Het incassoreglement automatische incasso gemeentelijke belastingen Gemeente Schouwen-Duiveland, 2018

De ambtenaar aangewezen ingevolge artikel 231, tweede lid, onderdeel c van de Gemeentewet

(De invorderingsambtenaar van de gemeente Schouwen-Duiveland);

 

overwegende dat het ter bevordering van de zorgvuldigheid en de rechtszekerheid gewenst is nadere regels vast te stellen voor de automatische incasso van de gemeentelijke belastingen;

 

gelet op de van toepassing zijnde bepalingen in het Burgerlijk Wetboek en de Gemeentewet;

 

besluit:

 

vast te stellen het:

 

Het incassoreglement automatische incasso gemeentelijke belastingen gemeente Schouwen-Duiveland

(Het incassoreglement Schouwen-Duiveland)

Artikel 1. Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

- Automatische incasso: het automatisch afschrijven van een termijnbedrag, ten laste van de rekening van de belastingplichtige, ten gunste van de rekening van de gemeente Schouwen-Duiveland.

- Aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen: aanslagbiljet dat kan bestaan uit meer dan één belastingsoort.

- Belastingjaar: tijdvak van 1 januari tot en met 31 december waarover de gemeentelijke belastingen worden geheven.

- Belastingschuld: het totaalbedrag aan gemeentelijke belasting(en) dat op het aanslagbiljet

staat vermeld en daadwerkelijk moet worden betaald.

- Belastingschuldige: natuurlijke persoon of rechtspersoon, welke is aangeslagen voor één of meerdere belastingen of heffingen van de gemeente Schouwen-Duiveland.

- Vervaldag: laatste dag van de betaaltermijn.

- Incassant: de gemeente Schouwen-Duiveland.

 

Artikel 2. Doel van de automatische incasso

De automatische incasso heeft tot doel de belastingschuld van de belastingschuldige gedurende het belastingjaar te spreiden en door middel van tien maandelijkse termijnen automatisch te incasseren.

 

Artikel 3. Gemeentelijke belastingen

In de automatische incasso zijn de volgende gemeentelijke belastingen opgenomen: onroerende-zaakbelastingen, forensenbelasting, hondenbelasting, rioolheffing, reinigingsheffingen en afvalstoffenheffing, precariobelasting, bedrijven investeringszone (BIZ) Domburg.

 

Artikel 4. Deelname aan de automatische incasso

1. Deelname aan de automatische incasso is mogelijk door of ten behoeve van alle

Belastingschuldigen.

2. De incassant kan de deelname aan de automatische incasso weigeren indien er omstandigheden

worden geconstateerd of vermoed die het regelmatige verloop van de termijnbetalingen

belemmeren of zouden kunnen belemmeren.

 

Artikel 5. Aanmelding

1. Aanmelding voor de automatische incasso vindt plaats door het reactieformulier aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen in te leveren bij of toe te zenden aan de gemeente Middelburg, afdeling belastingen. Aanmelden vindt ook plaats via de website van belastingen op www.middelburg.nl.

2. De machtiging tot automatische incasso kan vooraf worden verleend of moet uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van het aanslagbiljet zijn binnengekomen bij de gemeente Middelburg.

 

Artikel 6. Reikwijdte van de machtiging

De machtiging tot automatische incasso is mede van toepassing op daarvoor in aanmerking

komende aanslagbiljetten die na binnenkomst van de machtiging nog in de loop van het

belastingjaar aan de belastingschuldige worden toegezonden.

 

 

Artikel 7. Stilzwijgende verlenging

De machtiging tot automatische incasso wordt zonder tegenbericht ieder jaar stilzwijgend verlengd.

 

Artikel 8. Verzending aanslagbiljet

De gemeente probeert het aanslagbiljet in de maand februari te verzenden. Aan dit streven kunnen geen rechten worden verbonden indien de verzending op een later tijdstip plaatsvindt.

 

Artikel 9. Aantal termijnen

Het aantal betaaltermijnen is tien termijnen vanaf de maand volgend op de op het

aanslagbiljet genoemde dagtekening.

 

Artikel 10. Berekening termijnbedrag

1. Op het aanslag-/beschikkingsbiljet staat het totaalbedrag aan gemeentelijke belastingen dat in een bepaald jaar geheven wordt. Het termijnbedrag is te vinden door dit totaal door het aantal te betalen termijnen te delen.

2. Met inachtneming van hetgeen is geregeld in het eerste lid worden mislukte incassopogingen en nieuwe –automatisch te incasseren- aanslagen separaat geïncasseerd. Het termijnbedrag wordt om voornoemde redenen niet verhoogd.

3. Met inachtneming van hetgeen is geregeld in het eerste lid resulteren verminderingen en

ontheffingen in een verlaging van het termijnbedrag.

 

Artikel 11. Tijdstip van afschrijving

1. De automatische incasso vangt aan nadat het aanslagbiljet is verzonden.

2. De afschrijving zal, met in achtneming van hetgeen geregeld is in het derde lid, plaatsvinden

omstreeks de vervaldagen zoals vermeld op het aanslagbiljet.

3. De incassant zal het termijnbedrag automatisch afschrijven op of omstreeks de laatste werkdag van iedere maand doch niet eerder dan in de laatste week van die maand en niet later dan in de eerste week van de eerstvolgende maand.

 

Artikel 12. Ontbindende voorwaarden

De automatische incasso wordt beëindigd:

1. indien de automatische incasso gedurende twee opeenvolgende maanden niet slaagt;

2. indien de belastingschuldige surseance van betaling heeft aangevraagd, in staat van faillissement is gesteld, naar het buitenland vertrekt of dreigt te vertrekken, of indien er anderszins omstandigheden worden geconstateerd die een regelmatig verloop van de incasso zouden kunnen belemmeren.

3. indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen

automatische incasso heeft plaatsgevonden.

 

Artikel 13. Opschorting van de automatische incasso

De automatische incasso wordt opgeschort indien de belastingschuldige een verzoek om kwijtschelding heeft ingediend of als om andere redenen volgens de regelgeving uitstel dient te worden verleend.

 

Artikel 14. Indiening bezwaarschrift

1. Bij het indienen van een bezwaarschrift tegen de belastingaanslag wordt de automatische incasso niet opgeschort.

2. In afwijking van het eerste lid wordt de automatische incasso in zijn geheel opgeschort wanneer schriftelijk wordt verzocht om uitstel van betaling van het bestreden bedrag. Na uitspraak op het bezwaarschrift wordt het nog openstaande bedrag geïncasseerd in de resterende (op de aanslag vermelde) incassotermijnen.

3. Conform artikel 10 lid 3 leidt een vermindering van de aanslag als gevolg van een bezwaarschrift of een verzoek om uitstel van betaling van het bestreden bedrag tot een verlaging van het termijnbedrag. Na uitspraak op het bezwaarschrift wordt het nog openstaande bedrag geïncasseerd in de resterende ( op de aanslag vermelde) incassotermijnen.

4. Indien de termijnen van incasso zijn verstreken en er staat als gevolg van het indienen van een bezwaarschrift nog een bedrag open, wordt dit bedrag niet geïncasseerd middels automatische incasso. Dit bedrag dient door belastingschuldige zelf overgemaakt te worden.

 

Artikel 15. Overlijden

1. Overlijden van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

2. De erven kunnen de automatische incasso stopzetten door middel van het insturen van het reactieformulier aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen of via de website van belastingen op www.middelburg.nl.

.

 

 

 

Artikel 16. Echtscheiding

1. Echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

2. Indien als gevolg van de echtscheiding of ontbinding van de samenlevingsovereenkomst niet meer kan worden geïncasseerd op het bestaande rekeningnummer dient de belastingschuldige zo spoedig mogelijk een rekeningnummer mede te delen waarop de automatische incasso kan

plaatsvinden.

 

Artikel 17. Verhuizing

1. Verhuizing van de belastingschuldige beëindigt de automatische incasso niet.

2. Bij verhuizing naar een andere gemeente dient de belastingschuldige na voldoening van de laatste termijn de automatische incasso zelf te beëindigen.

 

Artikel 18. Wijziging bankgiro-incasso

Wijzigingen betreffende het bank- of gironummer dienen terstond te worden gemeld aan de afdeling planning en control/belastingen van de gemeente Schouwen-Duiveland.

 

Artikel 19. Terugstorting

Indien de belastingschuldige het niet eens is met een afgeschreven termijnbedrag, dan kan hij de giro- of bankinstelling opdracht geven het termijnbedrag op zijn rekening terug te storten.

 

Artikel 20. Beëindiging van de incasso-overeenkomst

1. De automatische incasso kan door de belastingschuldige te allen tijde worden opgeheven door het inzenden van het reactieformulier aanslag-/beschikkingsbiljet gemeentelijke belastingen of de rode kaart.

2. Indien gedurende een periode van twee jaar ten behoeve van een belastingschuldige geen

automatische incasso heeft plaatsgevonden, wordt door de incassant de incasso-overeenkomst

beëindigd.

 

Artikel 21. Gevolgen van beëindiging automatische incasso

Als de automatische incasso met betrekking tot een aanslagbiljet gemeentelijke belastingen is

beëindigd, zal vanaf de eerste dag van de eerste maand na de dagtekening van dat aanslagbiljet het op dat moment openstaande totaalbedrag invorderbaar zijn.

 

Artikel 22. Geen betalingen buiten de automatische incasso om

Betalingen die niet met automatische incasso plaatsvinden, worden nooit afgeboekt op een aanslagbiljet waarop automatische incasso van toepassing is.

 

Artikel 23. Intrekking besluit

Het voorgaande besluit tot vaststelling van beleidsregels rioolheffing vervalt met ingang van de in onderdeel 7 genoemde datum, met dien verstande dat het van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

 

Artikel 24. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking met ingang van 01-02-2018.

 

Artikel 25. Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Het incassoreglement Schouwen-Duiveland

 

Schouwen-Duiveland, 30 januari 2018

 

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders van Schouwen-Duiveland

de secretaris, de burgemeester,

Naar boven