Gemeenteblad van Amstelveen
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 60313 | Overige besluiten van algemene strekking |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amstelveen | Gemeenteblad 2018, 60313 | Overige besluiten van algemene strekking |
Nadere regels Stimuleringslening Duurzaamheidsfonds Amstelveen
In deze nadere regels wordt verstaat onder:
Businesscase; de inhoudelijke en bedrijfseconomische onderbouwing van de activiteiten waarbij de kosten en baten tegen elkaar worden afgewogen en waarin (een) duidelijk beschreven doelstelling(en) is/zijn opgenomen. Uit de businesscase blijkt de nut en noodzaak van de verstrekking van een Stimuleringslening, als bedoeld in artikel 5 lid 1;
Werkelijke kosten: de kosten voor zover noodzakelijk voor de realisatie van de businesscase en de daaropvolgende uitvoeringsactiviteiten, eventueel vermeerderd met bijkomende kosten voor het verkrijgen van de Stimuleringslening en verminderd met de van derden ontvangen of nog te ontvangen tegemoetkomingen (subsidies) in deze kosten.
Artikel 4. Bevoegdheid college
Het college is bevoegd om, met inachtneming van het bepaalde in deze nadere regels, een Stimuleringslening toe te kennen of af te wijzen. Het college kan aan een toewijzingsbesluit nadere voorwaarden verbinden.
Uit de aanvraag dient te blijken dat de geplande verduurzaming in voldoende mate technisch, bedrijfseconomisch en projectmatig haalbaar is en dat de in de aanvraag genoemde partijen en/of personen de capaciteiten hebben om het project naar behoren uit te (laten) voeren én alle relevante partijen daadwerkelijk verbonden zijn aan het project. Indien het college het nodig acht, kan de aanvrager om aanvullende informatie worden verzocht om dit te onderbouwen.
Een aanvraag voor een Stimuleringslening wordt schriftelijk bij het college ingediend op een door de gemeente beschikbaar gesteld formulier en gaat onder opgave van in ieder geval:
Artikel 7. Procedure aanvraag en toewijzing
Indien een aanvraag wordt afgewezen op grond van artikel 8 lid 2 van deze nadere regels, stelt het college een wachtlijst op. Zodra het budget toereikend is geworden zullen aanvragers van de wachtlijst als eerste in de gelegenheid worden gesteld een vernieuwde aanvraag in te dienen. Het college zal deze aanvragen met voorrang en prioriteit behandelen in afwijking van lid 4 van dit artikel.
Het college wijst een aanvraag af, indien:
voor de werkelijke kosten al publieke financiering is verkregen, waaronder ook de vouchers uit het Duurzaamheidsfonds. Binnen het project mag wel andere publieke financiering verkregen zijn, maar alleen indien deze andere financiering verkregen is voor andere werkelijke kosten dan waarvoor de Stimuleringslening wordt aangevraagd;
Het college besluit een aanvrager een Stimuleringslening toe te kennen, indien uit de aanvraag blijkt dat met de voorgenomen verduurzamingsactiviteiten aantoonbaar wordt bijgedragen aan een of meer van de beleidsdoelen zoals beschreven in ‘Aanpak Duurzaamheid Amstelveen, Slimme keuzes voor de toekomst (9 mei 2016)’. Dit zijn de lokale energiebesparing, reductie van lokale CO2-uitstoot en/of het vergroten van de capaciteit van fossiel-onafhankelijke energieopwekking binnen de gemeente.
Op Stimuleringsleningen zijn van toepassing: ‘Algemene bepalingen voor geldleningen’, de ‘Productspecificaties Stimuleringslening’, ‘Procedures Stimuleringslening’, ‘Uitvoeringsregels Stimuleringslening’, ‘Productspecificaties Bouwkrediet’ en ‘Toelichting op een Stimuleringslening’, zoals die op het moment van toewijzing zijn opgenomen in de dan geldende SVn Informatiemap, die deel uitmaakt van de Deelnemingsovereenkomst tussen gemeente Amstelveen en SVn dan wel door SVn worden uitgereikt aan de aanvrager voor het sluiten van de overeenkomst van geldlening.
Een Stimuleringslening komt via een bouwkrediet van SVn tot uitbetaling op basis van facturen, die verband houden met toegekende werkelijke kosten.
Artikel 15. Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze nadere regels niet voorzien of toepassing daarvan niet overeenkomst met de bedoeling van deze nadere regels, beslist het college
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze beleidsregels naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van het bepaalde in deze beleidsregels.
Aldus vastgesteld in de vergadering van het college van 10 oktober 2017.
de secretaris,
drs. H.H. Winthorst
de burgemeester,
drs. H.B. Eenhoorn
Toelichting op de nadere regels Stimuleringslening Duurzaamheidsfonds gemeente Amstelveen
Bij de aanvraag voor een Stimuleringslening uit het Duurzaamheidsfonds zal de aanvrager een onderbouwing moeten aanleveren van de businesscase, bijvoorbeeld in de vorm van een bedrijfsplan of projectplan. Uit de onderbouwing blijkt de technische, financiële en projectmatige haalbaarheid van de aanvraag. De gemeente beoordeelt o.a. of de businesscase voldoende bijdraagt aan de gemeentelijke doelstellingen, voldoende is uitgewerkt en voldoende sterk is. De businesscase omvat in ieder geval de onderbouwing voor de volgende aspecten:
Verduurzaming: De impact van de businesscase dient zo specifiek en zo meetbaar mogelijk te worden beschreven. Hierbij wordt bij voorkeur gebruik gemaakt van gangbare methoden/zienswijzen zoals de trias energetica, ladder van Lansink, Value hill. De hoeveelheid CO2-reductie van een project wordt bepaald door de nieuwe situatie (na realisatie) te vergelijken met de referentiesituatie / conventionele situatie. Het verschil in CO2-uitstoot tussen de referentiesituatie en de nieuwe situatie bepaalt de hoeveelheid CO2-reductie (duurzaamheidswinst) van een project. Hieronder vindt u een aantal omrekenfactoren die u dient toe te passen voor de CO2-reductieberekening.
doelmatigheid van financiering: de gemeente wil de publieke middelen van het Duurzaamheidsfonds ten goede laten komen aan een zo breed mogelijk deel van de gemeentelijk gemeenschap. De Stimuleringslening kan niet worden aangewend voor een individueel huis of bedrijfspand. Hiervoor zijn andere (nationale) financieringsmogelijkheden beschikbaar. De gemeente is op zoek naar aanvragen die de mogelijkheid in zich hebben voor opschaling en/of navolging binnen de gemeente. Bijvoorbeeld doordat de businesscase zich richt op een bepaald bouwtype dat veel voorkomt in de gemeente of zich richt op een (klanten)doelgroep die een deel van de gemeenschap vertegenwoordigt. De gemeente juicht aanvragen toe die voor de verduurzaming, naast particuliere (privé)middelen, andere financieringen weten aan te wenden. Dit zijn bijvoorbeeld bancaire financiering, of nationale of provinciale subsidies of leningen. Op deze wijze kan met de gemeentelijke middelen een meervoud aan financieringen te mobiliseren voor de gestelde doelen van het Duurzaamheidsfonds.
Sterkte van de businesscase: het staat de aanvrager vrij in welke vorm de businesscase wordt beschreven. Wel dienen aan aantal onderdelen helder te zijn onderbouwd (zo SMART mogelijk).
Initiatiefnemer(s). De persoon en/of organisatie die de kartrekker van de businesscase is. Iedereen kan een project opzetten en een aanvraag indienen: bewoners, bewonersinitiatieven, bedrijven en maatschappelijke instellingen. Beschrijf de relevante ervaring, trackrecord, organisatiegraad en capaciteiten. Om de geldigheid van de aanvraag te borgen is inzage in de tekeningsbevoegdheid bij de aanvrager noodzakelijk. Dit kunt u aantonen met bijvoorbeeld KvK-informatie of statuten (niet relevant in het geval een aanvrager een natuurlijk persoon is).
De Stimuleringslening dient te worden aangewend om de introductie en/of opschaling van een product of dienst in de gemeente mogelijk te maken. Denk daarbij aan activiteiten zoals het bewerken van de markt, het toepasbaar maken van oplossingen voor de specifieke kenmerken van de gebouwde omgeving in de gemeente, het opzetten van de lokale samenwerking, de cofinanciering van private middelen. Het zijn bij voorkeur wel producten of diensten die zich elders al enigszins bewezen hebben in de markt.
R elatie vouchers en stimuleringsleningen Duurzaamheidsfonds
De vouchers en stimuleringsleningen kennen een logische samenhang. Met een voucher kan een aanvrager een businesscase verder uitwerken of onderzoeken. Deze businesscase kan vervolgens de basis zijn voor een aanvraag van een stimuleringslening. Het is echter niet verplicht een stimuleringslening aan te vragen na het verkrijgen van een voucher. Ook is het niet verplicht eerst een voucher te verkrijgen, voordat een lening kan worden aangevraagd.
Het is niet toegestaan om voor dezelfde kosten een voucher en lening als elkaars cofinanciering in te zetten (zie ook artikel 8.5). Elke uitgave mag slechts maximaal eenmaal ondersteuning verkrijgen van de gemeente.
Termijnen voor behandeling van aanvragen
Voor het Duurzaamheidsfonds Amstelveen gelden de termijnen voor correspondentie en behandeling uit de Awb.
Kenmerken van Stimuleringslening
De Stimuleringslening wordt verstrekt door SVn, in opdracht van de gemeente. Het is een annuïteitenlening, waarbij de aanvrager maandelijks steeds hetzelfde bedrag (de annuïteit, een combinatie van rente en aflossingen) aan de SVn betaalt via automatische incasso. Tussentijds aflossen is mogelijk en boetevrij, mits er minstens het minimumbedrag van € 250 wordt afgelost.
Door SVn zal een krediettoets worden gedaan. Bij natuurlijke personen is deze toets bindend.
De looptijd van de Stimuleringslening wordt bepaald door de gemeente op basis van de financiële onderbouwing van de businesscase en is minimaal 2 en maximaal 15 jaar. De vuistregel die hierbij wordt gehanteerd is: tot 10.000 in 10 jaar aflossen en boven 10.000 in 15 jaar aflossen. Het staat de aanvrager vrij een voorkeur uit te spreken voor een looptijd, maar het besluit hierover is aan de gemeente. Er worden geen aflossingsvrije aanvangsjaren gehanteerd. Ook kan er niet worden afgeweken van het vastgestelde rentepercentage.
Voor de Stimuleringslening wordt óf een onderhandse óf een notariële akte opgesteld. Het uitgangspunt is dat er een notariële akte wordt opgesteld, tenzij de gemeente van mening is dat een onderhandse akte kan volstaan.
SVn berekent afsluitkosten voor de Stimuleringslening die door de aanvrager dienen te worden voldaan. De afsluitkosten bij een Stimuleringslening aan een niet-natuurlijk rechtspersoon (zakelijke lening) bedragen 1% van het leenbedrag, tot een maximum van € 1.500 (peildatum 2017).
Neem voor meer informatie contact op met:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-60313.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.