Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 70792 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 70792 | Beleidsregels |
Beleidsregels geluid bij evenementen in de openlucht 2018
Deze beleidsregel betreft de lokale uitwerking van de bevoegdheid van Burgemeester en Wethouders tot het vaststellen van voorschriften voor het afwijken van de Algemene Plaatselijke Verordening. (APV art 4.1.1. verbod geluidhinder)
De ontheffingswaarde wordt vermeld in dB(A) en dB(C). De maximale verschilwaarde dB(C) minus dB(A) is 13 dB.
De normstelling is gebaseerd op het gemeten equivalente geluidniveau. Tenzij expliciet aangegeven in de ontheffing voorschriften, wordt de meetwaarde niet gecorrigeerd voor bedrijfsduurcorrectie, gevelcorrectie, muziek strafcorrectie, tonaal strafcorrectie, impuls strafcorrectie of meteocorrectie.
De ontheffingswaarde uit Artikel 5 geldt bij een geluidgevoelige bestemming, op een beoordelingspunt of op de beoordelingslijn. Dit wordt aangegeven in het voorschrift van de ontheffing.
Evenementen/Activiteiten op een locatie direct grenzend aan een locatie genoemd in Artikel 5 tellen mee bij deze locatie.
Locaties bedoeld onder “Overige locaties” liggen minstens 200 meter van met naam genoemde locaties of van elkaar.
De eindtijd is niet later dan 23:00 uur. Een eindtijd van 24:00 uur of vroeger is mogelijk indien de volgende dag een zaterdag, zondag of officieel erkende feestdag is.
Afwijken van het gestelde in Artikel 8, Artikel 13, Artikel 14 en Artikel 15 is mogelijk na goedkeuring van de Wethouder financiën, duurzaamheid (klimaat & energie), groen & water, mobiliteit.
Een aanvraag wordt alleen in behandeling genomen indien deze is voorzien van een plattegrondtekening.. In de tekening dient (voor zover van toepassing) worden opgenomen:
De eerstelijns bebouwing rondom de locatie(s).
• De opstelplaats(en) en de oriëntatie(s) van podi(a)um/tent(en).
• De opstelplaats(en) en oriëntatie van de luidspreker(s).
• De begrenzing van het publieksgedeelte(n).
In de aanvraag dienen de volgende gegevens (voor zover van toepassing) opgenomen te zijn:
• De naam en adresgegevens van de aanvrager.
• Een inhoudelijke omschrijving van het evenement.
• De locatie(s) voor het evenement.
• De datum/data van het evenement.
• De begintijd en eindtijd (per dag) van het evenement.
• De begintijd en eindtijd per systeem/soundcheck (de soundcheckperiode(s)).
• De op- en afbouw data en tijden.
• De naam en het mobiel telefoonnummer van de contactpersoon(en) tijdens het evenement en de op- en afbouw.
Hoofdstuk 2 Aanvullende voorschriften
Paragraaf 1 Aanvullende voorschriften per locatie
Valkhof; Maximaal 7 dagen per jaar kan de eindtijd worden verlengd tot maximaal 02:00 uur. De maximale ontheffingswaarde wordt gedurende de verlengingsperiode met 20 dB verlaagd. In deze periode is maximaal één muziekbron toegestaan, en dit betreft geen liveoptreden. De voorkeurslocatie podium: Noord-Oosthoek van de locatie. De lijn haaks op het podium door de hoofdingang van het Valkhof.
Paragraaf 2 Aanvullende voorschriften per evenement
De eindtijd kan verruimd worden tot maximaal:
Voor alle vermaakcentra zijn bovenstaande evenementdagen met bijbehorende maximale eindtijd toegestaan.
Maximaal 5 Loop- en showorkesten mogen musiceren op:
Een loop- en showorkest bestaat uit maximaal 15 personen.
Muziek op standplaatsen, behoudens kermisattracties, wordt niet toegestaan.
Voor- en najaarskermis in centrum, kermis Lent
Hiervoor gelden afwijkende voorschriften. Deze zijn opgenomen in paragraaf 5 en 6 van deze beleidsregel.
Bij de plaatsing van de attracties wordt waar mogelijk rekening gehouden met de te verwachten geluidshinder. Uitgangspunt is dat bij kermissen in het centrum centraal geregelde muziek ten gehore wordt gebracht. Hierbij is rekening gehouden met de diversiteit aan attracties, gesproken woord en het geluid dat voortgebracht wordt door de attracties zelf.
De aanvullende (verruimende) voorschriften gelden alleen voor Hostenten welke kunnen worden geplaatst op Plein 1944 en de Grote Markt.
Muziek mag in de tent ten gehore worden gebracht op:
Zaterdag tussen 12:00 en zondag 01:00 uur;
Zondag tussen 13:00 en maandag 01:00 uur;
Maandag tussen 10:00 en dinsdag 01:00 uur;
Dinsdag tussen 10:00 en 00:00 uur.
De geluidsinstallaties moeten zodanig zijn afgesteld dat het geluidniveau, gemeten op 2 meter vanaf de gevel van een geluidgevoelige bestemming, niet meer bedraagt dan 75 dB(A)/ 88 dB(C).
Paragraaf 3 Standaardvoorschriften voor buurt- en straatfeesten (bij meldingsplicht).
1. Dat voor onderstaande buurt- en straatfeesten op de weg geen vergunning nodig is:
2. buurt- en straatfeesten als bedoeld in het eerste lid kunnen te allen tijde door de burgemeester worden verboden vanuit het oogpunt van:
3. buurt- en straatfeesten zoals omschreven zijn twee maal per jaar per buurt/straat toegestaan.
4. Een buurt- en straatfeest gelegen direct aan de vierdaagse route en gebruikt tijdens de doorkomst van de 4-daagse, mag alleen worden gehouden door aanwonende(n). Locaties zijn hemelsbreed minimaal 100 meter van elkaar verwijderd.
5. Lid 5 is niet van toepassing indien B&W voor het gebied waar binnen de locatie van het buurt- en straatfeest ligt, een ontheffingsplicht heeft ingesteld.
6. buurt- en straatfeesten zoals omschreven in het eerste lid dienen uiterlijk 2 weken voorafgaand aan het evenement aan de burgemeester te worden gemeld.
7. De burgemeester stelt hiertoe een meldingsformulier vast.
8. Degene, de melding doet ontvangt hiervan een ontvangstbewijs.
9. De melding wordt geacht eerst dan gedaan te zijn, wanneer het meldingsformulier volledig en naar waarheid is ingevuld, tijdig is ingeleverd en het ontvangstbewijs is uitgereikt.
Paragraaf 4 Geluidvoorschriften en bepalingen voor kermis met centraal geregelde muziek
De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie; de luidsprekers mogen in géén geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;
Indien, zulks naar het oordeel van politie- en/of toezicht houdende ambtenaren, het geluid afkomstig van de kermisattractie overwegend door lage tonen wordt gekenmerkt, geldt voor de twee aan dit voorschrift voorafgaande voorschriften een strafcorrectie van 5 dB welke van het toegestane geluidsniveau afgetrokken moet worden;
Bij te hard volume dan wel bij niet-nakoming van de overige gestelde voorschriften zal er éénmalig worden gewaarschuwd waarna bij hernieuwde overtreding proces-verbaal wordt opgemaakt en/of een bestuurlijke maatregel wordt genomen waarbij kan worden gedacht aan het intrekken van de muziekontheffing voor (on)bepaalde tijd;
Paragraaf 5 Geluidvoorschriften en bepalingen voor kermis met individueel geregelde muziek
De geluidsinstallatie, inclusief de luidsprekers, mogen zich uitsluitend binnen de kermisattractie bevinden, waarbij de voorzijde van de luidsprekers uitsluitend naar beneden gericht mag zijn en naar het midden van de kermislocatie; de luidsprekers mogen in géén geval op of richting de omringende woonbebouwing zijn gericht;
Indien, zulks naar het oordeel van politie- en/of toezicht houdende ambtenaren, het geluid afkomstig van de kermisattractie overwegend door lage tonen wordt gekenmerkt, geldt voor de twee aan dit voorschrift voorafgaande voorschriften een strafcorrectie van 5 dB welke van het toegestane geluidsniveau afgetrokken moet worden;
Bij te hard volume dan wel bij niet-nakoming van de overige gestelde voorschriften zal er éénmalig worden gewaarschuwd waarna bij hernieuwde overtreding proces-verbaal wordt opgemaakt en/of een bestuurlijke maatregel wordt genomen waarbij kan worden gedacht aan het intrekken van de muziekontheffing voor (on)bepaalde tijd;
Hoofdstuk 3 Artikelsgewijze toelichting
Evenementenlocatie: Deze locaties zijn qua grootte en vorm geschikt voor het houden van alle soorten evenementen. Bovendien zijn er over het algemeen veel horecagelegenheden rondom deze locaties. De evenementen op deze locaties worden georganiseerd door/namens de gemeente, door particuliere organisaties of door de horeca. Dit houdt tevens in dat zowel de lusten (evenementen en horeca) als de lasten (geluidhinder, opbouwen en afbreken) geconcentreerd zijn rondom deze locaties.
Overige Locaties: Onder de overige locaties buiten het centrum vallen alle plekken waar iemand iets wil organiseren met uitzondering van park Brakkenstein, het Dorpsplein te Lent, de Stadpark De Goffert en de Wedren en omliggende parken. Vooropgesteld dat de locaties toelaatbaar zijn uit het oogpunt van veiligheid, overlast etc. Dit wordt steeds per geval beoordeeld. Er mogen uitsluitend evenementen worden georganiseerd die wijk-, buurt- of straat gebonden zijn. In principe wordt er per locatie slechts twee maal per jaar ontheffing verleend.
Stadspark De Goffert is aangewezen voor evenementen zoals grootschalige popconcerten, circussen en Koningsdag.
Een carnavalsoptocht valt niet onder dit artikel omdat de (geluids-)wagens hier onderdeel zijn van het evenement.
Uitgangspunt is ‘Niet meer ontheffen dan noodzakelijk’. Dit betekent dat het publiek wat interactie heeft met het evenement, dit evenement ook moet kunnen ervaren. Het publieksdeel is het gebied waarbinnen het publiek interactie heeft met het evenement.
In de praktijk betekent dit dat op de maximale afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel een ontheffingswaarde van 80 dB(A)/93 dB(C) gewenst is.
Het lager stellen van de ontheffingswaarde bij de muziekevenementen is niet realistisch omdat het achtergrondniveau van het aanwezige publiek al zo hoog is dat 80 dB(A) muziekgeluid nodig is om boven het geluidniveau van het publiek uit te komen.
Indien de afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel groter is dan 50 meter, dan zijn delay opstellingen zeer wenselijk. In specifieke situaties kan het gebruik van delay opstellingen ook verplicht worden.
Bij overschrijding van 80 dB(A) aan de gevel van woningen zal dit voor bewoners leiden tot forse hinder in de woning waar de geluidwering van de gevels minder is dan 30 dB. Dit is op veel plaatsen het geval.
Alleen een dB(A) norm kan niet voorkomen dat lage tonen (Laag frequent geluid) alsnog overmatig aanwezig kunnen zijn. Hiervoor is de dB(C) norm in de ontheffing. Tot een verschil van ca. 13 dB tussen dB(A) en dB(C) wordt het gros van de muziekevenementen niet ingeperkt.
Bij een verschil groter dan 13 dB wordt de bijdrage lage tonen als zeer hinderlijk ervaren. Dit levert in een grotere omgeving rondom het evenement geluidsoverlast op. Indien een verschil van minder dan 13 dB wordt gehanteerd, zal ook doorsnee populaire muziek door de dB(C) norm worden ingeperkt.
Het energetisch gemiddelde van de fluctuerende geluiddrukniveaus van het ter plaatse gedurende een bepaalde periode optredende geluid. De meetperiode is doorgaans minimaal twee minuten. Indien de meetwaarde na deze periode niet is gestabiliseerd (binnen +/- 1 dB) , wordt de meting voortgezet.
Bij handhaving door, op in opdracht van de gemeente wordt gebruik gemaakt van een integrerende geluidmeter (klasse 1).
In de ontheffing wordt aangegeven waar de normstelling geldt.
Afhankelijk van de omvang en soort evenement worden geluidnomen opgelegd:
Bij een geluidnorm op de beoordelingslijn(en) wordt in ieder geval rekening gehouden met het publieksdeel behorend bij het evenement. Minimaal één beoordelingslijn wordt dan gelegd op de maximale afstand tussen geluidbron en de grens van het publieksdeel.
Elke locatie heeft een maximum aantal punten. Een evenement wordt getoetst op de aspecten tijdsduur, eindtijd en geluidniveau. Elk aspect heeft een eigen gewicht en factor. Een kleinschalig evenement scoort minder punten dan een grootschalig evenement. Indien het aantal punten voor deze locatie (voor het betreffende kalenderjaar) is bereikt, zijn in principe geen ontheffingen meer toegestaan.
Voorbeeld van omzetting van maximum aantal evenementendagen (beleid december 2008) naar maximum aantal punten:
In het voorbeeld zijn de 23 evenementendagen van de locatie Klein Mariënburg (conform beleid dec 2008) omgezet naar 828 punten.
Een evenement van max 10 uur, eindigend om 24:00 uur ’s nachts met een gemiddeld geluidniveau scoort 36 punten.
Een kleinschalig evenement (<5 uur, en alleen gedurende de dagperiode) scoort 10 punten.
Bijvoorbeeld: Carnaval. Dit evenement bestaat uit 4 dagen. In de te toetsing aan het puntensysteem wordt dit evenement voor 4 dagen meegeteld. Per dag, per locatie wordt het aantal punten bepaald.
Bijvoorbeeld: Een activiteit/evenement op de kruising Grote straat/Waalkade telt mee bij de evenementenlocatie Waalkade. Reden: Een evenement in de directe omgeving heeft vaak nog een effect op de woonomgeving van de evenementenlocatie.
Indien het evenement ook een evenementvergunning vereist (APV 2.2.2.), zal ook hiermee worden afgestemd. Mocht de evenementvergunning worden geweigerd, dan kan ook geen beroep gedaan worden op dit artikel.
Het monitoren van het geluid kan met behulp van een geluidmeter. De ontheffing houder, dan wel het bedrijf wat de geluidinstallatie levert en/of bedient, moet in het bezit zijn van een werkende geluidmeter. De geluidmeter moet energetisch kunnen middelen (Leq).
Het -door de ontheffing houder- monitoren van het geluid met een eenvoudige geluidmeter met alleen een momentaan uitlezing (‘SLOW’ of ‘FAST’) wordt ontraden. Deze geven een hogere uitlezing.
De begintijden en eindtijden in de individuele ontheffingen worden afgestemd op het vooraf in te dienen programma. In de praktijk is de aanvangstijd veelal niet eerder dan 20.00 uur, met uitzondering van de vermaakcentra Plein 1944, Koningstraat, Grote Markt en Waalkade. Verlenging op dinsdag tot 00.30 uur is gewenst in verband met de grote aantallen bezoekers in de binnenstad tijdens het traditionele vuurwerk. De verlenging op vrijdag houdt verband met de grote aantallen bezoekers van de intocht Vierdaagse/apotheose Vierdaagse feesten.
Muziekontheffingen voor vermaakcentra, waar meerdere horeca-exploitanten aan deelnemen worden op één naam gesteld.
Hierdoor is één ondernemer verantwoordelijk en kan het aanbod beter op elkaar worden afgestemd, waardoor de handhaving wordt vergemakkelijkt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-70792.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.