Mandaat- en Machtigingslijst 2012 - wijziging (aanvragen subsidies e.d. ten behoeve van de energietransitie)

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

 

overwegende

  • -

    dat door de afspraken in het Klimaatakkoord van Parijs een energietransitie noodzakelijk is;

  • -

    dat de transitie het einde van het gebruik van fossiele brandstoffen inluidt; het gebruik van kolen, olie en gas moet stoppen;

  • -

    dat in de energie-agenda van het kabinet staat dat de woningen in 2050 verwarmd moeten worden zonder aardgas en de gemeenten hierin een regierol krijgen;

  • -

    de gemeente Purmerend deze regierol wil oppakken en kansen ziet om al in 2035 te voldoen aan de nationale doelstelling;

  • -

    de gemeenteraad in 2017 in het kader van het starten van een pilot in een wijk het college opdracht heeft gegeven om er voor te zorgen dat naast de gemeente, ook andere overheden een substantiële bijdragen gaan leveren aan de energietransitie;

  • -

    dat de mogelijkheid bestaat om in het kader van bijvoorbeeld duurzaamheidsprojecten of (Europese) subsidieprogramma’s subsidie en/of andere financiële bijdragen aan te vragen;

  • -

    het wenselijk is de bevoegdheid van het college om dergelijke aanvragen te doen te mandateren aan de directeur Ruimtelijk Domein;

  • -

    er daarom aanleiding is de Mandaat- en machtigingslijst 2012 te wijzigen.

 

besluiten:

1.

In het hoofdstuk DOMEIN ONTWIKKELING, onderdeel Afdeling Ruimtelijke Ontwikkeling, in de Mandaat- en machtigingslijst 2012 het volgende onderwerp toe te voegen:

 

 

Onderwerp

Gemandateerd

22.

Het aanvragen van (Europese) subsidie en/of financiële bijdragen, bij welke overheid en/of instantie dan ook, alsmede het aanmelden voor een Europese call for proposal, ten behoeve van de energietransitie.

De directeur Ruimtelijk Domein

 

2.

Dit besluit treedt in werking op de dag na die waarop het is bekend gemaakt en werkt terug tot en met 1 maart 2018.

 

Purmerend, 10 april 2018

Burgemeester en wethouders van Purmerend,

de secretaris,

G. Blom

de burgemeester,

D. Bijl

Naar boven