1e Verordening tot wijziging van de Verordening op de raadscommissies Voorschoten 2012

De raad der gemeente Voorschoten;

 

Gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;

 

Gezien het voorstel van het presidium en het door de raad aangenomen amendement nr. 033;

besluit:

 

  • I.

    Tot vaststelling van de navolgende 1e Verordening tot wijziging van de Verordening op de raadscommissies Voorschoten 2012:

1e Verordening tot wijziging van de Verordening op de raadscommissies Voorschoten 2012

  • 1.

    artikel 4 van de Verordening op de raadscommissies Voorschoten 2012 te wijzigen, waarna deze komt te luiden als volgt:

     

    • 1.

      Elke in de gemeenteraad vertegenwoordigde fractie heeft maximaal drie zetels in de commissie.

    • 2.

      De leden worden aangewezen door de fractie die zij vertegenwoordigen. De fractievoorzitter stelt de gemeenteraad hiervan schriftelijk in kennis.

    • 3.

      In maximaal twee raadscommissies kan per fractie één niet- raadslid zitting hebben. Elke fractie mag maximaal twee niet-raadsleden aanwijzen.

    • 4.

      De volgens voorgaande bepalingen aangewezen leden worden geacht door de raad te zijn benoemd, tenzij deze benoeming strijdig is met de in het vijfde lid van toepassing verklaarde artikelen 10, 11 en 13.

    • 5.

      De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op raadscommissieleden.

    • 6.

      Commissieleden kunnen zich bij vergaderingen laten vervangen door alle raadsleden uit de fracties die hen hebben voorgedragen voor benoeming in de betreffende commissie.

    • 7.

      Commissieleden, niet-zijnde raadsleden, treden niet eerder in functie dan nadat zij zijn beëdigd overeenkomstig artikel 14 van de Gemeentewet.

  • 2.

    In de artikelen 2, lid 5 en 6, 5, lid 4 en 12, lid 1 het woord: seniorenconvent te vervangen door: presidium.

     

  • 3.

    Artikel 10, lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

     

    De vergaderingen van de raadscommissies vangen aan om 19.30 of 20.00 uur en eindigen uiterlijk om 22.30 of 23.00 uur. De vergaderingen worden gehouden in het gemeentehuis, Leidseweg 25 te Voorschoten

     

  • 4.

    Artikel 17 Spreekrecht burgers wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

     

    • 1.

      Na opening van de vergadering kunnen andere aanwezige burgers gezamenlijk gedurende maximaal vijfenveertig minuten het woord voeren over geagendeerde en niet geagendeerde onderwerpen, die de betreffende commissies aangaan.

    • 2.

      Het woord kan niet gevoerd worden over:

      • a.

        een besluit van het gemeentebestuur waartegen bezwaar en beroep openstaat of heeft opengestaan;

      • b.

        benoemingen, keuzen, voordrachten of aanbevelingen van personen;

      • c.

        een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht  kan of kon worden ingediend.

      • d.

        individuele aangelegenheden die alleen op de spreker betrekking hebben.

    • 3.

      Degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, meldt dit tenminste 5 minuten voor de aanvang van de vergadering aan de commissiegriffier. Hij vermeldt daarbij zijn naam, adres en telefoonnummer en het onderwerp, waarover hij het woord wil voeren.

    • 4.

      De commissiegriffier deelt aan de inspreker mee hoe laat en hoe lang hij het woord kan voeren.

    • 5.

      De voorzitter geeft het woord op volgorde van aanmelding. De voorzitter kan van de volgorde afwijken, indien dit in het belang is van de orde van de vergadering.

    • 6.

      De spreker voert het woord, nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De commissieleden kunnen vragen stellen aan de inspreker of anderszins reageren op het gevoerde betoog.

    • 7.

      De burgemeester en wethouders kunnen het woord verzoeken indien zij het noodzakelijk achten voor de correctie van weergegeven feiten. Verder nemen zij geen deel aan het gesprek tussen inspreker en commissieleden.

    • 8.

      De voorzitter of een lid doet een voorstel voor de behandeling van de inbreng van de burger.

  • 5.

    De artikel 26 tot en met 32 worden vernummerd tot 27 tot en met 33.

     

  • 6.

    Een nieuw artikel 26 toe te voegen dat luidt als volgt:

     

    Artikel 26. Rondvraag

    • 1.

      Tijdens elke commissievergadering is er een rondvraag.

    • 2.

      Het commissielid dat tijdens de rondvraag vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van de rondvraag bij de voorzitter. De rondvraag is bedoeld voor vragen over actuele onderwerpen, die niet op de wijze als in artikel 39 Reglement van Orde kunnen worden gesteld, omdat de actualiteit dit vergt. Louter technische of informatieve vragen worden op een andere wijze gesteld. De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens de rondvraag aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de commissievergadering op diezelfde dag aan de orde komt.

    • 3.

      De voorzitter bepaalt de volgorde, waarin aangemelde onderwerpen tijdens de rondvraag aan de orde worden gesteld.

    • 4.

      De voorzitter bepaalt per onderwerp de spreektijd voor de vragensteller, voor het college, voor de burgemeester en voor de overige commissieleden.

    • 5.

      Per onderwerp wordt aan de vragensteller het woord verleend om een korte vraag aan het college of de burgemeester te stellen en een korte toelichting daarop te geven.

    • 6.

      Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om een korte aanvullende vraag te stellen.

    • 7.

      Tijdens de rondvraag kunnen geen moties worden ingediend en worden geen discussies en interrupties toegelaten.

  • 7.

    Artikel 33 vervalt.

 

  • I.

    Het onder 1 vermelde besluit treedt in werking met ingang van 1 april 2018.

  • II.

    De kosten voor het beschikbaar stellen van computerapparatuur voor meer dan 1 burgercommissielid, ten laste te brengen van de fractie. Deze apparatuur is identiek aan die welke de overige raads- en commissieleden ter beschikking krijgen.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Voorschoten, gehouden op 15 februari 2018.

de griffier

J. van der Does

de voorzitter,

P.J. Bouvy-Koene

Naar boven