Gemeenteblad van Helmond
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2018, 52575 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Helmond | Gemeenteblad 2018, 52575 | Beleidsregels |
Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent geurhinder industriële bedrijven Beleidsregels Geurhinder industriële bedrijven Helmond 2018
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond;
Gelet op artikel 108 van de Gemeentewet en artikel 4:81, van de Algemene wet bestuursrecht;
Gelet op hoofdstuk 2, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht;
Het college bij het beschikken op aanvragen om omgevingsvergunning voor een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht dan wel bij het verlenen van een omgevingsvergunning beperkte milieutoets als bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht dan wel bij het opstellen van maatwerkvoorschriften op grond van het Activiteitenbesluit milieubeheer, het aanvaardbaar hinderniveau voor geur vast dient te stellen;
Besluit vast te stellen de Beleidsregels Geurhinder industriële bedrijven Helmond 2018:
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
Artikel 2 Omgevingscategorieën
Bij de toepassing van deze beleidsregels wordt een onderscheid gemaakt in geurgevoeligheid van de omgeving. De beleidsregel kent een indeling in drie omgevingscategorieën:
de omgevingscategorie ‘Hoog’ omvat: woningen, ziekenhuizen en sanatoria, bejaarden- en verpleeghuizen, woonwagenterreinen, asielzoekerscentra, dagverblijven, scholen, alsmede objecten die met bovengenoemde geurgevoelige objecten gelijkgesteld kunnen worden uit hoofde van de functie van het object, de gemiddelde tijd per dag gedurende welke personen daar verblijven, het aantal personen dat daar aanwezig is en de omgeving van het object.
de omgevingscategorie ‘Beperkt’ omvat: bedrijfswoningen, woningen in het landelijk gebied, woningen op industrieterrein, verspreid liggende woningen, recreatiegebieden voor dagrecreatie, accommodaties voor verblijfsrecreatie, zelfstandige kantoren, winkels alsmede objecten die met bovengenoemde geurgevoelige objecten gelijkgesteld kunnen worden uit hoofde van de functie van het object, de gemiddelde tijd per dag gedurende welke personen daar verblijven, het aantal personen dat daar aanwezig is en de omgeving van het object;
De bijlage van deze beleidsregel bevat een overzichtskaart van de ligging van de relevante woningen in de omgevingscategorie ‘Hoog’.
Indien, naar het oordeel van burgemeester en wethouders, een vervallen bijzondere regeling, zoals genoemd in de Handleiding geur, of een naar hun oordeel gelijkwaardig document beter toepasbaar is voor het vaststellen van de aanvaardbare geurbelasting vanwege een inrichting dan deze beleidsregel, betrekken zij bij de besluitvorming, bedoeld in het eerste lid, naast de vervallen bijzondere regeling dan wel het gelijkwaardig document.
Artikel 4 Buiten behandeling laten van een aanvraag.
Het in het eerste lid, onder b, is ook van toepassing indien de geuremissie van een bron wordt getoetst conform andere wet- en regelgeving, tenzij alle bronnen van de inrichting gezamenlijk worden beoordeeld aan de hand van één toetsingskader, buiten deze beleidsregel, op een voor burgemeester en wethouders aanvaardbare wijze.
Artikel 5 Uitgangspunten voor de beoordeling
Burgemeester en wethouders gaan bij de beoordeling van de geurbelasting uit van de hedonisch gewogen geurbelasting.
Artikel 6 Eisen aan de berekening van de geurbelasting.
Voor een bron, waarvan de hedonisch gewogen geuremissie, dan wel de geuremissie, niet is gebaseerd op ter plaatse uitgevoerde metingen of op naar het oordeel van burgemeester en wethouders algemeen aanvaarde en toepasselijke kengetallen, wordt de emissie ten behoeve van de berekening van de geurbelasting met een factor 2 verhoogd.
Artikel 7 Streef- , richt- en grenswaarde
Burgemeester en wethouders hanteren bij de beoordeling van de hedonisch gewogen geurbelasting bij geurgevoelige objecten in het kader van een aanvraag voor zowel bestaande activiteiten als ook voor nieuwe activiteiten en voor bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk, de navolgende streef-, richt- en grenswaarden:
Tabel 1. Streef-, richt- en grenswaarden voor geur, die de gemeente Helmond hanteert bij de vergunningverlening aan geurrelevante bedrijven
Artikel 8 Vaststelling aanvaardbaar hinderniveau vergunning bestaande activiteiten
Indien een aanvraag om vergunning uitsluitend betrekking heeft op bestaande activiteiten, stellen Burgemeester en wethouders de hedonisch gewogen aanvaardbare geurbelasting vast op ten hoogste de bestaande en vergunde geurbelasting.
Artikel 9 Vaststelling aanvaardbaar hinderniveau vergunning nieuwe activiteiten
Indien een aanvraag om een veranderingsvergunning uitsluitend betrekking heeft op nieuwe activiteiten, stellen Burgemeester en wethouders de hedonisch gewogen aanvaardbare geurbelasting voor deze nieuwe activiteiten vast op een zodanige waarde dat de totale geurbelasting van de inrichting de bestaande en vergunde geurbelasting, niet overschrijdt.
In afwijking van het tweede lid, kunnen Burgemeester en wethouders in geval de bestaande geurbelasting lager is dan de streefwaarden bedoeld in artikel 7, de hedonisch gewogen aanvaardbare geurbelasting als gevolg van de bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk vaststellen op ten hoogste de streefwaarden, bedoeld in artikel 7.
Burgemeester en wethouders kunnen, indien toepassing van het eerste, tweede of derde lid zou leiden tot verlangen van verdergaande maatregelen dan het toepassen van de beste beschikbare technieken, in afwijking van deze leden, de hedonisch gewogen maximaal aanvaardbare geurbelasting als gevolg van de bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk vaststellen op ten hoogste de richtwaarden, bedoeld in artikel 7.
Artikel 10 Vaststelling aanvaardbaar hinderniveau vergunning bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk
In geval van een aanvraag om een vergunning voor zowel bestaande als nieuwe activiteiten, stellen Burgemeester en wethouders de hedonisch gewogen aanvaardbare geurbelasting als gevolg van de bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk vast op ten hoogste de bestaande en vergunde geurbelasting bedoeld in artikel 7.
In afwijking van het eerste lid, kunnen Burgemeester en wethouders in geval de bestaande geurbelasting lager is dan de streefwaarden bedoeld in artikel 7, de hedonisch gewogen aanvaardbare geurbelasting als gevolg van de bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk vaststellen op ten hoogste de streefwaarden, bedoeld in artikel 7.
Burgemeester en wethouders kunnen, indien toepassing van het eerste of tweede lid zou leiden tot verlangen van verdergaande maatregelen dan het toepassen van de beste beschikbare technieken, in afwijking van deze leden, de hedonisch gewogen maximaal aanvaardbare geurbelasting als gevolg van de bestaande en nieuwe activiteiten gezamenlijk vaststellen op ten hoogste de richtwaarden, bedoeld in artikel 7.
Onverminderd het bepaalde in de artikelen 8 tot en met 10 nemen Burgemeester en wethouders bij een aanvraag om een vergunning/ melding in het kader van het Activiteitenbesluit in geval van de aanwezigheid van één of meerdere geurbronnen de in navolgende tabel 2 opgenomen richt- en streefwaarde voor de cumulatieve norm in acht.
Indien een aanvraag om vergunning uitsluitend betrekking heeft op bestaande activiteiten, of op bestaande en nieuwe activiteiten, verlenen Burgemeester en wethouders alleen dan een vergunning als de cumulatieve geurbelasting ter hoogte van geurgevoelige objecten in de omgevingscategorie ‘Hoog’ voldoet (of beter; niet meer bedraagt dan) aan de in de navolgende tabel 2, aangegeven richtwaarde.
Indien een aanvraag om vergunning uitsluitend betrekking heeft op bedrijven die per 01-01-2018 nog niet gevestigd waren verlenen Burgemeester en wethouders alleen dan een vergunning als de cumulatieve geurbelasting ter hoogte van geurgevoelige objecten in de omgevingscategorie ‘Hoog’ aan, de in navolgende tabel 2, aangegeven streefwaarde voldoet.
Het bepaalde in de leden 1 tot en met 4 vindt geen toepassing indien geen relevante bijdrage wordt geleverd aan de cumulatieve geurbelasting. Van een niet relevante bijdrage is sprake indien de individuele geurbelasting bij geurgevoelige objecten in de omgevingscategorie “Hoog” minder bedraagt dan 0,1 ouE(H)/m3 als 98 percentiel, of als de toename van de cumulatieve geurbelasting als gevolg van de nieuwe activiteiten aan de cumulatieve geurbelasting bij geurgevoelige objecten in de omgevingscategorie “Hoog” kleiner is dan 3% van de in onderstaande tabel opgenomen cumulatieve norm.
*Deze norm kan wijzigen ivm gewijzigde wetgeving (rekenmethodiek, interpretatie vergunning e.d.)
Indien uit het geurrapport blijkt dat de geurbelasting hoger is dan de van toepassing zijn de waarden als bedoeld in de artikelen 8 tot en met 11 en een BBT conclusie ingevolge de Richtlijn Industriële emissies de toegelaten waarden van bronnen niet uitputtend bepaalt, dan stellen burgemeester en wethouders, vergunningvoorschriften vast, dan wel maatwerkvoorschriften vast, als bedoeld in artikel 2.7a, vierde lid, van het Activiteitenbesluit milieubeheer.
In geval van een saneringssituatie nemen burgemeester en wethouders in vergunningvoorschriften, dan wel in maatwerkvoorschriften, de eis op dat de vergunninghouder binnen een redelijke termijn en met inachtneming van hetgeen is opgenomen in een saneringsplan dat bij de aanvraag is overgelegd, ten minste moet voldoen aan de grenswaarden als bedoeld in artikel 7.
In geval van een overschrijdingssituatie nemen Burgemeester en wethouders in de vergunningsvoorschriften, dan wel in maatwerkvoorschriften, op dat de aanvrager binnen een door hen aangegeven termijn, met inachtneming van hetgeen is opgenomen in een plan van aanpak dat bij de aanvraag is overgelegd, ter hoogte van omgevingscategorie ‘Hoog’ ten minste moet voldoen aan de richtwaarden, bedoeld in artikel 7. Gedurende de overgangsperiode gelden afwijkende waarden, gebaseerd op de voorheen verleende vergunning(en).
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-52575.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.