Gemeenteblad van Wijchen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2018, 70973 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Wijchen | Gemeenteblad 2018, 70973 | Overige besluiten van algemene strekking |
Deze regeling is geldig voor aanvragen van subsidie voor activiteiten op alle gemeentelijke beleidsterreinen.
Hoofdstuk 2 Regels voor Budgetsubsidies
De raad neemt in de beschikking of uitvoeringsovereenkomst in elk geval een afspraak op over de manier en mate van vorming van bestemmingsreserves en/of een algemene reserve. Er is een grens. Als de algemene reserve aan het einde van de subsidieperiode meer dan 10% van de exploitatieomvang van de aanvrager in het laatste boekjaar van die subsidieperiode is, dan zal het College het surplus boven die grens verrekenen met het budget voor de daarop volgende subsidieperiode of terug vorderen. Het College kan hiervan afwijken.
Hoofdstuk 3 Regels voor Normsubsidies
Artikel 6 Algemene regels Normsubsidie
Artikel 7 Normsubsidie Huisvesting
Aanvragers genoemd in de toelichting die volgens afspraak met de gemeente voor de uitvoering van hun activiteiten ruimte huren in SCEC ’t Mozaïek komen in aanmerking voor een subsidie die hun huisvestingskosten in ’t Mozaïek volledig dekt.
Artikel 9 Normsubsidie amateursport
Het College kan aan aanvragers subsidie verstrekken die bijdragen aan het behalen van deze doelstelling. De subsidie kan bestaan uit vier componenten:
Component C: subsidie als bijdrage in de huur van een binnensportaccommodatie in de gemeente voor de activiteiten: zwemmen, handbal, volleybal, basketbal, korfbal, gymmen, turnen, futsal, tafeltennis, badminton en twirlen.
Voor de zwemsport is de subsidie € 2.700 (op jaarbasis) per uur maal het aantal zwemuren per week. Voorwaarde is dat de aanvrager een contract heeft met Zwembad De Meerval voor minimaal 40 weken per jaar met minimaal een wekelijks terugkerend uur badhuur. Daarnaast een subsidiebedrag volgens lid c-2;
Artikel 11 Normsubsidie senioren
Het College kan aan een aanvrager met leden subsidie verstrekken voor activiteiten gericht op vorming, ontmoeting, cultuur, voorlichting of educatie. De subsidie is € 6 per lid van 65 jaar en ouder.
Artikel 12 Normsubsidie volksgezondheid en maatschappelijke dienstverlening
Het College kan aan een aanvrager subsidie verstrekken als de aanvrager voornamelijk werkt met behulp van vrijwilligers. De subsidie is € 5 per lid, deelnemer of cliënt.
Artikel 13 Normsubsidie cliëntenraden
Het College kan aan een aanvrager subsidie verstrekken als deze aanvrager op verzoek van het bestuursorgaan bepaalde belangen behartigt of met regelmaat adviezen aan hen uitbrengt. De subsidie is € 0,18 per inwoner.
Artikel 14 Normsubsidie beheer wijkcentra en dorpshuizen
Het College kan aan een aanvrager subsidie verstrekken als deze een accommodatie beheert en exploiteert. De subsidie is € 7.000 per accommodatie.
Hoofdstuk 4 Normsubsidie Voor- en Vroegschoolse Educatie
In deze regeling verstaat het College onder:
Peuteropvang: educatieve opvang voor kinderen vanaf 2 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool gaan, gericht op ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool en die voldoet aan de eisen uit de Wet kinderopvang en aanverwante besluiten en regelingen, waaronder behorende Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
VVE: Voor- en Vroegschoolse Educatie: hier opgevat als peuteropvang voor kinderen vanaf 2 jaar tot het moment waarop zij naar de basisschool uitstromen, waarin via een VVE-programma op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Artikel 22 Gegevens bij aanvraag
In aanvulling op de Algemene Subsidieverordening 2018 levert de aanvrager de volgende informatie:
Artikel 28 Verantwoording subsidie
In aanvulling op de Algemene subsidieverordening 2018, gelden deze voorwaarden.
Hoofdstuk 6 Jeugdleerlingensubsidie Wijchense Muziekverenigingen
Artikel 30 Voorwaarden waarderingssubsidie muziekonderwijs
Het College kan aan een aanvrager subsidie verstrekken voor muziekonderwijs. De aanvrager moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
Hoofdstuk 8 Projectsubsidie Beeldende Kunst
Artikel 34 Voorwaarden receptieve kunstparticipatie
Het College kan aan een aanvrager subsidie verstrekken voor receptieve kunstparticipatie als de activiteit:
Hoofdstuk 9 Overgangsregeling en slotbepalingen
Artikel 39 Onvoorziene gevallen
Het College beslist in alle voorkomende gevallen waarin deze subsidieregeling niet voorziet.
Het College kan van deze regeling afwijken of kan deze regeling niet toepassen als er bij de aanvrager bijzondere omstandigheden zijn waardoor een besluit voor de aanvrager een onrechtvaardig gevolg heeft.
Toelichting op Subsidieregeling Wijchen 2018
De Raad legt bij besluit in de Algemene subsidieverordening Wijchen (hierna: ASV 2018) de hoofdstructuur van het subsidieproces neer. Het College kan de inhoud van het beleid vervolgens uitwerken in subsidieregelingen. Artikel 3 van de ASV 2018 regelt (delegeert) de bevoegdheid tot het vaststellen van een subsidieregeling aan het College. In een subsidieregeling staat in ieder geval welke activiteiten in aanmerking komen voor subsidie. Verder kan het College vast stellen wat de doelgroep van de subsidie is, welke kosten in aanmerking komen, hoe het beschikbare budget wordt verdeeld over de aanvragen, etc. Het College kan op punten afwijken van de hoofdregels zoals vermeld in de ASV 2018. Zo kan zij een subsidieregeling op maat snijden. Dit is zeker van belang als het College een subsidieregeling onder een Europees steunkader brengt.
Om de duidelijkheid, eenvoud en onderlinge afstemming van regelingen te bevorderen gebruiken we de Model ASV 2013 van de VNG. We vermijden het gebruik van “beleidsregels” omdat we hiermee niet rechtstreeks verplichtingen aan subsidieontvangers kunnen opleggen. Denk aan bijvoorbeeld termijnen en subsidieverplichtingen.
We kiezen voor een neutrale naam voor deze subsidieregeling zonder verwijzing naar welzijn, onderwijs, sport en/of leefbaarheid. “Subsidieregeling Sociaal Domein” was een optie maar volgens deze regeling kan het College ook waarderings-, project- en budgetsubsidies verlenen voor activiteiten op bijvoorbeeld het vlak van milieu of ruimtelijke omgeving.
We geven in deze toelichting op de Subsidieregeling Wijchen 2018 (hierna: SW2018) uitleg bij een aantal artikelen, soms met een rekenvoorbeeld.
In artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht (hierna: Awb) en in artikel 9 van de Algemene subsidieverordening Wijchen 2018 staan de weigeringsgronden voor het verlenen van subsidie.
Hier staat geen opsomming van alle mogelijke beleidsterreinen. We voorkomen zo dat het bestuursorgaan op aanvraag subsidie wil verlenen voor een activiteit, die niet “past” binnen een van de genoemde beleidsterreinen.
Met dit artikel voorkomen we dat een organisatie voor dezelfde activiteit(-en) twee of meer gemeentelijke subsidies (budget-, norm-, waarderings- en projectsubsidie) ontvangt.
Hoofdstuk 2 Regels voor Budgetsubsidies
Een aanvraag om budgetsubsidie moet minimaal gaan over een budgetsubsidie van € 5.000 per jaar. De aanvraag moet ook in alle gevallen langs de Raad voor een besluit maar slechts één maal. Dat is voorafgaand aan de subsidieperiode waarvoor de aanvrager de subsidie heeft aangevraagd.
Voorbeeld: Als we een budgetsubsidie willen verstrekken voor bijvoorbeeld 3 jaren met ingang van 1 januari 2019, dan moet de Raad hierover uiterlijk in december 2018 een instemmend besluit nemen. Dat betekent tegelijk dat:
In bijzondere situaties kan de subsidieperiode beginnen op een andere datum dan 1 januari. Denk aan het verstrekken van budgetsubsidies voor bijvoorbeeld sportactiviteiten of voor activiteiten in het onderwijs.
Er zijn drie soorten verklaringen die een accountant kan afgeven, namelijk een:
Artikel 5, lid 5 Vorming vermogen door budgetsubsidie
Om vast te stellen hoeveel het eigen vermogen van de aanvrager is gegroeid als gevolg van de verstrekte budgetsubsidie controleert het College de jaarrekening en de balans. Dit gebeurt aan de hand van de volgende vragen:
Afspraken over de vorming en voeding van bestemmingsreserves moeten in de beschikking tot verstrekking van budgetsubsidie staan of in de uitvoeringsovereenkomst. Zonder voorafgaande toestemming van het bevoegd bestuursorgaan rekent het College de gelden waarmee een aanvrager een bestemmingsreserve vormt of voedt tot de algemene reserve.
Het College zal het bedrag boven de grens van 10% algemene reserve ten opzichte van de exploitatieomvang verrekenen met het budget voor de volgende subsidieperiode of terug vorderen. Het College kan hiervan afwijkend besluiten.
Hoofdstuk 3 Regels voor Normsubsidies
De aanvrager van een normsubsidie moet een minimum aantal actieve leden hebben. Actieve leden van een aanvrager zijn leden die:
In het geval van een normsubsidie met een doelgroepencomponent vermenigvuldigt het College het normbedrag met het (verwacht) aantal Wijchense deelnemers, bezoekers, gebruikers, leden en/of cliënten. Als minder dan 50% van de deelnemers, bezoekers, gebruikers, leden en/of cliënten in de gemeente Wijchen woonachtig is, dan geldt voor de hoogte van het subsidiebedrag: normsubsidie maal het aantal Wijchense leden.
Als 35% van bijvoorbeeld de leden woonachtig is in de gemeente Wijchen op een totaal van 100 leden, dan bedraagt de subsidie 35 maal het normbedrag volgens de subsidieregeling.
Het ledenaantal dat een nationale sportbond opgeeft voor een Wijchense sportclub is maatgevend voor de berekening van de:
De subsidieperiode is meestal een kalenderjaar. Als de subsidieperiode bijvoorbeeld het jaar 2019 is, dan geldt als teldatum één jaar voorafgaand en dat is 1 januari 2018. Soms loopt deze periode van 1 augustus tot en met 31 juli. Denk bijvoorbeeld aan aanvragers die activiteiten uitvoeren voor de binnen- en buitensport of in het onderwijs. Ook dan geldt 1 januari voorafgaand aan het nieuwe sportseizoen of schooljaar.
Artikel 7 Normsubsidie Huisvesting
Dit artikel gaat over een uitzonderingssituatie voor vier gesubsidieerde organisaties. Dit zijn: B.W.W., Wijchens Amateur Toneel, Wijchens Kindertheater Bombarie en de E.H.B.O. afdeling Wijchen. Zij ontvangen subsidie voor hun huisvestingskosten. De gemeente heeft in het verleden van hun verlangd dat zij voor hun activiteiten ruimte huren in SCEC ’t Mozaïek. Het artikel duidt op een sterfhuisconstructie. Wanneer een organisatie elders ruimte huurt, dan vervalt de aanspraak op deze subsidie. Voor de berekening van de subsidie geldt de werkelijk betaalde kale huursom en servicekosten. Energiekosten vallen buiten de berekening. Zonder aanspraak op norm- of budgetsubsidie bestaat nimmer aanspraak op deze subsidie. Als de norm- of budgetsubsidie aan een organisatie wordt beëindigd, dan verleent de gemeente tijdens de afbouwperiode van de subsidie de volle subsidie in de huisvestingskosten.
Artikel 8 normsubsidie amateurkunst
Onder amateurkunst verstaan we amateurverenigingen binnen de kunstdisciplines: muziek, toneel & theater, dans, zang.
De voorstelling of uitvoering moet onder artistieke leiding van gekwalificeerde dirigenten, regisseurs, instructeurs of choreografen plaats vinden.
Koren, toneel-, volksdans-, en majorettengroepen ontvangen dus wél het subsidiebedrag per actief clublid, maar alleen voor leden die in Wijchen wonen. Artikel 6, lid 3 is geldig.
Artikel 9 normsubsidie amateursport
Het College verleent geen subsidie voor sportactiviteiten:
Met de term “onderhoud” bedoelen we al het periodiek onderhoud dat nodig is om de buitensportaccommodatie in stand te houden. Component A heeft een directe relatie met het Renovatieplan Sportaccommodaties (zie artikel 6, lid 4)
We berekenen de totale subsidie per kalenderjaar als volgt. Stel dat een aanvrager bijvoorbeeld 3 zwemuren per week gebruik maakt van het zwembad, dan heeft de aanvrager recht op 3 maal € 2.700 is € 8.100 subsidie op jaarbasis. Voorwaarde is wel dat de aanvrager voor minimaal 40 weken per jaar een huurcontract met het zwembad sluit.
Er moet sprake zijn van een structureel aanbod van minimaal 30 trainingen en/of wedstrijden per kalenderjaar waar jeugdleden ook structureel aan deel nemen.
Artikel 10 normsubsidie jeugd- en jongeren
Artikel 11 normsubsidie senioren
Door de gestegen gemiddelde levensverwachting en de hogere pensioengerechtigde leeftijd is de norm van 55 jaar achterhaald. We hanteren een nieuwe norm van 65 jaar. De aanvragers van normsubsidie voor senioren in 2017 zullen daardoor op 1 januari 2019 maximaal 10% minder subsidie ontvangen. Uiteraard alleen als hun ledenaantal op 1 januari 2018 hetzelfde is als op 1 januari 2017.
Artikel 12 normsubsidie volksgezondheid en maatschappelijke dienstverlening
Dit artikel biedt de basis voor de verlening van subsidie voor activiteiten op het terrein van volksgezondheid en maatschappelijke dienstverlening.
Artikel 13 normsubsidie cliëntraden
Dit artikel geldt niet voor aanvragers die het bevorderen van de leefbaarheid in de gemeente Wijchen als doel hebben. Het College kan aan aanvragers die de leefbaarheid willen bevorderen een waarderingssubsidie verstrekken.
Artikel 14 normsubsidie beheer wijkcentra en dorpshuizen
We verstaan onder “accommodatie” een dorpshuis, wijkcentrum of multifunctioneel gebouw. In alle gevallen vinden in een accommodatie meerdere soorten activiteiten plaats gericht op: onderwijs, vorming, ontmoeting, cultuur, voorlichting, educatie en/of sport.
Artikel 15 normsubsidie activiteiten wijkcentra en dorpshuizen
Zie voor de definitie van: vorming, ontmoeting en recreatie of cultuur en creativiteit artikel 10, lid 1 in deze toelichting. We streven naar een uniforme verantwoording van de inkomsten en uitgaven door het bestuur van deze accommodaties.
Artikel 16 normsubsidie volkscultuur en historie
Conserveren van de lokale en regionale volkscultuur en historie betekent dat de aanvrager zijn collectie of aandacht richt op in elk geval de recente geschiedenis tot 1950. Voor het publiek toegankelijk maken betekent dat de aanvrager een streekdocumentatiecentrum of streekmuseum met publiek functie beheert.
Artikel 17 normsubsidie culturele en maatschappelijke vorming
We verstaan onder “culturele en maatschappelijke vorming” het geheel van activiteiten op het terrein van de cultuureducatie, natuur- en milieueducatie en levensbeschouwelijk onderwijs.
Hoofdstuk 4 Normsubside Voor- en Vroegschoolse Educatie
Het College heeft op 6 juni 2017 de beleidsuitgangspunten voor en de subsidiëring van de voor- en vroegschoolse educatie (VVE) vastgesteld. De raad heeft 22 juni 2017 het beleid vastgesteld voor de peuteropvang vanaf 2018 na de harmonisatie van het peuterspeelzaalwerk.
Met het overdrachtsinstrument "Kijk!" beschrijven pedagogisch medewerkers op een systematische manier hun beeld van de ontwikkeling van een peuter. Ze bespreken dit document met ouders en dragen het over aan de toekomstige basisschool.
Het Landelijk Register Kinderopvang is een register waarin kindercentra zijn opgenomen die voldoen aan de wettelijke eisen.
De tabel ouderbijdrage voor het inkomensafhankelijk tarief voor de gesubsidieerde peuteropvang is afgeleid van de tabel voor de kinderopvangtoeslag van de Belastingdienst.
De JGZ kan een VVE-verklaring afgeven voor doelgroeppeuters die voldoen aan voorwaarde 1, 2, en/of 3 zoals genoemd in het 2e lid van dit artikel. De JGZ geeft slechts een VVE verklaring af nadat zij advies heeft ingewonnen bij de logopedische dienstverlening van de gemeente Wijchen. De logopedist onderzoekt of de peuter werkelijk een taalachterstand heeft.
Het zogenoemde Komeet-overleg kan een VVE-verklaring afgeven voor doelgroeppeuters die voldoen aan voorwaarde 4 uit het 2e lid.
We verstaan onder werkelijke aantal bezette VVE peuterplekken in het subsidiejaar het aantal afgenomen uren per werkelijke bezette VVE peuterplek, het werkelijk gehanteerde uurtarief en de totaal in rekening gebrachte ouderbijdragen). De definitieve subsidie is altijd gelijk aan of lager dan de verleende subsidie.
Artikel 25 Voorwaarden voor subsidie VVE
Er is afstemming op onderdelen van de doorgaande lijn, zoals het educatief handelen, de zorgstructuur en ouderbetrokkenheid. Ook zijn er afspraken over de overgang van de voorschoolse voorziening naar de basisschool. Er vindt een warme overdracht plaats van doelgroeppeuters.
Hoofdstuk 5 Regels voor Waarderingssubsidies
Artikel 29 Algemene regels waarderingssubsidies
We verstaan onder lid 2 in alle gevallen activiteiten die lokaal in de gemeente Wijchen plaats vinden en zonder winstoogmerk zijn. Ter toelichting staan hieronder voorbeelden genoemd.
In lid 2i verwijzen we naar de voorwaarden in de checklist leefbaarheidsgroep, die het College heeft vastgesteld op 28 oktober 2014 (nr: 14-5949).
Op grond van artikel 3, lid 2 van de Algemene Subsidieverordening 2018 staan we een latere indieningstermijn toe voor activiteiten die plaats vinden na 1 augustus in enig boekjaar. Het geldt alleen voor activiteiten waarvoor de gemeente per boekjaar waarderingssubsidie verstrekt. Als de activiteit bijvoorbeeld plaats vindt op 5 december 2019 dan mag de aanvrager, zijn aanvraag voor waarderingssubsidie indienen tot 1 juni 2019. Daarmee voorkomen we pro forma aanvragen zonder goede onderbouwing op (in dit voorbeeld) 31 mei 2018.
Hoofdstuk 6 Jeugdleerlingensubsidie Wijchense Muziekverenigingen
Artikel 30 Voorwaarden waarderingssubsidie muziekonderwijs
De gemeenteraad heeft in juni 2013 besloten dat volwassenen (18 jaar en ouder) geen subsidie krijgen voor cultuureducatie. Dat betekent dat een leerling op 1 februari van het betreffende schooljaar jonger dan 18 jaar is om in aanmerking te komen voor een subsidie.
De gemeente verstrekt geen subsidie voor muziekonderwijs in de vrije tijd. Een uitzondering geldt voor jeugdleden van Wijchense muziekverenigingen om de kwaliteit van de orkesten te borgen en aanwas van nieuwe leden te stimuleren. Lid zijn van een vereniging betekent dat er contributie betaald wordt aan de vereniging voor deelname aan haar kernactiviteiten. Het doel is dat leerlingen (op termijn) actief deel nemen in het orkest van de vereniging. Het kan dus niet zo zijn dat een leerling muziekles volgt voor een muziekinstrument dat niet gebruikt wordt in het orkest. Het is ook niet mogelijk om subsidie te krijgen voor de ouderbijdrage van een brede school muziekactiviteit die een muziekvereniging organiseert.
Niveau B is minimaal vereist om mee te kunnen doen in een orkest of ensemble van de muziekverenigingen. Een leerling met de ambitie voor een diploma op niveau C of D, moet dat voor eigen rekening doen.
Het muziekonderwijs moet gegeven worden door een daartoe bekwaam muziekdocent. Alleen een bevoegdheid is niet voldoende. Bijvoorbeeld: een muziekdocent kan jaren geleden zijn bevoegdheid hebben gehaald maar vervolgens niet zijn bijgeschoold waardoor zijn lessen niet meer aansluiten bij de huidige praktijk. Het Cultuurknooppunt Wijchen-Beuningen beoordeelt de bekwaamheid.
Het College kan dit controleren. Als blijkt dat op dat moment de leerling geen muziekles meer volgt, weigert het College de aanvraag.
Artikel 31 Subsidiebedrag en overige voorwaarden
Het College verstaat onder een schooljaar het tijdvak dat begint op 1 augustus en eindigt op 31 juli. De startdatum van de muzieklessen ligt tussen aanvang schooljaar 1 augustus en 1 februari.
Door de invoering van een muzikale leerlijn in het basisonderwijs, begint een leerling met een zekere voorkennis aan de cursus/opleiding waardoor een gemiddelde leerling een A diploma in één jaar kan halen. Aansluitend zou hij het B diploma in drie jaar moeten kunnen halen. Het maakt voor de termijn niet uit of de leerling tussentijds van instrument en/of docent verandert.
De term ”ouders” kan ook gelezen worden als “verzorgers” van de leerling. Op de gemeentelijke website is het aanvraagformulier te downloaden.
Het College weigert aanvragen voor andere schooljaren dan het schooljaar waarin ze worden ingediend. Het College geeft voorrang aan gestarte leerlingen en kiest daarom voor een vast moment waarop subsidie kan worden aangevraagd.
Als het College een tweede termijn daadwerkelijk open stelt, dan maakt het College daarvan tijdig melding in de Wegwijs en op de website.
Leerlingen die gestart zijn met hun opleiding en daarvoor al een, twee of drie keer subsidie hebben ontvangen, krijgen bij de behandeling van aanvragen voorrang. Daarmee voorkomt het College dat ze buiten de boot vallen en hun opleidingstraject (moeten) onderbreken.
Hoofdstuk 7 Regels voor Projectsubsidies
Als in een aanvraag om projectsubsidie een geraamd investeringsbedrag staat van meer dan € 100.000, dan sluit de gemeente met de aanvrager een samenwerkingsovereenkomst voordat de Raad besluit over verstrekking van projectsubsidie.
In deze overeenkomst staan afspraken over:
Het bestuursorgaan kan de inzet van vrijwilligers “waarderen” als eigen bijdrage in de dekking van de geraamde projectkosten. Voorwaarde dat in de samenwerkingsovereenkomst een bedrag per uur is afgesproken. Zie ook artikel 14 uit de ASV 2018.
De samenwerkingsovereenkomst wordt na het besluit onderdeel van de beschikking.
Hoofdstuk 8 Projectsubsidie Beeldende Kunst
De raad heeft op 31 oktober 2002 (02IZ001) een fonds voor Beeldende Kunst vast gesteld. Dat fonds wordt niet meer gevoed. Op 31 december 2015 stond € 104.464 in het fonds. De gemeente Wijchen wenst met het uitvoeringsprogramma Beeldende Kunst 2016-2019 Wijchen, gedateerd 22 maart 2016, de receptieve kunstparticipatie en kunsteducatie te bevorderen. De raad heeft op 12 mei 2016 het fonds voor Beeldende Kunst beschikbaar gesteld voor het verstrekken van subsidie aan initiatieven op het gebied van receptieve kunstparticipatie en kunsteducatie.
Strikter gedefinieerd is kunsteducatie het doelgericht leren omgaan met kunst, als persoonlijk uitdrukkingsmiddel en als cultureel fenomeen. Het oogmerk van kunsteducatie reikt verder dan het verwerven van kennis over kunstobjecten en kunstprocessen. Het gaat ook om het bestuderen van wat deze objecten en processen bij de beschouwer bewerkstelligen. Onder kunsteducatie verstaan we de kunstvormen beeldend, architectuur, fotografie, mode en design. De drie verschillende leervormen zijn:
Reflectief: Leerlingen ‘beschouwen’ kunstproducten. Zij denken, lezen, praten er over en wisselen van gedachten met elkaar. Bij zowel actieve als receptieve kunstbeoefening kan reflectie plaatsvinden. Reflectie op de kunstervaring en het eigen productieproces en de analyse hiervan vormen de essentie van kunsteducatie.
Artikel 37 Voorwaarden kunsteducatie
Het gaat hier om leerlingen in het basis- of voortgezet onderwijs.
De kunstvormen die we hierbij betrekken zijn: beeldend, architectuur, fotografie, mode en design. Bij receptieve kunstbeoefening kan ook reflectie plaatsvinden: theoretische verdieping en/of kritische beschouwing.
Hoofdstuk 9 Overgangsregeling en Slotbepaling
Aanvragen voor per boekjaar verstrekte subsidie die in 2018 worden ingediend, komen ten laste van de gemeentebegroting 2019. Aangezien we alle aanvragen volgens dezelfde regels moeten behandelen, geldt de subsidieregeling in dit geval met terugwerkende kracht tot 1 januari 2018. Zie ook artikel 42, lid 2a.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-70973.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.