Gemeenteblad van Oisterwijk
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2018, 45105 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Oisterwijk | Gemeenteblad 2018, 45105 | Beleidsregels |
Regeling subsidie lichte ondersteuning gemeente Oisterwijk 2018
De gemeente is verantwoordelijk voor jeugdhulp, zorg, begeleiding en voor de participatie van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De ontwikkeling van de toegang van het sociaal domein met een integraal ondersteuningsteam is een dynamische ontwikkelopgave die ook in 2018 verder vormgegeven wordt. Het ondersteuningsteam heeft een dubbele functie, zowel het bieden van lichte ondersteuning als de toegangspoort tot intensieve ondersteuning / maatwerkvoorzieningen.
Wij willen maatschappelijke uitsluiting van kwetsbare groepen voorkomen en sociale/ maatschappelijke participatie bevorderen. Wij willen dat de preventie, (vroeg)signalering en de juiste ondersteuning en zorg, opvang en (client)ondersteuning voor de inwoners van Oisterwijk, jong en oud, geoptimaliseerd wordt. Hierbij zet het Ondersteuningsteam Oisterwijk zoveel als mogelijk in op het zelf oplossend vermogen en de verantwoordelijkheid van inwoners en hun (relevante) netwerk en het veilig en gezond opgroeien van kinderen. Hierbij wordt maximaal ingezet op activiteiten die de eigen leefomgeving verbeteren en de zelfredzaamheid vergroten, informele zorg (mantel- en vrijwilligerszorg) en algemeen toegankelijke voorzieningen. Wij vragen daarbij maximaal samen te werken met de partners in de basisstructuur.
Voor organisaties die bij de uitvoering van lichte ondersteuning en de bovengenoemde ontwikkelopgave betrokken zijn bevat deze regeling specifieke criteria.
Op grond van deze regeling worden middelen beschikbaar gesteld voor de uitvoering van lichte ondersteuning en de ontwikkelopgave van de toegang van het sociaal domein.
Wij vragen initiatiefnemers nadrukkelijk om vóór het indienen van de subsidieaanvraag een afspraak te maken voor een oriënterend gesprek over de mogelijkheden. Dit kan via de beleidsmedewerker van de afdeling samenleving, telefoon-nummer 013 - 52 91 311.
Deze regeling geldt voor het kalenderjaar 2018.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk;
gelet op de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014;
Regeling subsidie lichte ondersteuning gemeente Oisterwijk 2018.
HOOFDSTUK 2 WAARVOOR WORDT SUBSIDIE VERLEEND?
Artikel 5 Opbouw van het subsidieplafond
incidentele activiteiten met betrekking tot de ontwikkelopgave van de “Toegang sociaal domein Oisterwijk“ |
Artikel 6 Wat zijn de verdelingsregels?
Indien de aanvrager ingevolge artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht de gelegenheid heeft gehad de aanvraag aan te vullen, geldt als datum van indiening van de aanvraag de datum waarop de gevraagde aanvulling op het gemeentekantoor is ontvangen. Als tijdstip waarop een bericht door het college van burgemeester en wethouders elektronisch is ontvangen, geldt ingevolge artikel 2:17, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht het tijdstip waarop het bericht zijn systeem van gegevensverwerking heeft bereikt.
Verlening van subsidie van aanvragen voor incidentele activiteiten die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van binnenkomst tot dat het voor de uitvoering van deze activiteiten vastgestelde subsidie plafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 1, van deze regeling, is bereikt.
Verlening van subsidie van aanvragen gedurende het kalenderjaar die daarvoor in aanmerking komen en die niet worden geweigerd, geschiedt in volgorde van een door het college van burgemeester en wethouders aangebrachte rangschikking, totdat het voor de uitvoering van de activiteiten vastgestelde subsidieplafond zoals bedoeld in artikel 4 in samenhang gelezen met artikel 5, lid 2, van deze regeling is bereikt.
Artikel 7 Begrotingsvoorbehoud
Een subsidie ten laste van de gemeentelijke begroting die nog niet door de gemeenteraad is vastgesteld, wordt verleend onder de voorwaarde dat voldoende geld ter beschikking wordt gesteld.
Het bedrag van het subsidieplafond is geïndexeerd volgens de indexering van de algemene uitkering uit het gemeentefonds, die de gemeente Oisterwijk over het betreffende subsidietijdvak ontvangt van het rijk. De indexering wordt toegepast met inachtneming van het in artikel 7 van deze regeling gemaakte voorbehoud.
HOOFDSTUK 3 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVERLENING?
Artikel 9 Wanneer een aanvraag om subsidieverlening indienen?
Een aanvraag om een subsidie voor een activiteit als bedoeld in artikel 3, onder 2 van deze regeling moet, in afwijking van artikel 7, lid 1 van de Algemene subsidieverordening gemeente Oisterwijk 2014, worden ingediend vóór 1 november voorafgaand aan het kalenderjaar waarop de aanvraag betrekking heeft.
Artikel 11 Wat zijn de algemene criteria voor subsidieverlening?
In het activiteitenplan wordt beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende criteria voor de subsidieverlening:
de aanvrager draagt zorg voor een proactieve houding van zijn medewerkers en de vrijwilligers die zij inzetten. De medewerkers beschikken over de nodige competenties om ondersteuningsvragen van burgers op een vraaggerichte integrale manier op te pakken, stemmen af met het informele netwerk en/of met het sociaal team en maken hiervan gebruik van het regionaal ontwikkeld instrumentarium
Bij het indienen van een aanvraag om subsidieverlening dient een begroting te worden overgelegd, in welke begroting de aanvrager in elk geval beschrijft:
1.de begroting van en dekkingsplan voor de kosten van deze activiteiten
2.bij derden aangevraagde subsidies en/of vergoedingen ten behoeve van dezelfde activiteiten waarop de ingediende aanvraag ziet
Artikel 12 Wat zijn de specifieke criteria voor subsidieverlening?
In het activiteitenplan wordt tevens beschreven hoe wordt voldaan aan de navolgende specifieke criteria voor subsidieverlening:
HOOFDSTUK 4 WAT ZIJN DE CRITERIA VOOR SUBSIDIEVASTSTELLING?
Artikel 15 Wanneer een aanvraag om subsidievaststelling indienen?
Een aanvraag om subsidievaststelling hoeft niet te worden ingediend als de subsidie-ontvanger bij het besluit tot subsidieverlening wordt verplicht om op de daarbij aangegeven wijze aan te tonen dat de activiteiten waarvoor de subsidie wordt verstrekt zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen. In dat geval vindt de subsidievaststelling ambtshalve plaats en wel binnen 12 weken nadat de gevraagde inlichtingen door de subsidie-ontvanger aan het college van burgemeester en wethouders zijn verstrekt.
Artikel 16 Hoe een aanvraag om subsidievaststelling indienen?
Voor het indienen van een aanvraag om subsidievaststelling moet gebruik worden gemaakt van het subsidieportaal met e-Herkenning te vinden op www.oisterwijk.nl/sociaal/subsidies.
Artikel 17 Waar wordt een aanvraag om subsidievaststelling aan getoetst?
Artikel 18 Wanneer wordt op een aanvraag om subsidievaststelling beslist?
Op een volledig ingediende aanvraag om subsidievaststelling wordt door het college van burgemeester en wethouders uiterlijk beslist binnen 12 weken nadat de aanvraag is ingediend.
Artikel 20 Kan een besluit tot subsidieverlening -vaststelling worden gewijzigd?
Op een aanvraag om een subsidieverlening en/of subsidievaststelling die is ingediend voor het tijdstip van inwerkingtreding van deze subsidieregeling alsmede op enig bezwaar of beroep, ingesteld tegen een besluit over een dergelijke aanvraag, blijft de Regeling subsidie lichte ondersteuning gemeente Oisterwijk 2017 van 27 september 2016, de Regeling subsidie lichte ondersteuning gemeente Oisterwijk 2017 van 31 januari 2017 en de Regeling subsidie lichte ondersteuning gemeente Oisterwijk 2018 van 26 september 2017 van toepassing.
Aldus vastgesteld en besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Oisterwijk op 20 februari 2018.
Ineke Depmann Hans Janssen
secretaris burgemeester
Bijlage als genoemd in artikel 11, lid 1 onder b van deze regeling
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-45105.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.