Gemeenteblad van Goirle
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goirle | Gemeenteblad 2018, 92525 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Goirle | Gemeenteblad 2018, 92525 | Beleidsregels |
Beleidsregels Schuldhulpverlening Goirle 2018
In deze regeling wordt verstaan onder:
schuldhulpverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Voor een verzoeker die zelfstandig ondernemer is met een nog functionerende onderneming, geldt het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz) als voorliggende voorziening. Als de onderneming naar het oordeel van het college levensvatbaar is en de Bbz biedt geen adequate oplossing, dan kan de zelfstandige voor de niet-zakelijke schulden worden toegelaten tot de gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 4. Aanvraag en besluit schuldhulpverlening
Voor informatie, advies, doorverwijzing, de budgetcursus en preventief budgetbeheer, inclusief budgetcoaching en duurzame financiële dienstverlening is geen aanvraagformulier nodig. Dat geldt ook voor een crisisinterventie. Deze vormen van schuldhulpverlening worden laagdrempelig en ter preventie aangeboden en zijn beschikkingsvrij.
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op de schuldhulpverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schuldhulpverleningstraject.
Artikel 7. Weigeren en beëindigen
Het college kan besluiten tot weigering en beëindiging van een traject schuldregeling in onderstaande gevallen en stelt daartoe een beschikking op:
Indien verzoeker in een periode van een jaar voorafgaand aan de dag waarop het verzoek is ingediend een maatregel of boete heeft gekregen op grond van de geldende Verzamelverordening Participatiewet, IOAW, IOAZ, Bbz van de gemeente Goirle betreffende de inlichtingenplicht, tekort schietend besef van verantwoordelijkheid danwel de arbeidsverplichting en waarbij dat leidt tot substantiële financiële benadeling van de gemeente.
Artikel 8. Overige beëindigingsgronden
Onverminderd de bepalingen in artikel 7 kan het college besluiten tot beëindiging van de schuldhulpverlening als:
Artikel 9. Recidive – hernieuwde aanvraag
Indien minder dan 3 jaar voorafgaande aan de dag waarop de hernieuwde aanvraag is ingediend, door verzoeker een traject schuldregeling succesvol is doorlopen (minnelijk en/of wettelijk), kan een aanvraag schuldhulpverlening worden geweigerd. Verzoeker kan wel informatie, advies, budgetbeheer en/of een doorverwijzing krijgen.
Indien minder dan 2 jaar voorafgaande aan de dag waarop de hernieuwde aanvraag is ingediend een aanvraag of een traject schuldregeling tussentijds door toedoen van de verzoeker is geweigerd of beëindigd, kan een hernieuwde aanvraag schuldhulpverlening worden geweigerd. Verzoeker kan wel informatie, advies, budgetbeheer en/of een doorverwijzing krijgen.
De raad van de gemeente Goirle legt haar visie op de schulddienstverlening - dat wil zeggen het gehele palet van vroegsignalering, preventie, stabilisatie, curatie (schuldhulpverlening) en nazorg - vast in een meerjarig beleidsplan schulddienstverlening.
In het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2012 - 2015 is vastgelegd dat er nadere regels werden opgesteld over toelating, recidive en het stellen van voorwaarden. De achterliggende gedachte is dat Goirle behoefte heeft aan heldere spelregels: de burger weet wat de voorwaarden zijn voor toelating tot de schuldhulpverlening en waaraan hij zich dient te houden en de gemeente op haar beurt weet welke verplichtingen zij aan de burger mag opleggen en wanneer zij de toegang tot de schuldhulpverlening kan weigeren of beëindigen. In het Beleidsplan Schuldhulpverlening 2018 - 2021 staat dat het college de beleidsregels actualiseert.
Het is van belang dat de gemeentelijke schuldhulpverleningspraktijk vanaf de inwerkingtreding van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs, 1 juli 2012) onder het regime van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) valt.
Dit artikel is gebaseerd op artikel 1 van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.
Artikel 2. Doelgroep gemeentelijke schuldhulpverlening
Conform de visie staat schuldhulpverlening in beginsel open voor alle inwoners van Goirle van 18 jaar en ouder.
Zelfstandig ondernemers met schulden ontvangen informatie en advies over het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz). De gemeente Tilburg voert deze regeling uit voor de gemeente Goirle. Mogelijk worden zelfstandig ondernemers door de Bbz-deskundige verwezen naar schuldhulpverlening voor ondernemers. De kosten van deze schuldhulpverlening komen voor rekening van de ondernemer zelf.
Een ex-zelfstandige heeft pas recht hebben op gemeentelijke schuldhulpverlening als de onderneming is beëindigd en de schulden definitief en bekend zijn. Kosten die nog gemaakt moeten worden in verband met liquidatie van de onderneming komen in beginsel voor rekening van de zelfstandig ondernemer.
Het is ook mogelijk dat de onderneming levensvatbaar is en dat de financiële problemen sec privéschulden zijn. Hier sluiten we aan bij de definitie uit de fiscale wetgeving: als de ondernemer in aanmerking komt voor de zelfstandigenaftrek, komt hij ook in aanmerking voor schuldhulpverlening. Daarnaast onderzoekt het college of gemeentelijke schuldhulpverlening mogelijk en noodzakelijk is. Indien de privésituatie en de onderneming verweven zijn, zal gemeentelijke schuldhulpverlening vaak niet mogelijk zijn.
Artikel 3. Toegang tot schuldhulpverlening
Een inwoner kan zich bij 't Loket, stichting Leystromen, Maatschappelijk Werk (IMW) of de gemeente Goirle melden voor schuldhulpverlening. Dit wordt doorgegeven aan de Kredietbank Nederland en deze nodigt de inwoner uit voor het spreekuur. Tijdens het spreekuur wordt bepaald of een adviesgesprek volstaat of dat een traject schuldregeling nodig is.
Sinds 2017 gebruikt Goirle de website Schulden de Baas. Inwoners kunnen daar digitaal contact opnemen met de Kredietbank Nederland.
Artikel 4. Aanvraag en besluit schuldhulpverlening
Voor een aanvraag wordt een standaard aanvraagformulier schuldhulpverlening gebruikt. Dit voldoet aan de vereisten van een aanvraag uit de Awb. Nadat het ondertekende aanvraagformulier is ontvangen start de beslistermijn van 8 weken voor het nemen van een besluit.
Via Schulden de Baas kan er ook digitaal een aanvraag worden ingediend - hiervoor worden de benodigde gegevens uitgevraagd via de website en geldt dezelfde beslistermijn.
De beschikking stelt de toegang of afwijzing tot schuldhulpverlening vast. Die staat open voor bezwaar en beroep. In de beschikking staat niet benoemd in welke vorm (zie artikel 5) dit geboden wordt, dat betreft een professionele afweging die niet open staat voor bezwaar en beroep. De nadere afspraken over de invulling van de schuldhulpverlening wordt in het persoonlijk plan van aanpak (dat door de klant wordt ondertekend) vastgelegd.
Preventieve inzet zoals informatie, advies, doorverwijzing, de budgetcursus en preventief (en enkelvoudig) budgetbeheer inclusief budgetcoaching en duurzame financiële dienstverlening vallen buiten de Wgs en worden beschikkingsvrij aangeboden.
Artikel 5. Aanbod schuldhulpverlening
In lid 1 staat dat het college schuldhulpverlening verleent indien zij dit noodzakelijk en mogelijk acht. Hierbij wordt ook gekeken naar de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden van de verzoeker.
Lid 2 stelt de kaders voor de begrippen 'noodzakelijk' en 'mogelijk'. Hiervoor maakt de Kredietbank Nederland gebruik van het screeningsinstrument Mesis. Op basis daarvan bepaalt de professional welke vorm van schuldhulpverlening wordt ingezet.
In lid 5 staat een traject schuldregeling genoemd. Dit valt onder de reikwijdte van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening en hier wordt een beschikking voor gegeven.
Dit artikel benadrukt de eigen verantwoordelijkheid van de verzoeker. Daarnaast kan het college nadere voorwaarden stellen als ze van mening is dat die bepalend zijn voor het welslagen van het traject. Nadere voorwaarden worden in een (aanvullende) beschikking vastgelegd.
Artikel 7. Weigeren en beëindigen
Dit artikel betreft een 'kan-bepaling'. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien als elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt. Bij (voortijdige) beëindiging van de schuldhulpverlening wordt een beschikking afgegeven. Hiermee staat de route naar bezwaar en beroep voor de betrokkene open.
Voordat schuldhulpverlening wordt geweigerd of beëindigd, regelt lid 2 dat er eenmaal een termijn geboden wordt om alsnog de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De Awb schrijft voor dat deze termijn 'redelijk' is. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting. Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schuldhulpverlening.
Er is sprake van 'misdragen' (lid 3) indien de organisatienorm in het agressiebeleid van de gemeente Goirle wordt overschreden en op grond van het agressiebeleid ook een reactie is/wordt gegeven naar de dader. Bij het geven van deze reactie kan direct het mogelijke gevolg voor schuldhulpverlening worden aangegeven.
In de wet is opgenomen (art 3 lid 3 Wgs) dat schuldhulpverlening geweigerd mag worden aan personen die schulden hebben in verband met een onherroepelijke strafrechtelijke veroordeling . In lid 4 van deze beleidsregels wordt naast deze bestaande wettelijke mogelijkheid geregeld dat mensen die schulden hebben die voortkomen uit overtredingen/misdrijven die nog niet onherroepelijk zijn en te maken hebben met hennepteelt ook kunnen worden geweigerd. De schuldhulpverlening kan in die gevallen ook worden beëindigd.
Lid 5 geeft nadere invulling aan de wettelijke mogelijkheid om schuldhulpverlening te weigeren aan een persoon die fraude heeft gepleegd die financiële benadeling van een bestuursorgaan tot gevolg heeft.
Lid 7 is bedoeld voor gevallen waarin duidelijk is dat door een kortdurend verblijf in de gemeente Goirle een succesvol traject schuldregeling niet haalbaar is. Onder kortdurend verblijf wordt in elk geval verstaan: korter dan drie jaar.
Artikel 8. Overige beëindigingsgronden
Ook dit artikel betreft een 'kan-bepaling'. Als besloten wordt tot beëindiging van de schuldhulpverlening wordt dat goed gemotiveerd in een beschikking vastgelegd.
Artikel 9. Recidive – hernieuwde aanvraag
Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid stellen we grenzen aan het kunnen doen van een hernieuwde aanvraag. Daarbij wegen we mee dat een traject schuldregeling een beroep doet op de schuldeiser.
Artikel 10. Gevallen waarin deze beleidsregels niet voorzien
De Awb biedt in artikel 4:84 een inherente afwijkingsbevoegdheid. Daarom hoeft de hardheidsclausule niet apart in de beleidsregels genoemd te worden.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-92525.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.