Gemeenteblad van Groningen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2018, 73562 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Gemeenteblad 2018, 73562 | Verordeningen |
Nadere Regel tot wijziging van de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2017
Het college van burgemeester en wethouders van Groningen;
Gezien het voorstel van 27 maart 2018;
Gelet op artikel 149 van de Gemeentewet, gelet op de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en gelet op de artikelen 2, 6, 7, vierde en vijfde lid, 8, tweede, derde en vierde lid, 9, tweede lid, 10, vierde lid, 12, 13, eerste en tweede lid, 14, derde lid, 15, eerste lid, 16, vierde lid, 17, tweede lid, 18, tweede lid, van de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015.
Artikel I Wijziging Nadere regels
De Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2017 worden gewijzigd als volgt:
Paragraaf 4.1 Tegemoetkoming aannemelijke meerkosten voor chronisch zieken en beperkten met toepassing artikel 27 lid 3
Artikel 31 – Criteria aannemelijke meerkosten komt als volgt te luiden:
Een cliënt als bedoeld in artikel 29, eerste lid, kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming als hem over het peiljaar het volledig verplicht eigen risico in rekening is gebracht zoals genoemd in artikel 19 van de Zorgverzekeringswet en daarnaast beschikt over ten minste één van de volgende indicaties:
aan cliënt is een individuele voorziening toegekend op grond van de Wet op de jeugdzorg of de Jeugdwet. De voorziening moet een vorm van jeugdhulp betreffen als omschreven in artikel 2, tweede lid, onderdeel b, sub 1 en 2 van de Nadere regels Jeugdhulp gemeente Groningen 2015, die in werking zijn getreden op 1 januari 2015;
Artikel 32 – Vangnet komt als volgt te luiden:
Een cliënt als bedoeld in artikel 29, eerste lid, die niet voldoet aan het criterium van het verbruik van het volledig verplicht eigen risico, maar wel beschikt over een indicatie als genoemd in artikel 31, kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming als hij naar het oordeel van het college kan aantonen dat hij een chronische ziekte of beperking heeft, waaruit in het peiljaar aannemelijke meerkosten voortvloeien tenminste ter hoogte van het volledig verplicht eigen risico.
Artikel II Wijziging toelichting Nadere regels
De Toelichting bij de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Groningen 2015 wordt gewijzigd als volgt:
De toelichting bij artikel 28 komt als volgt te luiden:
Artikel 28 - Begripsomschrijving
In dit artikel worden begrippen omschreven die in principe niet in de rest van deze Nadere regels, de verordening of de wet zijn gedefinieerd. In deze regeling wordt een aantal begrippen uit de Participatiewet gebruikt, omdat in deze wet het inkomen op minimumniveau, ook wel minimuminkomen genoemd, wordt gedefinieerd.
Onderdeel b: Aangezien de overheveling van middelen van het rijk naar de gemeente voor deze compensatieregeling gepaard gaat met aanzienlijke bezuinigingen, heeft het college gekozen voor een inkomensgrens van maximaal 120 procent van de van toepassing zijnde bijstandsnorm, zoals genoemd in de artikelen 21 en 22 van de Participatiewet.
Zowel in de definitiebepalingen van de Wmo als de Participatiewet wordt onder gehuwde mede begrepen de ongehuwde die met een ander een gezamenlijke huishouding voert (artikel 3 Participatiewet en artikel 1.1.2. Wmo). De datum 31 december van het peiljaar is leidend voor de vraag welke gezinssituatie/samenstelling huishouding aan de orde is.
De tegemoetkoming wordt achteraf verstrekt voor kosten die in het direct daaraan voorafgaande kalenderjaar zijn gemaakt. Het zogeheten peiljaar is het jaar voorafgaand aan het jaar waarin de aanvraag wordt gedaan.
Onderdeel d: Voor de definitie van meerkosten is aangesloten bij de definitie die is vastgelegd in de verordening (artikel 1). Omdat dit begrip centraal staat in de regeling en medewerkers van verschillende onderdelen van de gemeente er mee werken, is de definitie opgenomen in de begripsomschrijving.
De toelichting bij artikel 30 komt als volgt te luiden:
Op grond van dit artikel is het mogelijk dat een minderjarig kind (op 31 december van het peiljaar jonger dan 18 jaar) die meerkosten heeft in aanmerking komt voor een tegemoetkoming. In dit geval mag (mogen) de ouder(s) of verzorger(s) in het peiljaar niet een hoger inkomen hebben dan 120 procent van de toepasselijke bijstandsnorm, en het betreffende kind moet voldoen aan de overige voorwaarden van deze paragraaf. Aangezien kinderen tot 18 jaar gratis zijn meeverzekerd in de basisverzekering van de Zorgverzekeringswet en niet onder het verplicht eigen risico van deze wet vallen, kunnen kinderen toch in aanmerking komen voor een tegemoetkoming. Zie daartoe de toelichting bij artikel 32.
De toelichting bij artikel 31 komt als volgt te luiden:
Artikel 31 - Criteria aannemelijke meerkosten
Om te bepalen of het aannemelijk is dat een cliënt meerkosten heeft moet hij worden beoordeeld op vooraf vastgestelde criteria. Hierin voorziet dit artikel. Omdat is gebleken dat het onmogelijk is om tot een uitputtende lijst van chronische ziekten en beperkingen te komen, is gekozen voor het hebben van bepaalde indicaties. De gedachte hierachter is dat wanneer de cliënt beschikt over een (of meer) van de aangegeven indicaties, ervan uit mag worden gegaan dat hij zodanig chronisch ziek is en/of fysieke of psychische beperkingen ondervindt, dat hij noodgedwongen extra kosten moet maken om zelfredzaam te zijn dan wel te participeren. De lijst met indicaties is tot stand gekomen in overleg met de adviesraden. Daarnaast geldt het criterium van het volledig in rekening gebrachte ‘verplicht eigen risico’, zoals genoemd in artikel 19 van de Zorgverzekeringswet.
Onderdeel d: Jeugdzorg kent een breed scala aan voorzieningen om het minderjarig kind te ondersteunen in zijn ontwikkeling. Teneinde in te zoomen op voorzieningen bedoeld voor met name chronisch zieken en beperkten is aangesloten bij een omschrijving van individuele voorzieningen in de Nadere regels Jeugdhulp die intensieve ondersteuning behelzen. Deze luidt:
1. Intensieve en meer langdurige interventies gericht op behandeling, herstel en/of rehabilitatie;
Onderdeel f: Menzis heeft als gevolg van de afschaffing van de Wtcg en de CER in het gemeentepakket bij de aanvullende verzekering GarantVerzorgd 3 extra voorzieningen opgenomen ten behoeve van chronisch zieken en gehandicapten. Dit was al de aanvullende verzekering met de meest uitgebreide dekking. Volgens Menzis wordt zowel bij hen als bij andere verzekeraars de aanvullende verzekering met de meest uitgebreide dekking met name afgenomen door verzekerden met een chronische ziekte of beperking.
De toelichting bij artikel 32 komt als volgt te luiden:
Een cliënt als bedoeld in artikel 29, eerste lid, die niet voldoet aan het criterium van het volledig verbruik van het volledig in rekening gebrachte verplicht eigen risico, maar wel beschikt over een indicatie als genoemd in artikel 31, kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming als hij naar het oordeel van het college kan aantonen dat hij een chronische ziekte of beperking heeft, waaruit in het peiljaar aannemelijke meerkosten voortvloeien tenminste ter hoogte van het volledig in rekening gebrachte verplicht eigen risico. Een en ander moet blijken uit het overleggen van nota’s uit het peiljaar die betrekking hebben op de meerkosten als gevolg van de chronische ziekte of beperking. Vaststellen of de cliënt op grond van dit artikel recht heeft op een tegemoetkoming, vereist een inhoudelijk onderzoek.
De toelichting bij artikel 34 komt als volgt te luiden:
De periode waarin de aanvraag kan worden gedaan is van 1 april tot en met 30 november volgend op het peiljaar. De bewijsstukken zijn in principe dus beschikbaar. Mocht in een individueel geval op grond van bijzondere omstandigheden tijdige aanvraag niet mogelijk zijn, dan kan van de aanvraagtermijn worden afgeweken.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-73562.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.