Gemeenteblad van Hendrik-Ido-Ambacht
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hendrik-Ido-Ambacht | Gemeenteblad 2018, 71940 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Hendrik-Ido-Ambacht | Gemeenteblad 2018, 71940 | Beleidsregels |
Standplaatsenbeleid Hendrik-Ido-Ambacht
Met regelmaat ontvangt de gemeente verzoeken voor standplaatsen. Op grond van artikel 5:18 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2016 (hierna APV) is het verboden zonder vergunning van het college een standplaats in te nemen of te hebben. De aanvragen moeten worden getoetst aan de APV en het vigerende standplaatsbeleid. Het college heeft als weigeringsgrond het niet voldoen aan redelijke eisen van welstand en het strijdig zijn met het bestemmingsplan. Daarnaast bevat artikel 5:18 lid 3 van de APV een verwijzing naar de algemeen geldende weigeringsgronden van artikel 1:8 van de APV: openbare orde, openbare veiligheid, volksgezondheid en bescherming van het milieu.
Het standplaatsenbeleid Hendrik-Ido-Ambacht dateert van 17 december 1996. Dit beleid is sterk verouderd. De afgelopen jaren hebben er wijzigingen plaatsgevonden met betrekking tot de wet- en regelgeving, standplaatslocaties, vergunningsduur en type standplaatsen. Hierdoor is het niet meer mogelijk om de aanvragen te toetsen aan het huidige standplaatsenbeleid.
Het college kan beleidsregels vaststellen ter afweging van de belangen, vaststellen van feiten of uitleg over de regelgeving. Met dit beleid wordt uitleg gegeven over de wettelijke voorschriften vanuit de APV en de Europese Dienstenwet en objectieve, algemene criteria aangegeven die bij de beoordeling van een vergunningaanvraag worden gehanteerd. Het nieuwe standplaatsenbeleid heeft als doel:
het aanwijzen van locaties zodat standplaatsen worden gereguleerd;
In dit beleid wordt verstaan onder:
'Venten': het in de uitoefening van de ambulante handel te koop aanbieden, verkopen of afleveren van goederen dan wel diensten aan te bieden op een openbare en in de open lucht gelegen plaats of aan huis. Bij venten geldt dat de venter in beweging is en zijn waren voortdurend vanaf een andere plaats verkoopt.
Voordat dit beleid tot stand is gekomen heeft een analyse van de bestaande situatie van standplaatslocaties- en vergunningen plaatsgevonden.
4.1 Bestaand aanbod standplaatslocaties- en vergunningen
In het oude standplaatsenbeleid zijn vier locaties opgenomen. Het gaat om Louwersplein (twee standplaatsen), Brederodehof (zes standplaatsen), Willem de Zwijgerstraat (één standplaats) en Winkelcentrum De Schoof (één standplaats). Vanuit het Distributieplanologisch Onderzoek is in 1996 het maximumstelsel voor het aantal vaste standplaatsen vastgesteld op 10. Als gevolg van geplande ontwikkelingen vanaf 1996 zijn in het oude beleid alternatieven op de vastgestelde locaties aangeboden voor het innemen van een standplaats.
In 2017 waren er in Hendrik-Ido-Ambacht vijf locaties beschikbaar als vaste standplaatslocaties. Het gaat om de locaties bij de winkelcentra Louwersplein, De Schoof en Brederodehof en vanaf 2015 de locaties Olijfgaarde en hoek Bolster-Dreef. Tot op heden wordt er geen gebruik gemaakt van de twee toegevoegde standplaatslocaties in de wijk De Volgerlanden. Vaste standplaatsvergunningen zijn sinds 2015 verleend voor onbepaalde tijd.
Naast de vaste standplaatsen, zijn er de afgelopen jaren ook aanvragen gedaan voor incidentele standplaatsvergunningen. Deze standplaatsen werden aangevraagd voor 3 locaties: bij de winkelcentra De Schoof en Hoog-Ambacht en op het parkeerterrein bij het zwembad De Louwert aan de Hoge Kade 70.
Hieronder een overzicht van de locaties waar de afgelopen vijf jaar standplaatsvergunningen op verleend zijn:
Parkeerterrein Hoge Kade 70 – Zwembad De Louwert
4.2 Knelpunten in de huidige situatie
In de praktijk doen zich laatste jaren een aantal knelpunten voor, namelijk:
verkoop van seizoensgebonden producten worden nu geschaard onder een incidentele standplaats voor een korte termijn;
4.3 Onderwerpen van dit beleid
Het in de APV opgenomen artikel 5:18 biedt niet meer dan een kader waarbinnen verdere uitwerking plaatsvindt. Het huidige standplaatsenbeleid biedt deels houvast voor vaste standplaatslocaties. De meeste locaties zijn na vaststelling van het beleid aangepast. Een heldere beleidskader ontbreekt.
Met dit beleid wordt beoogd om te voldoen aan de wet- en regelgeving en duidelijke regels te stellen voor het verlenen van vergunningen. Hierdoor wordt helderheid geschept naar alle partijen. Bovendien worden de procedures voor het verlenen van vergunningen transparanter. Het beleid biedt houvast voor het verlenen van vergunningen.
De volgende punten worden in het beleid opgenomen:
Standplaatshouders hebben te maken met lagere exploitatielasten dan winkeliers wat soms leidt tot klachten van winkeliers betreffende een oneerlijke concurrentie en een leegloop van winkels. De gemeente heeft in beginsel geen taak in het regelen van concurrentieverhoudingen. In de jurisprudentie mag een overheid een standplaatsvergunning weigeren als is aangetoond dat het voortbestaan van de winkel in gevaar komt. De tarieven voor het innemen van een standplaats zijn opgenomen in de Gebruik Gemeentegrond. Dit document wordt binnenkort geactualiseerd. Er worden geen kosten opgenomen in het standplaatsenbeleid.
In dit hoofdstuk worden heldere kaders uitgelegd ter aanvulling van de bepalingen in artikel 1:8 en 5:18 van de APV.
Deze beleidsregels gelden niet voor:
de verspreiding van gedrukte of geschreven stukken, voor zover daarin gedachten of gevoelens worden geopenbaard als bedoeld in artikel 7, eerste lid van de Grondwet, tenzij daarvoor gebruik wordt gemaakt van op of aan de weg geplaatste fysieke middelen zoals bijvoorbeeld een kraam, een wagen of een tafel.
Het college van burgemeester en wethouders wijst locaties aan, waar de mogelijkheid bestaat voor het innemen van een vaste- of seizoensgebonden standplaats. In bijlage 1 zijn alle vaste- en seizoensgebonden standplaatslocaties opgenomen met de locatieaanduiding en de daarvoor geldende specificaties.
Voor het innemen van een vaste- of seizoensgebonden standplaats op een niet-aangewezen locatie moet een ontheffing worden aangevraagd op het bestemmingsplan. Indien er meerdere gegadigden zijn, wordt er onderzocht of de locatie geschikt is om op te nemen in bijlage 1 'Aangewezen standplaatslocaties'.
Artikel 3 Indieningsvereisten voor een aanvraag
Om in aanmerking te komen voor een standplaatsenvergunning moet de gegadigde gebruik maken van het door de gemeente beschikbaar gestelde aanvraagformulier. Dit formulier is beschikbaar op de website van de gemeente en kan zowel digitaal als per post worden verstuurd. Bij de aanvraag worden de volgende gegevens aangeleverd:
Een aanvraag voor een standplaatsvergunning moet op grond van artikel 1:2 van de APV uiterlijk zes weken voor de datum waarop de aanvrager voornemens is de standplaats in te nemen te zijn ingediend, tenzij de aanvraag een seizoensgebonden standplaats betreft voor het verkopen van oliebollen en kerstbomen.
De aanvraag voor het verkopen van oliebollen en kerstbomen wordt ingediend vóór 1 februari van het komende winterseizoen. Wanneer voor een locatie meerdere aanvragen binnenkomen vindt in de laatste week van februari een loting plaats. Indien na het verstrijken van de indieningstermijn (nog) aanvragen binnenkomen dan worden de eventueel overgebleven locaties toegewezen volgens het “wie het eerst komt, het eerst maalt”-principe.
Artikel 6 Procedure lotingsysteem
De trekking vindt plaats in aanwezigheid van twee medewerkers van de gemeente. Nadat de loting heeft plaatsgevonden, met inachtneming van de volgorde van trekking, wordt aan diegene die de locatie heeft aanvaard de standplaats toegewezen door het verstrekken van een vergunning. De loting wordt vastgelegd in een verslag.
Artikel 10 Incidentele standplaatsen
Artikel 10 lid 1 is niet van toepassing voor het innemen van een standplaats voor gezondheidsonderzoek- en wetenschap. Hierbij geldt dat de vergunning voor maximaal drie achtereenvolgende maanden kan worden verleend.
Artikel 14 Intrekken of wijzigen van vergunning
Een standplaatsvergunning kan worden ingetrokken of gewijzigd:
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een standplaatsvergunning wordt op grond van de Verordeningen leges en belastingen 2017 kosten in rekening gebracht. De hoogte van het tarief is opgenomen in de dan geldende actuele tarieventabel, behorende bij de legesverordening.
De aanvrager is kosten verschuldigd voor het in gebruik nemen van gemeentegrond, tenzij de standplaats betrekking heeft op het promoten van activiteiten van een charitatieve instelling, dan wel het promoten van kunst of wetenschap, met uitzondering van activiteiten met een overwegend commercieel karakter.
Artikel 16 Vergunningsvoorschriften
Aan standplaatsvergunningen worden voorschriften verbonden. Als uitgangspunt voor het opstellen van de voorschriften zoals hieronder vermeldt, zijn voorschriften genomen zoals die de afgelopen jaren in de praktijk zijn gehanteerd. Deze zijn aangevuld met voorwaarden die noodzakelijk worden geacht. De volgende voorschriften worden opgenomen in de vergunning:
Artikel 17 Toezicht en handhaving
Op grond van artikel 6.2 van de APV kan de burgemeester danwel het college naast de gemeentelijke opsporingsambtenaren, politieambtenaren en de Politie Eenheid Rotterdam, personen aanwijzen die toezicht houden op het naleven van deze regels. In een aanwijzingsbesluit zijn de Buitengewoon Opsporingsambtenaren van de gemeente Dordrecht aangewezen als personen die toezicht houden op de APV.
Artikel 18 Overgangsrecht vaste standplaatsen
De ten tijde van de inwerkingtreding van dit beleid geldende vergunningen behouden hun geldigheid gedurende de termijn waarvoor ze zijn afgegeven. De meeste vergunningen voor een vaste standplaats zijn verleend voor onbepaalde tijd. Voor deze vergunningen geldt een uitsterfconstructie. De vergunning wordt ingetrokken als de vergunninghouder:
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht d.d. .........
De burgemeester, De secretaris,
Bijlage 1 Overzicht standplaatsen
Notitie: Locatie: Zwembad de Louwert – seizoensgebonden standplaats
De exacte locatie van de seizoensgebonden standplaats bij het zwembad De Louwert is nog niet vastgesteld. Het terrein rondom het zwembad wordt in 2017 heringericht. Na de herinrichting van het terrein bij het zwembad wordt de exacte standplaatslocatie vastgesteld. Tot die tijd, wordt samen met de aanvrager gekeken naar de meest geschikte locatie op het terrein aan de Hoge Kade.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-71940.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.