Gemeenteblad van Midden-Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2018, 8064 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2018, 8064 | Verordeningen |
Verordening betreffende de rekenkamercommissie voor de gemeente Midden-Groningen.
De raad van de gemeente Midden-Groningen;
Gelet op artikel 81oa van de Gemeentewet;
Gelezen het voorstel van de klankbordgroep;
Gehoord de drie colleges van Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde,
vast te stellen de Verordening betreffende de rekenkamercommissie voor de gemeente Midden-Groningen.
In deze verordening wordt verstaan onder:
Rekenkamercommissie: de organisatie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, evenals de doelmatige voorbereiding en uitvoering ervan in de gemeente Midden-Groningen;
Gemeentelijk bestuursorgaan: de raad van Midden-Groningen, het college van burgemeester en wethouders van Midden-Groningen, de burgemeester van Midden-Groningen (tenzij handelend in zijn hoedanigheid van hoofd van de politie), evenals gemeentelijke commissies waaraan bevoegdheden van de gemeenteraad of van burgemeester en wethouders zijn gedelegeerd;
HOOFDSTUK 2 – TAAK, SAMENSTELLING EN BEVOEGDHEDEN VAN DE GEMEENTELIJKE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 2 Taak van de gemeentelijke rekenkamercommissie
De gemeentelijke rekenkamercommissie doet onderzoek naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid alsmede naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van het gemeentelijke beheer en van de gemeentelijke organisatie, alsmede van (gesubsidieerde) instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.
Artikel 3 Benoeming en samenstelling gemeentelijke rekenkamercommissie
De gemeentelijke rekenkamercommissie bestaat uit:
De voorzitter draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat.
Artikel 8 Budget rekenkamercommissie
Artikel 10 Onderzoeksopdracht en bevoegdheden
Om de onderzoeken van de rekenkamercommissie naar behoren te kunnen uitvoeren zijn de stukken, die onder oplegging van geheimhouding aan de rekenkamercommissie ter beschikking worden gesteld, ook beschikbaar voor de voorzitter van de rekenkamercommissie vanuit de griffie en de door de rekenkamercommissie aangewezen deskundigen.
HOOFDSTUK 3 - WERKWIJZE VAN DE REKENKAMERCOMMISSIE
Artikel 13 Vergaderquorum, stemmingsquorum
Bij onvoltalligheid van de vergadering als bedoeld in het eerste lid op het tijdstip waarvoor deze is uitgeschreven, wordt de aanvang van de vergadering vijf minuten uitgesteld. Wanneer na die vijf minuten het vereiste aantal leden niet is opgekomen, wordt de vergadering gehouden ongeacht het aantal aanwezige leden; daarin worden geen punten behandeld die niet in de oproep voor de vergadering staan vermeld.
Artikel 14 Initiatief met betrekking tot het uitvoeren van onderzoek
Artikel 15 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
De rekenkamercommissie stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die tenminste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het conceptonderzoeksrapport aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn in elk geval degenen wier taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.
Na vaststelling door de rekenkamercommissie worden het onderzoeksrapport, de nota met conclusies en aanbevelingen en de zienswijze van betrokkenen op het rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college van burgemeester en wethouders en betrokkenen aan de betrokken gemeenteraden aangeboden.
Toelichting op de Verordening betreffende het instellen en instandhouden van een lokale rekenkamercommissie voor de gemeente Midden-Groningen.
Dit artikel bevat enkele definities om te voorkomen dat bepaalde begrippen telkens in hun geheel moeten worden uitgeschreven.
De rekenkamercommissie wordt ondersteund door de griffie. Kosten worden voldaan uit het budget dat de rekenkamer ter beschikking staat. De griffier is primair aanspreekpunt maar t.a.v. de verschillende vormen van secretariële ondersteuning kunnen ook andere personen van de griffie belast worden met die taken.
Uitgegaan wordt van een rekenkamercommissie met uitsluitend externe leden.
Verder worden er voorwaarden gesteld aan de te benoemen leden. Dit om onafhankelijkheid van de leden zoveel mogelijk te garanderen.
De verplichting deze eed of verklaring en belofte af te leggen vloeit voor de rekenkamer rechtstreeks voort uit artikel 81g van de Gemeentewet. Deze bepaling wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de externe leden van de rekenkamercommissie.
Dit artikel handelt over het ontslag van de leden en over de mogelijkheid (of soms verplichting) hen op non-activiteit te stellen in bepaalde situaties.
In dit artikel is vastgelegd dat de externe leden en de voorzitter voor hun werkzaamheden een vergoeding per maand ontvangen.
De rapporten van de rekenkamercommissie zijn in beginsel openbaar maar op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wob kunnen rapporten of gedeelten daarvan als geheim worden aangemerkt.
De rekenkamercommissie is zelfstandig verantwoordelijk voor de besteding van het budget dat beschikbaar is voor de uitvoering van haar taak. Ten laste van het budget worden de in het tweede lid genoemde kosten gebracht.
Voor het totaalbudget van de rekenkamercommissie is uitgegaan van €1,00 per inwoner (peildatum 1 januari 2018). Dat is in lijn met een gemiddelde voor gemeenten van de omvang van Midden-Groningen.
Het is mogelijk dat de raad voor de reserve een plafond instelt. NB Die keuze opnemen in de beslispunten bij de RV bij vaststelling verordening door raad MG?
In de gemeente Midden-Groningen wordt geadviseerd van deze mogelijkheid gebruik te maken. Dat houdt in dat de reserve die de rekenkamer aanhoudt gemaximaliseerd wordt tot de jaarbijdrage van het voorafgaande jaar.
Artikel 81i van de Gemeentewet wordt van overeenkomstige toepassing verklaard op de rekenkamercommissie. In het reglement van orde moeten/kunnen zaken als de procedure die wordt gevolgd bij onderzoeken, hoe wordt omgegaan met verzoeken van derden om onderzoek te verrichten enzovoorts worden geregeld.
De rekenkamercommissie dient onafhankelijk te zijn en om deze onafhankelijkheid te bevorderen is het van belang dat zij zelfstandig de onderzoeksonderwerpen kan kiezen. Het in handen van de commissie leggen van de uitwerking van de vraagstelling en de vaststelling van de onderzoeksopzet bevordert de onafhankelijkheid. De rekenkamercommissie kan op verzoek van de raad een onderzoek instellen maar is niet verplicht het verzoek van de raad in te willigen. Zie toelichting bij artikel 14.
Om te waarborgen dat de rekenkamercommissie bij de uitvoering van haar onderzoek voor het vormen van objectieve oordelen over voldoende en relevante gegevens kan beschikken, is het van belang over zo ruim mogelijke bevoegdheden tot het inwinnen van informatie te beschikken. Daarom is voorzien in de bevoegdheid om inlichtingen in te winnen van alle leden van de gemeentelijke bestuursorganen en van alle ambtenaren van de gemeente.
De in lid 5 genoemde quick scans kunnen een vervolg krijgen door het geven van commentaar op ontwikkelingsprocessen die binnen een gemeente lopen. Dit commentaar kan dan in de vorm van een brief naar de betreffende gemeenteraad.
Deze artikelen behoeven geen toelichting.
Zie ook toelichting bij artikel 10. Het verzoek van de raad wordt in artikel 182, tweede lid van de Gemeentewet expliciet genoemd. Doordat deze mogelijkheid uitdrukkelijk in de wet is genoemd, wordt er een bepaald gewicht toegekend aan het verzoek van de raad. Indien de rekenkamercommissie niet voldoet aan een goed gemotiveerd verzoek zal zij daarvoor goede gronden moeten aanvoeren.
Uit oogpunt van zorgvuldigheid is het van groot belang dat de onderzochte partij de kans krijgt om te reageren op het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Er vindt dan wederhoor plaats waarbij de feitelijke bevindingen die uit het onderzoek voortvloeien aan de betreffende ambtenaren worden voorgelegd met de vraag eventuele onjuistheden uit te halen en te corrigeren. Indien van toepassing wordt de verantwoordelijke wethouder of het college de gelegenheid geboden om te reageren op de conceptaanbevelingen die de rekenkamer verbindt aan de (gecorrigeerde) bevindingen. Tot slot brengt de rekenkamer een definitief rapport naar buiten met bevindingen, conclusies en eventueel aanbevelingen.
Ook kan de rekenkamer variatie aanbrengen in de manier waarop de uitkomsten van onderzoek naar buiten worden gebracht. Naast rapporten kan worden gedacht aan het organiseren van conferenties en workshops of zelfs het publiceren van handreikingen. Vanzelfsprekend zal hieraan een rapportage ten grondslag liggen.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-8064.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.