Gemeenteblad van Zandvoort
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zandvoort | Gemeenteblad 2018, 43721 | Beleidsregels |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zandvoort | Gemeenteblad 2018, 43721 | Beleidsregels |
Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp gemeente Zandvoort 2018
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zandvoort,
gelet op de Jeugdwet (artikel 8) en de daarbij behorende Verordening Jeugdhulp gemeente Zandvoort 2017,
Artikel 1. PGB en ondersteuningsvormen
Het college verstrekt een PGB als de jeugdige of zijn ouders dit wensen (artikel 8.1.1 lid 1 Jeugdwet). Hiermee kunnen zij zelf een individuele voorziening inkopen. Een PGB kan worden ingezet voor de volgende vormen van ondersteuning:
Met een PGB kunnen zowel professionals als mensen uit het informele netwerk ingezet worden. Bij de inzet van professionals wordt de volgende indeling in opleidingsniveau gehanteerd:
Artikel 2. Voorwaarden aan aanvrager voor toekenning van een PGB
Het college verstrekt een PGB ten behoeve van jeugdhulp indien naar het oordeel van het college aan de volgende voorwaarden is voldaan:
Artikel 3. Kwaliteitseisen PGB voor aanbieders
De kwaliteitseisen jeugdhulp zoals geformuleerd in de Jeugdwet zijn van toepassing op de hulp die wordt betrokken middels een PGB. Een PGB kan naar het oordeel van het college worden verstrekt indien:
Artikel 4. Zorg vanuit het sociale netwerk
De inzet van het sociale netwerk (informele zorgverleners) wordt vergoed, mits deze naar het oordeel van het college voldoet aan de voorwaarde dat de informele zorgverlener de balans tussen draagkracht en draaglast bewaart en niet overbelast dreigt te raken door het verlenen van zorg.
Voor de inzet van jeugdhulp moet een plan opgesteld worden. Het jeugdhulpplan en het document onderbouwing en afweging bestaan uit de volgende onderdelen:
Artikel 6. Hoogte en duur van het PGB
Artikel 8. Declareren van indirect cliëntgebonden uren
Onder indirect cliëntgebonden tijd valt de tijd die de zorgverlener besteedt aan een cliënt zonder directe interactie, maar die wel terug te leiden is naar de individuele cliënt en de toegekende zorg en ondersteuning. Onder indirect cliëntgebonden tijd wordt uitsluitend verstaan: het voorbereiden van een gesprek of activiteit, verslagleggen, casusoverleg met andere betrokken professionals, het schrijven van een brief of e-mail en reistijd naar de cliënt. Wat hier niet onder valt is: ziekte, vakantie, verlof, opleiding, reflectie/intervisie, pauze, beleidsmatig overleg. Deze zaken zijn al verdisconteerd in het tarief.
Artikelsgewijze toelichting Uitvoeringsbesluit Persoonsgebonden Budget (PGB) Jeugdhulp gemeente Zandvoort 2018
Artikel 1 beschrijft de verschillende ondersteuningsvormen. Deze ondersteuningsvormen worden geleverd door jeugdhulpaanbieders (professionals) met verschillende opleidingsniveaus.
De volgende opleidingsniveaus worden onderscheiden:
Ondersteuningsvorm: Begeleiding ambulant variant 1 en variant 2
De begeleiding draagt bij aan het vergroten van de draagkracht van het gezin en aan het oplossen van opvoedproblemen, zodat de jeugdige opgroeit in een veilige omgeving.
De begeleiding wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Mbo 3 / Mbo 4 tot en met Hbo.
Ondersteuningsvorm: Dagbesteding variant A en variant B
Het aanbieden van een zinvolle dagbesteding, bestaande uit een gestructureerd en gevarieerd dagprogramma waarbij de jeugdige gestimuleerd en begeleid wordt in zijn/haar ontwikkeling.
De begeleiding wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Mbo 2 tot en met Hbo+. Hierbij kan sprake zijn van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Behandeling groep variant A en variant B
Het ontwikkelen en aanleren van praktische, cognitieve en emotionele vaardigheden, waarbij de mogelijkheden van het kind optimaal worden benut, zodat een zo zelfstandig mogelijk niveau van functioneren bereikt kan worden. De behandeling in groepsverband is tevens gericht op herstel of voorkoming van verergering van gedragsproblemen.
De behandeling wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Mbo 3 / Mbo 4 tot en met Hbo+ / Wo+. Hierbij kan sprake zijn van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Behandeling individueel variant 1 en variant 2
De jeugdige wordt individueel behandeld gericht op het ontwikkelen en aanleren van praktische, cognitieve en emotionele vaardigheden, waarbij de mogelijkheden van de jeugdige optimaal worden benut, zodat een zo zelfstandig mogelijk niveau van functioneren bereikt kan worden.
De behandeling is gericht op herstel of voorkoming van verergering van gedragsproblemen, op herstel en/of het aanleren van vaardigheden of gedrag en het realiseren van een blijvende verbetering in het functioneren.
De behandeling wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Hbo tot en met Medisch specialist. Hierbij kan sprake zijn van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Persoonlijke verzorging
Het tekort aan zelfredzaamheid bij de persoonlijke verzorging (zoals het wassen, mondverzorging, het kleden) van de jeugdige wordt gecompenseerd zodat de jeugdige en het gezin zo normaal als mogelijk kunnen functioneren.
De hulp wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Mbo 2 tot en met Mbo 4.
Ondersteuningsvorm: Jeugd GGZ therapie
Het inzetten van een methodiek / therapievorm uitgaande van doen en ervaren (o.a. spel, muziek, dans, beeldend materiaal) is gericht op het naar voren halen van (onderliggende) problematiek bij de jeugdige en het terugdringen daarvan.
De hulp wordt geleverd door professionals met een Hbo opleidingsniveau.
Ondersteuningsvorm: Basis Jeugd GGZ
De jeugdige wordt individueel behandeld op grond van een DSM-benoemde stoornis. De behandeling is gericht op het verminderen of voorkomen van verergering van gedragsproblemen, waardoor een blijvende verbetering in het (maatschappelijk) functioneren wordt gerealiseerd.
De hulp wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau vanaf Wo+. Hierbij kan sprake zijn van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Specialistische Jeugd-GGZ
De jeugdige wordt individueel behandeld op grond van een DSM-benoemde stoornis. De behandeling is gericht op maatschappelijk herstel en op het verminderen of voorkomen van verergering van gedragsproblemen, waardoor een blijvende verbetering in het functioneren wordt gerealiseerd.
De hulp wordt geboden door professionals met een opleidingsniveau variërend vanaf Wo+ tot en met Medisch specialist. Hierbij kan sprake zijn van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Kortdurend verblijf
Om tijdelijk de ouder/verzorger te ontlasten, wordt de jeugdige wordt in een huiselijke omgeving logeeropvang geboden, waarbij ontwikkelingsgerichte begeleiding wordt geboden en toezicht en/of zorg (24 uur per dag) noodzakelijk is.
De begeleiding wordt geleverd door professionals met een opleidingsniveau variërend van Mbo 3 tot en met Mbo 4, waar nodig onder de supervisie van een professional met Hbo opleidingsniveau.
Hierbij is sprake van een functiemix.
Ondersteuningsvorm: Zorg vanuit het sociale netwerk
Deze vorm van zorg (ook wel informele zorg genoemd) betreft persoonlijke verzorging of begeleiding en wordt geboden door het sociale netwerk (familieleden, buren, vrienden, bekenden).
Met dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 8.1.1 van de Jeugdwet dat stelt dat de aanvrager aan eisen moet voldoen. Met dit besluit wordt vastgesteld dat de toets op de eisen wordt uitgevoerd aan de hand van de wijze waarop het plan tot stand komt en op basis van de inhoud van het plan.
Met dit artikel wordt uitvoering gegeven aan artikel 4 van de landelijke wetgeving. Bij dit artikel is uitgegaan van de Jeugdwet en het Kwaliteitskader Jeugd. Dit kader is toegepast op het beleid voor de toekenning van Persoons Gebonden Budgetten. Het Kwaliteitskader Jeugd geldt voor alle aanbieders van jeugdhulp. Met dit besluit wordt vastgesteld dat de aanvrager, naast de aanbieder, zelf ook een belangrijke rol speelt in het toezien op kwalitatieve hulpverlening. Dat wil zeggen dat de aanvrager een bewuste keuze maakt voor een bekwame aanbieder (op basis van de hier gestelde eisen en voorwaarden). Met dit besluit wordt eveneens vastgesteld dat de aanvrager zelf (ook tijdens de uitvoering van het plan) kan behartigen dat de hulpverlening in het belang van het kind is.
Wanneer er sprake is van complexe problematiek, onvoorspelbaar gedrag en een onveilige situatie voor de cliënt is altijd een regiebehandelaar betrokken. Het CJG dient zich hiervan te verzekeren. Het college vindt het namelijk noodzakelijk dat er voor deze kwetsbare doelgroep specifieke professionele expertise beschikbaar is. Een regiebehandelaar is een professional op Wo(+)-niveau.
In de vrijgevestigde basis jeugd GGZ mogen alleen de gz-psycholoog, de psychotherapeut, de klinisch psycholoog en de klinisch neuropsycholoog optreden als regiebehandelaar. Binnen instellingen mogen ook de verslavingsarts KNMG en de verpleegkundig specialist GGZ regiebehandelaar zijn. Een PGB-aanbieder kan ervoor kiezen samen te werken met een regiebehandelaar.
De inzet van het sociale netwerk (bekenden, buren of ouders zelf) wordt getoetst op de mate waarin draaglast en draagkracht in het gezin in evenwicht blijven of komen. Een voorbeeld om dit te verduidelijken. Als een persoons gebonden budget wordt aangevraagd voor de ouder als informele zorgverlener dan toetst het CJG enerzijds in welke mate verondersteld mag worden dat deze ouder zelf draagkracht heeft om dit te doen vanuit de gebruikelijke rol als ouder. Anderzijds toetst het college of de ouder niet overbelast dreigt te raken als hij/zij zorg verlenende taken op zich neemt en die wellicht ook door iemand ouders uit het netwerk of door een professionele zorgverlener uitgevoerd kunnen worden.
In dit artikel wordt de inhoud van het plan geschetst dat ten grondslag moet liggen aan de aanvraag voor een persoonsgebonden budget.
Op basis van de inhoud van het jeugdhulpplan wordt de meest passende ondersteuningsvorm en het bijbehorende opleidingsniveau van de professional die de ondersteuningsvorm door het CJG beoordeelt. Is de ondersteuningsvorm gekwalificeerd op Mbo niveau dan is het gehanteerde PGB tarief conform het passende Mbo opleidingsniveau.
De PGB tarieven zijn afgeleid van de reële berekening van de zorg in natura tarieven berekend voor de vrijgevestigde jeugd-GGZ.
Voor het vaststellen van de PGB tarieven bepalen vijf componenten de kostprijs:
Voor de ondersteuningsvormen jeugd GGZ therapie, basis jeugd GGZ en specialistische jeugd GGZ mag naast de direct cliëntgebonden tijd tevens de indirect cliëntgeboden tijd gedeclareerd worden. Bij deze ondersteuningsvormen is gerekend met een hogere productiviteit.
Bij de producten waar sprake is van verblijf zoals kortdurend verblijf of verblijf overdag zoals bij dagbesteding geldt een extra component voor de gemaakte huisvestigingskosten.
Controle van het PGB vindt plaats zoals beschreven in het Auditplan Jeugdhulp en Wmo.
Dit artikel geeft uitleg wat onder direct cliëntgebonden tijd en indirect cliëntgebonden tijd wordt verstaan, welke zaken al verdisconteerd zijn in het tarief en op welke ondersteuningsvormen dit van toepassing is. Van belang is dat de indirect cliëntgebonden tijd in verhouding staat tot de direct cliëntgebonden tijd. Hiervoor is een maximum gesteld van 2/3 (66,6%). In de afgegeven beschikking wordt uitgegaan van het maximum aan indirecte tijd. Het gestelde maximum is echter geen standaard. Alleen de tijd die ook daadwerkelijk (in)direct aan de cliënt is besteed mag worden gefactureerd.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-43721.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.