-Buinen 24 en Parklaan fuseren. Deze twee openbare scholen zullen in ieder geval worden ondergebracht in een nieuw te bouwen MFA die deelneemt aan de Brede School in Nieuw-Buinen.

Voor De Klister te Nieuw-Buinen geldt dat de aanvraag voor de bouw van twee nieuwe lokalen in het onderwijshuisvestingsprogramma 2005 is gehonoreerd. De voorziening zal in 2006 worden gerealiseerd.

De Klister zal volwaardig deelnemen in het project Brede School in Nieuw-Buinen.

De school moet voldoen aan onderwijskundige eisen zoals deze zijn weergegeven in de regeling modernisering schoolgebouwen, onderdeel van de agenda voor lokaal maatwerk. Daarnaast dient de school een goede fysieke uitstraling te hebben.

Valthermond

Door de gemeenteraad zijn middelen voor de school Rehoboth beschikbaar gesteld. De aanbouw is echter in verband met de mogelijke komst van een MFA uitgesteld. De kosten van de tijdelijke voorzieningen zijn ten laste gebracht van de beschikbare middelen.

Nu de ontwikkeling van een MFA in Valthermond niet wordt doorgezet zijn ons college en CONOD van mening dat de aanbouw moet worden uitgevoerd. Het college zal de raad bij de voorjaarsnota een voorstel voorleggen om de beschikbare kredieten weer aan te vullen tot minimaal het normbedrag, zoals dat in de verordening, volgens indexering 2004 aangegeven wordt.

 

Uitgangspunt is dat de aangevraagde huisvestingsvoorzieningen (programma 2006) voor de school Rehoboth gelijktijdig met de uitbreidingswerkzaamheden plaatsvinden. Daardoor kan de school in 2005/2006 integraal bouwkundig klaargemaakt worden. Rehoboth moet voldoen aan onderwijskundige eisen zoals deze zijn weergegeven in de regeling modernisering schoolgebouwen, onderdeel van de agenda voor lokaal maatwerk.

Indien in Valthermond in de toekomst een project Brede School wordt gestart, wordt het bestuur in de gelegenheid gesteld volwaardig te participeren in het project.

Borger

Ons college en CONOD vinden dat de komende jaren de problemen op huisvestingsgebied van De Borgh moeten worden opgelost. Het huidige gebouw heeft een impuls nodig. Dit blijkt uit rapportages van Ingenieursbureau Het Noorden en de afdeling BOWG. Hiervoor moet een aantal opties nog worden onderzocht. Hierbij spelen functionele, financiële en ruimtelijk aspecten een rol.

De Borgh moet voldoen aan onderwijskundige eisen zoals deze zijn weergegeven in de regeling modernisering schoolgebouwen, onderdeel van de agenda voor lokaal maatwerk. Daarnaast dient de school een goede fysieke uitstraling te hebben. Uiterlijk 2010 moet dit zijn gerealiseerd.

Drouwenermond

De school in Drouwenermond voldoet volgens de huidige leerlingenprognoses nog 5 tot 10 jaar aan de norm van 50 leerlingen. Dit betekent dat deze school nog zeker minimaal 5 tot maximaal 10 jaar open zal blijven. Het onderhoud van het schoolgebouw zal hierop worden afgestemd.

Drouwenerveen

De school in Drouwenerveen gaat op korte termijn dicht (per 1-8-2005). Er zullen dan kinderen naar de school in Drouwen gaan en die kan dan openblijven.

Buinerveen (Nieuw-Buinen)

Samenwerking van de scholen 59 en 75 nabij Buinerveen zal positief worden benaderd.

1 e Exloërmond

De school in 1e Exloërmond wordt betrokken bij de totstandkoming van een eventuele toekomstige MFA in 2 e Exloërmond. De school blijft in ieder geval, als zij voldoet aan de norm (uitgangspunt 2), zoals de bestuurscommissie OPO die aangeeft in de notitie “Beleid bij het instandhouden en huisvesten van scholen”, open totdat de MFA in 2e Exloërmond is gerealiseerd.

Valthe

De komende jaren zal worden onderzocht in hoeverre er samenwerkingsmogelijkheden zijn voor de daar aanwezige scholen.

Samenvoeging functies

Nadat de raad een besluit heeft genomen over de MFA’s, wordt per kern bezien of samenvoeging van functies (bijv. school en dorpshuis) mogelijk is. De bestuurscommissie OPO en CONOD zullen zich hierbij constructief opstellen en deze ontwikkeling actief ondersteunen.

3.4 Uitgangspunten besproken in het OLO-overleg d.d. 10 maart 2005

Bovenstaande uitgangspunten zijn besproken in het OLO-overleg op 10 maart 2005. Het verslag van de vergadering ligt ter inzage. Aanwezig waren afvaardigingen van de bestuurscommissie

 

OPO, CONOD en het Esdalcollege. Zij hebben allen ingestemd met de voorgelegde uitgangspunten.

De besturen van St. Joseph en De Bark waren niet aanwezig. Beiden hebben de uitgangspunten vooraf ontvangen en gelezen. Zij konden instemmen met de hun voorgelegde uitgangspunten.

3.5. Financiële consequenties

In het OLO-overleg zijn de volgende afspraken gemaakt over de inzet van beschikbare middelen.

jaar

omschrijving

beschikbaar

omgerekend te

inzetten voor

 

 

 

 

bedrag

investeren bedrag

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2001

permanente uitbreiding

€ 15.659

€ 243.226

uitbreiding 5e groep

 

 

 

met een 5e groep

 

 

Rehoboth

 

 

 

Rehoboth

 

 

 

 

 

2003

tijdelijke uitbreiding 1

€ 7.640

€ 118.661

nb: huurcontract noodlokaal

 

 

 

groep Rehoboth

 

 

loopt nog door t/m

 

 

 

 

 

 

schooljaar 2007/2008.

 

 

 

 

 

 

€ 48.000 nog aanvullen bij

 

 

 

 

 

 

voorjaarsnota 2005

 

 

2003

restant reservering brede

€ 71.332

€ 1.108.000

1.BS/MFA-gerelateerde

 

 

 

scholen / multifunctionele

 

 

aanvragen uit

 

 

 

accommodaties

 

 

huisvestingsprogramma

 

 

 

(rekeningsaldo 2002)

 

 

2005

 

 

 

 

 

 

2.modernisering De Klister

 

 

 

 

 

 

3.calamiteiten

 

 

2002

tijdelijke uitbreiding 1

€ 13.482

€ 209.417

1.uitbreiding 2 lokalen

 

 

 

groep De Klister (10e)

 

 

De Klister

 

 

2003

tijdelijke uitbreiding 1

 

 

2.reguliere aanvragen 2006

 

 

 

groep De Klister (11e)

 

 

nb: € 163.393 weer

 

 

 

 

 

 

aanvullen bij voorjaarsnota

 

 

2006

budget

€ 28.460

€ 442.000

 

 

 

 

onderwijshuisvesting

 

 

2005 (stand 1-3-2005)

 

 

2007

budget

€ 12.500

€ 194.000

1.modernisering Rehoboth

 

 

 

onderwijshuisvesting

 

 

2.reguliere aanvragen 2007

 

 

2005

invulling stelpost voor

€ 167.500

€ 2.600.000

realisatie MFA

 

 

t/m

onvoorzien / nieuw beleid

 

 

Nieuw-Buinen

 

 

2010

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

totaal

 

€ 316.573

€ 4.915.304

 

 

 

 

4. Gevolgen prioriteitsteling voor peuterspeelzalen

Naast de peuterspeelzalen in de hoofdkernen Borger, Nieuw-Buinen, Valthermond,

2e Exloërmond, Exloo en Odoorn zijn er op dit moment speelzalen in Valthe, Buinerveen, Buinen, Drouwen, Klijndijk en Drouwenermond. Voor de peuterspeelzalen betekenen de criteria die zijn vastgelegd in Kern en Kader 2 en de prioriteitstelling voor MFA’s dat van de huidige 12 speelzalen er 6 zullen verdwijnen. Volgens Kern en Kader 2 wordt een peuterspeelzaal gekoppeld aan een hoofdkern en moet een speelzaal een minimale bezetting van zes dagdelen hebben. Daarnaast speelt dat enkele speelzalen in slechte staat zijn.

Om veiligheidsreden wordt de speelzaal in Valthe per 01-08-2005 gesloten. De peuters kunnen na sluiting gebruik maken van de speelzalen in de MFA’s Odoorn en Exloo. In principe dient ook de peuterspeelzaal in Klijndijk te sluiten. Echter, het is nog onduidelijk of de peuters uit Valthe en Klijndijk allemaal in Odoorn terecht kunnen. Daarom wordt voorgesteld voorlopig, als overgangsmaatregel, de peuterspeelzaal in Klijndijk open te laten.

Wel stellen wij voor de peuterspeelzaalvoorziening in Valthe per 01-08-2005 definitief te sluiten.

Verwacht wordt dat de peuters uit Buinerveen naar de nieuwe MFA in Nieuw-Buinen gaan. Ook vanuit Drouwenermond zullen er peuters richting Nieuw-Buinen gaan. Een aantal zal uitwijken naar Stadskanaal en/of Gasselternijveen.

De speelzaal in Nieuw-Buinen heeft een bezetting van acht dagdelen. Komen de peuters uit Buinerveen en Drouwenermond erbij dan zal deze speelzaal twee lokalen nodig hebben om alle peuters op te kunnen vangen.

De peuterspeelzalen in Buinen en Drouwen voldoen niet meer aan de huidige eisen. Verwacht wordt dat de peuters uit Buinen en Drouwen naar de hoofdkern Borger gaan als deze peuterspeelzalen worden gesloten. Voor Borger betekent dit dat een extra lokaal nodig is, aangezien de huidige bezetting in Borger al 10 dagdelen is.

Schematisch weergegeven komt de nieuwe situatie er als volgt uit te zien.

Nieuwe situatie

bezetting

Extra peuters uit

Aantal groeps-

 

 

 

lokalen

Borger

14 dd

Buinen/Drouwen

2

Nieuw-Buinen

15 dd

Buinerveen/Drouwenermond

2

Valthermond

6 dd

Geen

1

2e Exloërmond

5 dd

Geen

1

Exloo

4 dd

Geen

1

Odoorn/Klijndijk

10 dd

Valthe

1

Een punt van aandacht is nog dat van de huidige peuterspeelzalen alleen de vestigingen in Nieuw-Buinen en Borger huur betalen aan de gemeente. Wel betalen sommige speelzalen een vergoeding aan het betreffende dorpshuis (bijlage 4).

Wij stellen u voor deze uitgangspunten mee te nemen bij het opstellen van een programma van eisen voor de MFA in Nieuw-Buinen en het onderzoeken van de situatie in Borger. Het sluiten van de peuterspeelzalen in Buinerveen, Drouwenermond, Buinen en Drouwen zal pas plaatsvinden als de nieuwe peuterspeelzalen in Nieuw-Buinen en Borger gereed zijn.

 

5. Financiën

5.1 Beschikbaar budget

In hoofdstuk 3 (paragraaf 3.5.) is in een tabel aangegeven welke bedragen beschikbaar zijn voor de realisatie van MFA's. Daarnaast kan het volgende worden genoemd.

1.Opbrengsten uit verkoop van gronden en panden.

U heeft besloten tot het instellen van een bestemmingsreserve BS/MFA/K&K, waarin alle opbrengsten ter zake van afstoten van OCSW-accommodaties worden gestort. Uitgaande van de huidige voorstellen wordt ingeschat, dat plm. € 800.000 in deze reserve kan worden gestort.

2.Flankerend beleid Kern & kader.

In de programmabegroting is de stelpost voor onvoorzien / nieuw beleid ingevuld voor de jaren 2005 t/m 2010. Eén onderdeel hiervan is € 64.500 voor flankerend beleid. Als dit bedrag wordt gekapitaliseerd is € 1.000.000 te investeren (afschrijving 40 jaar). Inmiddels heeft besluitvorming plaatsgevonden over aanwending van dit bedrag (structureel) ten behoeve het vervoer van de leerlingen van Drouwenerveen (plm. € 2.000 per jaar). Er resteert derhalve een bedrag van plm. € 62.500 (gekapitaliseerd € 970.000).

  • 1.

    Subsidiemogelijkheden. Zie hiervoor paragraaf 5.2.

  • 2.

    Overige.

Wij onderzoeken of er ook andere mogelijkheden zijn om de kosten van het bouwen van MFA's te verlagen. Wij denken daarbij aan (markt)partijen, die geheel of gedeeltelijk willen meebouwen, of het huren van een MFA van derden.

5.2 Subsidiemogelijkheden

Op 26 oktober 2004 hebben wij besloten het Europees Sociaal Fonds-bureau in Emmen in te huren ter ondersteuning van het onderzoeken/verwerven van subsidiemogelijkheden. Dit voorstel is ter kennisname naar de raad gestuurd.

Er bestaat een grote variëteit aan landelijke, provinciale en Europese subsidies. Daarnaast zijn er ook nog particuliere fondsen waar een beroep op kan worden gedaan. Wat wel opviel is dat:

  • 1.

    Europese subsidies voornamelijk bestaan uit het betalen van projectkosten (dus bijv. ambtelijke uren, kosten coördinator Brede school, etc.)

  • 2.

    Landelijke en provinciale subsidies projectkosten financieren en soms ook een deel van de daadwerkelijke bouw.

  • 3.

    Door reïntegratietrajecten af te spreken met bijvoorbeeld de bouwer er ook geld te genereren valt. Ook voor het aanstellen van bijvoorbeeld een beheerder.

  • 4.

    Flankerend beleid rondom Kern en Kader soms in aanmerking kan komen voor financiering, bijvoorbeeld tijdelijk vervoer en inrichting van maatwerk dorpshuis.

  • 5.

    De grootste kansen voor subsidies lijken te liggen in het proces van het stichten van een Brede School, veel subsidies zijn gebaseerd op inhoud. Het rechtstreeks subsidiëren van bouwkosten is niet heel reëel.

De opdracht aan het ESF bureau was tweeledig :

  • 1.

    De gemeente adviseren over welke subsidies of fondsen het meeste kansrijk zijn. Deze kosten worden gedekt uit de post “organisatiekosten Kern en Kader”.

  • 2.

    De gemeente ondersteunen in het aanvragen van deze subsidies en fondsen. Deze kosten zullen dan drukken op de verkregen subsidies.

 

Fase 1 is inmiddels afgerond, in de afgelopen periode hebben er drie gesprekken plaatsgevonden tussen de gemeente en het ESF bureau. In deze gesprekken is gekeken naar interessante subsidies. Dit is door het ESF gebundeld.

Subsidie van de provincie

De provincie Drenthe heeft subsidie beschikbaar gesteld, het gaat om projecten voor Brede scholen en Multifunctionele Accommodaties. De gemeente Borger-Odoorn heeft in het najaar hiervoor een aanvraag ingediend. Vooral de proceskosten om te komen tot een Brede school/MFA worden gesubsidieerd. Vanuit de gemeente moet € 100.000,-- beschikbaar worden gesteld (dit kunnen ook uren van betrokken ambtenaren zijn). De provincie heeft ondertussen een subsidie van € 150.000,-- toegezegd. De processen in de dorpen Nieuw Buinen, Valthermond, Borger en 2e Exloërmond kunnen vanuit dit project betaald worden (u kunt hierbij denken aan extra menskracht, het inhuren van een extern bureau, bijdrage in de kapitaalslasten etc.).

5.3 De Borgh te Borger en ’t Brughuus te Valthermond

1.De Borgh te Borger

Bij de keuze voor een MFA in Nieuw-Buinen wordt in Borger geen MFA gebouwd. De problemen die zich de komende jaren voordoen, zullen echter wel moeten worden opgelost. Dit zijn:

  • -

    modernisering De Borgh

  • -

    huisvesting peuterspeelzaal

  • -

    huisvesting BSO (buitenschoolse opvang)

Op dit moment zijn hiervoor geen middelen beschikbaar.

2.'t Brughuus te Valthermond

In verband met de situatie rond 't Brughuus (sluiting van een gedeelte van het gebouw voor het publiek) heeft een interne werkgroep een voorstel gedaan over de dorpshuizen in Valthermond. Op dit moment rekent een extern bureau diverse opties door. Er is derhalve nog geen zicht op de te verwachten investering. Wel is aan te geven welk bedrag beschikbaar is.

Zo is er het onderhoudsfonds voor gemeentelijke gebouwen; stand per ultimo 2004 zo'n

•400.000. Dit onderhoudsfonds is voor alle gemeentelijke accommodaties, maar is wel grotendeels door de exploitatie van 't Brughuus gevormd. Het is een optie om dit bedrag in te zetten.

In de begroting 2005 is voor 't Brughuus € 12.000 beschikbaar gesteld ter voorkoming van lekkages en daardoor gevaarlijke situaties (kortsluiting). Naast deze € 12.000 is verder nog beschikbaar:

krediet van 1998 :

Toegangspaden & terras

€ 12.203

krediet van 2004 :

Brandveiligheid sportzaal

€ 3.625

krediet van 2005 :

Brandveiligheid bibliotheek

€ 9.300

 

Brandveiligheid ´t Brughuus

€ 15.000

 

Brandveiligheid De Afdraai

€ 2.500

Totaal derhalve € 54.628 (of bij inzetten onderhoudsfonds € 454.628).

 

6. Vervolgprocedure

  • 1.

    MFA Nieuw Buinen. Het concept-PvE zoals deze is opgesteld door ABC-Bouwmanagement, zal moeten worden aangepast. Wij stellen voor een werkgroep onder leiding van de gemeente, bestaande uit vertegenwoordigers van het onderwijs, peuterspeelzalen, de bibliotheek en ’t Aailaand op te richten.

  • 1

    Voor Borger geldt dat er een oplossing gevonden moet worden voor De Borgh, de peuterspeelzaal en de kinderopvang (onderdeel BSO). Het is ook wenselijk om opnieuw te bekijken wat voor extra mogelijkheden het OMC kan bieden (bijvoorbeeld ook openstellen op maandag en vrijdag). We stellen voor een werkgroep onder leiding van de gemeente, bestaande uit vertegenwoordigers van het onderwijs, peuterspeelzalen en buitenschoolse opvang op te richten.

  • 2

    Tijdens de raadsvergadering van november 2004 is besloten dat het maatwerk per dorp zijn aanvang krijgt nadat de raad een besluit heeft genomen over de MFA’s. Nu dit aanstaande is, is het van belang om ook een planning te maken voor de gesprekken met de kernen.

Per kern zal gekeken worden naar de criteria vanuit Kern en Kader 2. Het zal niet alleen gaan over het gebruik van de school, maar ook over het dorpshuis en de sportvoorzieningen. Op dit moment wordt er, vooruitlopend op het overleg met de dorpen, inventariserend gesproken met de voetbalverenigingen. De resultaten hiervan worden een onderdeel van de gesprekken per kern.

Voor de gesprekken zal een prioriteitsvolgorde worden bepaald. Zowel de staat van onderhoud van de gebouwen, als de consequenties van het toepassen van de criteria voor het dorp spelen daarbij een rol. Ons voorstel is om te starten met de kern 1e Exloërmond.

1Valthermond. Door de acute situatie van ‘t Brughuus moet zo snel mogelijk duidelijkheid ontstaan over de toekomst. De raad zal, indien mogelijk gelijktijdig met deze nota een voorstel over de dorpshuizen in Valthermond worden aangeboden.

Tijdsplanning

  • -

    24 maart raadsvoorstel naar griffie

  • -

    14 april commissievergadering

  • -

    behandeling in raad april of mei

  • -

    instellen werkgroepen Nieuw-Buinen en Borger

  • -

    starten gesprekken met kernen; 1e Exloërmond etc.

Communicatie

De conclusies van deze nota zijn gecommuniceerd met de “potentiële” MFA-deelnemers en het stichtingsbestuur van de Smidswal. Met de indieners van zienswijzen en verenigingen van dorpsbelangen ontvangen zij een kopie van deze nota. Een samenvatting van het raadsvoorstel zal verschijnen in Week In Week Uit. Tevens zullen het raadsvoorstel en de nota op het Bestuurs Informatie Systeem en onze website worden geplaatst.

 

7. Voorstel

Tijdens het opstellen van deze nota hebben verschillende organen, instellingen en burgers de gemeente schriftelijk hun mening gegeven en vragen gesteld. Wij hebben deze reacties betrokken bij de afwegingen die geleid hebben tot ons voorstel. (Voor een overzicht van deze brieven zie bijlage 5).

Wij stellen u voor:

-Het bouwen van een MFA in Nieuw-Buinen de hoogste prioriteit te geven. Deze MFA zou in de omgeving van De Klister en de sporthal De Splitting moeten worden gebouwd.

Deze keuze betekent dat de beschikbare middelen (bestedingsvoorstellen onvoorzien/nieuw beleid begroting 2005 en bestemmingsreserve) in eerste instantie worden ingezet om deze MFA te realiseren. De keuze voor Nieuw-Buinen betekent, ook op grond van de huidige financiële gegevens, dat er tot 2010 voor een andere MFA geen financiële ruimte is.

  • -

    Dat met ingang van seizoen 2006/2007 de nieuwe tarievenstructuur voor alle gemeentelijke gebouwen (een eenheidstarief gekoppeld aan het aantal vierkante meters) en een nieuwe subsidiesystematiek ingaat.

  • -

    Voor de vaste gebruikers van de MFA’s in Exloo en Odoorn voor het seizoen 2005/2006 dezelfde voorwaarden als in 2004/2005 te hanteren.

  • -

    Voor nieuwe gebruikers van de MFA’s in Exloo en Odoorn met onmiddellijke ingang een tarief van € 15,-- per dagdeel te hanteren.

  • -

    In te stemmen met de uitkomsten (uitgangspunten en financiële consequenties) van het OLO-overleg van 10 maart 2005.

  • -

    De peuterspeelzaal in Valthe per 1 augustus 2005 sluiten.

  • -

    Als overgangsmaatregel de peuterspeelzaal in Klijndijk open te laten.

  • -

    Het sluiten van de peuterspeelzalen in Buinerveen, Drouwenermond, Buinen en Drouwen pas te laten plaatsvinden als de nieuwe peuterspeelzalen in Nieuw-Buinen en Borger gereed zijn.

 

Bijlage 3

Matrix van antwoorden deelnemers BS/MFA

Deelnemer

Vraag 1

Vraag 2

Vraag 3

Vraag 4

Vraag 5

Vraag 6

 

 

Kunt u de huur

Kunt u die

Ziet u beleids-

Denkt u dat

Als u een

Is er naar uw

 

 

opbrengen die

huur ook de

matige of juri-

versobering van uw

fasering zou

mening draagvlak

 

 

u moet betalen

komende 5

dische redenen

wensen m.b.t. uw

mogen

voor de Brede

 

 

in een nieuwe

– 10 jaar

waarom de

huisvesting in een

aanbrengen

school te

 

 

 

 

 

 

 

Nieuw-Buinen?

 

 

BS/MFA?

voldoen?

gemeente extra

BS/MFA mogelijk

voor het

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

moet bijdragen

is?

realiseren

 

 

 

 

 

aan uw

 

van de

 

 

 

 

 

huisves-

 

BS/MFA’s.

 

 

 

 

 

tingslasten in

 

Welke fase-

 

 

 

 

 

een BS/MFA?

 

ring zou u

 

 

 

 

 

 

 

dan

 

 

 

 

 

 

 

aanbrengen?

 

 

 

 

 

 

 

Waar

 

 

 

 

 

 

 

liggende

 

 

 

 

 

 

 

prioriteiten?

 

 

SWBO

Nee

Nee

Ja (als

Nee

Start in

Ja

 

 

Zijn nooit kosten

 

participant

Ruimte moet voldoen aan

Nieuw-

Staan volledig achter

 

 

voor begroot en

 

met eigen

arbo- en kwaliteitsnor-

Buinen

plannen voor BS te

 

 

gemaakt

 

budget)

men en mogelijke toename

 

Nw-Buinen

 

 

 

 

Gezien belang van

schoolmaatsch. werk

 

 

 

 

 

 

deeln. schoolmaat-

 

 

 

 

 

 

 

schappelijk werk

 

 

 

 

Bibliotheek

Nee, geen ruimte

Nee, zie 1

Niet

Nee

Niet

Ja

 

 

in de exploitatie

 

beantwoord

Ruimte moet voldoen

beantwoord

Maar hebben zorgen

 

 

 

 

 

aan arbo- en

Valthermond en

over te weinig

 

 

 

 

 

kwaliteitsnormen

2 e Exl mnd zijn

inhoudelijk draagvlak

 

 

 

 

 

 

kandidaat

bij onderwijs

 

Dorpshuis de

Nee

Nee

Ja

Nee

Niet

Ja

 

Kiel’n

 

 

Omdat er huur

 

beantwoord

Als idee prima

 

 

 

 

wordt gevraagd

 

Eigen voortbe-

Samenwerking is

 

 

 

 

 

 

staan staat voor

altijd goed

 

Politie

Nee, wil niet

Nee

Nee

Ja

Start in

Ja

 

 

 

 

 

Gevraagde ruimte wordt

Nieuw-

Er is veel draagvlak

 

 

 

 

 

opnieuw bezien

Buinen

School is bron van

 

 

 

 

 

 

 

informatie

 

Try-Out

Ja

Ja (c.q. nee)

Ja

Nee

Niet

Niet beantwoord

 

 

Mits subsidie,

 

Nee, indien het

Eerder wordt gedacht aan

beantwoord

Men ziet voor zichzelf

 

 

minus huurbedrag,

 

muziekonderwijs

groei

Eigen ontwikke-

vooreerst geen rol in de

 

 

gelijk blijft

 

bij CQ overgaat

 

ling staat voorop

BS te Nieuw-Buinen

 

 

(eigenlijk dus: nee)

 

naar Try-ouT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stichting

Weet niet

Zie 1

Ja/Nee

Ja/Nee

Niet

Niet beantwoord

 

’t Aailaand

Wel kan worden

 

Bepalend is wel dat

Hangt af van

beantwoord

 

 

 

ingebracht, huidige

 

de grootste

bezettingspercentage

Geen behoefte tot

 

 

 

huurinkomsten en

 

geldbronnen staan

Gewenste mogelijkheden

prioriteitsstelling

 

 

 

opbrengst huidig

 

of vallen met beleid

zijn scherp gecalculeerd

 

 

 

 

onderkomen

 

van de gemeente

 

 

 

 

Jippie

Nee

Nee

Ja

Nauwelijks

Start in

Ja

 

 

Lage

Exploitatie is

Opvangsituatie

Alleen door integratie met

Borger

Basisscholen en BSO

 

 

kostendrempel voor

dan niet rond te

BSO Borger

de peuterspeelzalen

Zie antwoord op

zijn samenhangend

 

 

ouders is

krijgen

voldoet niet meer

 

vrg 3 en 4

 

 

 

uitgangspunt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

St. Peuter-

Nee

Nee

Ja

Nee

Start in

Ja

speelzalen

Voortbestaan

Zie antwoord

Tevredenheid met

Moeten blijven voldoen

Borger

Staan achter initiatief

Borger/

peuterspeelzaal-

op vraag 1

huidige

aan wettelijke eisen.

Daarna MFA

BS te Nieuw-Buinen

Odoorn

werk wordt dan

 

accommodaties

Enigste winst kan zitten

te Nieuw-

Echter twijfels over

 

onzeker

 

 

in gemeenschappelijk toi-

Buinen

exploitatie Zie ant-

 

 

 

 

letten voor BSO en PSZ

 

woord op vraag 1 en 5

 

 

 

 

 

 

 

OPO

N.v.t

N.v.t

N.v.t.

N.v.t.

Start in

Ja

 

 

 

 

 

Nieuw-

 

 

 

 

 

 

Buinen

 

 

 

 

 

 

 

 

CONOD

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

N.v.t.

Start in

Ja

 

 

 

 

 

Borger

 

 

 

 

 

 

Daarna

 

 

 

 

 

 

Valthermond

 

 

 

 

 

 

 

 

Geconstateerde resultaten:

Ad. Vraag 1 (Kunt u de huur opbrengen die u moet betalen in een nieuwe BS/MFA?)

  • 1 deelnemer zegt “Ja” maar bedoelt “Nee”

  • 6 deelnemers geven een “Nee” als antwoord

  • voor 2 deelnemers is de vraag niet van toepassing, 1 weet het niet

Ad. Vraag 2 (Kunt u die huur ook de komende 5 – 10 jaar voldoen?)

  • 1 deelnemer zegt “Ja” maar bedoelt “Nee”

  • 6 deelnemers geven een “Nee” als antwoord

  • voor 2 deelnemers is de vraag niet van toepassing, 1 weet het niet

Ad. Vraag 3 (Ziet u beleidsmatige of juridische redenen waarom de gemeente extra moet bijdragen aan uwhuisvestingslasten in een BS/MFA?)

  • 1 deelnemer beantwoordt deze vraag met “Nee”

  • 1 deelnemer geeft op deze vraag geen antwoord

  • 6 deelnemers geven een “Ja” als antwoord

  • voor 2 deelnemers is de vraag niet van toepassing

Ad. Vraag 4 (Denkt u dat versobering van uw wensen m.b.t. uw huisvesting in een BS/MFA mogelijk is)

  • 2 deelnemers beantwoorden deze vraag met “ja/nee” of “nauwelijks”.

  • 5 deelnemers geven een “Nee” als antwoord

  • voor 2 deelnemers is de vraag niet van toepassing

  • 1 deelnemers zegt “Ja”

Ad. Vraag 5 (Als u een fasering zou mogen aanbrengen voor het realiseren van BS/MFA’s, welke fasering zouu dan aanbrengen? Waar liggen de prioriteiten)

  • 3 deelnemers spreken de voorkeur uit voor een start in Nieuw-Buinen

  • 3 deelnemers geven de voorkeur voor een start in Borger

  • 4 deelnemers spreken geen voorkeur uit

Ad. Vraag 6 (Is er naar uw mening draagvlak voor de Brede school te Nieuw-Buinen?)

  • 8 deelnemers denken positief over draagvlak voor een Brede school te Nieuw-Buinen

  • 2 deelnemers hebben op deze vraag geen antwoord gegeven

 

Bijlage 4 Huur peuterspeelzalen

Overzicht Huur Peuterspeelzalen

Naam peuterspeelzaal plaats

huurbedrag

aan wie betaald

Ukkies Domein

Valthe

geen

nvt

Ukkepuk

Klijndijk

geen

nvt

’t Hummeltjesheem

2e Exloërmond

€ 1869.56

dorpshuis de Kiel’n

Pinokkio

Odoorn

geen

nvt

de Speulstee

Valthermond

geen

nvt

’t Schuilhoekje

Buinen

€ 679.38

OBS Buinen

Meraskabouters

Buinerveen

€ 1457.73

dorpshuis de Viersprong

Iepenkriekies

Drouwen

€ 673.40

Meester Hekmanhoes

Porkenhoes

Borger

€ 1772.04

gemeente Borger -Odoorn

Hummelhonk

Exloo

geen

nvt

Klein Duimpje

Nieuw Buinen

€ 727.86

gemeente Borger-Odoorn

De Hummeltjes

Drouwenermond

€ 553.00

dorpshuis Assekolke

 

Bijlage 5 Ontvangen reacties

Ingekomen brieven:

  • -

    Stichting Try-Out: Brief ontvangen 9 december 2004, collegebesluit 16 maart 2004, daarna is de brief verzonden.

  • -

    Grollemanschool: brief ontvangen op.13 december 2004, brief OCSW verstuurd d.d 25/1/05

  • -

    Gemeenschappelijke Medezeggenschapsraad Openbaar Onderwijs Borger-Odoorn: brief ontvangen op 23 december 2004, collegebesluit 16 maart 2005, daarna is de brief verzonden

  • -

    Dhr./Mevr. Siegers brief ontvangen 27januari 2005, deze brief is nog in behandeling.

  • -

    Voorstel bestuurscommissie openbaar primair onderwijs Borger-Odoorn d.d. 15/12/05 over besluit fusie en sluiting 't Dobbegie, collegebesluit 16 maart 2005, daarna is de brief verzonden

  • -

    Belangenvereniging Drouwenerveen Bronnegerveen, brief ingekomen op 27 september 2004, een gesprek over de brief heeft plaatsgevonden op 26 oktober 2004, een verslag van dit gesprek is verstuurd op 29 november 2004.

  • -

    Brief Werkgroep 1e Exloërmond, is binnengekomen op 8 december 2004. Met het bestuur is op 11 januari hierover een gesprek gevoerd.

Ingekomen brieven met als onderwerp: dreigende sluiting van de Smidswal te Exloo

  • -

    Stichting dorpshuizen Drenthe, ontvangen 22 december, bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Gemengde zangvereniging Exloo, ontvangen 21 januari j.l., bevestiging 11 februari ‘05

  • -

    TAV, 22 januari j.l., bevestiging 11 en 28 februari ‘05

  • -

    Stichting De Smidswal, ontvangen 1 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Stichting Exloo Vooruit, ontvangen 1 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Vereniging Dorpsbelangen Exloo, ontvangen 1 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Dhr. E. Lucas, ontvangen 8 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    ANBO, afd. Klijndijk, ontvangen 8 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Mevr. LJ Kerkhoven-de Jonge, ontvangen 10 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Mevr. K. Anema-Hepkema, ontvangen 11 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Dhr/mevr. A.C. ten Berge, ontvangen 14 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Dhr. I.J. Osinga, ontvangen 15 februari j.l.,bevestiging 16 maart ’05

  • -

    OSO-Borger-Odoorn, ontvangen 15 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    NBvP, Exloo, ontvangen 18 februari j.l. ,bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Dhr. B. Rijnberg, ontvangen 18 februari j.l., bevestiging 10 maart ’05

  • -

    Vereniging Dorpsbelangen Exloo, ontvangen 18 februari j.l., bevestiging 3 maart ’05

  • -

    NBvP, afd. Drenthe, ontvangen 21 februari j.l. , bevestiging 3 maart ’05

  • -

    Dhr/mevr. Willemsen, ontvangen 22 februari j.l., bevestiging 16 maart ’05

  • -

    Mevr. M. Fokkens-Lakeman, ontvangen 22 februari j.l., bevestiging 16 maart ’05

  • -

    Volksdansgroep Schaop’ndansers, ontvangen 7 maart j.l., bevestiging 10 maart ’05

  • -

    Ouderensoos Exloo, p/a secr. Oortwijn, ontvangen 14 maart j.l., bevestiging 17 maart ’05

 

Naar boven