Gemeenteblad van Zuidplas
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Gemeenteblad 2018, 70105 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zuidplas | Gemeenteblad 2018, 70105 | Beleidsregels |
Beleidsregels reiskosten vergoeding bij arbeidsinschakeling en trajecten sociale activering 2018, gemeente Zuidplas
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Zuidplas;
gelet op artikel 15 van de Re-integratieverordening Participatiewet IOAW/IOAZ 2017 en artikelen 18 en 22 van de Nadere regels Re-integratieverordening Participatiewet en IOAW/IOAZ 2018 gemeente Zuidplas ;
overwegende dat het wenselijk is het beleid omtrent de vergoeding van de reiskosten bij arbeidsinschakeling en sociale activering vast te leggen in beleidsregels;
vast te stellen de Beleidsregels reiskosten vergoeding bij arbeidsinschakeling en trajecten sociale activering 2018
Indien redelijkerwijs van de belanghebbende niet kan worden gevraagd om de afstand per
fiets af te leggen geldt de enkele reisafstand van minder dan 8 kilometer niet.
Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als: Beleidsregels reiskosten vergoeding bij arbeidsinschakeling en trajecten sociale activering 2018.
Artikel 8 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Op vergoedingen voor reiskosten die vóór de ingangsdatum van deze beleidsregels zijn toegekend en waarvan het traject doorloopt tot na de ingangsdatum van deze beleidsregels, blijft gedurende het traject de regelgeving van toepassing zoals deze luidde tot de inwerkingtreding van deze beleidsregels, tenzij deze beleidsregels gunstiger zijn voor belanghebbende.
Het college van burgemeester en wethouders,
K.J.G. Kats
Burgemeester
A.E.B. Kandel
Gemeentesecretaris (a.i.)
Reiskosten behoren in beginsel tot de algemene kosten van het bestaan en moeten worden voldaan uit de bijstandsnorm. Dit geldt ook als het een voorziening betreft waaraan de belanghebbende verplicht deelneemt. Dit laat echter onverlet dat het college een tegemoetkoming in de reiskosten mag aanbieden als re-integratievoorziening. Hier is voor gekozen onder de voorwaarden beschreven in deze beleidsregels. Reiskosten behoren tot de categorie verwervingskosten en worden gezien als noodzakelijk te maken kosten om zo snel mogelijk weer in het eigen levensonderhoud te voorzien.
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Belanghebbende heeft de verplichting om er alles aan te doen zo snel mogelijk weer in zijn eigen levensonderhoud te voorzien. Hiertoe heeft de belanghebbende de verplichting om gebruik te maken van een door het college aangeboden voorziening gericht op arbeidsinschakeling of sociale activering. De noodzaak wordt bepaald door het verplichtende karakter. Belanghebbende heeft in deze geen eigen keuze.
Indien belanghebbende inburgeringsplichtig is mag belanghebbende zelf kiezen waar het inburgeringstraject gevolgd gaat worden. Het verplichtende karakter zit hem in het moeten behalen van het inburgeringsdiploma. Indien een vergoeding van de reiskosten wordt gevraagd mag van belanghebbende verwacht worden dat het traject gevolgd wordt bij de dichtstbijzijnde trajectaanbieder.
Vervoer met de fiets wordt als algemeen gebruikelijk geacht tot een enkele reisafstand van 8 kilometer. Met enkele reisafstand wordt bedoeld de kortste afstand tussen woonadres en trajectlocatie. Bij een enkele reisafstand van 8 kilometer of meer wordt voor de (verdere) arbeidsinschakeling een vergoeding verstrekt. Er geldt dan niet dat de kosten tot 8 kilometer voor eigen rekening komen, maar komen de totale kosten voor vergoeding in aanmerking.
Artikel 4 Voorliggende voorziening
Een vergoeding is alleen mogelijk voor zover de reiskosten niet of niet volledig op andere wijze worden vergoed. De vergoeding is altijd aanvullend op datgene dat voor deze kosten uit andere bron kan worden verkregen.
Indien er bijzondere omstandigheden zijn waarom de belanghebbende niet kan fietsen, dan is ook bij een enkele reisafstand van minder dan 8 kilometer een vergoeding mogelijk. Wel moet er gekeken worden of het niet kunnen fietsen een chronisch of tijdelijk karakter heeft. Voorbeeld: indien een statushouder in het land van herkomst niet heeft leren fietsen, dan kan hij gedurende de tijd die nodig is om te leren fietsen een vergoeding krijgen.
Artikel 6 Tarief en wijze van vergoeden
Uitgangspunt voor de vergoeding is het meest goedkope tarief openbaar vervoer. Dit kan bij een traject van meerdere dagen per week ook een abonnement zijn. De kosten zijn uit te rekenen via de site van OV9292. De prijzen op deze site fluctueren soms enkele centen maar dit is verwaarloosbaar. Indien belanghebbende kiest om gebruik te maken van een motorvoertuig en de kosten zijn lager dan het openbaar vervoer, dan worden de laagste kosten vergoed. Indien openbaar vervoer niet mogelijk is maar gebruik moet worden gemaakt van een motorvoertuig, dan wordt via de site van de ANWB de kortste route bepaald en de kosten vergoed gelijk aan de fiscaal vrijgelaten kilometervergoeding. Denk hierbij aan een traject waarbij de aanvangstijd vóór de aanvangstijden van het openbaar vervoer ligt of een traject met als standplaats een plaats die niet bereikbaar is met het openbaar vervoer.
Bij het starten van een traject wordt berekend wat de reiskosten per maand bedragen. De vergoeding voor reiskosten wordt eenmaal per maand uitbetaald. Voorbeeld: De belanghebbende gaat een opleiding volgen gedurende 4 maanden ingaande 1 juli. Voor de opleiding moet de belanghebbende 3 dagen per week reizen. De afstand tussen het woonadres en het opleidingsinstituut is 12 kilometer en te bereiken met het openbaar vervoer. De reiskosten bedragen € 2,79 enkele reis. De volgende berekening geldt dan; € 2,79 enkele reis = € 5,58 retour. Dit 3 dagen per week is 3 x € 5,58 = € 16,74 per week. Omgerekend naar maand is dit € 16,74 x 13 : 3 = € 72,54. Aan de belanghebbende wordt een vergoeding verstrekt van € 72,54 per maand ingaande 1 juli en eindigend op 31 oktober (de bedragen zijn fictief).
Dit artikel behoeft geen toelichting.
Artikel 8 Inwerkingtreding en overgangsrecht
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-70105.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.