Gemeenteblad van De Marne
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Marne | Gemeenteblad 2018, 44727 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
De Marne | Gemeenteblad 2018, 44727 | Verordeningen |
Sociaal Statuut herindeling gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond
De colleges van de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond en het dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Participatie Noord-Groningen, ook vertegenwoordigende de Re-integratie BV (zijnde 100% dochter van de Gemeenschappelijke Regeling Participatie Noord-Groningen);
gelet op de bepalingen van de Wet algemene regeling bij herindeling (Arhi), de bepalingen van de CAR-UWO voor de sector gemeenten en de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht;
gelet op de in de vergadering van het Bijzonder Georganiseerd Overleg d.d. 13 december 2017 bereikte overeenstemming;
vast te stellen het navolgende
Sociaal Statuut herindeling gemeenten Bedu m, De Marne, Winsum en Eemsmond
HOOFDSTUK 1 – DEFINITIES/BEGRIPPEN
eenzijdige publiekrechtelijke rechtshandeling waarmee iemand als ambtenaar wordt benoemd. Tegen een aanstellingsbesluit bestaat de mogelijkheid van bezwaar en beroep conform de Awb;
Belangstellingsregistratieformulier
het formulier dat de plaatsingscommissie hanteert in het kader van de plaatsingsprocedure door middel waarvan de medewerker zijn voorkeur(en) kenbaar maakt voor maximaal drie functies uit functieboek 2;
Commissie voor Bijzonder Georganiseerd Overleg voor de herindeling van de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond;
Bijzondere Ondernemingsraad voor de herindeling van de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond;
de situatie dat er meer medewerkers voor een bepaalde functie zijn dan er formatie beschikbaar is;
Collectieve arbeidsvoorwaardenregeling voor de sector gemeenten en de Uitwerkingsovereenkomst;
het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Het Hogeland;
de totale omvang van alle functies per 1 januari 2019, uitgedrukt in functie-eenheden (fte) van 36 uur per week;
het overzicht van alle functies (functieboek 1 en 2), de omvang van de verschillende functies uitgedrukt in functie-eenheden (fte) van 36 uur per week en de verdeling van de functies over de verschillende organisatieonderdelen;
het geheel van werkzaamheden, zoals vastgelegd in de functiebeschrijving;
Functie – ongewijzigde functie
een functie, die qua niveaubepalende taakonderdelen gelijk is aan de functie die de medewerker in de oude organisatie vervulde (de zgn. “oude functie”);
een functie, waarvan de niveaubepalende taakonderdelen voor 60% of meer gewijzigd zijn ten opzichte van de functie die de medewerker in de oude organisatie vervulde (de zgn, “oude” functie);
een functie die niet valt onder de begrippen “ongewijzigde functie” en “gewijzigde functie” en waarop het begrip “passende functie” als bedoeld in artikel 59, lid 4 van de Wet Arhi toegepast wordt;
een functie waarvoor de medewerker met behulp van een belangstellingsregistratieformulier zijn voorkeur heeft aangegeven en die hij op grond van competenties, opleiding en ervaring binnen afzienbare tijd zou kunnen verrichten;
de vastgestelde verzameling van leidinggevende en sleutelfuncties, met vermelding van functie-eisen, competentieprofielen en functieschaal, die op basis van selectie worden ingevuld;
de vastgestelde verzameling van functies, niet zijnde leidinggevende en sleutelfuncties, met vermelding van functie-eisen, competentieprofielen en functieschaal, die op basis van plaatsing worden ingevuld;
de bij de functie behorende salarisschaal zoals opgenomen bij hoofdstuk 3 van de CAR-UWO;
Georganiseerd Overleg van werkgever en werknemers van de nieuwe gemeente Het Hogeland;
degene op wie het bepaalde in artikel 1:1, sub a, van de CAR-UWO van toepassing is en die
Tevens wordt als medewerker aangemerkt degene die in dienst is van de Re-integratie BV en die qua rechtspositie de CAR-UWO volgt.
de ambtelijke organisatie met de naam gemeente Het Hogeland die per 1 januari 2019 ontstaat;
de functie die de medewerker in de oude organisatie vervulde op 1 januari 2017, met dien verstande dat voor de (door de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond gedetacheerde) medewerkers van Werkplein Ability 1 juli 2017 geldt, voor terug te keren medewerkers ODG 1 januari 2018 geldt en voor medewerkers CJG 1 januari 2018 of zoveel later geldt;
een van de afzonderlijke ambtelijke organisaties die bij de onderscheiden werkgevers tot 1 januari 2019 bestaan;
het besluit als bedoeld in artikel 59 van de Wet Arhi, waarbij de medewerker wordt geplaatst in de nieuwe organisatie;
de commissie als bedoeld in Hoofdstuk 5, artikel 5.2, die tot taak heeft aan de stuurgroep advies uit te brengen over de plaatsing van de medewerkers en over de door de medewerkers geuite zienswijzen, daarbij de algemene uitgangspunten zoals geformuleerd in dit statuut, in acht nemend;
het voor de medewerker geldende bedrag van de aan hem toegekende schaal als bedoeld in artikel 3.1 van de CAR-UWO, naar evenredigheid van diens formele arbeidsduur, gecorrigeerd voor een eventuele Toelage Overgangsrecht (TOR), dan wel gemaakte keuzes in het kader van het Individueel Keuzebudget (IKB);
de opeenvolgende salarisperiodieken tot en met het hoogste bedrag van de salarisschaal of uitloopschaal waarin de medewerker is ingedeeld in zijn oude functie;
de commissie als bedoeld in Hoofdstuk 4, artikel 4.2;
een functie die is aangewezen door de stuurgroep als zijnde van strategisch en/of vitaal belang voor de nieuwe organisatie (bijvoorbeeld functies van strategische aard omdat die na 1 januari 2019 een belangrijke rol hebben in het transformatieproces van de ambtelijke organisatie) en die is opgenomen in functieboek 1 en op basis van selectie op geschiktheidseisen wordt ingevuld;
de stuurgroep, zoals bedoeld in het Plan van Aanpak voor de herindeling van de gemeenten Bedum, De Marne, Winsum en Eemsmond;
werkzaamheden die redelijkerwijs aan de medewerker als bedoeld in Hoofdstuk 5, artikel 5.1, lid 7 kunnen worden opgedragen als plaatsing in een ongewijzigde, gewijzigde of nieuwe functie niet aan de orde is (selectie- en plaatsingsprocedure wordt niet toegepast);
bedragen, niet zijnde onkostenvergoedingen, waarmee het salaris is verhoogd en die geen tijdelijk karakter hebben;
TOR (Toelage Overgangsregeling invoering hoofdstuk 3)
toelage, die voortvloeit uit het vervallen of aanpassen van toelage(n) ten gevolge van de invoering van hoofdstuk 3 van de CAR-UWO;
Van Werk Naar Werk-traject, als bedoeld in paragraaf 5 van hoofdstuk 10d CAR-UWO;
Vanaf 1 januari 2019 is dit het college en (voor zover het door de raad in vaste dienst aangestelde griffiers en griffiemedewerkers betreft) de raad van de gemeente Het Hogeland;
HOOFDSTUK 2 – ALGEMENE UITGANGSPUNTEN VAN HET SOCIAAL BELEID
2.1. Werkingsduur, werkingssfeer en doelstelling
Dit Sociaal Statuut treedt in werking op de datum waarop deze wordt vastgesteld en heeft een looptijd tot 1 januari 2022. Als gedurende de looptijd van dit Sociaal Statuut de Wet Normalisering rechtspositie Ambtenaren in werking treedt, zal overleg met de vakbonden plaatsvinden over arbeidsvoorwaardelijke zaken die lokaal geregeld moeten worden.
Bij organisatieaanpassingen tijdens de looptijd van dit Sociaal Statuut wordt met instemming van het (B)GO en de (B)OR vastgesteld of deze voortvloeien uit de herindeling of dat deze los daarvan moeten worden gezien. In het laatste geval is dit Statuut niet van toepassing en zullen de eventuele personele gevolgen en oplossingen in het GO van de gemeente Het Hogeland onderwerp van gesprek zijn.
2.2 Werkgelegenheid op 1 januari 2019
De werkgelegenheidsgarantie houdt in dat ingeval van eventuele reorganisaties in de nieuwe gemeente Het Hogeland voortvloeiende uit de herindeling, geen ontslag wegens reorganisatie als bedoeld in artikel 8:3 van de CAR-UWO plaatsvindt. Het heeft de vorm van drie jaar continuering van het dienstverband plus (maximaal) twee jaar Van Werk Naar Werk traject conform hoofdstuk 10d van de CAR-UWO.
Het uitgangspunt is “mens krijgt werk”, met dien verstande dat er in de uitwerking onderscheid wordt gemaakt tussen functieboek 1 en functieboek 2. In functieboek 1 wordt een werving- en selectieprocedure gehanteerd en in functieboek 2 een plaatsingsprocedure. In functieboek 2 wordt de uitwerking gebaseerd op “mens volgt werk”, waarbij de functies in functieboek 2 als volgt gecategoriseerd worden:
De CAR-UWO van de sector gemeenten vormt de algemene rechtspositie voor de medewerkers van de nieuwe gemeente. Aan de hand van een inventarisatie wordt, met instemming van het BGO, vastgesteld met betrekking tot welke rechtspositieregelingen voor de nieuwe organisatie voorstellen zullen worden gedaan, aanvullend op de CAR-UWO. Regelingen, die vóór 1 januari 2019 vastgesteld moeten zijn (dan gaat het met name om regelingen die op geld gebaseerd zijn of verlof), worden uiterlijk 1 juli 2018 vastgesteld. Het nieuw vastgestelde arbeidsvoorwaardenpakket voorziet in een overgangsbepaling waarbij op individueel niveau mogelijk negatieve gevolgen worden bepaald.
De medewerker die een functie accepteert binnen de nieuwe organisatie met een kleinere omvang van de dienstbetrekking dan de omvang van zijn functie in de oude organisatie, ontvangt gedurende één jaar een aanvulling tot zijn laatst genoten brutosalaris bij de voormalige werkgever, behalve als het een wijziging in de aanstellingsomvang op eigen initiatief betreft.
Indien de medewerker als gevolg van de herindeling met ingang van 1 januari 2019 meer woon-werk kilometers dient te maken naar de gewijzigde standplaats wordt voor de meer-kilometers een vergoeding verstrekt. De toepassing van dit artikel wordt uiterlijk 1 april 2018 in nadere uitvoeringsregels vastgelegd.
HOOFSTUK 3 - INRICHTING VAN DE ORGANISATIE
De functieboeken zijn gebaseerd op basis van de normfuncties van HR 21 en bevatten een globale aanduiding van de aard en het niveau van de te verrichten werkzaamheden en de daaraan te stellen eisen. Daarnaast komt voor iedere functie ten behoeve van de selectie en plaatsing een korte tekst met specifieke resultaatgebieden waaruit een duidelijk beeld van de inhoud van de functie ontstaat.
De functies worden – in eerste instantie – indicatief gewaardeerd op basis van een voorlopige conversietabel zoals overeengekomen met het BGO. Definitieve waardering vindt zo spoedig mogelijk plaats door het college van de nieuwe gemeente Het Hogeland. Indien een definitieve waardering in negatieve zin afwijkt van de indicatieve waardering geldt voor de medewerker de indicatieve waardering zoals die is meegedeeld in het definitieve plaatsingsbesluit.
HOOFDSTUK 4 – SELECTIEPROCEDURE FUNCTIEBOEK 1
Alle medewerkers kunnen solliciteren op de functies uit functieboek 1. Deze sollicitatie dient in elk geval vergezeld te gaan van een omschrijving van de motivering, opleiding en ervaring, huidige dienstverband en functie. Kandidaten worden altijd uitgenodigd voor een gesprek, tenzij er geen overeenkomsten zijn tussen het profiel van de kandidaat en de functie-eisen.
4.2 Selectiecommissie functies functieboek 1, niet zijnde de gemeentesecretaris/algemeen directeur en griffier
4.3 Selectiecriteria functieboek 1
De invulling van functies van functieboek 1 vindt plaats op basis van vastgestelde kwaliteitseisen in relatie tot geschiktheid, waarbij factoren als opleiding, werkervaring en persoonlijke competenties bepalend zijn. In dit verband kan de selectiecommissie gebruik maken van:
HOOFDSTUK 5 – PLAATSINGSPROCEDURE FUNCTIEBOEK 2
Medewerkers die na de plaatsingsprocedure definitief geplaatst zijn op een functie die niet past bij hun wensen en/of niet in lijn is met de huidige functieschaal/salarisschaal, kunnen hierover in gesprek gaan met hun leidinggevende om te bespreken of en hoe ontwikkeling richting de gewenste functieschaal/salarisschaal mogelijk is.
Bij het plaatsen in functies van functieboek 2 wordt de volgende volgorde gehanteerd:
5.5 Bovenformativiteit bij teveel kandidaten voor dezelfde functie
Indien met inachtneming van de bepalingen van artikel 5.4 plaatsing van een medewerker niet mogelijk is gebleken, vindt na overleg met de medewerker aansluitend onderzoek plaats naar:
Direct na vaststelling van het Generatiepact wordt een voorlopige inventarisatie naar de belangstelling om deel te nemen aan het Generatiepact, gehouden. Dit verplicht een belangstellende medewerker nog tot niets. Pas in het vierde kwartaal 2018 wordt de definitieve deelname aan het Generatiepact geïnventariseerd.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Bedum op 20 februari 2018.
E. van Lente, burgemeester.
R. Wiltjer, secretaris.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente De Marne op 20 februari 2018.
F.H. Wiersma, burgemeester.
J.C.H.G.M. Bottema, secretaris.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Winsum op 20 februari 2018.
R. Michels, burgemeester.
F. Wiertz, secretaris.
Aldus besloten in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Eemsmond op 20 februari 2018.
M. van Beek, burgemeester.
B.L. Meijer, secretaris.
Aldus besloten in de vergadering van Het Dagelijks bestuur van de Gemeenschappelijke regeling Participatie Noord-Groningen op 20 februari 2018.
S. W.G. Herkströter, voorzitter.
A.V. van Geffen, directeur.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-44727.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.