Gemeenteblad van Purmerend
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2018, 69032 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Purmerend | Gemeenteblad 2018, 69032 | Verordeningen |
Het college van gemeente Purmerend
gelet op artikel 10, eerste lid, en artikel 10da van de Participatiewet
gelet op artikel 11 van de Re-integratieverordening Participatiewet Gemeente Purmerend
overwegende dat nadere regels nodig zijn met betrekking tot de doelgroep, soorten en voorwaarden van jobcoaching.
de Nadere regels jobcoaching gemeente Purmerend 2018
Op merkingen met betrekking tot de regels
De regels met betrekking tot jobcoaching zijn onderdeel van het pakket aan regelingen en instrumenten dat de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland inzet voor werkgeversdienstverlening.
Jobcoaching heeft als doel dat een werknemer wordt begeleid naar een situatie waarin hij uiteindelijk zonder deze voorziening bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn. Dit betekent dat de werknemer aan het einde van de jobcoachingsperiode zelfstandig zijn werk kan uitvoeren en/of de werkgever zelf in staat is hem (verder) te begeleiden op zijn werkplek.
Er zijn verschillende manieren waarop jobcoaching kan worden ingezet.
Jobcoaching kan worden verricht door een :
interne jobcoach: een werknemer in dienst van de werkgever of door de werkgever ingehuurd. Als het beter is voor de jongere om in de overgang van school naar werk tijdelijk de schooljobcoach in te zetten, dan kan dit met de werkgever en jongere besproken worden. De schooljobcoach / stagejobcoach vanuit het praktijkonderwijs of voortgezet speciaal onderwijs van de jongere kan als tijdelijke jobcoach functioneren om de drempel te verlagen van de overgang van school/stage naar werk.
Artikel 6 Eisen aan kennis en kunde van de jobcoach:
De externe jobcoach (organisatie):
moet door middel van een bewijsstuk aantonen dat deze door het UWV is erkend op grond van de ‘Beleidsregel Erkennings- en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning UWV 2016’. Mocht in de toekomst door het UWV een nieuwe versie van dit erkenningskader worden vastgesteld en het Erkennings-en intrekkingskader uitvoering persoonlijke ondersteuning UWV 2016 komen te vervallen dan dient door middel van een bewijsstuk te worden aangetoond dat voldaan wordt aan het nieuw vastgestelde erkenningskader (altijd het meest recente).
Artikel 8. Duur, intensiteit en kosten van de jobcoaching.
Jobcoaching heeft twee verschillende begeleidingsniveaus, namelijk ‘licht’ en ‘midden‘. Dit is de intensiteit van de begeleiding van de jobcoach die de werknemer naar verwachting nodig heeft, uitgedrukt in een maximum te besteden bedrag per jaar. De intensiteit is afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte van de werknemer.
Artikel 10 Toekenning gemeentelijke jobcoach
De gemeentelijke jobcoach wordt ambtshalve toegekend door het college.
Artikel 11 Wijze van verstrekken en betalen jobcoaching
Werkgever of de jobcoach dient onderstaande gegevens in.
de voortgangsrapportageformulieren met daarin o.a. de verantwoording van de gewerkte uren door de jobcoach (aantal gewerkte uren naar datum en uitgevoerde werkzaamheden, daartoe behoren dus niet uren reistijd woon-werkverkeer) welke is ondertekend door jobcoach en werkgever dan wel verantwoordelijke van de jobcoachorganisatie.
Purmerend, 27 februari 2018
Burgemeester en wethouders van Purmerend,
De secretaris,
G. Blom
De burgemeester,
D. Bijl
Deze regels zijn een uitwerking van de notitie “Aanpak jobcoaching, begeleiding bij betaald werk op de werkplek” van de acht gemeenten in de arbeidsmarktregio Zaanstreek-Waterland. Het betreft de gemeenten Beemster, Edam-Volendam, Landsmeer, Oostzaan, Purmerend, Waterland, Wormerland en Zaanstad. De gemeenten beogen met deze gezamenlijk afgestemde regels dat werkgevers, met name landelijke en regionale werkgevers, ook voor jobcoaching een eenduidig aanbod ontvangen. Daarom hebben de gemeenten de regionale afspraken over jobcoaching ook afgestemd op de landelijke UWV afspraken met de vier grote gemeenten. Door de harmonisatie, de gelijktrekking van de afspraken, is het voor werkgevers mogelijk met één jobcoach te werken indien het om kandidaten van verschillende gemeentes en/of regelingen gaat (Participatiewet, Wajong of Wet sociale werkvoorziening).
De jobcoach voorziening is één van de instrumenten in de werkgeversdienstverlening. Deze regeling maakt onderdeel uit van het totaalpakket aan regionale werkgeversinstrumenten zoals dat in de re-integratieverordening is omschreven. In deze regels wordt uitwerking gegeven aan artikel 11 “Jobcoaching/persoonlijke ondersteuning” van de Re-integratieverordening.
Jobcoaching is begeleiding bij betaald werk op de werkplek. Het is een maatwerk werknemersvoorziening voor de doelgroep met arbeidsbeperkingen die niet het minimumloon kan verdienen. Daarnaast wordt het ingezet voor de groep die wel het minimumloon kan verdienen maar voor wie, door hun beperkingen, jobcoaching noodzakelijk is om aan het werk te komen of te blijven. Jobcoaching heeft tot doel dat een werknemer wordt begeleid naar een situatie waarin hij uiteindelijk zonder deze voorziening bij een reguliere werkgever werkzaam kan zijn.
De regels beschrijven de doelgroepen, doel, vormen, omvang en voorwaarden voor de jobcoach voorziening. De regels zijn bedoeld om sturing en grip te hebben op de kwaliteit, intensiteit en kosten van jobcoaching.
Met de verschillende vormen van jobcoaching is het mogelijk om maatwerk in te zetten bij de ondersteuning voor de werknemer en de werkgever. Indien het nodig blijkt om extra jobcoaching in te zetten, dan kan op grond van de regels extra maatwerk ingezet worden. De voorziening is het resultaat van een zorgvuldige, op de persoon toegesneden, afweging. In het kader van deze regeling is het resultaat van de afweging of de jobcoaching een noodzakelijke voorziening is i.v.m. de kansen op de arbeidsmarkt. Van belang is de koppeling met de bevordering van een duurzame arbeidsmarktpositie van de werknemer.
Het gaat hier om personen als bedoeld in artikel 7, eerste lid, onderdeel a, van wie is vastgesteld dat zij met voltijdse arbeid niet in staat zijn tot het verdienen van het wettelijk minimumloon, doch wel mogelijkheden tot arbeidsparticipatie hebben. Het gaat dan voor een groot deel over personen die een langdurige ziekte of handicap hebben die het werk belemmert.
Het uitgangspunt is: hoe wordt een kandidaat met arbeidsbelemmeringen het best ondersteund om in werk te gaan participeren. Hierin nemen we de ontwikkelopgave van iemand als basis en we betrekken daarbij het risico dat iemand zonder inzet van jobcoaching thuis blijft zitten. Daar waar tijdelijke jobcoaching noodzakelijk is om een goede start op de werkplek te maken en uitval in de eerste periode te voorkomen, willen we dit in kunnen zetten.
Aangesloten is bij de definities die door G4/UWV gehanteerd worden.
Artikel 6. Eisen aan kennis en kunde van de jobcoach
In dit artikel zijn de vormen van jobcoaching en de daaraan verbonden kwaliteitseisen vermeld. Jobcoaches vanuit uitzendbureaus vallen onder de ‘jobcoachorganisaties’ en de eisen die daaraan worden gesteld.
Een Harrie/Buddy training is een training voor werknemers om te leren om werknemers met een beperking tot de arbeidsmarkt te begeleiden op de werkplek. De collega-werknemer neemt dan de rol van begeleider/buddy op zich en begeleidt de nieuwe medewerker in zijn werk. Hij ondersteunt met het structureren van werk en legt uit wat er op welke manier gedaan moet worden. Ook ziet hij toe op de kwaliteit van het werk en probeert dat waar nodig en mogelijk is, te verbeteren. Daarnaast zorgt hij er ook voor dat problemen bespreekbaar worden en blijven.
Artikel 8. Duur, intensiteit en kosten van de ondersteuning
Voor de proefplaatsing wordt gewerkt met een vast aantal uren. Daarna wordt maatwerk toegepast door te bekijken welk regime nodig is en welke duur.
Dit is harmonisatie met G4/UWV.
Als het UWV het bedrag van de uurvergoeding voor jobcoaching aanpast, dan zijn bij de berekening de aangepaste bedragen van toepassing vanaf de datum dat deze wijziging ook in werking is getreden.
Dit lid geeft aan dat in bepaalde gevallen, bijv. in geval van langdurige ziekte de inzet van een jobcoach naar een derde jaar verlengd kan worden.
Dit geeft de mogelijkheid dat, als door bepaalde bijzondere omstandigheden er niet in het tweede jaar voldoende gewerkt is of kon worden door de werkzoekende en de jobcoaching daardoor niet heeft
kunnen plaatsvinden, er een uitwijkmogelijkheid is naar een derde jaar, waarbij ook een aantal uren van het tweede jaar naar het derde jaar overgeheveld kan worden.
Hier is de mogelijkheid aangegeven om de uren jobcoaching waarvan het de bedoeling is deze in het tweede jaar in te zetten, deels over te hevelen naar het eerste jaar. Hieraan is de voorwaarde verbonden, dat er sprake moet zijn van een dienstbetrekking van minimaal 1 jaar
waarbij de intentie er is om de dienstbetrekking na 1 jaar voor minimaal een half jaar te verlengen. De overheveling van de uren moet uiteraard noodzakelijk zijn voor het bevorderen van een duurzame arbeidsinpassing.
De voorziening jobcoaching betreft een tijdelijke voorziening voor maximaal 3 jaar en is gericht op het leren zelfstandig functioneren in een bepaalde functie van mensen met een arbeidshandicap. Is aansluitend na deze 3 jaar (6 halfjaarperioden) nog jobcoaching nodig, dan kan de gemeente jobcoaching voortzetten als er bijv. sprake is van een tijdelijke problemen/onbalans in de werk-of-privésituatie. Hierbij dient onderbouwd te worden waarom inzet van jobcoaching blijft aangewezen.
Bij de besluitvorming hierover worden o.a. de persoonlijke omstandigheden, de ontwikkelingsmogelijkheden van de werknemer op korte en langere termijn, de alternatieve voorzieningen en de kosten betrokken.
Deze opsomming is niet limitatief. De aspecten leiden in onderling verband tot een oordeel over de voorziening c.q. het traject voor de kandidaat.
Maatwerk in intensiteit is mogelijk door voor het volledige dan wel voor een deel van het beschikbaar gesteld bedrag te kiezen. Indien wenselijk kan bijvoorbeeld voor een korte intensieve jobcoaching gekozen worden. Ook de overheveling van bedragen naar een andere periode biedt maatwerk.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-69032.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.