Gemeenteblad van Midden-Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2018, 8061 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Midden-Groningen | Gemeenteblad 2018, 8061 | Verordeningen |
Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Midden-Groningen 2018
De raad van de gemeente Midden-Groningen.;
Gelet op artikel 107a, tweede lid, van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;
Gelet op artikel 83 eerste lid, de artikelen 107 tot en met 107e, artikel 156 van de gemeentewet en afdeling10.1.2 van de algemene wet bestuursrecht,
gelezen het voorstel van de werkgroep griffie van 27 oktober 2017;
Besluit vast te stellen de Verordening organisatie griffie en ondersteuning raad gemeente Midden-Groningen 2018
Artikel 2: Werkgeverscommissie
De werkgeverscommissie treedt op als bevoegd gezag voor de griffier, met uitzondering van het benoemen, schorsen en ontslaan van de griffier, zoals bedoeld in artikel 107 resp. 107d, eerste lid, van de Gemeentewet. De raad verleent de werkgeverscommissie met het vaststellen van deze verordening mandaat tot het uitoefenen van de daarbij behorende bevoegdheden.
HOOFDSTUK 3: BEPALINGEN OVER DE GRIFFIE
De griffie ondersteunt de griffier, de raad en de voorzitter van de raad in de uitvoering van hun werkzaamheden.
Artikel 5: Rechtspositie griffie
De griffie volgt de Arbeidsvoorwaardenregeling van de Gemeente Midden-Groningen, welke wordt vastgesteld door de raad.
De griffie kan worden beschouwd als zelfstandige onderneming in de zin van de Wet op de ondernemingsraden. In dit kader regelt de griffier als bestuurder in overleg met de werkgeverscommissie en de medewerkers van de griffie, de medezeggenschap voor de griffie.
Artikel 7: Facilitaire ondersteuning
De facilitaire ondersteuning van de griffie (op het gebied van administratie, financiën, archivering, huisvesting, automatisering, personeelszorg en andere interne diensten) wordt verzorgd door de collegeorganisatie, voor zover niet opgepakt in eigen beheer van de griffie.
HOOFDSTUK 4: INSTRUCTIE VOOR DE GRIFFIER
Artikel 8: Ondersteuning en informatie raad
De griffier draagt er zorg voor dat de leden van de raad desgevraagd de benodigde bijstand krijgen bij het formuleren van moties, amendementen en voorstellen, het voorbereiden van interpellaties en overige in het Reglement van orde voor de raad voorziene bevoegdheden en initiatieven van de raadsleden.
Artikel 9: Bijstand raadsvoorzitter
De griffier staat de voorzitter van de raad ter zijde bij zijn zorg voor een goede voorbereiding en een goed verloop van de vergaderingen van de raad.
Artikel 10: Voorbereiding vergaderingen raad, en raadscommissies
De griffier ondersteunt de raad en zijn commissies bij het vaststellen van de agenda van de raads- en commissievergaderingen. Ter voorbereiding en afstemming van de agenda van de raad, en de raadscommissies en jaaragenda treedt de griffier in overleg met de gemeentesecretaris over planning en programmering.
HOOFDSTUK 5: AMBTELIJKE BIJSTAND RAADSLEDEN, COMMISSIELEDEN EN FRACTIES
Artikel 15: Opdracht tot bijstandverlening
Indien de raad als geheel bijstand wenst, geeft hij - tenzij hij besluit tot uitbesteding - daartoe opdracht aan de griffier.
Artikel 16: Verzoek aan de griffier
Indien één of meerdere raadsleden of commissieleden bijstand wensen, wenden zij zich tot de griffier. Bijstand wordt zo spoedig mogelijk verleend door de griffier, of door een griffiemedewerker.
Artikel 17: Verzoek aan de gemeentesecretaris
De secretaris, de griffier en de burgemeester voeren regelmatig overleg over de verleende en te verlenen ambtelijke bijstand en ondersteuning door de collegeorganisatie als bedoeld in artikel 1, onder a. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier, of een griffiemedewerker kan worden verleend, kan de griffier de gemeentesecretaris verzoeken om één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.
Artikel 20: Rechten commissieleden
Commissieleden hebben recht op aanvullende voorzieningen die van gemeentewege aan raadsleden worden verstrekt, zoals een toegangspas tot de gebouwen, digitale hulpmiddelen en het gebruik van de fractie- en raadsruimten.
PARAGRAAF 2: FRACTIEONDERSTEUNING
Artikel 24: Tijdstip verstrekken voorschot in verkiezingsjaar
In afwijking van het bepaalde in artikel 8 wordt in een jaar waarin verkiezingen plaatsvinden het voorschot vóór 31 januari verstrekt voor de maanden tot en met de maand waarin de verkiezingen plaatsvinden. In de eerste maand na de maand waarin de eerste vergadering van de nieuw gekozen raad plaatsvindt wordt het voorschot verstrekt voor de overige maanden van dat jaar.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-8061.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.