Gemeenteblad van Amsterdam
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 42242 | Verordeningen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Amsterdam | Gemeenteblad 2018, 42242 | Verordeningen |
Aanvullende voorziening Combinatiefunctie Voor- en Vroegschool aan de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam 2014
Burgemeester en wethouders van Amsterdam
Brengen ter algemene kennis dat zij in hun vergadering van 20 februari 2018 hebben besloten:
De aanvullende voorziening Combinatiefunctie Voor- en Vroegschoolse Educatie vast te stellen als bedoeld in bijlage 1 behorende bij de Verordening op het Lokaal Onderwijsbeleid gemeente Amsterdam (VloA) 2014 als uitwerking van de door het college aan de gemeenteraad toezegde uitvoering van de verbetering van de kwaliteit van de voor- en vroegschoolse educatie.
De Combinatiefunctie Voor- en Vroegschoolse Educatie richt zich op het verbeteren van de kwaliteit van de vroegschoolse educatie aan een basisschool door het bieden van extra ondersteuning in de vorm van de inzet van een combinatiefunctionaris (medewerker van de aan de basisschool gekoppelde voorschool) met het oog op de versterking van de doorgaande ontwikkeling van peuters naar kleuters.
Verordening op het lokaal onderwijsbeleid in de gemeente Amsterdam
Bijlage 28 Voorziening Combinatiefunctie Voor- en Vroegschool
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1. Begripsomschrijvingen
In deze voorziening wordt verstaan onder:
Het doel van de voorziening is het stimuleren van een doorlopende leerlijn van peuter naar kleuter door de extra inzet van een combinatiefunctionaris in een kleutergroep naast de gebruikelijke bezetting van leerkrachten en onderwijsassistenten, waardoor hetzelfde pedagogisch klimaat in zowel de voorschool als de vroegschool geborgd wordt.
Deze voorziening kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur ten behoeve van een of meerdere onder zijn gezag vallende basisscholen.
Artikel 6 . Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In aanvulling op artikel 5, tweede lid, van de ASA 2013 worden bij de subsidieaanvraag verstrekt: een samenwerkingsdocument inclusief een bijbehorende begroting van het schoolbestuur onder wiens gezag de vroegschool valt en de door de gemeente erkende houder van de aan de vroegschool gekoppelde voorschool, waarin zij aangeven:
Burgemeester en wethouders voornoemd,
J.J. van Aartsen,
waarnemend burgemeester
A.H.P. Van Gils,
gemeentesecretaris
De gemeente zet in op de kwaliteit van de voorschoolse educatie op de voorscholen. Een van de speerpunten uit het beleidsplan “ontwikkelrecht voor alle peuters” betreft het goed laten aansluiten van de peutervoorzieningen op kleutergroepen van de basisscholen onder meer door inzet van de de combinatiefunctie
De combinatiefunctie houdt in dat de gecertificeerde pedagogisch medewerkster van de voorschool een dagdeel per week meedraait in de kleuterklas van de gekoppelde vroegschool Zij levert een inhoudelijk en zinvolle bijdrage aan de doorgaande ontwikkeling binnen de voor- en vroegschoolse educatie. Deze functie draagt ook bij aan een intensivering van de samenwerking tussen voor- en vroegschool en verbetering van de expertises.
Deze functie kan ook uitgevoerd worden door een hbo opgeleide pedagogisch medewerker in de vve (hbo’er op de groep), die sinds 2014 als extra inzet worden gefinancierd door de gemeente.
De voorziening Combinatiefunctie VVE is begonnen als pilot met 22 scholen (1e fase) en is in de 2e fase uitgebreid naar 32 scholen. De combinatiefunctie is aanvankelijk opgenomen als onderdeel in de uitvoeringsafspraken van de alles-in-een school.
Binnen de pilot zijn de middelen verstrekt aan de voorschoolorganisaties waar de pedagogisch medewerkers werkzaam zijn. Nu de combinatiefunctie als structurele voorziening wordt opgenomen, krijgen de schoolbesturen de regie om zelf de combinatiefunctie in te kopen middels de VLOA. De voorziening kan alleen aangevraagd worden voor reguliere vroegscholen, omdat daar de meeste doelgroepleerlingen geplaatst zijn. Vroegschoolvariantscholen zijn uitgesloten van deze voorziening.
Er hebben 32 vroegscholen meegedaan aan de pilot. Dat betekent dat er nog 104 vroegscholen resteren die nog geen combinatiefunctie hebben.
De voorziening wordt nu aangedragen als aparte extra voorziening omdat de VLOA 2018-2019 al is vastgesteld. De werkgroep vroegschool werkt aan een opgave om de vroegschoolvoorziening inclusief coördinatie te herijken voor 2019-2020. De combinatiefunctie zal dan als structurele voorziening hierin worden opgenomen.
Artikel 1 Begripsbeschrijvingen
Artikel 2 doel van de voorziening
Het doel van de voorziening is een goede doorlopende ontwikkeling van peuter naar kleuter. Door de herkenning van de persoon van de combinatiefunctionaris, thema’s en methodiek heeft de peuter een veilige, vertrouwde en herkenbare overgang van voorschool naar de basisschool. Daarnaast daagt door de inzet van de combinatiefunctie school en kindcentrum uit gebruik te maken van elkaars personeel en expertise, wat de samenwerking en doorgaande lijn versterkt en borgt. Daarvoor is een nauwe samenwerking tussen voor- en vroegschool essentieel. Voor deze methode is een breed draagvlak binnen het veld.
Met de combinatiefunctie kan de voorschoolprofessionals zich profileren als deskundig op het de gebied van het voor- en vroegschoolse programma en kennis van het jonge kind richting de basisschool. .
Door de krapte op de arbeidsmarkt dreigt er een groot tekort aan leraren, pedagogisch medewerkers en onderwijsondersteunend personeel. .De combinatiefunctie biedt een nieuwe mogelijkheid voor pedagogisch medewerkers die zowel qua inhoud als omvang aantrekkelijk kan zijn en doorstroommogelijkheden tussen kinderopvang en onderwijs bevordert. Dit is een positief neveneffect van deze inzet.
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De hoogte van het subsidiebedrag is berekend op basis van een vve gecertificeerde pedagogisch medewerker van de voorschool die een aaneengesloten blok van drie uur per week gedurende een schooljaar van 40 weken werkt op een vroegschool. Dit kan zowel een mbo als hbo opgeleide medewerker zijn. Het uurtarief a € 32,45 is een gemiddelde van een mbo en hbo tarief conform de cao Kinderopvang.
Het subsidieplafond voor de Combinatiefunctie is voor 2018 vastgesteld op 2 miljoen Euro, ervan uitgaande dat maximaal 95% van de vroegschoolgroepen gebruik zal maken van deze voorziening.
Artikel 6 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Al hoewel de scholen verantwoordelijk zijn voor de aanvraag van de voorziening, moet wel uit de aanvraag blijken dat deze door de samenwerkingspartners gezamenlijk wordt gedragen. In het samenwerkingsdocument (aanvraagformulier) moeten zij aangeven op welke wijze zij vormgeven aan de samenwerking. Verder moeten zij aantonen of zij voldoen aan de vereisten om voor de subsidie in aanmerking te komen.
Artikel 7 Aanvraagtermijn periodieke subsidie
Een aanvraag wordt onder meer afgewezen als de basisschool of de voorschool de kwaliteit niet op orde hebben, of als de voorgedragen combinatiefunctionaris niet in dienst is de gekoppelde voorschool.
Startende voorscholen worden eveneens uitgesloten. Dus wanneer een vroegschool ervoor kiest te wisselen van voorschoolpartner, zal de voorschool eerst volledig moeten voldoen aan de randvoorwaarden die gelden voor een periodieke subsidie die wordt verleend op grond van de subsidieregeling Voorschoolse Educatie Amsterdam 2018. Dat houdt in dat na erkenning er eerst een jaarlijkse GGD inspectie met goed gevolg is uitgevoerd.
Artikel 9 Aanvullende verplichtingen
Deze verplichten kunnen gedurende de loop van de subsidie worden ingelost. Indien het nog niet op orde is bij de aanvraag, wordt hen nog een tijd gegund om aan deze verplichtingen te voldoen. Het gaat daarbij om de volgende verplichtingen.
Een basisschool is verplicht om er voor te zorgen dat het onderwijspersoneel voldoet aan de taalnorm en aanvullend is geschoold op het gebied van de VVE.
De voorschool en vroegschool moeten werken met een gezamenlijk ontwikkel-volg-systeem voor de VVE.
De combinatiefunctionaris mag niet worden ingezet al vervanger voor het reguliere personeel.
Artikel 10 Verantwoording en vaststelling
In aanvulling op de normale verantwoording van een voorziening dient een schoolbestuur aan te tonen op welk wijze hij gebruik heeft gemaakt van combinatiefunctionarissen. Per groep dient hij inzichtelijk te maken het aantal uren dat een combinatiefunctionaris is ingezet. Ook dienen de samenwerkingspartners de inzet van de combinatiefunctionaris te evalueren aan de hand van de aspecten genoemd in het samenwerkingsdocument.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2018-42242.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.