1e wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Voorschoten 2012

De raad der gemeente Voorschoten;

 

Gelet op artikel 16 van de Gemeentewet;

besluit:

 

  • 1.

    Tot vaststelling van de hierna volgende 1e wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Voorschoten 2012.

  • 2.

    Deze wijziging treedt in werking op de derde dag na die van de bekendmaking.

 

1e wijziging van het Reglement van orde voor de vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad Voorschoten 2012.

Artikel 5 vervalt en wordt vervangen door het volgende artikel:

Artikel 5. Het presidium

  • 1.

    De raad heeft een presidium.

  • 2.

    Het presidium bestaat uit de voorzitter en de fractievoorzitters. De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.

  • 3.

    De voorzitter kan voorstellen de gemeentesecretaris uit te nodigen voor het presidium.

  • 4.

    Elke fractievoorzitter wijst een lid van de raad aan, dat hem bij zijn afwezigheid in het presidium vervangt.

  • 5.

    Elke fractievoorzitter heeft één stem in het presidium.

  • 6.

    Het presidium heeft als taak aanbevelingen te doen aan de raad inzake de organisatie van de werkzaamheden van de raad en van zijn commissies, en inzake de agenda van de raad voor de langere termijn.

  • 7.

    De agenda, de vergaderingen en de besluitenlijst van het presidium zijn openbaar.

Artikel 5a wordt toegevoegd. Dit luidt als volgt:

Artikel 5a Fractievoorzittersoverleg

  • 1.

    De voorzitter van de raad en de fractievoorzitters treden in overleg met elkaar. De voorzitter van de raad treedt op als voorzitter van het overleg.

  • 2.

    De griffier is in elk overleg van voorzitter en fractievoorzitters aanwezig.

  • 3.

    Dit overleg komt bij elkaar indien hiertoe aanleiding bestaat, maar in elk geval bij uitwisseling van persoonsvertrouwelijke aangelegenheden en politiek bestuurlijke kwesties.

  • 4.

    Het overleg komt bijeen zo vaak als de voorzitter van de raad dit noodzakelijk acht. Iedere fractievoorzitter kan bij de voorzitter van de raad gemotiveerd verzoeken om een vergadering van het overleg.

  • 5.

    Dit overleg wordt aangeduid als fractievoorzittersoverleg. In het overleg worden afspraken gemaakt over geheimhouding.

Artikel 8, lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt

  • 1.

    De raad stelt een commissie in bestaande uit drie leden van de raad, die de geloofsbrieven onderzoekt en de daarop betrekking hebbende stukken van nieuw benoemde leden.

Artikel 30 lid 1 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

Wanneer een stemming over personen voor het doen van benoemingen, een voordracht of aanbeveling moet plaatshebben, benoemt de voorzitter drie leden tot stembureau, tenzij de raad hiervan wil afzien. In dat geval functioneren de voorzitter en de griffier als stembureau.

Artikel 39 lid 5 wordt gewijzigd en komt te luiden als volgt:

De vragensteller kan, bij schriftelijke beantwoording in de eerstvolgende commissie- of raadsvergadering en bij mondelinge beantwoording in dezelfde commissie- of raadsvergadering, na de behandeling van de op de agenda voorkomende onderwerpen nadere inlichtingen vragen omtrent het door de burgemeester of door het college gegeven antwoord, tenzij de raad of commissie anders beslist.

Artikel 40, lid 2 en 6 worden gewijzigd en komen te luiden als volgt:

  • 2.

    Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 24 uur voor aanvang van het vragenuur bij de voorzitter. Het vragenuur is bedoeld voor vragen over actuele onderwerpen, die niet op de wijze als in artikel 39 kunnen worden gesteld, omdat de actualiteit dit vergt. Louter technische of informatieve vragen worden op een andere wijze gesteld. De voorzitter kan na overleg met het presidium weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt.

  • 6.

    Na de beantwoording door het college of de burgemeester krijgt de vragensteller desgewenst het woord om een korte aanvullende vraag te stellen.

Overig

In de artikelen 6,10, 17, 42 en 43 wordt “seniorenconvent” vervangen door “presidium” en artikel 51 vervalt.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad der gemeente Voorschoten, gehouden op 15 februari 2018.

de griffier

J. van der Does

de voorzitter,

P.J. Bouvy-Koene

Naar boven