Gemeenteblad van Montferland
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2018, 57072 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montferland | Gemeenteblad 2018, 57072 | Verordeningen |
Verordening Duurzaamheidslening gemeente Montferland 2018
In deze verordening wordt verstaan onder:
Duurzaamheidslening: een lening die, na toewijzing door het college, door SVn kan worden verstrekt aan aanvrager ten behoeve van de financiering van de door het college aanvaarde werkelijke kosten van duurzaamheidsmaatregelen, die worden getroffen in de woning en/of toebehoren van de aanvrager / die ingezet worden voor participatie en investering in collectieve of coöperatieve, kleinschalige, duurzame energieopwekking (postcoderoosregeling, waarbij bewoners de mogelijkheid krijgen gezamenlijk in een coöperatie of vereniging van eigenaren te investeren in duurzame energie. In ruil hiervoor wordt een korting op de energienota verkregen);
Werkelijke kosten: de kosten van materialen en werkzaamheden voor zover noodzakelijk voor het treffen van duurzaamheidsmaatregelen als bedoeld in artikel 4 van deze verordening, eventueel vermeerderd met de kosten van een EPA-maatwerkadvies, de kosten van een energieprestatiecertificaat, legeskosten, bijkomende kosten voor het verkrijgen van de Duurzaamheidslening en de kosten van door een deskundig vakbedrijf ter zake van deze duurzaamheidsmaatregelen in rekening gebrachte arbeidsuren en verminderd met de van derden ontvangen of nog te ontvangen tegemoetkomingen (subsidies) in deze kosten;
Deze verordening is uitsluitend van toepassing op bestaande woonruimte/ zelfstandige woning in de gemeente Montferland, die geschikt en bestemd is voor permanente bewoning en/of participatie en investering in collectieve of coöperatieve, kleinschalige, duurzame energieopwekking (postcoderoosregeling) in de gemeente Montferland.
In het kader van de in deze verordening gestelde beleidsdoelen, stelt de gemeenteraad van de gemeente Montferland het budget vast dat beschikbaar is voor het toewijzen van de Duurzaamheidsleningen. Duurzaamheidsleningen kunnen alleen worden verstrekt tot het maximum van het door de gemeenteraad van de gemeente Montferland beschikbaar gestelde bedrag.
Een aanvraag voor een Duurzaamheidslening wordt digitaal door middel van een door het college vastgesteld formulier ingediend bij het college of bij een door het college aangewezen organisatie onder opgave van:
Artikel 12 Leningverstrekking Duurzaamheidslening
Duurzaamheidsleningen komen via een bouwkrediet van SVn tot uitbetaling op basis van facturen van derden uitgevoerde werkzaamheden, dan wel facturen van zelf aangeschafte materialen. Eigen arbeidsuren kunnen niet worden gedeclareerd. De facturen worden goedgekeurd door het college of een bevoegd ambtenaar.
Artikel 13 Kenmerken van de Duurzaamheidslening
De hoofdsom van de door het college toegewezen Duurzaamheidslening is gelijk aan het bedrag van de door het college aanvaarde werkelijke kosten. Daarbij bedraagt de hoofdsom van de Duurzaamheidslening niet minder dan € 2.500,- en niet meer dan € 25.000,- (inclusief BTW) per aanvraag. De werkelijke investering mag hoger zijn dan de maximale hoofdsom van de Duurzaamheidslening.
Met een Duurzaamheidslening kunnen particuliere woning bezitters tegen een zeer gunstig rente tarief een lening aangaan voor verduurzamingsmaatregelen aan hun woning. Dit kan met energiebesparende maatregelen zoals isolatiemaatregelen, maar ook door energieopwekkende maatregelen zoals warmtepomp of zonnepanelen.
Niet alle daken van woningen zijn geschikt voor zonnepanelen of liggen gunstig. Toch willen deze bewoners ook een bijdrage leveren aan het terugdringen van het klimaatprobleem en zelf duurzame energie opwekken. Daarom kunnen zij gebruik maken van de zogenaamde postcoderoosregeling. Zij kopen dan zonnepanelen die op een ander dak in dezelfde of omliggende postcode worden geplaatst. Op papier nemen zij dan deze energie af.
Bewoners van huurwoningen zijn afhankelijk van hun verhuurder of hun woning wordt verduurzaamd. Er zijn huurders die graag zelf energie zouden willen opwekken via zonnepanelen. In overleg met de verhuurder is dit meestal wel mogelijk. Voor huurders die het bedrag niet in een keer kunnen betalen biedt de Duurzaamheidslening uitkomst. Ook kunnen huurders zonnepanelen via de postcoderoosregeling aanschaffen.
De gemeente Montferland kiest voor het inzetten van leningen in plaats van subsidies. De verantwoordelijkheid voor het investeren in energiebesparing blijft op die manier de verantwoordelijkheid van eigenaren en gebruikers van gebouwen zelf.
De gemeente Montferland heeft met SVn een deelnemingsovereenkomst afgesloten. Daarin is vastgelegd dat SVn voor de gemeente de administratie en uitkering van de leningen verzorgt. SVn zorgt ook voor een krediettoets om te beoordelen of een aanvrager de lening inclusief rente kan aflossen.
SVn verzorgt voor een groot aantal gemeenten in Nederland leningen, waaronder Duurzaamheidsleningen. SVn beschikt daarvoor – anders dan gemeenten – over een AFM-vergunning (bankvergunning).
In dit artikel wordt een aantal begrippen dat in de verordening wordt gehanteerd, gedefinieerd. Van een aantal specifieke begrippen, dat wil zeggen begrippen die op een bepaald onderdeel van deze verordening betrekking hebben, zijn in de desbetreffende afdeling definities opgenomen.
Dit artikel geeft aan welke gebouwen in aanmerking kunnen komen (de objecten) voor een Duurzaamheidslening. De lening kan aangevraagd en verstrekt worden aan in de gemeente Montferland aanwezige gebouwen. Een gebouw: bouwwerk dat een voor mensen toegankelijke overdekte geheel of gedeeltelijk met wanden omsloten ruimte vormt (artikel 1 van de Woningwet);
Daarnaast komen initiatieven voor collectieve of coöperatieve kleinschalige duurzame energieopwekking zoals de postcoderoosregeling in aanmerking voor de Duurzaamheidslening.
Dit artikel geeft aan wie in aanmerking kunnen komen (de subjecten) voor een Duurzaamheidslening. De lening kan aangevraagd en verstrekt worden aan eigenaar/bewoners van een in de gemeente Montferland gelegen bestaande woning of huurders van een bestaande woning gelegen in de gemeente Montferland.
Artikel 4 Duurzaamheidsmaatregelen
Dit artikel noemt de maatregelen waarvoor een lening kan worden aangevraagd. Het college is bevoegd de opsomming van duurzaamheidsmaatregelen uit te breiden of juist daarin genoemde maatregelen te schrappen.
De gemeenteraad van Montferland heeft tot en met 2019 jaarlijks een bedrag van € 1.000.000,- beschikbaar gesteld. Daarna zal de stimuleringslening worden geëvalueerd en wordt bepaald of er opnieuw geld hiervoor beschikbaar komt.
De nadere voorwaarden die het college kan verbinden aan een lening zijn bijvoorbeeld een EPA-maatwerkadvies (een energie-onderzoek) of een extra financiële zekerheid voor het toewijzen van de lening.
Samengevat is de rolverdeling tussen gemeente en SVn de volgende. De gemeente beoordeelt aanvragen van een duurzaamheidslening en wijst deze toe of af, onder voorbehoud van een krediettoets door SVn. SVn verzorgt de krediettoets. Daarnaast betaalt SVn de gemaakte kosten waarvoor de lening is afgesloten rechtstreeks aan het bedrijf dat de maatregelen in artikel 4 heeft uitgevoerd. Dit gebeurt nadat de werkzaamheden zijn afgerond. SVn verzorgt ook de administratie van de aflossing van de lening.
De krediettoets is bedoeld om vast te stellen of de aanvrager de lening naar verwachting kan aflossen. Wanneer de krediettoets door SVn negatief uitvalt, zal de lening in principe niet worden verstrekt.
Dit artikel geeft aan waar een aanvraag voor een lening aan dient te voldoen. Naast informatie over maatregelen, de kosten en de uitvoering daarvan, dient uiteraard te worden voldaan aan alle wettelijke vereisten. Daarbij kan bijvoorbeeld een beoordeling nodig zijn of de constructie voldoet aan eisen die de bouwregelgeving stelt.
Het in het artikel genoemde aanvraagformulier komt beschikbaar op de website van de gemeente.
Het artikel geeft weer hoe een aanvraag wordt behandeld en welke stappen daarbij worden gezet. De gemeente controleert de ontvangen aanvraag. Zo nodig wordt de aanvrager verzocht om binnen vier weken nog ontbrekende informatie aan te leveren. Doet de aanvrager dit niet, dan wordt de aanvraag niet verder behandeld.
Wanneer de aanvraag compleet is, neemt het college van de gemeente binnen acht weken een besluit of de lening wordt verleend of niet. De datum waarop een volledige aanvraag is ingediend, bepaalt de volgorde van toekenning van de leningen. Daarmee wordt bereikt, dat incomplete aanvragen voorgaan bij de toekenning van leningen boven aanvragen die later zijn aangevraagd, maar langere tijd incompleet blijven. Op deze manier wordt voorkomen dat-niet complete aanvragen beslag leggen op het voor de leningen beschikbare budget en dat daardoor andere aanvragen die wel compleet zijn niet meer kunnen worden toegekend.
In het artikel staan de termijnen waarbinnen aanvragen worden afgehandeld. Belangrijk daarbij is dat een lening niet automatisch wordt verstrekt als het college niet besluit binnen de genoemde termijnen. Op de aanvraag is paragraaf 4.1.3.3 van de Algemene wet bestuursrecht dan ook niet van toepassing.
Het artikel geeft aan wanneer een aanvraag voor een Duurzaamheidslening wordt afgewezen.
Ten eerste dient vastgesteld te worden of de aanvraag betrekking heeft op een woning of een initiatief voor duurzame energieopwekking dat onder het toepassingsbereik valt van deze verordening en de aanvrager tot de doelgroep van deze verordening behoort. Indien dat geheel of gedeeltelijk niet het geval is komt de aanvraag voor geheel of gedeeltelijke weigering in aanmerking.
Een aanvraag wordt afgewezen wanneer er geen budget meer beschikbaar is om de lening te verstrekken, of wanneer de aanvraag betrekking heeft op kosten die in totaal minder bedragen dan het minimaal vereiste bedrag van € 2.500,- (inclusief BTW).
Belangrijk is daarnaast dat de lening aangevraagd wordt voordat de maatregelen getroffen worden en dus niet achteraf. De aanvraag wordt bovendien afwezen als niet wordt voldaan aan voorwaarden of bepalingen die in deze verordening staan.
Naast deze afwijzingsgronden kan een aanvrager die niet voldoet aan de door SVn uit te voeren krediettoets ook een toegekende lening van rechtswege vervallen. Daarover gaat het volgende artikel.
Artikel 10 Toekenningsbesluit onder voorbehoud van een positieve krediettoets
Het toekenningsbesluit benoemt de duurzaamheidsmaatregelen waarvoor de Duurzaamheidslening wordt verstrekt en stelt die in vooruitzicht gestelde lening afhankelijk van de krediettoets door het SVn.
De krediettoets is bedoeld om vast te stellen of de aanvrager financieel in staat kan zijn om de lening af te lossen. Hierbij worden de inkomsten en uitgaven in een huishouden bekeken en of er van daaruit financiële ruimte is om de rente en aflossing te kunnen betalen.
Dit artikel verwijst naar alle voorwaarden die gehanteerd worden door SVn in verband met de leningen. Deze worden periodiek geactualiseerd en aangepast aan bijvoorbeeld veranderende wetgeving, maar ook aan bijvoorbeeld veranderende rentes.
Op moment van vaststelling van de verordening zijn aan een Duurzaamheidslening de volgende door SVn gestelde voorwaarden van toepassing:
Artikel 12 Leningverstrekking Duurzaamheidsleningen
Hierin is de feitelijke leningverstrekking geregeld door het SVn na een positieve krediettoets.
Artikel 13 Kenmerken van de Duurzaamheidslening
In dit artikel zijn de kenmerken van de Duurzaamheidslening opgesomd.
Artikel 14 Intrekking en terugvordering
Hierin is geregeld in welke gevallen een toegewezen lening kan worden ingetrokken. Wanneer de lening reeds is verstrekt dient terugvordering te volgen.
Het artikel geeft aan dat het college nadere regels kan stellen. Nadere regels zijn algemeen verbindende voorschriften ter uitwerking van onderdelen van de verordening. Nadere regels dienen uitdrukkelijk onderscheiden te worden van de bevoegdheid om beleidregels vast te stellen. Onder beleidsregel wordt verstaan: een bij besluit vastgestelde algemene regel, niet zijnde een algemeen verbindend voorschrift, omtrent de afweging van belangen, de vaststelling van feiten of de uitleg van wettelijke voorschriften bij het gebruik van een bevoegdheid van een bestuursorgaan (art. 1:3, vierde lid, Awb).
Indien vanwege bijzondere omstandigheden een strikte toepassing van deze verordening naar het oordeel van het college zou leiden tot een onredelijke beslissing, kan het college afwijken van het bepaalde in deze verordening. Met name het beleidsdoel van deze verordening, het stimuleren van duurzaamheidsmaatregelen, kan daarbij doorslaggevend zijn.
De verordening wordt ten behoeve van de inwerkintreding elektronisch bekendgemaakt.
Deze verordening wordt, onder vermelding van het jaartal van vaststelling, aangehaald als: “Verordening Duurzaamheidslening gemeente Montferland 2018”.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-57072.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.