Gemeenteblad van Twenterand
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 66170 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Twenterand | Gemeenteblad 2018, 66170 | Verordeningen |
Reglement op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand 2018
Tenzij in dit reglement uitdrukkelijk anders wordt vermeld, is het “Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad van Twenterand 2018” ook van toepassing op de raadsdebatten van de gemeente Twenterand.
De beraadslaging over een voorstel aan de raad geschiedt in ten hoogste twee termijnen. Eerst wordt door fracties onderling gesproken over het voorliggende voorstel. Vervolgens krijgt de portefeuillehouder de gelegenheid een reactie te geven op hetgeen naar voren is gebracht door de fracties. En tot slot is het aan de fracties om het debat af te ronden en te bepalen wat er met het voorstel (procedureel) moet gebeuren. Het college c.q. de portefeuillehouder krijgt in principe geen tweede termijn.
Raadsleden, collegeleden, de voorzitter, de griffier en overige personen die het woord hebben gevoerd, hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien het (concept) verslag onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd of besloten is. Een voorstel tot verandering dient uiterlijk 36 uur voor de in lid 2 bedoelde vergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
Artikel 13. Onvoorziene gevallen
In die gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing, beslist de voorzitter.
Vriezenveen, 13 maart 2018
De raad voornoemd,
de griffier,
drs. R.J.M. Ros
de voorzitter,
drs. A.E.H. van der Kolk
TOELICHTING REGLEMENT OP DE RAADSDEBATTEN VAN DE GEMEENTE TWENTERAND 2012
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 4. Openbaarheid en geheimhouding
Het debat is in principe openbaar.
In bijzondere gevallen kan de agendacommissie of het presidium besluiten dat een debat in beslotenheid en onder geheimhouding plaatsvindt. Artikel 10 van de Wet Openbaarheid Bestuur geeft daartoe mogelijkheden, bijvoorbeeld als de persoonlijke levenssfeer of vertrouwelijke bedrijfsgegevens in het geding zijn.
In haar vergadering van 9 december 2008 heeft het raadspresidium het voorzitterschap nader omschreven. Deze zijn nog steeds geldig. De voorzitter is vooral een technische voorzitter, maar wel met dien verstande dat de voorzitter op afstand sturing geeft aan het proces. Dit betekent:
Voor de raadsdebatten stelt de agendacommissie de definitieve agenda op. De verschillende fracties in de raad leveren daartoe onderwerpen c.q. agendapunten aan. Dit gebeurt middels het zogenaamde aanmeldformulier.
De griffie stelt wekelijks dit aanmeldformulier op. Dit formulier bevat mogelijke onderwerpen die voor een raadsdebat geagendeerd kunnen worden. Deze onderwerpen zijn veelal afkomstig van de besluitenlijst van het college, maar kunnen ook via andere kanalen worden aangereikt. Het gaat hier om een groeiende lijst met onderwerpen.
Ongeveer een week voordat de agenda opgesteld wordt, ontvangen de fracties het laatste aanmeldformulier (in de vergadercyclus van ongeveer 5 weken). Middels dit laatste aanmeldformulier kunnen de fracties aangeven of zij een onderwerp behandeld willen zien tijdens een raadsdebat.
Het aanmeldingsformulier bevat de volgende rubrieken:
Bij raadsvoorbereiding gaat het om de voorbereiding van de besluitvorming in de raad. Tijdens het raadsdebat wordt er over het voorstel aan de raad gedebatteerd. Het gaat daarbij om oordeelsvorming /meningsvorming. Als het debat is afgerond komt het onderwerp normaliter op de agenda van de raadsvergadering van twee weken later.
Voor een debat over raadsvoorstellen melden raadsleden zich aan via de griffie. Als zich geen enkele fractie heeft aangemeld voor een onderwerp in deze rubriek, dan wordt zo’n onderwerp geagendeerd op de akkoordagenda van de eerstvolgende raadsvergadering.
Bij overleg met het college gaat de raad in gesprek met het college zonder dat er een concreet raadsvoorstel (met concept besluit) voorligt. Doel kan daarbij zijn om richting te geven aan te ontwikkelen beleid of aan de wijze van beleidsuitvoering. Overleg met het college kan ook tot doel hebben om de raadsleden in de gelegenheid te stellen om een zienswijze in te dienen.
Voor onderwerpen in deze rubriek kunnen raadsfracties zich ook aanmelden. Als er geen aanmeldingen zijn, dan wordt er van uit gegaan dat de fracties het eens zijn met de inbreng vanuit het college of dat er geen zienswijzen zijn.
ad 3. Informatievoorziening / Raadsbrieven
Informatievoorziening betreft informatie van het college gericht aan de raad. Het betreft hier zaken die een bevoegdheid betreffen van het college. In het kader van de controlerende rol van de raad kunnen raadsleden het college hierover bevragen of hierover opmerkingen maken. Mocht een zaak voor een fractie van groot belang zijn, dan kan het onderwerp worden aangemeld voor een debat.
Het presidium heeft de aanmeldingsprocedure voor onderwerpen die op het aanmeldformulier genoemd zijn onder de rubrieken “Informatievoorziening / Raadsbrieven“ en “Externe vertegenwoordiging” nauwkeurig vastgesteld.
Als een fractie een debat wil over een onderwerp die genoemd staat onder één van deze twee rubrieken, dan dient ze het betreffende onderwerp uiterlijk op de woensdag vóór het verschijnen van het laatste aanmeldformulier te laten plaatsen onder rubriek 5 “Verzoeken van fracties”. De fractie dient daartoe een verzoek in bij de griffie per mail. Bij dit verzoek moet tevens een toelichting gegeven worden, waarover het debat dient te gaan. Na het ontvangen van de toelichting zal de griffie het onderwerp vermelden onder 5 ‘verzoeken van fracties’. Een onderwerp dat aangemeld wordt na de hierboven gestelde termijn, wordt op het eerstvolgende aanmeldformulier geplaatst (van de volgende vergadercyclus).
Een onderwerp die genoemd staat onder één van deze twee rubrieken kan ook aanleiding geven tot het stellen van vragen. Het presidium kan daar richtlijnen voor opstellen. De beantwoording van deze vragen wordt zo veel als mogelijk aan alle raadsleden ter beschikking gesteld. Na de beantwoording van vragen kan een fractie het onderwerp alsnog agenderen voor een raadsdebat (mocht de beantwoording daartoe aanleiding geven).
ad 4. Externe vertegenwoordiging
Onderwerpen onder deze rubriek betreffen de bovenlokale samenwerkingsverbanden waarin de gemeente Twenterand vertegenwoordigd is. De aanmeldingsprocedure is gelijk aan die van “Informatievoorziening / Raadsbrieven” (zie ad 3 hierboven).
Fracties kunnen ook zelf verzoeken om onderwerpen te agenderen voor een debat. Dit kunnen onderwerpen zijn uit de hierboven genoemde rubrieken 3 en 4, maar ook andere onderwerpen die een fractie van belang vindt. Een fractie die hier voor kiest moet het onderwerp wel zelf inleiden middels een korte toelichting (zodat ook andere fracties zich kunnen voorbereiden en weten waar het debat over moet gaan). Deze toelichting moet uiterlijk op de woensdag vóór het verschijnen van het laatste aanmeldformulier per mail aan de griffie worden aangeleverd. De griffie plaatst deze dan op het (laatste) aanmeldformulier.
De leden van de raad en het college spreken in hun termijnen in principe vanaf de termijn microfoon. Interrupties worden gedaan vanaf de interruptie microfoon. Overige spreekbijdragen (zoals bijvoorbeeld een orde voorstel of een stemverklaring kunnen vanaf de eigen plaats gedaan worden.
Anders dan in een raadsvergadering vindt de beraadslaging over een voorstel aan de raad in ten hoogste twee termijnen plaats, waarbij het college in principe geen tweede termijn kent. Het gaat dan met name over kaderstellende onderwerpen onder de rubriek 1 Raadsvoorbereiding van het aanmeldformulier. De achterliggende gedachte daarbij is om de fracties meer onderling te laten debatteren. Het college heeft haar beleidsvoorbereidende rol reeds vervuld en het is nu aan de fracties om daar in een onderling debat een oordeel (mening) over te vormen.
Desalniettemin kan de voorzitter bepalen om aan het college een korte tweede termijn te gunnen, bijvoorbeeld om te kunnen reageren op een gevraagde toezegging, of om een noodzakelijke verduidelijking te kunnen geven of om een geconstateerde misvatting recht te zetten. Het is aan de voorzitter om dit extra moment – indien nodig - toe te staan. Het is niet de bedoeling om dit standaard toe te staan. Hierbij is het nadrukkelijk de verantwoordelijkheid van de voorzitter om dit extra moment niet uit te laten monden in een tweede termijn. Het is uiteraard niet de bedoeling om tijdens dit moment nieuwe vragen aan de wethouder te stellen, het gaat slechts om een korte nadere toelichting, correctie of evt. toezegging.
Ook als de wethouder zelf nog een moment het woord vraagt, kan dit door de voorzitter worden toegestaan.
Onderwerpen onder de rubrieken 2, 3, 4 en 5 zullen over het algemeen meer gebaat zijn bij een normale beraadslaging in twee termijnen en dus ook bij een tweede termijn voor het college. Het gaat dan met name over Overleg met college en over onderwerpen die de controlerende rol van de raad betreffen Informatievoorziening / Raadsbrieven en Externe vertegenwoordiging. Een normale tweede termijn voor het college ligt dan meer in de rede.
Dit artikel spreekt voor zich.
Artikel 9. Deelname aan de debatten door het college en anderen
Raadsleden hoeven niet bij elk agendapunt aanwezig te zijn. De fracties zijn vrij om te bepalen hoe zij hun fractieleden het meest efficiënt kunnen inzetten. Collegeleden worden wel geacht aanwezig te zijn, bij onderwerpen die hun portefeuille betreffen.
Het uitnodigen van anderen (naast raadsleden, collegeleden, voorzitter van de raad en griffier) is alleen aan de orde als dit cruciaal is voor het betreffende onderwerp. Te denken valt bijvoorbeeld aan de onderzoeker of directeur van de rekenkamer om een onderzoek te komen toelichten. Het is niet de bedoeling belanghebbenden uit te nodigen voor een debat. Deze laatsten hebben wel de mogelijkheid om in te spreken (zie artikel 9).
Dit artikel spreekt voor zich.
Voor onderwerpen, die voor het debat geagendeerd staan, kunnen belanghebbenden inspreken.
Artikel 12. Uitkomst van een debat
Aan het eind van een raadsdebat wordt door de voorzitter een conclusie getrokken over het vervolg van een agendapunt (bijvoorbeeld: naar bespreekagenda of akkoordagenda, geen vervolg in de raad, voortzetten in een volgend raadsdebat of voor nader advies terug naar het college). Daarnaast worden toezeggingen gememoreerd.
De conclusie over het vervolg gebeurt formeel op basis van het gewicht van de fracties in raadszetels. In de praktijk zal het echter (veelal) zo zijn, dat als een fractie een agendapunt/raadsvoorstel op de bespreek agenda wenst, dit ook wordt gehonoreerd.
Een agendapunt opvoeren voor de bespreekagenda van de raadsvergadering is niet logisch als daar geen besluitvorming aan gekoppeld is. Wat dat betreft vallen de niet-raadsvoorstellen af, tenzij je daarover bijvoorbeeld een motie wilt indienen.
Enkel en alleen een debat (zonder besluitvorming) hoort in principe in de raadsdebatten thuis en daar ook afgerond te worden. De raadsvergadering is in hoofdzaak besluitvormend.
Onder toezeggingen worden toezeggingen van een portefeuille verstaan. Deze worden door de voorzitter aan het einde van een agendapunt als zodanig benoemd en vervolgens op de toezeggingenlijst geplaatst.
Als een raadsdebat niet is afgerond, dan dient het raadsdebat in principe in een volgend raadsdebat te worden afgerond (en niet in de raadsvergadering). Een eerste termijn in het raadsdebat en een tweede termijn in de raadsvergadering is in principe niet wenselijk.
Artikel 13. Onvoorziene gevallen
Dit artikel spreekt voor zich.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-66170.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.