Gemeenteblad van Nijmegen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 61317 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Nijmegen | Gemeenteblad 2018, 61317 | Verordeningen |
Verordening ‘Peuteropvang VVE Gemeente Nijmegen 2018’
De raad van de gemeente Nijmegen,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 5 december 2017,
gelet op de Wet Kinderopvang, het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie, de Wet op het primair onderwijs, de wet harmonisatie kinderopvang en peuterspeelzaalwerk, de Wet Innovatie en Kwaliteit Kinderopvang;
In deze subsidieregeling wordt verstaan onder:
gemeentelijk register: een gemeentelijk register peuteropvang VVE ten behoeve van de waarborging van de kwaliteit en de rechtszekerheid van de peuteropvang alsmede het toezicht op en de handhaving van de bij of krachtens deze verordening gestelde regels. Het gemeentelijk register dient tevens ten behoeve van raadpleging door ouders die voornemens zijn peuteropvang af te nemen, teneinde te beoordelen of zij voor peuteropvang VVE in een bepaalde voorziening in aanmerking kunnen komen voor subsidie. Opname in het gemeentelijk register is slechts mogelijk indien de voorziening is opgenomen in het Landelijk register kinderopvang.
inkomensafhankelijke ouderbijdrage: financiële vergoeding die ouders betalen bij afname van een VVE-plaats. Voor de eerste 6 uur per week betalen ouders een inkomensafhankelijke ouderbijdrage. Deze is afhankelijk van de hoogte van het bruto jaarinkomen. Hiervoor volgt het bestuur de ouderbijdragetabel van de kinderopvang die jaarlijks door het rijk wordt vastgesteld. Voor de door het consultatiebureau geïndiceerde peuters zijn de extra 6 uur per week volledig voor rekening van de gemeente Nijmegen.
voor-en vroegschoolse educatie (VVE): een aanbod voor kinderen tot en met groep 2 van de basisschool, waarbij aan de hand van een door het NJI erkend VVE-programma, op gestructureerde en samenhangende wijze activiteiten worden aangeboden gericht op het stimuleren van de ontwikkeling van kinderen op het gebied van rekenen, taal, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. De educatie is verdeeld in een voorschoolse periode (2-en 3 jarigen) doorlopend in de eerste jaren van het basisonderwijs (de 4-en 5-jarigen), de vroegschoolse periode.
De in de verordening gehanteerde begrippen en begripsbepalingen hebben dezelfde betekenis als bedoeld in de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen, de Algemene wet bestuursrecht, met name de subsidietitel, en de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen, tenzij daarvan uitdrukkelijk in deze verordening wordt afgeweken.
Voor ouders geldt dat wanneer hun peuter voor 1 augustus 2018 al gebruik maakt van een peuteropvang of voor 1 januari 2018 staat ingeschreven, de voor 2017 geldende Nijmeegse ouderbijdragetabel van toepassing blijft indien deze gunstiger is voor de ouder. Het contract van ouders van zittende peuters blijft voor wat betreft de kosten hetzelfde.
Artikel 13 Gevallen waarin deze verordening niet voorziet
Het college is bevoegd nadere regels te stellen met betrekking tot de uitvoering van deze verordening en in gevallen waarin deze verordening niet voorziet.
Het college kan van de bepalingen in deze verordening afwijken indien toepassing van de bepalingen zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.
Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening Peuteropvang VVE Gemeente Nijmegen’.
De begripsbepalingen in artikel 1 en 2 van de Wet kinderopvang en in de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen zijn ook van toepassing op deze verordening. Alleen de in deze artikelen niet gedefinieerde begrippen zijn aangevuld.
Enkel voor ouders waarvan het kind gebruik maakt van een voorziening voor peuteropvang kan subsidie worden aangevraagd. Deze subsidie wordt alleen verstrekt als het een peuteropvang betreft van een aanbieder die is opgenomen in het gemeentelijk register peuteropvang, hetgeen gebeurt als wordt voldaan aan bepaalde kwaliteitseisen.
Artikel 3 Aanvraag en aanvraagtermijn
Een aanvraag voor de toekenning van een subsidie moet worden ingediend bij het college. Deze aanvraag dient aan een aantal eisen te voldoen, die worden genoemd in artikelen 2 tot en met 11.
De gemeente Nijmegen heeft in de verordening een beslistermijn van 8 weken, na ontvangst van alle benodigde gegevens, opgenomen. Deze termijn kan eventueel worden verlengd met 4 weken. Het feit dat het college een termijn van acht weken heeft om te beslissen over een aanvraag, wil uiteraard niet zeggen dat het college deze termijn ook in alle gevallen moet benutten. De gemeente zal er naar moeten streven de behandelingstermijn van aanvragen zo kort mogelijk te houden en met name aanvragen waar spoed mee geboden is direct af te handelen.
Een kind behoort tot de doelgroep VVE als uit indicatie van de GGD blijkt dat het een (potentiële) ontwikkelingsachterstand heeft.
BEPALINGEN OMTRENT SUBSIDIE VOOR PEUTEROPVANG VVE
De subsidieverstrekking vindt plaats in de vorm van maandelijkse voorschotten. Dit betekent dat het totale bedrag waarop de aanvrager recht heeft, wordt gedeeld in twaalf gelijke delen (indien de aanvraag het gehele jaar betreft).
De gemeente betaalt de subsidie uit aan de aanbieder van het bestuur of directie van een aanbieder van peuteropvang VVE. De ouder machtigt het bestuur of directie om de aanvraag te doen. Deze machtiging verandert juridisch gezien niets aan de verhouding tussen de gemeente en de ouder. Ook al wordt het bedrag gestort op de rekening van het kindercentrum, er blijft sprake van een betaling van subsidie van gemeente aan de ouder.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 7 Verplichtingen peuteropvang
Ook als de tegemoetkoming is vastgesteld, is het college in bepaalde gevallen bevoegd de beschikking tot het vaststellen van de tegemoetkoming in te trekken of ten nadele van de ontvanger van de subsidie te wijzigen.
Als een aanbieder de inlichtingenplicht schendt en als gevolg hiervan ten onrechte subsidie heeft ontvangen of een te hoog bedrag, kan het college de beschikking tot het verlenen of tot het vaststellen van de tegemoetkoming intrekken of wijzigen en het te veel betaalde bedrag terugvorderen.
In de Awb is geregeld op welke gronden een subsidie (een tegemoetkoming in de terminologie van de Wet kinderopvang) kan worden ingetrokken en teruggevorderd.
De peutertoeslag is bedoeld om de toegankelijkheid van voorzieningen voor peuteropvang waar kinderen opvang kunnen combineren met ontwikkelingsstimulering en voorbereiding op de basisschool, voor alle peuters te borgen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 10 Vaststelling subsidie
Aanbieders mogen peutergroepen wel duurder maken, maar voor de kosten die boven dit bedrag uitkomen, wordt geen subsidie verstrekt.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-61317.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.