Gemeenteblad van Echt-Susteren
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2018, 93580 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Echt-Susteren | Gemeenteblad 2018, 93580 | Verordeningen |
Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Echt-Susteren houdende regels omtrent subsidie voor investeren Subsidieverordening investeringskosten sociaal- culturele- en sportaccommodaties 2018
De raad van de gemeente Echt-Susteren,
gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van Echt-Susteren d.d. 6-3-2018 met BBV nummer 559871;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
de 'Subsidieverordening investeringskosten in sociaal-culturele- en sportaccommodaties 2018' vast te stellen.
Subsidieverordening investeringskosten in sociaal-culturele- en sportaccommodaties 2018
Artikel 2 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
sociaal-culturele accommodatie: het gebouw waarbinnen de sociaal-culturele activiteit plaatsvindt, of wanneer de activiteit buiten plaatsvindt het ‘clubgebouw’ waar de leden zich verzamelen, omkleden en verblijven en het noodzakelijke materiaal is opgeslagen. Voor zover van toepassing – conform de normen en/of richtlijnen van de koepelorganisatie.
aanpassing: het middels bouwkundige aanpassingen inpandig creëren van (een) extra ruimte(n), dan wel het intern aanbrengen van bouwkundige voorzieningen, die noodzakelijk zijn voor een verantwoorde uitvoering van de in de betreffende accommodatie gangbare activiteiten. Tot het intern aanbrengen van bouwkundige voorzieningen wordt tevens gerekend het treffen van maatregelen in het kader van duurzaamheid.
Op grond van deze verordening kan uitsluitend een eenmalige subsidie verstrekt worden. Voor het verstrekken van een jaarlijkse subsidie vormt deze verordening geen grondslag.
Onder ‘eigenaar’ als genoemd in het derde lid worden tevens begrepen gevallen:
waarbij de aanvrager huurder of zakelijk gerechtigde is van de accommodatie en de huurperiode of de periode van het zakelijk recht - te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de volledige aanvraag - tenminste een hieronder vermelde periode bedraagt, hetgeen moet blijken uit een door de aanvrager over te leggen huurovereenkomst, of notariële akte van zakelijk recht;
Bij de berekening van de subsidiabele investeringskosten genoemd onder lid 4, sub a., worden tevens de subsidiabele kosten meegerekend, waarvoor eerder, dat wil zeggen binnen een periode van een jaar te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de volledige aanvraag, op basis van deze verordening een investeringskostensubsidie is verleend.
Artikel 6 Aanvullende eisen voor een aanvraag
In aanvulling op de op grond van de algemene subsidieverordening bij de aanvraag in te dienen gegevens, dient de aanvrager bij de aanvraag tevens te overleggen:
een door een onafhankelijk ter zake deskundige opgesteld meerjarenonderhoudsplan, welk plan op het moment van indiening van de subsidieaanvraag niet ouder is dan 2 jaar en inzicht geeft in het planmatige onderhoud voor tenminste 10 jaar, wanneer de subsidiabele investeringskosten € 200.000 of meer bedragen.
Bij de berekening van de subsidiabele investeringskosten genoemd onder lid 1, sub a. en sub d., worden tevens de subsidiabele kosten meegerekend, waarvoor eerder, dat wil zeggen binnen een periode van een jaar te rekenen vanaf de dag van ontvangst van de volledige aanvraag, op basis van deze verordening een investeringskostensubsidie is verleend.
Wanneer sprake is van instelling, zoals genoemd in artikel 5, lid 2, sub a, dient bij de aanvraag tevens overlegd te worden een ledenlijst waaruit blijkt dat minimaal 20 leden zijn ingeschreven in de Basisregistratie personen (BRP) van onze gemeente, dan wel een accountantsverklaring waaruit dat blijkt.
Voor subsidies op grond van deze verordening wordt een subsidieplafond vastgesteld. Aanvragen voor een investeringskostensubsidie worden door het college behandeld in volgorde van binnenkomst. Als moment van binnenkomst geldt het moment dat de aanvraag ontvankelijk is. Zodra en voor zover het geldende subsidieplafond is bereikt, worden aanvragen geweigerd.
Naast de weigeringsgronden voortvloeiende uit de Algemene wet bestuursrecht, de algemene subsidieverordening en artikel 8 van deze verordening, kan het college een aanvraag voor een investeringskostensubsidie weigeren, indien naar het oordeel van het college de behoefte aan huisvesting van de aanvrager op redelijke wijze kan worden voorzien door middel van multifunctioneel gebruik van (een) bestaande dan wel binnen afzienbare tijd te realiseren accommodatie(s).
50% van de door het college vastgestelde en goedgekeurde subsidiabele investeringskosten tot een maximum van € 250.000,--, daar waar het betreft investeringskosten die gemaakt worden in verband met een fusie of gezamenlijke huisvesting van instellingen, waarbij de benodigde huisvestingscapaciteit aantoonbaar in wezenlijke mate afneemt.
Artikel 11 Vervallen aanspraak op subsidie.
Het college beslist binnen 4 weken op een verzoek tot verlenging van de termijn als genoemd in het derde lid. Wanneer het verzoek tot verlenging van de termijn wordt ingewilligd, wordt in het besluit aangegeven tot welke datum de termijn als bedoeld in het eerste en/of twee lid wordt verlengd. Met de bouwwerkzaamheden waarvoor subsidie wordt aangevraagd mag zonder voorafgaande toestemming van het college (in het kader van het subsidietraject) niet reeds een aanvang zijn gemaakt, voordat er een beslissing is genomen op het verzoek tot verlening van een subsidie.
Artikel 12 Eindverantwoording subsidies van meer dan € 50.000, waarbij voor de subsidiabele activiteit een omgevingsvergunning vereist is
Wanneer voor de subsidiabele activiteit een omgevingsvergunning vereist is en is voldaan aan de in artikel 6, lid 2 genoemde voorwaarden, kan de aanvrager - in afwijking van het bepaalde in artikel 15, lid 2, van de algemene subsidieverordening - bij het indienen van de aanvraag tot subsidievaststelling volstaan met het indienen van een bestuursverklaring, welke ambtelijk op locatie wordt getoetst, waaruit blijkt dat de werkzaamheden conform de verleende omgevingsvergunning en het bouwbestek zijn uitgevoerd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad d.d. 25-4-2018.
De raad voornoemd,
mr. M.M.W.H.Y. Hermans
griffier
drs. J.W.M.M.J. Hessels
burgemeester
De subsidieverordening is alleen van toepassing op investeringen in ‘clubgebouwen’. Investeringen in andere bouwwerken of bijgebouwen en investeringen het kader van het gebruik dan wel de inrichting van het buitenterrein, komen niet voor subsidie in aanmerking. Voorbeelden hiervan zijn de kassagebouwen, tribunes, dugouts, en lichtmasten bij buitensportverenigingen, klim- & klauterwerken en zendmasten bij scoutingverenigingen, bouwwerken voor trainingsdoeleinden bij hondensportverenigingen, de schietbomen bij schutterijen.
Onder maatregelen in het kader van duurzaamheid worden (onder meer) begrepen het aanbrengen van:
De manuren eigen inbreng worden berekend door het aantal manuren ingevolge de aannemersbegroting te vermenigvuldigen met 1,5. Daarmee wordt rekening gehouden met de omstandigheid dat een vrijwilliger gemiddeld genomen meer tijd nodig heeft bij de uitvoering van de werkzaamheden dan een professional.
Inrichtingskosten komen niet voor subsidiëring in aanmerking. Hierbij is een uitzondering gemaakt voor vloerbedekking, verlichtingsarmaturen en brand- en inbraakbeveiliging en/of een vergelijkbaar beveiligingssysteem (bijvoorbeeld een systeem met bewakingscamera(‘s)). Onder inrichtingskosten die niet voor subsidiëring in aanmerking komen zijn bijvoorbeeld de kosten van inventaris, gordijnen, lamellen, vitrages, wandbekleding, keuken en keukenapparatuur, buffet, tapinstallatie en licht- en geluidsinstallatie.
In artikel 4 zijn eisen gesteld aan de duur van de huurovereenkomst of het zakelijk recht (bijvoorbeeld erfpacht), wanneer de aanvrager geen eigenaar is van het gebouw. Hiermee wordt bevorderd dat de verleende subsidie ook rendeert. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat aanvragers subsidie versnippert aanvragen om deze eisen te omzeilen. Daarom wordt bij de berekening van de subsidiabele kosten tevens gekeken naar de subsidiabele kosten van eerdere subsidieaanvragen, dat wil zeggen tot een jaar terug.
Subsidiabele investeringskosten subsidieaanvraag van een half jaar terug: € 15.000
Subsidiabele investeringskosten nieuwe aanvraag: € 40.000
Totaal subsidiabele kosten: € 55.000.
Nodig bij de nieuwe subsidieaanvraag: een huurovereenkomst of een notariële akte van het zakelijk recht met een looptijd van tenminste 5 jaar.
Het te overleggen meerjarenonderhoudsplan mag niet ouder zijn dan 2 jaar (peildatum: datum indienen subsidieaanvraag) en dient tenminste inzicht te geven in het toekomstige onderhoud voor een periode van 10 jaar. Het meerjarenonderhoudsplan geeft inzicht in de onderhoudstoestand van het gebouw, het noodzakelijk uit te voeren onderhoud, de daarbij gehanteerde onderhoudscyclus, de noodzaak van het uit te voeren onderhoud, het jaar waarin het onderhoud uitgevoerd dient te worden en de kosten die hiermee gemoeid zijn. De uitkomsten van dit plan dienen overgenomen te worden in de meerjaren-exploitatiebegroting, als bedoeld in artikel 6, lid 1, sub a.
In artikel 6, lid 1, sub a. en d, is de eis gesteld dat de aanvrager een meerjarenbegroting en een meerjarenonderhoudsplan overlegt, wanneer de subsidiabele investeringskosten € 200.000 of meer bedragen. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat aanvragers subsidie versnipperd aanvragen om deze eis te omzeilen. Daarom wordt bij de berekening van de subsidiabele kosten tevens gekeken naar de subsidiabele kosten van eerdere subsidieaanvragen, dat wil zeggen tot een jaar terug.
Subsidiabele investeringskosten subsidieaanvraag van een half jaar terug: € 25.000
Subsidiabele investeringskosten nieuwe aanvraag: € 180.000
Totaal subsidiabele investeringskosten: € 205.000.
Nodig bij de nieuwe subsidieaanvraag: een meerjarenbegroting en een meerjarenonderhoudsplan
De subsidie wordt niet berekend over de totale investeringskosten, maar over de subsidiabele investeringskosten. In artikel 3, lid 2, is aangegeven welke investeringskosten niet voor subsidie in aanmerking komen. De totale investeringskosten, minus de kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen, worden de subsidiabele kosten genoemd. De subsidie betreft 25% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 150.000.
Totale investeringskosten: € 100.000
Niet voor subsidie in aanmerking komende investeringskosten: € 20.000
Subsidie: 25% van € 80.000 = € 20.000
De subsidie wordt berekend over de subsidiabele investeringskosten en dus niet over de totale investeringskosten. In artikel 3, lid 2, is aangegeven welke investeringskosten niet voor subsidie in aanmerking komen. De totale investeringskosten, minus de kosten die niet voor subsidie in aanmerking komen, worden de subsidiabele kosten genoemd. De subsidie bedraagt 50% van de subsidiabele kosten tot een maximum van € 250.000.
Totale investeringskosten: € 100.000
Niet voor subsidie in aanmerking komende investeringskosten: € 20.000
Subsidie: 50% van € 80.000 = € 40.000
De manuren eigen inbreng wordt berekend door het aantal manuren ingevolge de aannemersbegroting te vermenigvuldigen met 1,5. Daarmee wordt rekening gehouden met de omstandigheid dat een vrijwilliger gemiddeld genomen meer tijd nodig heeft bij de uitvoering van de werkzaamheden dan een professional (zie ook de toelichting bij artikel 2, sub l).
Aantal manuren in gevolge aannemersbegroting: 100 uur
Subsidiabel aantal manuren eigen inbreng: 100 x 1,5 = 150 uur
Subsidiabele kosten eigen inbreng: 150 uur x € 18,-- = € 2.700
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-93580.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.