Gemeenteblad van Renkum
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Renkum | Gemeenteblad 2018, 65434 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Renkum | Gemeenteblad 2018, 65434 | Verordeningen |
Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Renkum
De raad van de gemeente Renkum;
gezien het voorstel d.d. 8 januari 2017;
gezien het advies van de Commissie Inwoners van 5 februari 2018;
gelet op het bepaalde in artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) 2015 juncto artikel 21 Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Renkum 2017;
gelet op het bepaalde in artikel 2.10 van de Jeugdwet juncto artikel 9 Verordening Jeugdhulp gemeente Renkum 2017;
gelet op het bepaalde in artikel 47 van de Participatiewet;
gelet op het bepaalde in artikel 2.3 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw);
besluit vast te stellen de Verordening Adviesraad Sociaal Domein gemeente Renkum
Artikel 1: Begripsomschrijvingen
Alle begrippen die in deze verordening worden gebruikt en die niet nader worden omschreven hebben dezelfde betekenis als in de Wmo 2015, Jeugdwet, Participatiewet, Wet sociale werkvoorziening, de Algemene wet bestuursrecht en de Gemeentewet.
Artikel 2: De Adviesraad Sociaal Domein
Er is een adviesraad die de adviesfunctie aan het college als bedoeld in artikel 2.1.3 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo), artikel 2.10 van de Jeugdwet, artikel 47 van de Participatiewet en artikel 2.3 van de Wet sociale werkvoorziening (Wsw) vervult.
Artikel 4: Samenstelling en lidmaatschap
De adviesraad vormt een zo evenwichtig mogelijke afspiegeling van de inwoners van de gemeente. Hierbij zijn de inwoners, cliënten en/of hun vertegenwoordigers als bedoeld in artikel 2.1.3 Wmo 2015, artikel 2.10 Jeugdwet, artikel 7 lid 1 Participatiewet en artikel 2.3 Wsw zo mogelijk vertegenwoordigd. Gestreefd wordt naar een spreiding van de leden over de diverse woonkernen van de gemeente.
Artikel 9: Vergaderingen en besluitvorming
De ambtelijk secretaris zorgt ervoor dat de uitnodiging, agenda en vergaderstukken uiterlijk tien dagen voor de vergadering aan de leden worden toegezonden. In spoedeisende gevallen kan, met opgave van reden, deze termijn worden bekort. De ambtelijk secretaris zorgt ervoor dat de stukken voor alle inwoners ter inzage worden gelegd, tenzij de stukken vertrouwelijk zijn.
De adviesraad vergadert alleen als tenminste de helft van het aantal leden aanwezig is. Wanneer het vereiste aantal leden niet aanwezig is, organiseert de ambtelijk secretaris in overleg met de voorzitter zo spoedig mogelijk een nieuwe vergadering en stelt de leden daarvanop de hoogte. In deze laatstgenoemde vergadering kunnen besluiten worden genomen ongeacht het aantal aanwezige leden.
De vergaderingen van de adviesraad zijn openbaar. Er wordt alleen besloten vergaderd wanneer er sprake is van beraadslaging over personen, of zaken die redelijkerwijs kunnen leiden tot beschadiging van personen of de gemeente (bijv. bij behandeling van niet openbare stukken waarover het college advies vraagt) of over huishoudelijke zaken.
De ambtelijk secretaris stelt een verslag van de vergadering op dat voldoende inzicht biedt in de argumentatie die tot de besluiten heeft geleid. De ambtelijk secretaris stuurt een concept hiervan gelijktijdig met de uitnodiging van de volgende vergadering aan de leden. Na vaststelling van het verslag door de adviesraad wordt het verslag op de website geplaatst.
De leden en voorzitter van de adviesraad hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot de inhoud van de stukken waarvan zij het vertrouwelijke karakter kennen of redelijkerwijs kunnen vermoeden. Deze geheimhoudingsplicht strekt zich ook uit tot andere personen die de adviesraad over vertrouwelijke onderwerpen consulteert. De leden en de voorzitter van de adviesraad wijzen deze andere personen op hun geheimhoudingsplicht als bedoeld in dit artikel. De geheimhoudingsplicht vervalt niet door de beëindiging van het lidmaatschap of voorzitterschap van de adviesraad, noch door beëindiging van het adviseurschap door derden.
Artikel 11: Faciliteiten, budget en verantwoording
Voor de uitoefening van de taak van de adviesraad wordt jaarlijks in de gemeentebegroting een post opgenomen. Binnen de kaders van die begroting stelt het college een budget voor de adviesraad vast. Het college bepaalt het budget op basis van een begroting die de adviesraad voor 1 mei van het jaar voorafgaand aan het begrotingsjaar indient bij het college. Op verzoek van de adviesraad kan het college het budget tussentijds aanpassen, voor zover daarmee de in de gemeentebegroting gestelde kaders niet worden overschreden.
In gevallen waarin deze verordening niet voorziet beslist het college, na daartoe advies te hebben ingewonnen van de adviesraad.
Artikel 16: Overgangsregeling zittende leden Wmo-adviesraad en Adviesraad Participatiewet
Het lidmaatschap van de leden van de Wmo-adviesraad en Adviesraad Participatiewet duurt voort na de datum van inwerkingtreding van deze verordening voor de duur van de periode waarvoor het college het lid heeft benoemd tenzij het lid zijn lidmaatschap op eigen verzoek wenst te beëindigen. Deze leden zetten hun lidmaatschap voort in een lidmaatschap van de adviesraad.
De leden die op de datum van inwerkingtreding van deze verordening in functie zijn als voorzitter van de Wmo-adviesraad en de Adviesraad Participatiewet houden op de datum van inwerkingtreding van deze verordening op voorzitter te zijn. Het bepaalde in het eerste lid van dit artikel blijft op hen onverkort van toepassing.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-65434.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.